- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

نحوه پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد برای سال تحصیلی ١۴٠٣-١۴٠٢

منابع آزمون دکتری

دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد [2]

فراخوان پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد برای سال تحصیلی ١۴٠٣-١۴٠٢

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری [3] ، دانشگاه یزد [4] بر اساس آئین نامه [5] ” پذیرش دکتری بدون آزمون ( استعداد درخشان ) [6] در رشته های اعلام شده، از بین دانش آموختگان ممتاز مقطع کارشناسی ارشد واجد شرایط زیر، از طریق بررسی سوابق، مصاحبه و بدون شرکت در آزمون برای سال تحصیلی 1403 – 1402 دانشجو می پذیرد.

الف – شرایط عمومی:

1 – اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
2 – متعهد به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران.
3 – نداشتن ممنوعیت تحصیل به تشخیص مراجع ذیصالح.

ب – شرایط اختصاصی:

دانش آموختگان دوره آموزشی- پژوهشی مقطع کارشناسی ارشد در صورت احراز شرایط زیر میتوانند تقاضای خود را برای ورود به دوره دکتری بدون آزمون به دانشگاه ارائه دهند.

۱- متقاضی باید دارای میانگین کل (یا میانگین همتراز شده) ۱۶ یا بالاتر در دوره کارشناسی پیوسته و میانگین کل (یا میانگین همتراز شده) ۱۷ یا بالاتر (بدون احتساب نمره پایان نامه) در دوره کارشناسی ارشد باشد.

۲- از تاریخ دانش آموختگی متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد تا اول مهر سال پذیرش بیش از ۲ سال نگذشته باشد. لذا داوطلبانی که قبل از مهرماه 1400 دانش آموخته شده اند، مجاز به شرکت در این فراخوان نیستند.

۳- متقاضی باید حداقل ۶۰ امتیاز از فعالیتهای آموزشی پژوهشی و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی پیوست کسب کند. کسب حداقل ۵ امتیاز از ردیف شماره ۱ الزامی می‌باشد مگر برای متقاضیانی که یکی از شرایط زیر را دارند:

الف) دانش آموختگان مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های سطح 1 (در نظام سطح بندی سابق) و یا دانشگاه یزد منوط به قرار گرفتن در زمره بیست درصد برتر مقطع خود (یا رتبه 1 تا 3 برای ظرفیت پذیرش های کمتر از 15 نفر).

ب) دانش آموختگان مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های سطح 2 (در نظام سطح بندی سابق) و یا دانشگاه یزد منوط به داشتن شرط معدل برای آن مقطع (17 برای مقطع کارشناسی و 18 برای مقطع کارشناسی ارشد) و گذراندن مقطع دیگر در دانشگاه های سطح 2 (در نظام سطح بندی سابق) با کسب رتبه 1 تا 3.

ج) دانش آموختگان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های سطح 2 (در نظام سطح بندی سابق) و منوط به کسب رتبه 1 تا 3 در هر دو مقطع و یا رتبه 1 تا 3 در یک مقطع و کسب شرط معدل (17 برای مقطع کارشناسی و 18 برای مقطع کارشناسی ارشد) در مقطع دیگر.

۴- متقاضی باید حداکثر تا پایان شهریورماه سال 1402 دانش آموخته شود.

5- دانش آموختگانی که یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد آنها به صورت دوره های مجازی، فراگیر پیام نور، نیمه حضوری، آزمون اختصاصی (داخلی) و یا از دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای بوده، مشمول این آئین نامه نمیباشند.
6- دانش آموختگانی که یکی از مقاطع تحصییلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد آنها در دانشگاه های غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و یا پردیسهای خودگردان و یا بین الملل بوده است، همچنین دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته، دارندگان مدرک کارشناسی حوزوی (مشروط به ورود به مقطع ارشد از طریق آزمون تحصیلات تکمیلی سازمان سنجش) و پذیرفته شدگان کارشناسی با سوابق تحصییلی تنها در صورتی میتوانند در این فراخوان شرکت کنند که مقطع تحصییلی دیگر آنها در یکی از دانشگاه های دولتی سطح 1 و یا 2 (در نظام سطح بندی سابق) باشد.
7- اتباع غیر ایرانی «مقیم ایران» ورودی کارشناسی ارشد سال تحصیلی 1401-1400 و بعد از آن در صورت داشتن شرایط میتوانند از تسهیلات این آئین نامه بهره مند شوند.

