کد خبر: 54298

تاریخ بروزرسانی : 1402/11/17

تجربه من از مصاحبه دکتری

منابع آزمون دکتری

تجربه من از مصاحبه دکتری

تجربه من از مصاحبه دکتری

در نوشته ی “تجربه من از مصاحبه دکتری” به بررسی مصاحبه دکتری از دید چند داوطلب پرداخته شده است : نکاتی درباره این موضوع در اینترنت قابل دسترسی است. من می خواهم این موضوع را از زاویه دیگری بررسی کنم. با خیلی ها حضورا برخورد کردم که میگویند «پارتی بازیه، دانشجو از قبل انتخاب شده اس» و خیلی از جمله های دیگری که انگیزه رو کم و ناامیدی رو زیاد می کند. فارغ از این جمله ها که صحت آن ها را نمی دانم، می خوام از مسائلی بگویم که تجربه کردم و دید متعادل تری است.

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب pdf

به این نکته توجه داشته باشید که رزومه شما و آنچه در جلسه مصاحبه شما اتفاق می افتد، در پذیرش و یا عدم پذیرش شما، بسیار تاثیرگذار است. البته این هم به خاطر داشته باشید که رقیب های شما هم در این قضیه بسیار تعیین کننده هستند. اگر رقیب های شما دست پر نباشند، در صورتی که مصاحبه شما، خوب پیش رود، شانس قبولی شما بیشتر است.
اول، روی رزومه خود کار کنید. داشتن مقالات علمی پژوهشی امتیاز بیشتری دارد و در دید اساتید هم دید مثبتی ایجاد خواهد کرد.

⭐ محمدحسن جهانی از داوطلبان دکتری درباره نحوه مصاحبه‌اش گفت: من فرد بسیار آرامی هستم، اما فضا به نحوه‌ای استرس زا بود که تمام وجودم را استرس فرا گرفته بود. استاد از ابتدا با من  به زبان انگلیسی صحبت کرد؛  این مصاحبه استرس من را زیادتر کرد و خیلی تاثیر منفی در نمره من داشت، فضا باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که مصاحبه می‌گیرند آرامش را به داوطلبان منتقل کنند، نه اینکه با آغاز مصاحبه استرس را به دانشجویان انتقال دهند. (معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری)

⭐ علی حیدری دانش آموخته دکتری حقوق از دانشگاه کشور درباره تجربه خود در مصاحبه دکتری گفت:  در مصاحبه مدرک زبان را به همراه داشتم، گویا نیازی نبود. فقط از من پرسیدند که این مدرک را دارید یا خیر؟ وی افزود: در ضمن در مصاحبه مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد را مشاهده نکردند جالب تر اینکه چک هم نکردند،‌ فقط معدل را از بنده پرسیدن و دروس تخصصی که چه بود.

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

⭐ نگین موسوی یکی دیگر از دانش آموخته دکتری از دانشگاه‌های تهران گفت: تجربه خوبی داشتم، الحمدالله مقاله، مهارت و اطلاعات برای آنها مهم بود که من کامل داشتم، چیزی که من احساس خوبی داشتم در مصاحبه این بود که در ابتدا برخلاف مصاحبه افراد دیگر با من با لحن آرامی  درباره ارتباط بین کار و رشته گفت‌وگو کردن و از من درباره همسرم سوال کردند که اجازه میدهد تحصیل کنم یا سرکارم بروم.

⭐ لیلا سلطانی‌ دانش آموخته رشته مدیریت درباره تجربه خود گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اگر بخواهید مصاحبه کنید برایتان آسان‌تر از دانشگاه دولتی؛ سوالی که از بنده پرسیدند. چرا مدیریت را انتخاب کردی؟در دانشگاه آزاد برایشان مدرک زبان  آنچنان مهم نیست  همچون سراسری اما نگفتند که نشان بده. چند سال پیش تافل گرفتم، اما گفتن بعد از آزمون جامع باید به مدرکتان را بروزرسانی کنید.

⭐ زهرا دهنوی یکی از داوطلبان دکتری درباره مصاحبه خود گفت:‌ در مصاحبه عملکرد علمی پژوهش سابقه کار و مدرک زبان امتیاز دارد، از شما چند سوال در رابطه با رشته و دلیل اینکه می‌خواهید دکتری را بخوانید می‌پرسند، اینکه هزینه تحصیلی را چطور پرداخت می‌کنید.

رزومه نویسی حرفه ای (ویژه داوطلبان آزمون دکتری و آزمون استخدامی)

⭐ داشتن مدرک زبان هم گرچه در مصاحبه دکتری در بسیاری از دانشگاه ها الزامی نیست، ولی در جلسه مصاحبه، دید مثبت ایجاد خواهد کرد. نکته مهم این است که بعضی از رقبای شما، کتابی را تالیف یا ترجمه کرده اند که واقعا نویسنده یا مترجم آن نیستند، این قضیه در ذهنیت اعضای هیئت علمی تاثیر منفی خواهد داشت. ممکن است بپرسید آن ها از کجا می فهمند که خودم نویسنده یا مترجم کتاب هستم یا نه؟ انتشارات کتاب شما ممکن است آن ها را به شک بیندازد. گاهی با پرسیدن سوالاتی از موضوع کتاب شما، پی خواهند برد که شما در جریان جزییات موضوعی که کتابش را تالیف یا ترجمه کرده اید، نیستید. در یکی از مصاحبه هایی که رفتم، شاهد این موضوع بودم که داوطلبی که مترجم یک کتاب بود، سوالات زبانی که یکی از اساتید در جلسه مصاحبه پرسیدند را پاسخ نداد و این قضیه، ذهنیت منفی در اساتید ایجاد کرد که کسی که سوالات زبان را اصلا نتوانست پاسخ دهد چطور واقعا یک کتاب را ترجمه کرده است؟ این ذهنیت منفی برای دانشجو گران تر از امتیاز نوشتن یک کتاب تمام خواهد شد! پس با توانایی ها و رزومه واقعی خودتان در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

