- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

سرفصل های درس جامعه شناسي توسعه

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی:جامعه شناسی توسعه

——————————-

فهرست:

    کشورهای در حال توسعه یا کشورهای رشد یابنده                                                                                            

    کشورهای توسعه نیافته [2]                                                                                                                            

    کشورهای عقب نگه داشته شده                                                                                                                   

        کشورهای کم توسعه                                                                                                                           

        رشد اقتصادی                                                                                                                                   

    توسعه اقتصادی                                                                                                                                      

    توسعه­ اجتماعی                                                                                                                                      

    توسعه فرهنگی                                                                                                                                       

        اسپنسر قبل از مطرح شدن                                                                                                                 

    خاستگاه اندیشه نظام اجتماعی                                                                                                                 

          بخشی از بسته درسی جامعه شناسی توسعه:

                                                     

کشورهای در حال توسعه یا کشورهای رشد یابنده

مفهوم کشورهای در حال توسعه نسبت به سایر مفاهیمی که در مورد کشورهای توسعه نیافته به کار رفته ، به استثنای مفهوم جهان سوم ، از کاربری بیشتری برخوردار بوده و مفهوم جدیدتری است . کشورهای رشد یابنده شامل کشورهای نو استقلال آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین و نیز کشورهای آمریکایی و برخی از کشورهای آسیایی است که تا پیش از جنگ جهانی دوم کشورهای مستقلی به شمار می رفتند . کشورهای رشد یابنده را بر اساس تفاوت های موجودشان می توان به سه گروه مربوط به منطقه جغرافیایی تقسیم کرد :

منطقه اول : شامل کشورهای آسیایی است که از لحاظ سطح و ساخت اقتصادی وضع متوسطی دارند . بیشتر آنها کشورهای کشاورزی واپس مانده اند که میزان شهر نشینی در آنها پایین است ، برخی از این کشورها نفت خیز اند و برخی دیگر مانند هند دارای اقتصاد متنوعی می باشند .

منطقه دوم : شامل کشورهای آفریقایی است که عقب مانده ترین کشورها از لحاظ سطح و توسعه اقتصادی محسوب می شوند . در آنها کشاورزی بر صنعت برتری دارد و میزان شهر نشینی در سطح پایینی است .

منطقه سوم : شامل کشورهای آمریکای لاتین می شود که از جهت رشد اقتصادی و میزان شهرنشینی در میان کشورهای رشد یابنه موقعیت ممتاز و برتری دارند . سرمایه داری در برخی از کشورهای منطقه رشد سریعی داشته است . مانند برزیل و آرژانتین که در راه توسعه صنعتی گام های بلندی برداشته اند .

کشورهای توسعه نیافته

اصطلاح  کشورهای توسعه نیافته اشاره به کشورهایی دارد که از لحاظ استاندارد ها و شاخص های توسعه در سطح بسیار پایینی قرار دارند .

گالسگی  معتقد است ” کشورهای توسعه نیافته به آن دسته از کشورها اطلاق می شود که دارای ویژگی هایی از قبیل تسلط مناطق و جمعیت روستایی ، صنعتی شدن به میزان کم ، عدم اشتغال به میزان زیاد در مناطق شهری ، بی کاری پنهان و فقر در مناطق روستایی ( به جهت وجود نیروی انسانی ارزان ) پایین بودن سطح تعلیم و تربیت مخصوصا ً دانش های تکنیکی باشند .

این کشورها اصولا ً استعمار زده و فاقد روشن فکران ملی هستند . شخصیت این کشورها – با نسبت قلیلی از طبقه متوسط شهر نشین که پاره ای از آنها منشأ و اصلیت خارجی دارند – غالبا ً با برخوردهای تند گروهی ، بین مالکان یا اشراف زمین دار از یک سو و روستایان از سوی دیگر شکل گرفته است . ” مفهوم دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره شود مفهوم ” کشور بی توسعه ” است که منظور از آن کشوری است که هنوز نتوانسته وارد مراحل توسعه سرمایه داری و صنعتی بشود .

کشورهای عقب نگه داشته شده

به کار گیری مفهوم عقب نگه داشته شده به صورت خاصی در مورد این کشورها ناشی از ایده و طرز تفکر خاصی است که در مورد فرآیند توسعه نیافتگی وعقب ماندگی کشورهای جهان وجود دارد .بر مبنای این ایده چنین اظهار می شود که عقب ماندگی کشورهای موسوم به جهان سوم ناشی از عوامل بیرونی و خارجی در قالب استثمار و رابطه نا برابر با این کشور ها از جانب کشورهای پیشرفته بوده است.

کشورهای کم توسعه

کشورهای کم توسعه کشورهایی هستند که  در پویش تاریخی خود نتوانسته اند مراحل توسعه نیافتگی را پشت سر گذارند و وارد مرحله توسعه یافتگی شوند . از دیدگاه کسانی که بر عوامل خارجی در توسعه نیافتگی کشورهای توسعه نیافته تأکید دارند ، این اصطلاح را برای توسعه نیافته مناسب نمی دانند. مسائل کشورهای تحت این عنوان در زمره حاد ترین مسائل نیمه دوم قرن بیستم است .بهتر است به جای اصطلاح کشورهای کم توسعه ، اصطلاح صحیح تر  کشورهای استثمار شده ، زیر سلطه قرار گرفته و یا اقتصاد تغییر شکل یافته را برگزید .

رشد اقتصادی

جی هنسن کارشناس اقتصاد انگلیس مفهوم رشد را با هرگونه افزایش درآمد ملی ، مجموع حجم کالا وخدمات ، که در کشور صورت می گیرد ، همانند می داند. این تعریف یکی از متداول ترین تفسیرهای مربوط به این اصطلاح است .

