- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

منابع آزمون دکتری

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری [2] ، ابوالفضل باقری‌فرد بنابر بر تصمیم  بیست و هشتمین نشست شورای عالی برنامه‌ریزی و با توجه به ارائه دوره تخصصی پاتولوژی و رشته‌های مختلف علوم‌پایه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی مانند ایمنی‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، باکتری‌شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، زنتیک پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، خون‌شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که ماهیت آزمایشگاهی دارند با راه‌اندازی راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای رشته علوم‌ آزمایشگاهی مخالفت کرد. 
معاون آموزشی وزارت بهداشت [3] در نامه‌ای خطاب به دکتر مهرداد اسماعیلی، معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی را اعلام کرد.
در نامه باقری‌فرد آمده است: «بازگشت به نامه شماره ۱۱۷/۵۰۵۶ مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ درباره پذیرش دانشجوی دکتری حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی، به استحضار می‌رساند  موضوع راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای رشته علوم‌آزمایشگاهی با توجه به دادنامه شماره ۱۴۷۵ مورخ یکم آذر ماه ۱۴۰۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند ۱ صورتجلسه بیست و هشتمین نشست گروه پزشکی شورای عالی برنامه‌ریزی  مورخ ۱۶ آبان ماه سال ۷۴، موضوع لغو و عدم پذیرش دانشجو در دوره دکتری حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی در هشتاد و نهمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم‌پزشکی مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ مطرح و با عنایت به اینکه رشته مقطع مذکور در سال ۱۳۶۷ با توجه به شرایط کشور و کمبود نیرو در رشته علوم‌آزمایشگاهی بوده و در حال حاضر با وجود دوره تخصصی پاتولوژی و رشته‌های مختلف علوم‌پایه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخخصی که ماهیت آزمایشگاهی دارند(ایمنی‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، باکتری‌شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، زنتیک پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، خون‌شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون) و همچنین دوره تکمیلی تخصصی علوم‌آزمایشگاهی، راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری حرفه‌ای رشته علوم‌ آزمایشگاهی مورد موافقت قرار نگرفته است.»
راه‌اندازی دوره دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی از مقطع کارشناسی مدخلی خواهد شد برای تأسیس رشته‌های میان‌بر دیگر برای دور‌زدن مسیر سخت پزشک متخصص‌شدن در این کشور.

شرایط رشته دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی

رشته دکترای علوم آزمایشگاهی یکی از ثمرات انقلاب اسلامی در حوزه سلامت بود که فارغ التحصیلان آن،  اداره نزدیک به ۵۰ درصد آزمایشگاه های کشور را برعهده دارند و ارایه خدمتی که در طول سال های گذشته داشته اند، نشان می دهد که عملکرد آنها مثبت بوده است. پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی به این صورت بود که پس از گذراندن مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، افراد وارد رشته دکترا phd می شدند که طبق دستورالعمل های موجود برای اینکه متخصص آزمایشگاه شوند، باید دوره ای را می گذراندند و امتحانی را می دادند که شرایط آن نیز به درستی تعریف نشده بود و با ابهامات و پیچیدگی های مختلفی همراه بود. همچنین پزشکان عمومی می توانستند پس از اتمام دوره پزشکی، یک دوره چهار ساله آناتومی کال پاتولوژی بگذرانند و وارد حوزه آزمایشگاه شوند. در آمریکا سال ۲۰۱۲ برای اولین بار دوره دکترای علوم آزمایشگاهی تحت عنوان دی سی ال اس راه اندازی و جذب دانشجویان در این دوره آغاز شد رشته دکترای علوم آزمایشگاهی برای دایر شدن مجدد نیاز به بررسی و بازنگری مجدد داشت تا فارغ التحصیلان آن در کنار سایر متخصصان و پاتولوژیست ها بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارایه دهند. در گذشته، پذیرش در رشته دکترای علوم آزمایشگاهی به این صورت بود که افراد ابتدا وارد رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی می شدند و پس از گذراندن یک دوره چهار ساله، دوباره در کنکور سراسری آزمون می دادند و در صورت قبولی وارد دوره دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی می شدند که آن نیز یک دوره چهار ساله بود. آنها پس از حدود ۱۰ سال بررسی، این دوره دانشگاهی را تصویب و اجرایی کردند این در حالی است که ما جلوتر از آنها این دوره را دایر کرده بودیم اما به دلایل نامشخصی این دوره متوقف شد. راه اندازی مجدد این رشته و حضور گروه های مختلف در آزمایشگاه ها، می توانست در زمینه ارایه خدمات آزمایشگاهی مناسب و با کیفیت بالاتر به بیماران بسیار موثر باشد ؛ که با آن مخالفت شد.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه کردستان برای سال تحصیلی 1404-1403
[4]