برگزاری مصاحبه دکتری در واحد علوم و تحقیقات
به پژوهش هایی که انجام داده اید کاملا مسلط باشید که هر سوالی راجع به آن ها را بتوانید پاسخ دهید. گاها ممکن است سوالاتی پرسیده شود که پژوهش شما را زیر سوال ببرد. مثلا بپرسند «چطور ممکن است با این روش، این موضوع مقاله را بررسی کرده باشید. این که اصلا شدنی نیست.» یا سوالاتی نظیر آن. در این لحظه اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و فکر نکنید که ای وای دید منفی ایجاد شد و در این دانشگاه قبول نخواهم شد. پیش از موعد، ماتم نگیرید! در آن لحظه اعتماد به نفس و تمرکز داشته باشید و سعی کنید با منطق و قدرت بیان خود، آن ها را مجاب کنید که به چه دلایلی این روش بهترین روش برای مقاله شما بوده است. نگران نتیجه مصاحبه نباشید. اگر واقعا اهل تلاش و تحقیق باشید، قطعا توانایی های شما دیده خواهد شد.
به انرژی های منفی دیگران توجه نکنید که می گویند «تو تعداد مقاله هات کمه. مگه میشه فلان دانشگاه قبول شی آخه؟ رقیب هات خیلی حرفه ای هستن و تو از پسشون برنمیای.» این جمله ها به درد شما نمیخورد. اگه واقعا مطمئن هستید که می خواهید وارد مسیر دکتری شوید، به جمله هایی که شما رو به باخت نزدیک می کند، توجه نکنید. شما یه برنده اید. یه برنده از علم خودش و تجربه دیگران برای پیشرفت استفاده می کند.
در جلسه مصاحبه، اعتماد به نفس و تمرکز شما بسیار مهم است. این همه راه برای شرکت در جلسه مصاحبه به یک استان دیگر سفر نکرده اید که مصاحبه خود را با استرس و فقدان تمرکز بگذرانید. شما قراره در زمان محدود مصاحبه، توانایی هاتون رو بروز بدید. این لحظه ها زمان جا زدن نیست. وقت بروز استعدادهایتان هست. خودتان را دست کم نگیرید. شما سزاوار موفقیت هستید.

⭐ محمد رضا مهدیانی دانش آموخته دانشگاه تهران درباره تجربه مصاحبه دکتری و نکات مهم مصاحبه دکتری خود گفت: در مصاحبه و نحوه مصاحبه نکات مهمی وجود دارد، اگر داوطلبان رعایت کنند باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود. وی افزود: نکته اول حضور سر‌وقت داوطلبان در جلسه مصاحبه دکتری یکی از نکات مهم که باید رعایت کند؛ نکته دوم گوشی همراهتان را خاموش کنند، قبل از ورود به جلسه تلفن همراه؛ بهتر که گوشی همراه داوطلبان خاموش شود تا صدای گوشی موجب به هم خوردن تمرکز داوطلب نشود.

مطلب پیشنهادی :  آمار داوطلبان انتخاب رشته کننده 67 هزار نفر

مهدیانی خاطرنشان کرد: شروع متفاوت با سوالات انگلیسی در مصاحبه دکتری ممکن است، اساتید در ابتدای جلسه شروع به پرسش سوال به زبان انگلیسی کنند. داوطلبان باید نحوه معرفی خود به زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه را به خوبی بدانند و با سوالات انگلیسی غافلگیر نشوند. در معرفی خود به زبان انگلیسی داوطلبان می‌توانند درباره انگیزه ادامه تحصیل خود در مقطع دکتری، بیان نقاط قوت و برتری خود میان سایر داوطلبان برای پذیرش در جلسه مصاحبه دکتری، موضوعات مورد علاقه برای انجام پژوهش در دکتری، بیان چکیده پایان نامه خود به زبان انگلیسی، صحبت کنند. وی در پایان گفت: توصیه‌ای که در معرفی سوابق تحصیلی و پژوهشی داوطلب از جلسه مصاحبه دکتری، داوطلبان می‌توانند چکیده‌ای از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلی خود و سوابق پژوهش‌های خود بیان کرده و همچنین درباره توانایی‌ و شایستگی صحبت کنند. (انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری)

رضا رسولی استاد دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: دانشجویی که در مقطع دکتری مصاحبه می‌‌دهد طبعاً باید رزومه‌ای داشته باشد. یک کارنامکی که شامل توانایی و شایسته‌ای آنها در مقطع دکتری تحصیلی را نشان دهد.کار‌های پژوهشی، سابقه تحصیل اگر در جایی دارند و معدل بالا به اعتبار سابقه، این کارنامک کمک می‌کند.

