- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

سرفصل های درس فراوری ابزیان

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : فراوری ابزیان

—————————————————-

فهرست:

مقدمه

مدیریت فرآورده های شیلاتی

روش های تکمیلی فرآوری

ازمون خودسنجی با پاسخ

منابع و ماخذ

 بخش هایی از بسته درسی فراوری ابزیان

 مقدمه:

هدف این رشته تربيت كارشناساني است كه بتوانند با تكيه برآموخته‌هاي خود در زمينه‌هايي چون مديريت نظارت و اجراي عمليات تبديل و نگهداري محصولات مختلف شيلاتي و همچنين كمك در طراحي خطوط توليد دركارخانجات مربوطه عملكرده عمليات كارخانجات توليد فرآورده‌هاي شيلاتي از قبيل،كنسرو سازي،‌ خاويارسازي، سوريمي (خمير ماهي)، توليد فيش برگر و توليدات جنبي شيلاتي همانند توليد آردماهي و پودر ماهي از ضايعات را نيز هدايت كنند. هر ساله مقادير قابل توجهي ازمحصولات شيلاتي مابه دليل نگهداري و توزيع نامناسب، فاسد شده و از بين مي‌رود و يابه صورتي نامطلوب و مضر براي سلامتي انسان عرضه مي‌گردد. در حالي كه به ياريتكنولوژي فرآوريمحصولات شيلاتي مي‌توان محصولات مختلف اعم از ماهي، ميگوهاي آب شيرين و آب شور،صدفهاي دوکفه اي، نرمتنان شکم پا و خرچنگها را به گونه‌اي بسته‌بندي و نگهداري كردكه هم كيفيت و ارزش مواد غذايي فوق حفظ شود و هم عمر اين مواد طولاني‌ترگردد. اينامر باعث مي‌شود تا افراد جامعه نيز در تمامي فصول سال به انواع ويتامين‌ها،پروتئين‌هاو مواد مغذي لازم دسترسي داشته باشند چون به طور طبيعي بسياري از موادغذايي شيلاتي در همه فصل‌ها يافت نمي‌شود. به دليل سهولت آماده سازي،امروزه فرهنگ استفادهاز كنسرو در جامعه رواج يافته است. كنسروهايي كه در كارخانه‌هاي صنايع غذايي به صورت آماده و نيمه آماده (پخته، منجمد، خشك شده، افشره و …) تهيه مي‌شود و دراين ميان مهندسين فرآوري محصولات شيلاتي به عنوان افرادي كه در كارخانه‌ها،ماده‌خام اوليه را تبديل به ماده مورد نظر مي‌كند، نقش بسيار مهمي را بر عهده دارند.سازمان تجارت جهاني «WTO» در يكي ازگزارشهاي خود كه زمينه فعاليتهاي صنعتي كشورهاي مختلف رامشخص نموده بود، براي كشور ما توليد صنايع غذايي و شيلاتي را پيشنهاد كرده بود.يعني اگر ما بخواهيم درتجارت جهاني فعال بوده و به كشورهاي ديگر صادرات داشته باشيم، بايد در زمينه صنايع غذايي و شيلاتي فعاليت كنيم. بر اساس قانون نيز هر كارگاه وكارخانه توليدمواد غذايي و شيلاتي پيش از آغاز فعاليت خود بايد پروانه مسئول فني را از وزارت بهداشت دريافت كند و براي تهيه چنين پروانه‌اي لازم است يك مهندس فرآوري محصولات شيلاتي يا علوم و صنايع غذايي يا رشته‌هاي مرتبط (متخصص علوم وصنايع غذايي يامهندس شيمي گرايش صنايع غذايي) به عنوان مسئول فني معرفي گردد. ازهمين رو فارغ‌التحصيلاناين رشته ها از نظر بازار كار با مشكل عمده‌اي روبرو نيستند. فرآورده‌هاي اوليه غذايي بامنشاء شيلات بدون نگهداري و تبديل، فايده‌اي ندارند از همين‌رو وظيفه مهندس فرآوري محصولات شيلاتي، تبديل و افزايش عمر نگهداري محصولات شيلاتي است و در واقع مراحل بعد ازتوليد محصولات شيلاتي در حيطه كار فارغ‌التحصيل اين رشته قرار مي‌گيرد.دانشجويان اين رشته با نحوه جمع‌آوري، انتقال، تبديل، تكميل، نگهداري و توزيع محصولات شيلاتي و همچنين خصوصيات فيزيكي و شيميايي اين محصولات آشنا مي‌شوند. به عبارت ديگرهرآنچه كه در ارتباط با تبديل و فرآوري مواد شيلاتي باشد، در اين رشته مطالعه مي‌گردد.

