- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

دفاع اولین پایان نامه در ایران با عنوان نقش دیتاژورنالیسم

منابع آزمون دکتری

[2]

مریم سلیمی از رساله دکتری خود با موضوع نقش دیتاژورنالیسم [3]در رسانه های آنلاین دفاع کرد. این اولین پایان نامه در ایران با این موضوع است.

سلیمی گفت : این پایان نامه به روزنامه نگاری ایران تقدیم می شود که برای تحول خود نیازمند انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وی در خصوص اهداف پژوهش خود بیان کرد: این پژوهش باهدف بررسی نقش دیتاژورنالیسم در رسانه‌های آنلاین و مبتنی بر نظریه‌های «استفاده و رضایت‌مندی»، «انتظار- فایده» و «حوزه عمومی» و «جامعه شبکه ای» انجام‌شده است.

سلیمی در خصوص روشهای تحقیق مورد استفاده خود به روشهای تحقیق، مصاحبه عمقی با ۱۰۳ نفر از متخصصان ‌دیتاژورنالیسم (۳۰ کشور از ۵ قاره) و مطالعه موردی (با تمرکز بر تیم دیتاژورنالیسم گاردین انگلستان)   اشاره کرد.

وی گفت: بنابر یافته‌های پژوهش، متخصصان به ۱۱ نقش دیتاژورنالیسم از جمله نقش‌های «روزنامه‌نگارانه»، «تسهیل تعامل مخاطبان»، «تحقق دموکراسی» و «اعتمادسازی» اشاره کرده و با تأکید به تمایل سایر رسانه‌ها به دیتاژورنالیسم، رسانه‌های آنلاین را موفق‌تر در این بهره‌گیری دانسته‌اند.

مطلب پیشنهادی :  پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
[4]

از نظر مصاحبه شوندگان، آینده دیتاژورنالیسم مثبت و رو به رشد ارزیابی‌شده و بر نقش داده‌های بزرگ در این مسیر تأکید شده است. کمک به تأمین منافع مخاطبان و رسانه‌ها و تأثیر بر دولت و کمک به بهبود تعامل آن‌ها از آثار دیتاژورنالیسم یادشده است. در بین رسانه های دارای تیم دیتاژورنالیسم بیش از همه به گاردین و نیویورک تایمز و در اشاره به کشورهای پیشرو از انگلستان و آمریکا یاد شده است.

جلسه دفاع دکتری مریم سلیمی با اشاره به پیشنهادهایی برای توسعه دیتاژورنالیسم در ایران (از جمله لزوم همکاری دولت و سازمانهای دولتی و خصوصی برای ارائه اطلاعات از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، انجام آموزشهای لازم دیتاژورنالیسم و…) به پایان رسید.

www.phdphd.org [5]

مشاوره برای آزمون دکتری [6]

برای مشاوره اینجا بزنید [6]

خدمات کنکور دکتری [7] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [8]