چند نکته مهم برای قبولی در مصاحبه دکتری

⭐⭐ استاد مصاحبه کننده دانشگاه آزاد افزود:‌ دانشجو عملاً باید روی چند موضوع آگاهی و در سطح بالاتر اشراف داشته باشد، یک بحث زبان‌های خارجی که حتما یک دانشجو دکتری باید نسبت به زبان خارجی آشنایی داشته باشه و زبان‌ خارجی متادول‌ترین زبان در کشور ما که مورد پرسش و پاسخ  علمی قرار می‌گیرد، زبان انگلیسی است؛ که با آمادگی نسبی در مصاحبه دکتری آماده شوند. رسولی خاطرنشان کرد: طبیعتاً باید از درس‌های اصلی رشته تخصصی خودشان خصوصاً درس‌هایی که ضریب بالایی دارد. آگاهی داشته باشند و درباره یک بحث تخصصی بتوانند توضیحات علمی دهند و صحبت کنند تا نظر اساتید جلب شود، تا با نگاه مثبت‌تری به نمره آن‌ها پاسخ دهند.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

باور کنید خیلی از داوطلب ها مصاحبه دکتری خود را با استرس و عدم تمرکز خراب می کنند. شما اینگونه نباشید. اول، به خدا توکل کنید. اگر اعتماد به نفس بالایی ندارید با سرچ در اینترنت، دنبال راه های تقویت اعتماد به نفس خود باشید و این نقص خود را بپوشانید.
دوستان یادتان باشد قدرت بیان خیلی مهم است، بعضی از داوطلبین هستند که رزومه قوی دارند ولی قدرت بیان خوبی ندارند که پژوهش هایشان را به درستی در زمان محدودی تبیین کنند. روی قدرت بیان خود کار کنید.
تا روز مصاحبه برای رفع نقص های خودتان تلاش کنید ولی در روز مصاحبه، دیگر نگران ضعف هایی که دارید نباشید. شما همه تلاش خودتون رو کردید. هر آدمی، نقاط ضعف و قوتی دارد. اگر روز مصاحبه برخی از ضعف هایتان هم جلوه کرد، روحیه تان را از دست ندید. شما در کنار همه ویژگی های مثبت و منفی که دارید، ارزیابی می شوید و طبیعی است که از تعداد متنوعی از سوالاتی که پرسیده می شود، قسمتی از آن ها را نتوانید به بهترین شکل ممکن پاسخ بدید.
خلاصه اینکه جنگجو باشید. موج منفی از مصاحبه دکتری دریافت نکنید. شما کلی زحمت می کشید که دعوت به مصاحبه می شوید. بعد که دعوت شدید، نگذارید انرژی منفی که دیگران ساتع می کنند، بر شما چیره شود و شما را از پا درآورد. فقط با تمرکز و آرامش به سوالات اساتید پاسخ دهید.
روی تز پیشنهادی دکتری از قبل کار کنید. من به شخصه دیر به فکر افتادم و در زمان کمی تونستم راجع به آن کار کنم. از آن جایی که یکی از امتیازات مهم جلسه مصاحبه، مربوط به تز پیشنهادی است پس حواستان باشد که از این بخش راحت نگذرید. یک موضوع خوب رو انتخاب کنید و طوری به آن مسلط شوید که بتوانید سوالات مختلفی که در جلسه مصاحبه پیش خواهد آمد پاسخ دهید(توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری).
سعی کنید گواهی ها و مدارک خود را به صورت مرتب در یک کلیر بوک قرار دهید. آن را می توانند از فروشگاه های لوازم التحریر تهیه کنید. اصل مدارک و کپی آن ها را از هم جدا قرار دهید که در شرایطی که حواستان نیست اصل مدارک را جا نگذارید. نظم شما در ارائه مدارک و قرار دادن آن ها به طور یکپارچه در یک کلیر بوک، امکان مطالعه و بررسی را از سوی اساتید آسان تر کرده و بیانگر نظم و دقت شما در نگاه اساتید خواهد بود. من در مصاحبه اولم، اصلا نمی دانستم کلیر بوک چیست. اطلاعاتم را سعی کردم مرتب قرار دهم ولی در اولین تجربه مصاحبه خودم، دیدم که بیشتر رقبا، منظم تر از من مدارکشون رو چیدند و آن گونه حرفه ای تر به نظر می رسد. از مصاحبه های بعدی، من هم این نظم را بیشتر و بیشتر در چیدمان رزومه خود رعایت کردم.
کلام آخر: دوستان، این نوشتار تجربه من از تعداد مصاحبه هایی است که در مقطع دکتری شرکت کرده ام. اکنون دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت هستم. در این مسیر از تجربه افراد زیادی بهره مند شدم و فکر کنم وقت آن رسیده است که من هم از تجربه ام به دوستانی که در شرایط مشابه من هستند اطلاعاتی بدهم. امیدوارم مفید باشد. شما هم به خودتان قول دهید اگر در این مسیر موفق شدید، به افراد زیادی کمک کنید که مسیر برایشان روشن تر شود. ان شاا… موفق باشید(فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک)).

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک)

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

تجربه من از مصاحبه دکتری

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری !

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

اطلاعیه های مصاحبه دکتری

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
34 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mani
میهمان
Mani
4 اسفند ، 1402

تشکر می‌کنم از تیم مشاوران و پشتیبانان شما که که در این یکسال دلسوزانه و حرفه‌ای راهنمایی ام کردند.