شرایط نامزد‌های دریافت جایزه ابوریحان [5]

معرفی رشته پاتولوژی

حرفه تخصصی پاتولوژی تشخیص بیماری‌ها بر مبنای نمونه به‌دست‌آمده از بدن است. این نمونه‌ها می‌توانند خون، ادرار یا مایعات دیگر بدن باشند که در آزمایشگاه با انجام روش‌های میکروب‌شناسی، شیمی‌زیستی، ایمنی‌شناسی، خون‌شناسی و‌… تغییرات آنالیت‌ها در جهت کشف بیماری سنجیده می‌شوند یا نمونه بافتی است که از طریق جراحی یا نمونه‌برداری بافتی از بدن به دست آمده است که پاتولوژیست با مطالعات میکروسکوپی و روش‌های دیگر به تشخیص بافتی می‌رسد.

مخالفت با راه‌اندازی مجدد مقطع دکتری رشته علوم آزمایشگاهی

مزیت این دوره آن است که فراگیر از پایه طب عمومی وارد دوره شده و فرد تربیت‌شده یک متخصص پزشکی است که به دلیل آشنایی با زبان طب می‌تواند خدمات تشخیصی تخصصی آزمایشگاهی را به همکاران پزشک خود ارائه دهد و در تشخیص بیماری‌ها به کمک پزشکان معالج بیاید. از طرف دیگر پزشکان متخصص پاتولوژی مانند سایر پزشکان تحت عنوان طرح نیروی انسانی به اقصی نقاط کشور اعزام می‌شوند تا تمامی شهروندان کشور از خدمات تخصصی ایشان بهره‌مند شوند. مزیت دیگر این رشته تخصصی آن است که سازمان‌های تأمین‌کننده منابع مالی حوزه تشخیص و درمان مانند سازمان‌های بیمه‌گر با یک شخص بر مسند آزمایشگاه مواجه هستند که هم می‌تواند مسئول فنی آزمایشگاه باشد و هم تشخیص‌های بافتی را بدهد و این خود هزینه پرداخت به مسئول فنی و پزشکان شاغل در آزمایشگاه را کاهش می‌دهد.

فارغ التحصیلان دکتری نگران دوره سربازی خود نباشند [6]

زمانی که متخصص پاتولوژی تحت عنوان طرح نیروی انسانی به آزمایشگاه بیمارستان دولتی اعزام می‌شود، حقوق و مزایای پرداختی آن‌قدر تحلیل رفته و پرداختی به پزشکان آن‌قدر کم است که این متخصصان فقط یک آرزو دارند و آن اتمام دوره طرح اجباری است و بلافاصله پس از اتمام طرح ، جذب بخش خصوصی خواهند شد؛ بنابراین کمبود مسئول فنی در بخش‌های دولتی ریشه در اقتصاد سلامت معیوب حاکم بر کشور دارد که نمی‌تواند پزشکان متخصص را برای خدمت‌رسانی به مردم محروم تأمین کند و این مسئله محدود به متخصصان پاتولوژی نیست و شامل همه رشته‌های تخصصی پزشکی می‌شود.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی [7]

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی [8]

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه [9]

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی [10]

سرفصلهای آزمون دکتری زبان [11]

سرفصلهای آزمون دکتری هنر [12]

 
مشاوره برای آزمون دکتری [13]

برای مشاوره اینجا بزنید [13]

خدمات کنکور دکتری [14] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [15]