توضیح وزیر علوم در خصوص ورود دکترا بدون آزمون [7]

رشته های پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد برای سال تحصیلی ١۴٠٣-١۴٠٢

رشته های پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد [8]

رشته های پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد [9]

ج – نحوه ارائه مقالات یا فعالیت‌های علمی برگزیده:

۱- مقالات ارائه شده طبق جدول شماره ۱ [10] مورد ارزیابی قرار گرفته و باید چاپ شده یا دارای گواهی پذیرش چاپ بوده و با وابستگی دانشگاه محل تحصیل کارشناسی ارشد باشد.

تبصره ۱: منظور از پذیرش مقاله، پذیرش بدون قید و شرط مقاله است.

۲- ارائه گواهی اعتبار مجله الزامی است.

۳- هرگونه ثبت اختراع باید مورد تایید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران باشد.

۴- برگزیدگان جشنواره‌های علمی معتبر (خوارزمی، فارابی، رازی و یا ابن سینا) باید تایید دبیرخانه جشنواره را کسب و ارائه نمایند.

۵- دارندگان اثر بدیع و ارزنده هنری باید تاییدیه از وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی کشور و ارگان‌های مشابه و مورد تایید را کسب و ارائه نمایند.

۶- برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی باید تایید دبیرخانه المپیاد را کسب و ارائه نمایند.

د – ظرفیت پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد :

۱- حداکثر ۲۰٪ ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی – پژوهشی دوره روزانه دکتری دانشگاه به پذیرش بدون آزمون دانشجویان واجد شرایط اختصاص دارد.
۲- ظرفیت مذکور، مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون دانشگاه است.
۳- دانشگاه در رد یا قبول تقاضای داوطلبان از اختیارات لازم برخوردار بوده و ملزم به تکمیل ظرفیت دوره دکتری خود نخواهد بود.

هـ – فرآیند اجرا:

۱- مدارک واصله ابتدا در دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه از حیث برخی شروط عمومی و اختصاصی الزامی مندرج در بند الف و ب، بررسی و پرونده داوطلبان حائز شرایط جهت ارزیابی علمی و تصمیم گیری به دانشکده‌ها و بخش‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود.
۲- امتیازدهی توسط کمیته علمی رشته ذیربط و به کلیه مستنداتی که در زمان ثبت نام بارگذاری شده‌اند و پیش از اتمام زمان فراخوان پذیرش قطعی دارند صورت می‌گیرد. داوطلبانی که حداقل ۶۰ امتیاز از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و مصاحبه را مطابق با جداول شماره 1 ، 2 و 3 [10]  کسب نمایند، به ترتیب امتیاز در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.
توجه: امتیاز پژوهشی حداکثر ۴۰ امتیاز (مطابق جدول شماره ۱)، امتیاز آموزشی حداکثر ۳۰ امتیاز (مطابق جدول شماره ۲ [10]) و امتیاز مصاحبه حداکثر ۳۰ امتیاز (مطابق جدول شماره ۳ [10]) است. امتیازدهی به مدارک زبان متقاضیان (برای دارندگان مدرک زبان)، عین مطابق جدول شماره ۴ صورت خواهد گرفت.
۳- پس از بررسی‌های نهایی لازم، اسامی پذیرفته شدگان اولیه در موعد مقرر، از طریق پایگاه اینترنتی دانشگاه اعلام خواهد شد.
۴- پذیرش نهایی و قطعی داوطلبان منحصرا پس از تایید سازمان سنجش و آموزش کشور و هیات مرکزی گزینش دانشجوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت خواهد گرفت.