رادمان
میهمان
رادمان
2 دی ، 1402

خیلی عالی بود

رستگار
میهمان
رستگار
1 شهریور ، 1402

سلام خواستم تشکر کنم از زحمات شما وتیم حرفه ایتون ،دیروز رفتم مصاحبه روانشناسی علوم وتحقیقات ،سولاتی که پرسیدن به شدت از آمار بود زبان وسوالات تخصصی،من با کمک شما یه مقاله ویه کتاب از پایان نامه استخراج کردم ،که گفتن استخراج کتاب از پایان نامه کار غلطی هست ونباید این کار رو میکردی ،من طبق اون فایل صوتی که برام فرستاده بودید گفتم طبق برنامه جنبش نرم افزاری تولید علم باخودم فکر کردم این پایان نامه که اینقدر براش زحمت کشیدم چرا باید لابه لای کتابهام بی مصرف خاک بخوره برای همین تبدیل به کتاب کردم که هم توارشاد نمایه داره وهم کتابخانه ملی نمایه شده تا دیگران بتونن ازش استفاده کنن ،ازاین پاسخم انگار خوششون اومد کنجکاو شدن کتابم روببینن گفتن میشه اصل کتابت رو بدی اصل کتاب رودادم بادقت ملاحظه کردن وچیزی نگفتن دیگه،سولات نورولوژی هم پرسیدن

جلال
میهمان
جلال
3 مرداد ، 1402

ممنونم واقعا عالی و بی نظیر
بسیار و بسیار سپاس گذارم

غزال منفردخواه
میهمان
غزال منفردخواه
24 تیر ، 1402

من در مصاحبه رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علوم تحقیقات دعوت شدم. ابتدا با سوالات تخصصی شروع شد، سپس در خصوص پایان نامه ارشدم از من سوالاتی پرسیدند. مقاله ای داشتم که چون هنوز در مجله یا کتاب چاپ نشده بود ازم پذیرفته نشد. در کل باید بگم تسلط بر مطالب تخصصی ارشد خیلی مهمه.

Mojtaba
میهمان
Mojtaba
13 مرداد ، 1401

ما اگر دکتری بگیریم چه با گرایش چه بی گرایش باید توی دکتری حیطه کاریمون مشخص بشه و امروزه بقدری مشکلات خانواده و زوج ها زیاد شده و از طرفی تربیت کودک و نوجوان روی کار هست که با داشتن دکتری بالینی و یا عمومی و سلامت و بی گرایش به اون سمت که عرض کردم سوق داده میشیم… کسی کاری نداره گرایش چی هست مهم تبحر در زمینه درمان خانواده و غیره هست

حسام الدین سراج
میهمان
حسام الدین سراج
13 مرداد ، 1401

با سلام من مهندسی آب و فاضلاب قبول شده بودم و ساعت مصاحبه ام ۲ بعدازظهر بود.محل زندگیم هم شهر آببر در استان زنجان هستش.من کمی خونده بودم.مسافت شهرمون تا تهران ۴ ساعت هستش. شب قبلش در پیچ های اینستگرامی چندتا تبلیغ گذاشتم که صبح زود میخوام برم تهران،هرکی میخواد بیاد تهران با من تماس بگیره، سه نفر تماس گرفتند.صبح ساعت ۵ صبح با سه تا مسافر (کرایه هم گرفتما) رفتم تهران.اونا را پیاده که کردم.با بلد رفتم به دانشگاه.از شانسم وردی دانشگاه ایستگاه صلواتی بود.جاتون خالی دولیوان شربت خوردم.و بعدش ماشینمو در پارکینگ طبقاتی پارک کردم.رفتم محل مصاحبه را پیدا کردم.تا کمی از استرسم کاسته بشه.موقع مصاحبه که نوبتم شد و رفتم داخل اتاق، ۵ نفر بودند.سه تا اقا و دو نفر خانم. فضای خوب و صمیمی حاکم بود.بیشتر سوالاتشون هم پایه ای و تخصص همون رشته بود.زبان هم که خواستند بپرسند به شوخی بهم گفت که نفرات قبل از شما فقط بلد بودند که خودشونو معرفی کنند.(فقط در حد اسم من ….است.). یدونه پذیرش چاپ مقاله داشتم که ازم گرفتن.و بهم گفتند که اگه مدرک زبان هم داری بده.که اونو متاسفانه نداشتم.پایان نامه ام رو هم گرفتند و از داخل پایان نامه ارشدم ازم سوالاتی پرسدند.در کل فضای خوبی بود.اما مطمئن نیستم قبول بشم یا نه …. چون از بقیه دوستان خبری ندارم.رزومه هرکی قوی باشه ، شانس قبلی بیشتری هم داره.

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

در مورد اراک نمیدونم قبلا هم دکترای ساخت می گرفته یا از امسال شروع کرده؟اگه اولین ساله خب شرایط یکم فرق میکنه
هر چند مقاله مهمه غیر از مقاله موارد دیگه ای هم تاثیر داره.
با همین اطلاعاتی که دادی به نظرم امیدوار باش.
در کل توصیم اینه بعد از مصاحبه دیگه وقت صرف این مسئله نکنی.زندگیت رو بکن.کار و سفر و خانواده و مطالعه و فیلم و هر چی بهش علاقه داری .خیلی روی برنامه ریزی های بلند حساب نکن.
انشاءالله که خیره.
دمی با غم به سر بردن جهان یک سر نمی‌ارزد
به می بفروش دلق ما کز این بهتر نمی‌ارزد
تجربه من تو این سنی که هستم و مقایسه چیزایی که از دست دادم در مقابل چیزی که به دست آوردم همینو میگه.لحظه های زندگیت رو با اضطراب و نگرانی آینده نابود نکن.
در نهایت اگه دوستان ساخت اینجا هستن و می تونن راهنمایی دقیق تری بکنن که عالیه.

