- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

تجربه من از مصاحبه دکتری

منابع آزمون دکتری

تجربه من از مصاحبه دکتری [2]

تجربه من از مصاحبه دکتری

در نوشته ی “تجربه من از مصاحبه دکتری” به بررسی مصاحبه دکتری از دید چند داوطلب پرداخته شده است : نکاتی درباره این موضوع در اینترنت قابل دسترسی است. من می خواهم این موضوع را از زاویه دیگری بررسی کنم. با خیلی ها حضورا برخورد کردم که میگویند «پارتی بازیه، دانشجو از قبل انتخاب شده اس» و خیلی از جمله های دیگری که انگیزه رو کم و ناامیدی رو زیاد می کند. فارغ از این جمله ها که صحت آن ها را نمی دانم، می خوام از مسائلی بگویم که تجربه کردم و دید متعادل تری است.

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب pdf [3]

به این نکته توجه داشته باشید که رزومه شما و آنچه در جلسه مصاحبه شما اتفاق می افتد، در پذیرش و یا عدم پذیرش شما، بسیار تاثیرگذار است. البته این هم به خاطر داشته باشید که رقیب های شما هم در این قضیه بسیار تعیین کننده هستند. اگر رقیب های شما دست پر نباشند، در صورتی که مصاحبه شما، خوب پیش رود، شانس قبولی شما بیشتر است.
اول، روی رزومه خود کار کنید. داشتن مقالات علمی پژوهشی امتیاز بیشتری دارد و در دید اساتید هم دید مثبتی ایجاد خواهد کرد.

⭐ محمدحسن جهانی از داوطلبان دکتری درباره نحوه مصاحبه‌اش گفت: من فرد بسیار آرامی هستم، اما فضا به نحوه‌ای استرس زا بود که تمام وجودم را استرس فرا گرفته بود. استاد از ابتدا با من  به زبان انگلیسی صحبت کرد؛  این مصاحبه استرس من را زیادتر کرد و خیلی تاثیر منفی در نمره من داشت، فضا باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که مصاحبه می‌گیرند آرامش را به داوطلبان منتقل کنند، نه اینکه با آغاز مصاحبه استرس را به دانشجویان انتقال دهند. (معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری [4])

⭐ علی حیدری دانش آموخته دکتری حقوق از دانشگاه کشور درباره تجربه خود در مصاحبه دکتری گفت:  در مصاحبه مدرک زبان را به همراه داشتم، گویا نیازی نبود. فقط از من پرسیدند که این مدرک را دارید یا خیر؟ وی افزود: در ضمن در مصاحبه مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد را مشاهده نکردند جالب تر اینکه چک هم نکردند،‌ فقط معدل را از بنده پرسیدن و دروس تخصصی که چه بود.

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب [5]

⭐ نگین موسوی یکی دیگر از دانش آموخته دکتری از دانشگاه‌های تهران گفت: تجربه خوبی داشتم، الحمدالله مقاله، مهارت و اطلاعات برای آنها مهم بود که من کامل داشتم، چیزی که من احساس خوبی داشتم در مصاحبه این بود که در ابتدا برخلاف مصاحبه افراد دیگر با من با لحن آرامی  درباره ارتباط بین کار و رشته گفت‌وگو کردن و از من درباره همسرم سوال کردند که اجازه میدهد تحصیل کنم یا سرکارم بروم.

⭐ لیلا سلطانی‌ دانش آموخته رشته مدیریت درباره تجربه خود گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اگر بخواهید مصاحبه کنید برایتان آسان‌تر از دانشگاه دولتی؛ سوالی که از بنده پرسیدند. چرا مدیریت را انتخاب کردی؟در دانشگاه آزاد برایشان مدرک زبان  آنچنان مهم نیست  همچون سراسری اما نگفتند که نشان بده. چند سال پیش تافل گرفتم، اما گفتن بعد از آزمون جامع باید به مدرکتان را بروزرسانی کنید.