رشد اقتصادی از نگاه وا‏لت ویتمن روستو  نیز با همین وسعت درک می شود. از نظر تسیمرمان  رشد اقتصادی به مفهوم تطابق رشد محصول اجتماعی ( در آمد ملی ) با رشد جمعیت است . در بحث از رشد اقتصادی نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد ، مسئله ماهیت رشد اقتصادی است . و بر این مبناست که رشد اقتصادی را به ” رشد اقتصادی برون زا” و ” رشد اقتصادی درون زا ” تقسیم می کند.

منظور از رشد اقتصادی برون زا رشدی است که ناشی از عوملی غیر از عملکرد اقتصادی است .منظور از رشد اقتصادی درون زا رشدی است که حاصل عملکرد داخلی نظام اقتصادی می باشد. این نوع رشد با انجام عملیات اقتصادی پیچیده ای به دست می آید و حاصل سعی و تلاش اقتصادی و صنعتی جامعه است. رشد سریع اقتصادی از جمله هدف های اصلی اقتصاد دانان ،برنامه ریزان و سیاستمداران کشورهای در حال توسعه در دو یا سه دهه اخیر بوده است . چون فکر می شد که رشد سریع ، عامل اصلی تعیین کننده سطوح زندگی است. در حال حاضر این تائید در شرف انتقال به مسائلی از قبیل نا برابری در آمد ، فقر و بیکاری است.

  توسعه اقتصادی

از نظر پیتر دورنر  توسعه اقتصادی عبارت است از ، بسط امکانات و رورش قابلیت بشری که برای جلوگیری از فقر ، ضروری می باشد . تقلیل دامنه فقر عمومی ، بی کاری ونا برابری ملازم با توسعه اقتصادی هستند .

مک لوپ  می گوید : ” توسعه اقتصادی عبارت است از : کاربرد منابع تولیدی به نحوی که موجب شد بالقوه مداوم درآمد سرانه در یک جامعه بشود ”  و نیز اظهار شده که توسعه اقتصادی فرآیندی است که طی آن مبانی علمی و فنی تولید از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن متحول می شوند .  

برای آنکه توسعه اقتصادی پدید آید لزوما ً باید شبکه ای به هم پیوسته ، متشکل از مجموعه محصولات و در آمدها ، با توجه به منابع و تمام موجودی های داخلی و با در نظر گرفتن وابستگی های متقابل با دیگر کشورها دید آورد . لیکن ، برای اخذ چنین نتیجه ای و همچنین به منظور توزیع عادلانه درآمد ملی و بهبود سطح زندگی ملت ، باید به استقرار ساختار و نهاد های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی منطبق با شرایط جدید پرداخت .

در بحث از مفهوم توسعه اقتصادی باید توجه داشته باشیم که اکثر اقتصاد دانان کشورهای سرمایه داری وجهان سوم مدت های مدیدی می کوشند که مسئله توسعه اقتصادی را در چارچوب تئوری خالص اقتصادی حل کنند . آنها در طول دهه های چهل و پنجاه میلادی به کشورهای عقب مانده به عنوان کشورهایی می نگریستند که از کشورهای غربی فقیر تر می باشند. ازاین رو توسعه به عنوان روند غنی شدن به طور عمده بر طبق الگوی غرب و به عنوان افزایش تولید و در مواردی نادر به عنوان تحولی در ساختمان اقتصاد تلقی می شد .

توسعه ­اجتماعی
منظور از توسعه اجتماعی اشکال متفاوت کنش متقابلی است که در یک جامعه خاص همراه با توسعه تمدن رخ می دهد . توسعه اجتماعی و توسعه فرهنگی جنبه های مکمل و پیوسته یک پدیده اند و هر دو نوع الزامأ به ایجاد وجوه تمایز فزاینده جامعه منجر میشوند .

توسعه اجتماعی در قیاس با مفاهیمی چون توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی حوزه وسیع تری را در بر می گیرد  .

توسعه فرهنگی

از مفاهیمی است که نسبت به سایر بخش های توسعه چون توسعه اقتصادی ،توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی از ابعاد و بار ارزشی بیشتری برخور دار است و تاکید بیشتری بر نیازهای غیر مادی افراد جامعه دارد . بنابر این فرآیندی است که در طی آن با ایجاد تغییراتی در حوزه های ادراکی ، شناختی ،ارزشی و گرایشی انسان ها ، قابلیت ها وباورها شخصیت ویژه ای را در آنها به وجود می آورد که حاصل این باورها و قابلیت ها، رفتارها و کنش های خاصی است که مناسب توسعه می باشد .

منظور از توسعه فرهنگی دگرگونی است که از طریق تراکم  برگشت ناپذیر عناصر فرهنگی (تمدن ) در یک جامعه معیّن صورت می گیرد و بر اثر آن ،جامعه کنترل موثری را بر محیط طبیعی واجتماعی اعمال می کند . در این تراکم برگشت ناپذیر ، معارف ، فنون ، دانش و تکنیک به عناصری که از پیش وجود داشته و از آن مشتق شده ، افزوده می شود.توسعه فراگردی است که در آن سنت ها و تجارب گذشته از نو و بر اساس نیاز ها و شرایط تازه بازاندیشی و بازسازی می شوند و از این طریق جامعه خود را بارور می کند و توانایی های بالقوه انسان ها شکوفا می شود . از این جهت مفهوم ” هویت فرهنگی ” از مفهوم توسعه جدا نیست .                       

مشاوره برای آزمون دکتری [3]

برای مشاوره اینجا بزنید [3]

خدمات کنکور دکتری [4] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [5]