داوطلب کنکور دکتری
میهمان
داوطلب کنکور دکتری
13 مرداد ، 1401

برای رشته ای که فقط سه نفر می گیره و کنکور جدا داره، رتبه ۱۱ زیاد خوب محسوب نمیشه. و کسانی که می خوان سر ظرفیت انقدر محدود رقابت کنن، بهتره کار وزندگیشون رو تعطیل نکنن برای کنکور و برنامه هاشون رو به موازات هم پیش ببرن. چون توی این شرایط، موفقیت توی هر مرحله خیلی خیلی به شانس وابسته میشه.

محمد
میهمان
محمد
13 مرداد ، 1401

سلام.الان سوال شما دقیقا چیه؟چون انگار سوال و جواب همزمان در متنتون هست.خب هرمزگان رو که قطعا نمیتونین برین.تهرانم که از نظر شما صفر نیست ولی احتمالش خیلی کمه.آزاد هم که میگین شرایطش رو ندارین.در مورد هر انتخابی همین وضعیت وجود داره.وقتی هدف از نظر خودتون اررشمندی دارین ناگزیر باید هزینه کنین.این هزینه می تونه مالی و جسمی و روانی و…باشه.ساز و کار این دنیا همینه.فقط باید حساب و کتاب ،هزینه فایده کنین چیزی که به دست میارین ارزش هزینه ای می دین رو داره یا نه.
من کلا مخالف عبارت به هر قیمتی هستم.یا منعطف تر باشم چیزهای خیلی کمی در دنیا وجود داره که انسان از نظر عقلانی مجازه براش چک سفید بده بگه به هر قیمتی باشه می خوامش.آدما یاد می گیرن گاهی وقتا که هزینه خیلی زیاده از آرزوهاشون موقتا چشم پوشی کنن.
شما امسال که ثبت نام می کنین خب آینده رو کسی ندیده شاید شرایط مالیتون تا سال بعد مساعد شد تونستین آزاد هم بخونین هر چند من خودم بودم با افکار امروزم علوم تحقیقات نمی رفتم . دلایل خودم رو دارم.ولی جای شما نمی تونم تصمیم بگیرم.بالاخره علاقه ایه که به گرفتن دکترا دارین.
در مورد دانشگاه تهران خب درسته احتمال رو کم می دونین ولی صفر که نیست می تونین شانستون رو مجددا امتحان کنین.یک سال نشد سال بعد اینقدر تلاش می کنین شاید نظرشون جلب بشه.
من اگر برگشتم به گذشته این گزینه رو امتحان می کردم و همون سال اول علوم تحقیقات نمی رفتم.البته رشته با رشته فرق میکنه.

در کل باید با خودتون خلوت کنین برای چی می خواین دکترا بخونین؟ نیاز به یک خودروانکاوی جدی داره بدون تعارف.شما با بچه ها صحبت می کنین نود درصد میگن من عاشق پژوهش و تحصیلم به خاطر همین.اونایی که صادق ترن میگن اول به خاطر شان و منزلت اجتماعی .به خاطر عنوان دکتر.با توجه به ارتباطی که در طی این سالها با بچه ها داشتم به جرئت می تونم بگم اکثریت واقعا به خاطر منزلت اجتماعی این مسیر رو میرن ولی به هر دلیلی پشت علاقه پنهان میشن.من خودمم بعد از فارغ التحصیلی که نشستم با خودم خلوت کردم البته مشاورم رفتم دیدم عنوان دکتر واسم مهم بوده دکتر شدن ولی من به خاطر رضایت پدرم و افتخار کردن والدینم بهم این کار رو کردم‌.یعنی اینقدر پدرم از کودکی مستقیم و غیر مستقیم می گفت و بعدها که ارشد می خوندم هر جا می رفت می گفت دکترا می خونه!!! انگار راهی نداشتم جز این راه.

من در شرایط شما نیستم ولی با توجه به مسائلی که عنوان کردین من اگر جای شما بودم قبولی دکترا رو به عنوان هدف کوتاه مدت که حتما باید سال بعد بهش برسم در نظر نمی گرفتم.مثلا روی شغل یا منبع درآمد جدیدی فعلا تمرکز می کردم.اگر تو یک سال توتستم دویست تومن جمع کنم میذارم کنار برای دکترای آزاد نتونستم دوباره شانسم رو دانشگاه تهران امتحان می کردم نشد سال بعد.
انشاءالله سلامت و موفق باشید.

Mojtaba
میهمان
Mojtaba
13 مرداد ، 1401

سال گذشته با رتبه ۱۱ دانشگاه آزاد تهران شمال در یکی از رشته های علوم پایه( بین رشته ای) قبول شدم اما مهر سال گذشته قریب دو ماه کل خانواده ام درگیر بیماری کرونا شدیم ومتاسفانه وضعیت اقتصادی ام به مشکل برخورد و نتونستم دانشگاه آزاد برم.
امسال مجددا می خوام دانشگاه شرکت کنم اما هدفم دولتی هست. ولی متاسفانه دانشگاه تهران ودانشگاه هرمزگان برای رشته م پذیرش دارن. هرمزگان رو به دلیل دوری مسافت ومتاهل و …. نمیتونم برم. فقط دانشگاه تهران سه نفری میگیره . ومتاسفانه موقع مصاحبه اساتید دانشگاه تهران از موضع خیلی بالا نگاه می کنندو میدونم قبولی برای من امکان پذیر نیست و بیشتر دانشجویان خودشن رو مد نظر دارن یه رشته هم نزدیک به رشته ای هست که میتونم شرکت کنم اما اون رشته هم تقریبا همین وضعیت رو داره.