و – مدارک مورد نیاز:

۱- فرم (الف) [10] تکمیل شده درخواست پذیرش بدون آزمون (نوع فایل ارسالی: JPG)

مطلب پیشنهادی :  پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
[11]

۲- تصویر صفحه اول شناسنامه و کارت ملی (نوع فایل ارسالی: JPG)
۳- تصویر گواهینامه دانش آموختگی مقطع کارشناسی با ذکر معدل کل به همراه ریزنمرات (نوع فایل ارسالی: JPG)
۴- تصویر گواهینامه دانش آموختگی مقطع کارشناسی ارشد (برای دانش آموختگان) به همراه ریزنمرات (نوع فایل ارسالی: JPG)
۵- تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت یا دفترچه آماده به خدمت معتبر برای داوطلبان مرد (نوع فایل ارسالی: JPG)
۶- تصویر صفحه اول و چکیده پایان نامه (نوع فایل ارسالی: JPG)
۷- تصویر کامل از کلیه مقالات علمی و گزارشهای پژوهشی منتشر شده. (نوع فایل ارسالی: JPG)
۸- تصویر گواهی پذیرش مقاله برای آن دسته از مقالاتی که در زمان تقاضا به چاپ نرسیده باشد. (نوع فایل ارسالی: JPG)
۹- تصویر گواهی اعتبار درجه‌ی علمی ترویجی یا علمی پژوهشی، ISC ،ISI، مجلات داخلی یا خارجی که مقالات متقاضی در آن چاپ شده و یا خواهد شد. (نوع فایل ارسالی: JPG)
۱۰- مستندات کلیه فعالیتهای پژوهشی قابل امتیاز در جدول شماره ۱ [10] شامل گواهی ثبت اختراع، برگزیدگی در جشنواره‌های معتبر، انجام طرح پژوهشی، اثر بدیع و ارزنده هنری و…
۱۱- مستندات مربوط به کسب رتبه برتر مربوط به جدول شماره ۱ [10] با ذکر رتبه و تعداد دانشجویان در کد رشته مربوطه در آن دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد رتبه بدون لحاظ نمودن نمره پایان نامه [12] مد نظر می‌باشد).
۱۲- تصویر معرفی نامه علمی از استاد(ان) دوران تحصیل (ترجیحا دوره کارشناسی ارشد) برای بررسی صلاحیت علمی داوطلب در زمان مصاحبه [13] (نوع فایل ارسالی: JPG)

۱۳- پرداخت مبلغ حق ثبت نام به شرح زیر:

مبلغ حق ثبت نام برای دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها مبلغ 1/500/000 (یک میلیون و پانصد هزار ریال) است. این مبلغ برای دانش آموختگان دانشگاه یزد در یکی از مقاطع کارشناسی پیوسته یا کارشناسی ارشد مبلغ 1/000/000 (یک میلیون ریال) می‌باشد.
تذکر: لازم به توضیح است که در هنگام پرداخت اینترنتی، مبلغ پیش فرض 1/000/000 ریال است که دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها باید مقدار پیش فرض را به صورت دستی در قسمت “مبلغ پرداختی”  به ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال تغییر دهند و سپس جهت پرداخت، آیکن “سداد بانک مرکزی یا سامان حساب های دولتی” را انتخاب نمایند. لذا آن دسته از متقاضیانی که هیچ یک از مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه یزد نگذرانده‌اند و فقط مبلغ 1/000/000 ریال را پرداخت و ثبت نام خود را تکمیل نموده‌اند لازم است با مراجعه به سامانه پرداخت الکترونیک دانشگاه یزد به آدرس https://yazd.ac.ir/epay/talent [14] و تکمیل موارد خواسته شده و مشخصات خود مشابه تصویر ذیل نسبت به واریز مبلغ دوم (500/000ریال) اقدام نمایند و رسید واریزی را اسکن نموده و در هنگام ثبت نام بارگذاری نمایند.

