نام بسته درسی : درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
——————————————————————————
فهرست:
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن
نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
نقش دیدگاه ولایت فقیه در فهم و تحقق دین
مدیریت از دیدگاه قرآن و معصوم
زمینههای اصلاح مدیریت
حوزههای مطرح در ادعای اقتضایی بودن قرآن
راههای تأثیر وحی بر علوم بشری
سیر کلی مباحث و مراحل مقدماتی پژوهش در قرآن
اصل اول عدم تقدم بر خدا و رسول
اصل دوم آخرت گرایی
آثار سوء عدم آخرتگرایی
شاخصهای نظام اسلامی در مسیر آخرتگرایی
اصل سوم اصل وحدت و هماهنگی
اصل چهارم اعمال مدیریت بر اساس اختیار نیروها
اصل پنجم اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیروها
نمونههای اعمال مدیریت
مقدمه اول
1-نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
2-نقش دیدگاه ولایت فقیه [3] در فهم و تحقق دین
مقدمه دوم
1- مدیریت از دیدگاه قرآن ومعصوم(ع)
2- دین اسلام و علم
زمینههای اصلاح مدیریت
قبض و بسط معرفت دینی
اثر وحی بر عقل و تجربه و عرفان بشری
مقدمه سوم
1- مبانی پژوهش در قرآن
2- منابع تحقیق در مدیریت اسلامی
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن
📢 اصل عدم تقدم بر خدا و رسول
📢 اصل آخرت گرایی
شاخصهای نظام اسلامی در مسیر آخرتگرایی
📢 اصل وحدت و هماهنگی
📢 اصل اعمال مدیریت بر اساس اختیار نیروها
📢 اصل اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیروها
نتیجه گیری
الگویی برای شناخت مدیریت اسلامی
الگوی مدیریت اسلامی
تحقق دین در جامعه
نتیجه گیری
مدیریت مبتنی بر رهنمودهای اسلام و قرآن
اصل شرح صدر
اصل رعایت اهلیت
اصل تبعیت و اطاعت
اصل تفویض اختیار و مسئولیت خواهی
اصل انضباط و جدیت
اصل تصمیم گیری
اصل پایبندی به عهد و پیمان
اصل عدم احتجاب
اصل برپا داشتن حق و عدل
ازمون خودسنجی با پاسخ
منابع
برای دریافت نسخه کامل این بسته درسی
به شماره 09306406058 پیام دهید.
بخش هایی از بسته درسی اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن
نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
- هر موجودی در عالم طبیعت موجودی زمانی – مکانی است. پس برای مطالعه وجه مادی هر پدیده باید به زمان و مکان آن پدیده عنایت نمود، از این رو توجه به زمان و مکان در درک شأن قرآن و سنت معصوم(ع) از حیث چگونگی صدور ، ویژگیها و چگونگی فهم و عمل به آنها بسیار ضروری میباشد
الف : فهم قرآن
- مطالعه تاریخ صدور قرآن و کتابت و آموزش و کیفیت جمعآوری و تدوین آن
- توجه به ویژگی نظارت قرآن بر نهضت اسلامی پیامبر(ص) در عین ابدی بودن آن
- توجه به امر مکی و مدنی بودن آیات، ما را به دو دوره، دوره قبل از حکومت اسلامی و دوره بعد از حکومت اسلامی
📢 دوره اول : دوره کادرسازی و تربیت نیروهای مکتبی کارآمد
📢 دوره دوم : دوره تشکیل حکومت و بکارگیری نیروها و چگونگی اداره نظام اسلامی
- توجه به ترتیب نزول آیات و سور ، شأن نزول و شأن جَری و تطبیق در آیات فضای اجتماعی زمان نزول آیات و جو بینالمللی زمان نزول آیات ما را با حقایق مکنون بسیاری در امر مدیریت و رهبری و فهم و اجرای وحی الهی آشنا خواهد نمود.
- توجه به ویژگی تربیت اعتقادی و معنوی نیروها و مراحل آن در دوره اول و نزول تدریجی حجم کثیری از آیات احکام عبادی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی در کنار آیات اعتقادی، اخلاقی و تربیتی، در دوره دوم، سیاستگزاریهای خرد و کلان الهی و نحوه مرحلهبندی روند اجتماعی در مسیر حرکت بر اساس ارزشهای الهی را برای ما آشکار مینماید.
- توجه به زمان و مکان صدور آیات محکم و متشابه ، عام و خاص ، مطلق و مقید ، مُجْمل و مُبَیَّن ، ناسخ و منسوخ و … ما را در نحوه تعیین قوانین و اجرای آن توانا میگرداند.
- معاشرت با اقشار مختلف و تجربه مستقیم موضوعات مسائل قرآنی در حوزههای مختلف فردی و اجتماعی ما را با خصوصیات موضوعات واقف نموده، فهم صحیح احکام آنها را از قرآن و سنت معصوم(ع) برایمان میسر مینماید.
فقدان این معاشرت و تجربه، عالم دین را به افراط و تفریط در فهم احکام کشانده موجب عُسرو حَرَج و یا راحتطلبی مسئولیتزدا و لاابالیگری خواهدشد.
ب : فهم سنت معصوم(ع)
- سنت معصوم(ع) مجموعه سخنان، عملکردها و سکوتهای معنیدار میباشد که به قول و فعل و تقریر موسوم است.
- همه ویژگیهای مورد عنایت به قرآن در سنت معصوم(ع) نیز باید مورد ملاحظه قرارگیرد.
- در فهم و عمل به سنت به نکات زیر باید توجه نمود:
1) میزان فهم مخاطب در کیفیت و سطح صدور سنت بسیار قابل توجه است.