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

من جایی که برای مصاحبه رفته بودم یکی از اساتید در جلسه مصاحبه گفتند که میتونی امیدوار به قبول شدن باشی و همچنین یکی دیگر از اساتید گفتند که من می‌خوام که تو بیایی اینجا.
به نظر دوستان این موارد تا چه اندازه شانس پذیرش منو می‌تونه نشان بده؟
با تشکر

حیدری
میهمان
حیدری
13 مرداد ، 1401

آره واقعا هرروزش خیلییب دیر میگذره
کاش زودتر اعلام کنن مثلا نیمه دوم مرداد
من که معدم عصبی هست و ناراحتی معده دارم این افکار منفی دوباره راهی بیمارستانم کرد.
هزار جور فکر میاد تو ذهن ادم.
هم مثبتش هم منفیش
الهی که دل همه داوطلبا و خانواده هاشون شاد بشه

محمد
میهمان
محمد
13 مرداد ، 1401

زمانیکه نتایج اعلام میشه کسانیکه استعداد درخشان مصاحبه رفتند چطور شماره پرونده و داوطلبی را برای اطلاع از نتیجه در سایت سنجش، پیدا کنند

کنکوری
میهمان
کنکوری
13 مرداد ، 1401

دو تا ارشد داشتن در صورتی که برای دکترا یه گرایش بین این دو تا شرکت کرده باشین، یا موضوع میان رشته ای برای دکتراتون انتخاب کرده باشین خیلی می تونه مفید باشه.
شغل هم، معلمی رو نکته ی منفی در نظر نمی گیرن گمونم. چون آموزش و پرورش انگار راحت مرخصی میده( یا حالا برنامه جور میشه.) و خیلی از دانشجوهای روزانه هم معلمن.

نام *
میهمان
نام *
13 مرداد ، 1401

داوطلب دکتری
نگران نباش رتبه تاثیر خودش رو داره.
اینا که اینطوری میگن، سالی که رتبه فقط فیلتر بوده کنکور ندادن ببینن فرق تاثیر صفر با پنجاه درصد چیه.

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

نکته مهم:
اساتید دوست دارن از نتایج سازمان سنجش اسم داوطلبی بیاد که خودشون در مصاحبه انتخاب کردن.
پس میان مصاحبه رو مهندسی می کنن.
یعنی منظورم اینه که خود داوطلب در اکثر موارد میتونه تشخیص بده که وضعیت به چه صورته.

Mojtaba
میهمان
Mojtaba
13 مرداد ، 1401

رتبه فقط تعیین می کند که شما به کدام دانشگاه ها دعوت به مصاحبه میشوید و بس. پس رتبه شما تاثیری در قبولیتان ندارد. این پکیج رزومه هست که تعیین کننده قبولیتان خواهد بود. زیرا اساتید با توجه به رتبه نمره نمیدهند. اساتید بررسی می کنن که کدام داوطلب بهتر میتواند اهداف پژوهشیشان را پیش ببرد و فاکتورهای دیگر …
شما مصاحبه ها را رفتید و فیدبکی که از اساتید گرفتین بهتر تشخیص میدهید که اوضاتون چطوره. البته اینم بگم که در کل دیدگاه اساتید به رتبه های تک رقمی علی الخصوص ۱و۲و۳ مثبت هست ولی کافی نیست.

نکات مثبت رزومه شما دو ارشد هست (البته اگر مرتبط به هم باشند) مقالات شماست در صورتیکه مرتبط به رشته دکترا تون باشه و در مجله خوبی چاپ شده باشه.

و نکات منفی: سن – کارتون- فاصله تحصیلی ارشد تا کنکور دکترا

در کل اساتید دوست دارن دانشجویی بگیرن که:
۱. سطح سواد تخصصی خوبی داشته باشن (درصد تخصصی)
۲. پژوهش بلد باشن (سابقه مقاله)
۳. وقت خالی زیادی داشته باشن
۴. از شخصیت و ظاهر دانشجو حس خوبی بگیرن
۵. بیان خوبی در تدریس داشته باشن

در این بین دانشجوهای خودشون در دوره ارشد میتونه جایگاه خوبی داشته باشه

محمد
میهمان
محمد
13 مرداد ، 1401

هیچ وقت ناامید نباشید همیشه امکان قبولی است بنابراین با تلاش، پرانرژی و امیدوار در مصاحبه شرکت نمایید زیراکه تعدادی بودند که مجاز بودند ولی انتخاب رشته نکردند! تعدادی هم انتخاب رشته کردند ولی در مصاحبه ها شرکت نمی کنند! تعدادی هم در مصاحبه ها ثبت نام کردند ولی در جلسه حاضر نمی شوند! و تعدادی هم در مصاحبه هر دانشگاهی حاضر نمی شوند! اینجوری میشه که رتبه های بالا هم اگر در روز مصاحبه کمی درخشان ظاهر شوند قبول می شوند!