⭐ زهرا دهنوی یکی از داوطلبان دکتری درباره مصاحبه خود گفت:‌ در مصاحبه عملکرد علمی پژوهش سابقه کار و مدرک زبان امتیاز دارد، از شما چند سوال در رابطه با رشته و دلیل اینکه می‌خواهید دکتری را بخوانید می‌پرسند، اینکه هزینه تحصیلی را چطور پرداخت می‌کنید.

رزومه نویسی حرفه ای (ویژه داوطلبان آزمون دکتری و آزمون استخدامی) [6]

⭐ داشتن مدرک زبان هم گرچه در مصاحبه دکتری در بسیاری از دانشگاه ها الزامی نیست، ولی در جلسه مصاحبه، دید مثبت ایجاد خواهد کرد. نکته مهم این است که بعضی از رقبای شما، کتابی را تالیف یا ترجمه کرده اند که واقعا نویسنده یا مترجم آن نیستند، این قضیه در ذهنیت اعضای هیئت علمی تاثیر منفی خواهد داشت. ممکن است بپرسید آن ها از کجا می فهمند که خودم نویسنده یا مترجم کتاب هستم یا نه؟ انتشارات کتاب شما ممکن است آن ها را به شک بیندازد. گاهی با پرسیدن سوالاتی از موضوع کتاب شما، پی خواهند برد که شما در جریان جزییات موضوعی که کتابش را تالیف یا ترجمه کرده اید، نیستید. در یکی از مصاحبه هایی که رفتم، شاهد این موضوع بودم که داوطلبی که مترجم یک کتاب بود، سوالات زبانی که یکی از اساتید در جلسه مصاحبه پرسیدند را پاسخ نداد و این قضیه، ذهنیت منفی در اساتید ایجاد کرد که کسی که سوالات زبان را اصلا نتوانست پاسخ دهد چطور واقعا یک کتاب را ترجمه کرده است؟ این ذهنیت منفی برای دانشجو گران تر از امتیاز نوشتن یک کتاب [7] تمام خواهد شد! پس با توانایی ها و رزومه واقعی خودتان در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

برگزاری مصاحبه دکتری در واحد علوم و تحقیقات
به پژوهش هایی که انجام داده اید کاملا مسلط باشید که هر سوالی راجع به آن ها را بتوانید پاسخ دهید. گاها ممکن است سوالاتی پرسیده شود که پژوهش شما را زیر سوال ببرد. مثلا بپرسند «چطور ممکن است با این روش، این موضوع مقاله را بررسی کرده باشید. این که اصلا شدنی نیست.» یا سوالاتی نظیر آن. در این لحظه اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و فکر نکنید که ای وای دید منفی ایجاد شد و در این دانشگاه قبول نخواهم شد. پیش از موعد، ماتم نگیرید! در آن لحظه اعتماد به نفس و تمرکز داشته باشید و سعی کنید با منطق و قدرت بیان خود، آن ها را مجاب کنید که به چه دلایلی این روش بهترین روش برای مقاله شما بوده است. نگران نتیجه مصاحبه نباشید. اگر واقعا اهل تلاش و تحقیق باشید، قطعا توانایی های شما دیده خواهد شد.
به انرژی های منفی دیگران توجه نکنید که می گویند «تو تعداد مقاله هات کمه. مگه میشه فلان دانشگاه قبول شی آخه؟ رقیب هات خیلی حرفه ای هستن و تو از پسشون برنمیای.» این جمله ها به درد شما نمیخورد. اگه واقعا مطمئن هستید که می خواهید وارد مسیر دکتری شوید، به جمله هایی که شما رو به باخت نزدیک می کند، توجه نکنید. شما یه برنده اید. یه برنده از علم خودش و تجربه دیگران برای پیشرفت استفاده می کند.
در جلسه مصاحبه، اعتماد به نفس و تمرکز شما بسیار مهم است. این همه راه برای شرکت در جلسه مصاحبه به یک استان دیگر سفر نکرده اید که مصاحبه خود را با استرس و فقدان تمرکز بگذرانید. شما قراره در زمان محدود مصاحبه، توانایی هاتون رو بروز بدید. این لحظه ها زمان جا زدن نیست. وقت بروز استعدادهایتان هست. خودتان را دست کم نگیرید. شما سزاوار موفقیت هستید.