پذیرش دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد برای سال تحصیلی ١۴٠٣-١۴٠٢ [15]

ز – اطلاعات ثبت نام دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد :

۱- آخرین مهلت ثبت نام غیر حضوری (الکترونیکی) برای متقاضیان 1402/01/31 است.
۲- متقاضیان برای ثبت نام غیرحضوری (الکترونیکی)، می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزشی دانشگاه به آدرس http://golestan.yazd.ac.ir [16] (Internet Explorer نسخه 7 به بالا) با مطالعه راهنمای مربوطه(دانلود فایل راهنما [17])، ثبت نام خود را به انجام برسانند.
۳- لازم است بعد از ثبت نام غیرحضوری (الکترونیکی)، اصل همه مدارک مورد نیاز (بند و) را به آدرس دانشگاه ( یزد – صفائیه – بلوار دانشگاه – چهار راه پژوهش – پردیس اصلی دانشگاه یزد – ساختمان شهید احمدی روشن – مرکز استعدادهای درخشان کد پستی : 8915818411 ) پست نمایند. درج عبارت “مربوط به پذیرش بدون آزمون دکتری سال تحصیلی 1403-1402- نام و نام خانوادگی، نام دانشکده و عنوان رشته مورد نظر “توسط متقاضی” بر روی پاکت الزامی است.
۴- پذیرش نهایی براساس بررسی مدارک و سوابق داوطلبین صورت می‌گیرد و به مدارک ناقص و یا دریافت شده بعد از تاریخ 1402/02/15 ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۵- نتایج اولیه از طریق وبگاه دانشگاه به آدرس https://yazd.ac.ir [18] اعلام خواهد شد (زمان تقریبی تیرماه 1402).

ح – توضیحات مهم:

1- پذیرش متقاضیان در مقطع دکترا بدون آزمون دانشگاه یزد ، در همان رشته تحصیلی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد داوطلب، به تشخیص گروه آموزشی و تائید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

2- تغییر رشته محل تحصیل و میهمانی برای متقاضیانی که از طریق آئین نامه استعدادهای درخشان پذیرش بدون آزمون [5] میشوند، ممنوع است.
3- پذیرش نهایی دانشجویان کارشناسی ارشد برای ورود بدون آزمون در مقطع دکتری، مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مقررات دانشگاه و تائید سازمان سنجش آموزش کشور انجام میپریرد. بدیهی است تشکیل پرونده و دعوت به مصاحبه، هیچگونه حقی برای داوطلب ایجاد نخواهد کرد و نتایج پس از ارزیابی و امتیازدهی به فعالیتها و سوابق داوطلبین تعیین و اعلام خواهد شد.
4- ثبت نام قطعی پس از پذیرش علمی و تائید سازمان سنجش، منوط به تائید دبیرخانه هیات مرکزی گزینش دانشجو مستقر در سازمان سنجش آموزش کشور [19] خواهد بود، بنابراین دانشگاه یزد از صدور هرگونه گواهی اشتغال به تحصیل تا دریافت این تائیدیه معذور است.
5- چنانچه در هر مرحله از ثبت نام، بررسی مدارک و اشتغال به تحصیل مشخص شود که متقاضی شرایط پذیرش از طریق این فراخوان را ندارد یا مغایرتی بین مدارک و مستندات ارائه شده با اصل مدارک وجود داشته باشد ثبت نام ایشان لغو خواهد شد.

6 -مدارک ارسالی و وجه واریزی، به هیچ عنوان مسترد نخواهد شد. لذا به داوطلبان توصیه میشود با دقت لازم، مفاد اطلاعیه را، مطالعه و فقط در صورت دارا بودن شرایط مربوط، نسبت به ثبت نام در فراخوان اقدام نمایند.
7 -داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد با شماره 035-31234486 (در وقت اداری) تماس حاصل و یا با ارسال ایمیل به آدرس: talented-std@pffices.yazd.ac.ir و یا به آدرس اینترنتی http://talent.yazd.ac.ir [20] مراجعه نمایند.

توضیح وزیر علوم در خصوص ورود دکترا بدون آزمون [7]

هرآنچه درباره دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )
لازم است بدانید :

اطلاعیه های دکتری بدون آزمون [6]
( استعداد درخشان ) [6]

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران [21]

جدیدترین آیین نامه دکتری بدون آزمون ( استعداد درخشان ) [5]

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد [13]

پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها در سال تحصیلی 1403 -1402 [22]

کسب حداکثر امتیاز مصاحبه دکتری [23]

چگونه در مصاحبه دکتری پذیرفته شویم؟ ؛ کارگاه آموزش و مشاوره [24]

مشاوره برای آزمون دکتری [25]

برای مشاوره اینجا بزنید [25]

خدمات کنکور دکتری [26] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [27]