- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

سر فصل های درس اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب

منابع آزمون دکتری

اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب

نام بسته درسی: اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب

————————–

فهرست:

✔️ آلودگی آب

✔️ طبقه بندی آلوده کننده های آب

✔️ زباله های متقاضی اکسیژن ( اکسیژن خواه )

✔️ عوامل بیماری زا

✔️ کیفیت آب های زیرزمینی ، میکروبی

✔️ مواد آلی مصنوعی

✔️ نفت                                                                     

✔️ مواد شیمیایی معدنی و کانی ها

✔️ رسوبات

✔️ مواد رادیواکتیو ( پرتوزا )

✔️ تولید انرژی هسته ای

✔️ منابع آلودگی نفت

✔️ اثرات تخلیه مواد شیمیایی در دریا

✔️ تصفیه فاضلاب

✔️ درجه تصفیه فاضلاب

✔️ نحوه دفع فاضلاب

✔️ آفت کش های آلی مصنوعی

✔️ تصفیه آب

✔️ تصفیه فاضلاب

 

بخشی از بسته درسی آّب و فاضلاب :

آلودگی آب :

آلودگی انحراف از پاکیزگی است . وقتی موضوع آلودگی محیط زیست مطرح می شود ، بیش از آنکه منظورمان انحراف از یک حالت پاکیزه باشد ، منظور انحراف از یک حالت معمولی است . این ماده که به طور وسیعی در همه جا گسترده ، حلال خوبی و به طور طبیعی هرگز به صورت کاملاً خالص یافت نمی گردد . حتی در غیر آلوده ترین نواحی جغرافیایی ، آب باران شامل گازهای  محلول در آن است و همچنین گرد و غبار یا دیگر ذرات معلق در اتمسفر به صورت تعلیق در آب حمل می شوند  آب چشمه ها و آبهای طبیعی سطحی معمولاً شامل ترکیبات حل شده از فلزاتی نظیر Fe , Ca , Mg , Na می باشند . آب سخت شامل مقدار قابل توجهی از ترکیبات فلزات مربوط است . حتی آبهای نوشیدنی هم از نظر شیمیایی خالص نیستند . با وجودی که ذرات معلق از بین برده شده و باکتریهای مضر نابود شده اند اما خیلی از مواد در محلول باقی مانده اند . در واقع آب به صورت کاملاً خالص برای نوشیدن مطبوع نیست بلکه ناخالصی ها طعم آب را مشخص می نمایند . لفظ « خالص » ، به معنی حالتی از آب ، که هیچ ماده ای با غلظت کافی برای آنکه از مورد استفاده قرار گرفتن آب برای منظورهای طبیعی جلوگیری کند ، وجود نداشته باشد .

استفاده های طبیعی عبارتند از :

1 ـ زیبایی و تفریحی

2 ـ ذخیره آب مصرفی عموم مردم

3 ـ محیط زیست آبی جانوران ( ماهی ها )

4 ـ کشاورزی

5 ـ صنعتی

هر ماده و جسمی که مانع استفاده طبیعی از آب شود ، به عنوان آلوده کننده آب تلقی می گردد . مسئله آلودگی آب به صور مختلف و پیچیده ای ایجاد می شود زیرا استفاده طبیعی از آب گوناگون است . آبی که برای بعضی استفاده های خاص مناسب است باید آلوده نباشد .

وسعت آلودگی آب :

انجمن حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا [2] برآورد کرده که تقریباً یک سوم جریان آب جهان به طور مشخص آلوده و اصل حفظ کیفیت آب برهم زده شده است . در این برآورد آلودگی به عنوان یک زبان مطرح شده که بر خواص شیمیایی و فیزیکی آب لطمه وارد می کند.

برای دریافت بانک تست کنکور دکتری ادوار گذشته + تست های تالیفی
به همراه پاسخ / به شماره 09306406058 پیام دهید.