حیدری
میهمان
حیدری
13 مرداد ، 1401

من ۳۹ سالمه / تراز ۴۰۵۹ / رتبه ۳۴ / دانشگاه آزادی هستم / مجرد / شاغل ( معلم )
ظرفیت روزانه دانشگاه های تهران ۳۹ نفر
ظرفیت روزانه شهرستان ها ۲۸ نفر
ظرفیت شبانه و پردیس هم ۱۰ نفر
&
به غیر چند شهر، بقیه مصاحبه ها رو رفتم /
رزومه م هم‌
حدود ۱۰ سال سابقه تدریس
۲ تا ارشد
مقاله هم دو تا خارج کشور با استناد در گوگل اسکولار و …، البته متاسفانه ISI نیستن، در حد علمی تخصصی و … هم چند تا دارم
چند تا کنفرانس ملی و بین المللی
یک کتاب تالیفی هم دارم
&
اگه نظر واقعی بدید، ممنون‌ میشم، شروع کنم به خوندن دوباره یا امیدی هست به پذیرش ؟!

مسلمان
میهمان
مسلمان
13 مرداد ، 1401

استرس تا حدی طبیعی هست
اما بهتره زیاد حساس نشی
شما کلن در بهترین شرایط حداکثر ۱۵ دقیقه داخل اتاق مصاحبه هستی، پس قوی برو‌ جلو !
خودت رو برای هرچی آماده کن / حتا دفاع از نقاط ضعف احتمالی ت / ضمن اینکه گاهی چالش برانگیز ظاهر میشن داوران تا ببینن، چگونه برخورد میکنی !
اینو بنا به تجربه میگم / من دیگ امسال هم مصاحبه شریف رو دیدم و هم شهرستان ها رو !
هم شبه توهین و بی تفاوتی دیدم، هم چالش و هم تشویق /
پس آماده باش اما نگران خیر !
&
بازم میگم از چالش و منفی نگری ها برای خودت قوت بساز !
به عنوان مثال چند جا روی سن، شغل و گپ سه ساله ارشد تا کنکور، حساس شدن !
واقعن دوستان این قصه رو با چاشنی پیش میاد، نشده و حتا شما ببخشید جمع کردن !
اما من همه این ها رو با مواردی مثل متوقف نبودن، سابقه ۱۲ ساله آموزش و پرورش، حق التدریس ۱۳ ساله دانشگاه آزاد، علاقه به ادامه تحصیل، فضاسازی برای تکمیل مقالات و کتاب و بولد کردن مواردی که داشتم، پر کردم / چند جا مشخص بود که براشون قانع کننده بوده !
&
برای همه چی آماده باش / من ارشد اولم صنایع بود / ارشد دوم رشته اصلی / یکی از مصاحبه ها نصف تایم ش کلن به ارشد اول گذشت، در صورتیکه رشته امتحانی من در حیطه ارشد دوم بود / اصلن هم انتظار نداشتم /
یا مثلن عنوان پایان نامه من یکم زیادی طولانی هست، حدود ۲۵ کلمه / جاهایی چالش روی این بود ک چرا این عنوان و من باید سعی میکردم دفاع کنم از کلیت ها / حتا از عنوان پایان نامه /
&
پس تسلط روی تمام داشته هات و کم رنگ کردن نداشته هات رو فراموش نکن دوست من …

موفق باشی

ناشناس
میهمان
ناشناس
13 مرداد ، 1401

فقط یه آشنایی هست استرس به خودتون راه ندید با اعتماد بنفس برین. اساتید الان شناخت کافی از داوطلبان دارن چون وضعیت دروستون با نمرات کنکور مشخص هست و رزومتون هم رو چند روز پیش فرستادین الان دیگه اونا همه بچه ها رو میشناسن و وضعیت علمی شون مشخص هست دیگه لازم نیست سوال بپرسن فقط بعضی دانشکده ها اساتید عقده بازی درمیارن اونم کاریش نمیشه کرد علامه هم باشی کم میاری.
پس بیخیال استرس

Mina
میهمان
Mina
13 مرداد ، 1401

بیشتر راجع به سوابق پژوهشی سئوال می کنن بخصوص پایان نامه
سئولات مربوط به سنوات آموزشی در قسمت آموزش دانشگاه و بر اساس شیوه نامه سازمان سنجش بررسی می شن.
من در مصاحبه امیر کبیر شرکت کردم
مهمترین محور سئولاتشون :
۱_ معرفی داوطلب
۲. محل تحصیل مقاطع قبلی و معدل
۳. پایان نامه
۴. محل سکونت براشون از نظر نزدیکی به دانشگاه و زمان کافی برا ی حضور در دانشگاه
۵. آشنایی با نرم افزار
۶. نمره درس در مقطع ارشد مربوط به گرایش انتخاب شده
۷. ۵ الی ۶ سئوال تخصصی راجع به گرایش انتخاب شده داوطلب .

مریم عزتی
میهمان
مریم عزتی
13 مرداد ، 1401

سلام عزیزم مرسییی امیدوارم توام دانشگاه مورد علاقت قبول شی امسال، درسته خیلی رقابت شدیده توی بعضی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها
ولی موافقم مصاحبه حضوری خیلی فرق داشت بهتره و این پیش داوری‌ها هم اتفاق نمی‌افته از هر دو طرف، کمتره حداقل

کنکوری
میهمان
کنکوری
13 مرداد ، 1401

راستش دوسال که مصاحبه انلاین بود من چون از قبل یه ترس و وحشت از یکی از اساتید بقیه برام ایجاد کردن وقتی تو اون دوسال سوال میکرد ناخوداگاه استرسی میشدم
ولی امسال برخلاف تصورم با دیدن همون استاد تو جلسه مصاحبه یه حس ارامش بهم دست داد خیلی برخورد خوبی داشتن
یه سری از رشته ها پدیرش پایین دارند و ممکنه یه داوطلب چندسالی پشت کنکور بمونه بخاطر ظرفیت پایین امیدوارم این موضوع برای ما درنظر بگیرند