⭐ محمد رضا مهدیانی دانش آموخته دانشگاه تهران [8] درباره تجربه مصاحبه دکتری و نکات مهم مصاحبه دکتری خود گفت: در مصاحبه و نحوه مصاحبه نکات مهمی وجود دارد، اگر داوطلبان رعایت کنند باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود. وی افزود: نکته اول حضور سر‌وقت داوطلبان در جلسه مصاحبه دکتری یکی از نکات مهم که باید رعایت کند؛ نکته دوم گوشی همراهتان را خاموش کنند، قبل از ورود به جلسه تلفن همراه؛ بهتر که گوشی همراه داوطلبان خاموش شود تا صدای گوشی موجب به هم خوردن تمرکز داوطلب نشود.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول سال تحصیلی1404-1403
[9]

مهدیانی خاطرنشان کرد: شروع متفاوت با سوالات انگلیسی در مصاحبه دکتری ممکن است، اساتید در ابتدای جلسه شروع به پرسش سوال به زبان انگلیسی کنند. داوطلبان باید نحوه معرفی خود به زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه را به خوبی بدانند و با سوالات انگلیسی غافلگیر نشوند. در معرفی خود به زبان انگلیسی داوطلبان می‌توانند درباره انگیزه ادامه تحصیل خود در مقطع دکتری، بیان نقاط قوت و برتری خود میان سایر داوطلبان برای پذیرش در جلسه مصاحبه دکتری، موضوعات مورد علاقه برای انجام پژوهش در دکتری، بیان چکیده پایان نامه خود به زبان انگلیسی، صحبت کنند. وی در پایان گفت: توصیه‌ای که در معرفی سوابق تحصیلی و پژوهشی داوطلب از جلسه مصاحبه دکتری، داوطلبان می‌توانند چکیده‌ای از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلی خود و سوابق پژوهش‌های خود بیان کرده و همچنین درباره توانایی‌ و شایستگی صحبت کنند. (انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری [10])

رضا رسولی استاد دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: دانشجویی که در مقطع دکتری مصاحبه می‌‌دهد طبعاً باید رزومه‌ای داشته باشد. یک کارنامکی که شامل توانایی و شایسته‌ای آنها در مقطع دکتری تحصیلی را نشان دهد.کار‌های پژوهشی، سابقه تحصیل اگر در جایی دارند و معدل بالا به اعتبار سابقه، این کارنامک کمک می‌کند.

چند نکته مهم برای قبولی در مصاحبه دکتری

⭐⭐ استاد مصاحبه کننده دانشگاه آزاد افزود:‌ دانشجو عملاً باید روی چند موضوع آگاهی و در سطح بالاتر اشراف داشته باشد، یک بحث زبان‌های خارجی که حتما یک دانشجو دکتری باید نسبت به زبان خارجی آشنایی داشته باشه و زبان‌ خارجی متادول‌ترین زبان در کشور ما که مورد پرسش و پاسخ  علمی قرار می‌گیرد، زبان انگلیسی است؛ که با آمادگی نسبی در مصاحبه دکتری آماده شوند. رسولی خاطرنشان کرد: طبیعتاً باید از درس‌های اصلی رشته تخصصی خودشان خصوصاً درس‌هایی که ضریب بالایی دارد. آگاهی داشته باشند و درباره یک بحث تخصصی بتوانند توضیحات علمی دهند و صحبت کنند تا نظر اساتید جلب شود، تا با نگاه مثبت‌تری به نمره آن‌ها پاسخ دهند.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد [11]