طبقه بندی آلوده کننده های آب :

نشانه های آلودگی آب حتی با سطحی ترین توجه مشخص می شوند . برای مثال نوشیدن آب طعم بد می دهد ، توده های علف های هرز آبی در حجم زیادی از آب رشد می کنند . آب کنار دریاها و اقیانوسها و رودخانه ها و دریاچه ها بوی ناخوشایندی منتشر می سازند . مقدار ماهیهای تجاری کاهش می یابند و گوشت بعضی از آنها فاسد شده روغن آنها را می توان روی سطح آب به صورت جاری یا کف در کنار دریا دید . اختلافات این نشانه ها و اثرات اشاره شده بر پیچیدگی مسئله دلالت می کند .طبق منابع مختلف اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب ، منشأ این مشکلات باید به منابع و انواع بسیاری از آلوده کننده ها نسبت داده شود . آلوده کننده های آب به نه دسته طبقه بندی شده اند ، که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته فقط چند آلوده کننده به خصوص در فصل های بعد با جزئیات بیشتری مطالعه شده اند :

1 ـ مواد متقاضی اکسیژن

2 ـ عوامل بیماری زا

3 ـ مواد غذایی

4 ـ ترکیبات آلی سنتز شده ( مصنوعی )

5 ـ نفت

6 ـ مواد شیمیایی معدنی و کانی ها

7 ـ رسوبات

8 ـ مواد رادیواکتیو ( پرتوزا )

9 ـ گرما

بعضی تداخل ها بین این مقوله ها اجتناب ناپذیرند . زیرا بعضی از زباله ها شامل بیش از یک آلوده کننده می باشند . برای مثال فاضلاب خام دارای مواد متقاضی اکسیژن ، عوامل بیماری زا، مواد غذائی، گیاهان و مواد مختلف دیگر می باشد .

مواد متقاضی اکسیژن ( اکسیژن خواه ) :

اکسیژن حل شده در هر نوع آبی لازمه زندگی برای اجتماع گیاهی و حیوانی می باشد و بقاء آنها بستگی به توانایی آب در نگهداری کمترین غلظت معین از این ماده حیاتی دارد . ماهی به سطح بالاتری از اکسیژن ، بی مهرگان به سطح کمتر و باکتریها به پایین ترین سطح اکسیژن نیاز دارند . برای محیط زندگی گیاهان و جانوران در آب گرم شامل ، ماهی ، غلظت اکسیژن محلول ( که با DO نشان می دهند ) باید حداقل mg/l5 یعنی ( ppm5 ) باشد . باری زندگی گیاهان و جانوران در آب سرد غلظت DO در حجم نزدیک به اشباع مطلوب می باشد . حداقل سطح آن نباید از ppm 6 کمتر باشد. مقدار DO در محلول اشباع با درجه حرارت آب و ارتفاع محل تغییر می نماید . در سطح دریا در 20 ، ppm 1/9 است ، در همین درجه حرارت در ارتفاع 3000 پا ( فوت ) به ppm 2/8 و در ارتفاع 6000 پا به 4/7 کاهش می یابد .

آب زمانی به عنوان آلوده شده طبقه بندی می گردد که غلظت DO به زیر سطح مورد نیاز برای بقاء زیست طبیعی در آن در بیاید . علت اول برای کم شدن اکسیژن آب ، موادی هستند که به طور کلی مواد متقاضی اکسیژن ( اکسیژن خواه ) نامیده می شوند.

معرفی جامع سایر گرایش های مهندسی عمران

🔵 مهندسی عمران سازه [3]

🔵 مهندسی عمران زلزله [4]

🔵 مهندسی عمران خاک و پی(ژئوتکنیک) [5]

🔵 مهندسی عمران مهندسی آب وسازه های هیدرولیکی [6]

🔵 مهندسی عمران راه و ترابری [7]

🔵 مهندسی عمران سواحل،بنادر وسازه های دریایی [8]

🔵 مهندسی عمران مدیریت منابع آب [9]

🔵 مهندسی عمران حمل و نقل [10]

🔵 مهندسی عمران مدیریت ساخت [11]

🔵 مهندسی عمران محیط زیست [12]

 

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی [13]

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی [14]

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه [15]

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی [16]

موضوعات پایان‌نامه هنر [17]

موضوعات پایان نامه زبان [18]

 

مشاوره برای آزمون دکتری [19]

برای مشاوره اینجا بزنید [19]

خدمات کنکور دکتری [20] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [21]