- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

مصاحبه دکتری 97 چطور بود؟

منابع آزمون دکتری

درود به داوطلبان عزیز

این صفحه جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات مصاحبه دکتری امسال ایجاد شده است.

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از نحوه برگزاری ، نوع برخورد مصاحبه کنندگان ، کیفیت جلسه و سایر جوانب در قسمت نظرات بنویسید.

مصاحبه دکتری چه نوع مصاحبه است؟

برای ارزیابی تسلط داوطلبان ورود به مقطع دکتری، در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و همچنین میزان همراستایی زمینه پژوهشی آنها با اولویت های علمی مدنظر گروه علمی دانشگاه، مصاحبه دکتری برگزار می شود.

بنابراین مرحله اول آزمون دکتری، کنکور کتبی است و این مصاحبه علمی، دومین مرحله از آزمون دکتری نیمه متمرکز می باشد که در مجموع تاثیر ۵۰ درصدی در قبولی دکتری آموزشی دارد. سهم مرحله مصاحبه برای دکتری پژوهش محور جمعا ۷۰ درصد است.

ثبت نام مصاحبه دکتری بدون آزمون چگونه است؟

در دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد، انتخاب رشته در هنگام ثبت نام انجام می شود و بنابراین دعوت به مصاحبه دکتری [2] پس از اعلام نتایج انتخاب رشته خواهد بود.

اما در دکتری بدون آزمون دانشگاه های دولتی، مرحله انتخاب رشته وجود ندارد و داوطلبان با ثبت نام در سایت دانشگاه ها، پس از بررسی مدارک ارسالی توسط دفتر استعداد درخشان [3] دانشگاه، به مرحله مصاحبه دعوت می شوند.

تاثیر معدل در مصاحبه چقدر است؟

سوابق تحصیلی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ( معدل های دو مقطع ) داوطلب در قالب معدل تراز شده با محاسبه ۶۰ درصد معدل تراز شده مقطه کارشاسی و ۴۰ درصد معدل تراز شده مقطع کارشناسی ارشد محاسبه می گردد.

تبصره: معدل های هر یک از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر اساس سطح دانشگاه و سطح علمی داوطلب به صورت جداگانه تراز می شود.

به گزارش پی اچ دی نیوز، جمع امتیاز کسب شده از معدل مقطع کارشناسی و دور کارشناسی ارشد می تواند حداکثر ۱۰ امتیاز از ۳۰ امتیاز سوابق آموزشی برای مرحله دوم باشد که در آن نوع دانشگاه نیز تاثیر گذار است.

مطلب پیشنهادی :  پذیرش ۵۳ درصد به روش دکتری استاد محور
[4]

امتیازات مصاحبه دکتری چطور محاسبه می شود؟

امتیازات مرحله دوم در سه بخش زیر است:

نحوه محاسبه ۴۰ نمره فعالیت های پژوهشی :

نحوه محاسبه ۳۰ نمره فعالیت های پژوهشی :

نداشتن مقاله چقدر مهم است؟

در مرحله دوم دکتری ،‌۴۰ درصد امتیازات مربوط به امتیازات فعالیت های پژوهشی است که شامل مقاله می شود. در صورت نداشتن مقاله در مصاحبه ، دارا بودن گواهی ثبت اختراع یا برگزیدگی در جشنواره های معتبر می تواند کمک کننده باشد.

همچنین داشتن مقاله از نوع پژوهشی ارزش بالاتری نسبت به مقاله ترویجی و مقاله کنفرانسی دارد.

امکان مطرح کردن سوالات در قسمت کامنت های اینستاگرام اخبار دکتری پایگاه تخصصی دکتری [5] با آدرس دقیق phdphd_org وجود دارد.

مشاوره برای آزمون دکتری [6]

برای مشاوره اینجا بزنید [6]

خدمات کنکور دکتری [7] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [8]