نام *
میهمان
نام *
13 مرداد ، 1401

منم مصاحبه دانشگاه ارشدم مدیر گروهه که فقط سر مصاحبه باهاش برخورد داشتم در طول تحصیل اصلا نمیشناختمش، اون یادش بود که من سال ۹۹ مصاحبه استعداد درخشانش شرکت کردم!! البته تو مصاحبه امسال اساتید خودم بودن و همین که وارد شدم گفتن دانشجو خودمونه و این حرفا بعد یهو مدیر گروه گفت عه آنلاین هم شرکت کرده بودی یادمه! و اون مصاحبه سال ۹۹ اصلا باهام خوب نبود خیلی رفتار زشت و عقده‌ای از خودش نشون داده بود البته منم حالا که فکر میکنم خوب جواب نداده بودم به سوالاش، ولی امسال کلا سکوت کرد فقط یه سوال پرسید نمی‌دونم چرا، بقیه اساتید سوال می‌پرسیدن.
ولی اینکه یادش بود منو ناراحت شدم چون زیاد خوب نبودم توی مصاحبه اولم نمیدونم تاثیر منفی روش میذاره یا نه؟

کنکوری
میهمان
کنکوری
13 مرداد ، 1401

من امسال سال سومی که برای دانشگاهی که میخوام رفتم مصاحبه تا از در رفتم یکی از اساتید دقیق شناخت حتی یادش بود پارسال چه سوالی ازم پرسید با اینکه دوسال قبل مصاحبه انلاین بود و امسال حضوری
از نظر مقاله از رقیبام بهتر بودم علمی پژوهشی و کنفرانسی دارم ولی کسایی که امدن فقط یکیشون مقاله کنفرانسی داشت بقیه نداشتن
بنظرتون تاثیر منفی داره که من دوسال مصاحبه رد شد؟؟

حیدری
میهمان
حیدری
13 مرداد ، 1401

به نظر من اساتید دانشگاه اغلب آدمای زحمتکش و با انصافی هستن.
هر کی صلاحیت لازمو داشته باشه بهش نمره حد نصاب و یا بالاترو بهش میدن، حالا ممکنه مثلا ۱۰ نفر حد نصاب و کسب کنن ولی ظرفیت دانشگاه ۵ نفر باشه. اینجا دیگه سازمان سنجش با توجه به برآیند نمره علمی و نمره مصاحبه افراد قبولی رو اعلام می کنه و اغلب به همین دلیل دانشگاه نمی تونه با قطعیت اعلام نظر کنه.

حیدری
میهمان
حیدری
13 مرداد ، 1401

با توجه‌ به‌ صحبت هایی که بعضی دوستان اینجا مطرح می کنند، که هر که‌ قبول شده‌ باهاشون تماس گرفتند، پس ما که تماس نگرفتند قبول‌ نشدیم، پس‌ برویم برای سال‌ بعد آماده شویم.

مریم عزتی
میهمان
مریم عزتی
12 مرداد ، 1401

دوستان نمره مصاحبه دقیقا چه جوری داده میشه؟
منظورم اینه که خوب اونجا شش هفت تا استاد نشستن هر کدوم یک کاغذ و قلم تو دستشونه و قطعا هرکس یک نمره متفاوتی برای داوطلب در نظر میگیرن. بعد اگر یک استاد از بین اون اساتید داوطلب رو بخواد و نمره بالا بده و بقیه اساتید نخوان و نمره پایین بدن اون وقت نمره نهایی داوطلب به چه صورت خواهد بود؟ آیا به خاطر همون یک استادی که داوطلب رو می خواسته نمره بالا میدن یا میانگین نمرات اساتید رو برای سازمان سنجش رد میکنن؟؟؟؟

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
16 آبان ، 1398

ولی علوم وتحقیقات تهران واقعا فهمیدم ارزشش رو داره و اساتید همون از تهران میان یا خارج رفته اند و بزرگتدین دانشگاه منسجم هست برای همین تو رتبه توجهانی با تهران ومدرس شبیهن و توکشورم جزو ده تای اوله اما سخت میگیرن ولی با لذت وباکلاس

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
16 آبان ، 1398

مال ما علوم وتحقیقات تهران متفاوت بود کلی می پرسیدن و یک سوال جزیی…اما چون میخواهند همینطوری علوم وتحقیقات تهران جزو ده تای اول کشور بمونه مثل مدرس وتهران و علوم صنعت واقعا باید تراز بالای چهارهزار داشته باشید انگار یک سوال از هر درس اشتباه بزنین از علوم تحقیقات تهران هم میرید تهران مرکز ..واگر درس بزنید یک سوال از عر درس رو بیشتر و بشید تراز مرز پنج هزار میرید تهران اگر اساتید نمره مصاخبه بالا بدهند ولی علوم وتحقیقات تهران سخت میگیرن چون زبان و بعدا نقاله نوشتن برای اینکه باز جزو ده تای اول کشور نثل مدرس وتهران باشه مقالات وکتاب میخوان اما پردیس عای سراسری تهران ولقیه تراز پانصد وششصدم قبولین ولی غیر انتفاعی وپیام نور سخترن

کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
6 مهر ، 1398

امیدوارم موفق باشید

سمیرا ابراهیمی
میهمان
سمیرا ابراهیمی
6 مهر ، 1398

عااااتالی
انشالا منم بتونم سال بعد تجربه قبولیم در رشته مامایی رو دراختیار دوستانم قرار بدم

34
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x