نَحنُ مَعاشِرَ الانبیاءِ نُکَلّمُ النّاس عَلیقَدرِعُقولِهم
«ما جماعت انبیاء با مردم به میزان عقلشان سخن میگوییم.»
2) قصد و غرض مخاطب معصوم(ع) بخصوص مخاطبین اهل بیت(ع) در اعتبار و عدم اعتبار حدیث بسیار دخالت دارد که در اصطلاح به آن جهت صدور حدیث گفته میشود.
3) ضرورت اداره حکومت و رهبری و هدایت مردم، گاه اقتضای فرامینی مقطعی شبیه به آیات نسخ را دارد که باید آنها را از سنت ابدی معصوم، تفکیک نمود.
4) جواز پدیده نقل به مهنا به علت طبیعت خطا و نسیان انسانی در سنت قولی معصوم(ع) که مهمترین و گویاترین گزارش از سنت معصوم(ع) میباشد.
5) پراکندگی صدور احادیث به علت دخالت زمان و مکان ( محدودیت مخاطبین ، شرایط خاص اجتماعی و … ) و انسجام و جامعیت دیتی قرآن به علت حکومتِ وجه ابدی آن بیان مسائل و ارتباط مفهومی و نظاموند بیانات قرآنی همچون اجزاء یک پیکر واحد و تنظیم الهی آیات و سور قرآن در این راستا، همه و همه ، ضرورت تمرکز و محوریت قرآن را بخصوص در سیاستگزاریهای کلان و برنامهریزیهای درازمدت و طراحی ساختار اداری، اجتماعی ، سیاسی نظامی حکومت، مطرح مینماید.
6) توجه به اندیشههای اعتقادی ، اخلاقی و فقهی اهل سنت و گروههای مخالف اهل بیت(ع) در عصر ائمهاطهار(ع) ما را در فهم خصوصیات موضوعات و خصوصیات احکام آنها در سنت معصوم(ع) واقف میگرداند.
7) هیچ منبعی از احادیث منتسب به اهل بیت(ع)، بینیاز از ارزیابی سندی نیست، مگر احادیثی که در تواتر لفظی، معنوی و اجمالی باشند که تواتر تعیینآور آنها ما را از تحقیق اسنادشان بینیاز میگرداند.
ت : تحقق دین
🔔 تحقق دین با توجه به عوامل زیر حاصل میشود:
علم به زمان : طبق درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام این علم به مجموعه معرفتهای ضروری به اوضاع اجتماعی و بینالمللی و جریانات فکری جاری در عصر و زمانه ، نظر دارد که عالم به زمانه را از فروغلطیدن در شبهات و اثرات آن در امان نگهمیدارد.
1 – این علم به زمان از مطالعه و عبرت از احوال گذشتگان ، ایمان و تقوی شدید ، معاشرت با اقشار و اقوام مختلف و همراهی و غمخواری با اکثریت جامعه و تلاش جدی برای اصلاح امورشان بخصوص فقر اقتصادی و فرهنگیشان و آگاهی بر معرفتهای حوزوی و دانشگاهی و حوادث گوناگون حاصل میشود.
2 – دادن توان فکری ، روانی به جامعه : جهت تحمل مشکلات و سختیهای عمل به دین خدا که از دو عامل اساسی زیر حاصل میشود:
🔔 آموزش صحیح ارزشهای قرآنی به جامعه از طریق تبیین نظری و معرفی اسوههای عملی انبیاء و اولیاء
🔔 عمل به ارزشها توسط منادیان فرهنگ الهی در جامعه
برای دریافت نسخه کامل این بسته درسی
به شماره 09306406058 پیام دهید.
3 – ضرورت ارزیابی دقیق جوامع اسلامی نسبت به میزان قرب و بُعد آنها به ارزشهای اسلامی و تفکیک آنها از یکدیگر
4- ضرورت تدریج در اجرای احکام قرآن در صورت عسروحرج حاصل از اجرای دفعی آن در جامعه
5- ضرورت تاکید و پافشاری بر تحقق عدالت اقتصادی و اصلاح امر معیشتی اقشار آسیبپذیر که زمینه بسیار مساعدی جهت تحقق ارزشهای دینی خواهدبود.
6 -گزینش و نصب کاگزارانی امین و کارآمد و آخرتگرا در مصادر امور، که این نیز عاملی بسیار مهم در تالیف قلوب عموم و موجب نفوذ ارزشهای دینی در زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف خواهدبود.
7 – قاطعیت در برابر تخلفات مسئولین ردهبالا و میانه و سیاست عفو و گذشت و مدارا با عموم جامعه، موجب اعتماد جامعه به نظام و الگوپذیری از رهبران اسلامی خواهدبود.
8 – ضرورت کنترل جدی مسئولان ردهبالا و میانه و رهبران دینی، نسبت به دنیاطلبی وابستگان و اقربای خویش که فقدان، موجب سستی اعتقاد مردم و مورد تمسخر واقعشدن مسئولان نظام و ارزشهای دینی خواهدبود.
9 – ضرورت تربیت نیروهای فرهنگی عالم متدین، جهت هدایت سطوح مختلف و اقشار مختلف جامعه با توجه به نیازها و ویژگیهای آنان
10 – ضرورت ایجاد پایگاههای مردمی در خارج از کشور، از طریق تربیت و اعزام نیروهای آگاه و عامل به فرهنگ قرآنی بعنوان سفیران رسمی و غیررسمی نظام و فعال کردن سفارتخانهها
[4]
برای مشاوره اینجا بزنید [4]
[5][6] |