باور کنید خیلی از داوطلب ها مصاحبه دکتری خود را با استرس و عدم تمرکز خراب می کنند. شما اینگونه نباشید. اول، به خدا توکل کنید. اگر اعتماد به نفس بالایی ندارید با سرچ در اینترنت، دنبال راه های تقویت اعتماد به نفس خود باشید و این نقص خود را بپوشانید.
دوستان یادتان باشد قدرت بیان خیلی مهم است، بعضی از داوطلبین هستند که رزومه قوی دارند ولی قدرت بیان خوبی ندارند که پژوهش هایشان را به درستی در زمان محدودی تبیین کنند. روی قدرت بیان خود کار کنید.
تا روز مصاحبه برای رفع نقص های خودتان تلاش کنید ولی در روز مصاحبه، دیگر نگران ضعف هایی که دارید نباشید. شما همه تلاش خودتون رو کردید. هر آدمی، نقاط ضعف و قوتی دارد. اگر روز مصاحبه برخی از ضعف هایتان هم جلوه کرد، روحیه تان را از دست ندید. شما در کنار همه ویژگی های مثبت و منفی که دارید، ارزیابی می شوید و طبیعی است که از تعداد متنوعی از سوالاتی که پرسیده می شود، قسمتی از آن ها را نتوانید به بهترین شکل ممکن پاسخ بدید.
خلاصه اینکه جنگجو باشید. موج منفی از مصاحبه دکتری دریافت نکنید. شما کلی زحمت می کشید که دعوت به مصاحبه می شوید. بعد که دعوت شدید، نگذارید انرژی منفی که دیگران ساتع می کنند، بر شما چیره شود و شما را از پا درآورد. فقط با تمرکز و آرامش به سوالات اساتید پاسخ دهید.
روی تز پیشنهادی دکتری از قبل کار کنید. من به شخصه دیر به فکر افتادم و در زمان کمی تونستم راجع به آن کار کنم. از آن جایی که یکی از امتیازات مهم جلسه مصاحبه، مربوط به تز پیشنهادی است پس حواستان باشد که از این بخش راحت نگذرید. یک موضوع خوب رو انتخاب کنید و طوری به آن مسلط شوید که بتوانید سوالات مختلفی که در جلسه مصاحبه پیش خواهد آمد پاسخ دهید(توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری [12]).
سعی کنید گواهی ها و مدارک خود را به صورت مرتب در یک کلیر بوک قرار دهید. آن را می توانند از فروشگاه های لوازم التحریر تهیه کنید. اصل مدارک و کپی آن ها را از هم جدا قرار دهید که در شرایطی که حواستان نیست اصل مدارک را جا نگذارید. نظم شما در ارائه مدارک و قرار دادن آن ها به طور یکپارچه در یک کلیر بوک، امکان مطالعه و بررسی را از سوی اساتید آسان تر کرده و بیانگر نظم و دقت شما در نگاه اساتید خواهد بود. من در مصاحبه اولم، اصلا نمی دانستم کلیر بوک چیست. اطلاعاتم را سعی کردم مرتب قرار دهم ولی در اولین تجربه مصاحبه خودم، دیدم که بیشتر رقبا، منظم تر از من مدارکشون رو چیدند و آن گونه حرفه ای تر به نظر می رسد. از مصاحبه های بعدی، من هم این نظم را بیشتر و بیشتر در چیدمان رزومه خود رعایت کردم.
کلام آخر: دوستان، این نوشتار تجربه من از تعداد مصاحبه هایی است که در مقطع دکتری شرکت کرده ام. اکنون دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت هستم. در این مسیر از تجربه افراد زیادی بهره مند شدم و فکر کنم وقت آن رسیده است که من هم از تجربه ام به دوستانی که در شرایط مشابه من هستند اطلاعاتی بدهم. امیدوارم مفید باشد. شما هم به خودتان قول دهید اگر در این مسیر موفق شدید، به افراد زیادی کمک کنید که مسیر برایشان روشن تر شود. ان شاا… موفق باشید(فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک) [13]).

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد [11]

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب [5]

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟ [14]

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک) [13]

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری [15]

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول) [16]

تجربه من از مصاحبه دکتری [17]

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری [18]

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته [19]

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟ [20]

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری ! [21]

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری [22]

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری [23]

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران [24]

اطلاعیه های مصاحبه دکتری [25]

مشاوره برای آزمون دکتری [26]

برای مشاوره اینجا بزنید [26]

خدمات کنکور دکتری [27] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [28]