مدیریت فرآورده های شیلاتی

مفهوم مدیریت چیست؟

بطور کلی سازمانها از هر نوع که باشند مذهبی، دولتی، خدماتی، آموزشی و… باید توسط مدیران اداره شود. سازمان ها به زندگی ما شکل می دهند اما مدیران به سازمان ها شکل و انسجام می دهند. راجع به مدیریت تعاریف متعددی وجود دارد که در همه این تعاریف تحقق بخشیدن به هدف ها و مقاصد سازمان ها مشترک است. از جمله این تعاریف:

اهمیت مدیریت: مدیریت یکی از فعالیت های اجتماعی ضروری است که با پیش رفت اقتصادی رابطه مستقیم دارد چون که منابع طبیعی و مادی ونیروی انسانی هیچ کدام به تنهایی عامل پیش رفت سازمان های موجود در جامعه نیست یک جامعه یا یک کشور برای توسعه خود نیاز به مدیریت افراد لایق دارد تا از عوامل تولید به بهترین وجه ممکن در مسیر تحقق هدف های جامعه استفاده کنند.در واقع مدیران موثر و لایق اصلی ترین و ضروری ترین منابع کشورند که برای توسعه تلاش می کنند. در واقع مدیران موثر ولایق اصلی ترینو ضروری ترین منابع کشورند که برای توسعه تلاش می کنند به طوری که بسیاری از صاحب نظران علت موفقیت و شکست نهادها تاوت در مدیریت آنهاست هارولدکنز مدیریت را مهمترین فعالیت انسانی می داند که وظیفه اصلی مدیران در تمام سطوح و در همه ی واحدهای مختلف بازرگانی صنعتی و اداری این است که محیطی را طراحی کند که اعضای آن بتوانند به صورت گروهی با هم کار کنند و به اهداف از پیش تعیین شده برسند.

وضایف مدیران: مدیریت حداقل باید به دنبال یافتن پاسخ برای 4 مورد زیر باشد:چه باید انجام شود؟ چگونه باید انجام شود؟ چه موقع باید انجام شود؟ چه کسی باید انجام دهد؟ بسیاری از اندیش مندان علم مدیریت، مدیریت را در چهارچوب چهار وظیفه خاص مدیران یعنی برنامه ریزی سازماندهی رهبری و کنترل تعریف کردند.

سطوح مدیریت:

وظیفه مدیریتی برحسب سطوح سازمان متفاوت است در مدیریت عملیاتی یا گروه عملیاتی این مدیران بسیار پر مشغله است مراجعه مکرر افراد به آنها وجود دارد و اغلب مجبور بوده برای نظارت برکارها در رفت و آمد مداوم باشند باید برنامه عملیاتی و تفضیلی کوتاه مدت تغذیه کنند بیشتر وقت را با زیر دستان و اندک زمان را با مافوق و افراد خارج از سازمان می گذرانند بیشتر وقت را صرف حل و فصل مسائل آنی می کنند. مدیریت میانی یا گروهی مجریان کار اصلی آنها این است که این مدیران به طور مستقیم به مدیریت رده بالا گزارش می دهند آنها برنامه ریزی های میان مدت انجام می دهند این مدیران عملکرد رده های پایین را تحلیل می کنند و تواناییی و آمادگی آنها را برای ارتقاع مشخص می کنند و به مدیران رده پایین درباره تولید و پرسنل و سایر خدمات مشاوره عرضه می کنند این مدیران یا گروه مجریان اجراء کنندگان خط مش  و سیاست ها به شمار می روند. مدیریت عالی یا گروه سیاست گذار مدیری هستند که در نقش های عملیاتی و میانی موفق بوده معمولامی تواند به مدیریت عالی راه یابد بخش اعظم کار مدیران عالی از نظر پویایی نظیر کار مدیران عملیاتی است با این تفاوت که برنامه ریزیهای جامع و بلند مدت را در حوضه فعالیت گسترده تر و متنوع تر مورد بررسی قرارمی دهد مدیران عالی عملکردکلی واحدهای عمده را ارزیابی می کنند درباره موضوعات ومسائل کلی با مدیران سطوح پایین تر به تبادل نظر می اندیشند و بیشتر وقت را با همکاری و یا افراد خارج از سازمان می گذرانند و کمترین زمان را با زیر دستان می گذرانند مدیران عالی یا گروه سیاست گذار تعیین کننده خط مش و سیاست کل سازمان هستند.

وظایف مدیریت:

اندیش مندان مدیریت را درچهارچوب4وظیفه خاص مدیران یعنی برنامه ریزی،سازمان دهی،رهبری و کنترل تعریف کردند.

اصول برنامه ریزی:

بین انتظارات سازمان و ایجاد تمهیداتی که مجموعه ای از نیروی انسانی و امکانات بتوانند به این انتظارات بطور گروهی و هدفمند تحقق بخشند. اصول برنامه ریزی شامل تعیین هدف، پیش بینی آینده و تصمیم گیری است. تعیین اهداف به این صورت است که تمام امور سازمان پیرامون اهداف مورد نظر سازمان مورد تمرکز می باشد. پس اولوی ها باید از میان هدف های مهم سازمان مشخص شود تا بتوان بر مبنای ان برنامه ریزی بهینه را انجام داد.

تنوع برنامه ریزی: برنامه ها به طور عمده بر مبنای زمان یا موضوع برنامه ریزی به انواع مختلف تفکیک می شود. 1- برنامه ریزی زمانی: به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شود که هر یک اهداف خاص خود را دارد. 2- برنامه ریزی موضوعی: برنامه ریززی جامع و عملیاتی و توسعه است.

مشاوره برای آزمون دکتری [3]

برای مشاوره اینجا بزنید [3]

خدمات کنکور دکتری [4] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [5]