- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

چه نوع مقالات در مصاحبه دکتری شانس قبولی را بالا می برد؟

منابع آزمون دکتری

مقالات در مصاحبه دکتری [2]

چه نوع مقالات در مصاحبه دکتری شانس قبولی را بالا می برد؟

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری [3] ، با بررسی صحبت های داوطلبان آزمون دکتری سال های قبل و همچنین توجه به رتبه های بالایی که در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده اند نشان می دهد که هنوز هم در بر همان پاشنه قبلی می گردد.
برای ورود به دوره دکتری باید رزومه مناسب داشت. رزومه فردی که متقاضی ورود به دوره دکتری می باشد باید شامل بخشهای پژوهشی، آموزشی، سوالات پاسخ داده شده در مصاحبه و نمرات زبان وی باشد. بیشتر توانایی پژوهشی در حیطه مقالات علمی پژوهشی، کنفرانسی، علمی ترویجی، ISI، ISC، SCOPUS و PubMed  حرف اول را خواهد زد. 

یکی از مهم ‌ترین مراحل در مقاله نویسی، هنر اخذ پذیرش از ژورنال‌های معتبر در حوزه رشته و مقاله نگارش شده می‌باشد. یافتن ژورنال معتبر و تخصصی بسیار زمان‌ بر بوده و نویسنده می بایست با فرآیند پذیرش ژورنال‌ها در رتبه علمی ISI، علمی پژوهشی و ISC و نحوه گرفتن ضریب تاثیر (Impact Factor) و همچنین دسترسی به ژورنال‌های معتبر اعم از ژورنال های ایندکس شده در تامسون روترز می‌باشد. گام بعدی ارسال مقاله و مکاتبه از طریق ایمیل با ژورنال مربوطه و پیگیری انجام مراحل داوری و رفع ایرادات وارده به مقاله و نهایتا اخذ گواهی پذیرش (acceptancee) از ژورنال و در مرحله آخر پیگیری چاپ مقاله است.

 

مشاوره تلفنی مصاحبه دکتری (براساس آخرین تغییرات شاخص های مصاحبه دکتری) [4]

 

جدول امتیازات آموزشی و پژوهشی در مصاحبه دکتری

در مصاحبه های آزمون دکتری ، 40 درصد نمره به سوابق پژوهشی، 30 درصد به سوابق آموزشی و 30 درصد نیز به ارزیابی های جلسه مصاحبه اختصاص دارد. دانشگاه ها موظف هستند نمره معرفی شدگان به مصاحبه دکتری را بر اساس جداول زیر تعیین کند و نمره تعیین شده  را به سازمان سنجش آموزش کشور [5] ارسال نمایند.

 

جدول امتیازات اموزشی و پژوهشی در مصاحبه دکتری [6]

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب [7]

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟ [8]

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک) [9]

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری [10]

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول) [11]

تجربه من از مصاحبه دکتری [12]

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری [13]

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته [14]

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟ [15]

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری ! [16]

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری [17]

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری [18]

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران [19]

اطلاعیه های مصاحبه دکتری [20]

تفاوت‌های مهم مقالات ژورنالی و کنفرانسی

1- مقالات ژورنال نسبت به مقالات کنفرانسی دارای اعتبار و ارزش علمی بالاتری هستند. زیرا اولاً داوری دقیق تری (Peer review) دارند، ثانیا صحت و اعتبار نتایج در مقالات ژورنال نسبت به مقالات کنفرانسی بیشتر است.

2- برای ارسال مقاله به مجله محدودیت زمانی وجود ندارد و هر زمان که مقاله آماده باشد می توان آن را به مجله ارسال کرد. اما زمان خاصی برای ارسال مقاله به کنفرانس مقرر می شود و اگر مقاله در آن زمان ارسال نشود داوری نشده و رد می شود.

3- مدت زمان داوری در مقالات ژورنال نسبت به مقالات کنفرانسی بسیار طولانی تر است. حتی گاهی اوقات بیش از یک سال طول می کشد و معمولاً مقاله چندین بار مورد تجدید داوران و اصلاح نویسندگان قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی :  اطلاعیه و آیین نامه پذیرش دکتری بدون آزمون به شیوه استاد محور دانشگاه امیرکبیر ۱۴۰۳
[21]

4- در مقالات ژورنال محدودیت تعداد صفحات وجود ندارد (البته به جز چند مورد مثل IEEE که 12 صفحه می باشد و برای تعداد صفحات بیشتر هزینه اضافی گرفته می شود). اما مقالات کنفرانسی در عین مختصر بودن محدودیت بیشتری دارند.

5- مقالات ژورنال به طور مفصل تر و دقیق تر به جزئیات و یافته های آن می پردازد در حالی که مقالات کنفرانسی بیشتر به مطرح کردن و توضیح دادن ایده با انجام آزمایشات و شبیه سازی های ساده می پردازد.

 

تفاوت نشریات علمی ترویجی و علمی پژوهشی برای مصاحبه دکتری

الف-علمی- پژوهشی: هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضوعات علمی، از طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی _ پژوهشی قلمداد می شود.

ب-علمی – ترویجی: این گونه مقالات به مقالاتی گفته می شود که به ترویج یکی از رشته های علوم می پردازد و سطح آگاهی ها و دانش خواننده را ارتقاء می بخشند و او را با مفاهیم جدید علمی آشنا می سازد. این گونه مقالات می توانند به صورت تألیف و یا ترجمه باشند . اصولاً مقالات ترویجی فقط برای اشاعه دانش بشری و عالمانه کردن آن و جهان پیرامونی آن است و هدف دیگری ندارد.

معیارهای سنجش مقالات در مصاحبه دکتری

🟣 مطالب مقاله باید مرتبط و پیوستگی بین مطالب حفظ شده باشد.

🟣 ساختار مقاله باید واضح و مرتبط باشد.

🟣 عنوان و متن مقاله باید نو ، جدید و خلاق باشد.

🟣 نوشتن نام نویسنده یا نویسندگان

🟣 چکیده مقاله مهم ترین بخش مقاله می باشد.

🟣 بیان مساله و روش تحقیق که باید به صورت جامع به این بخش پرداخته شود.

🟣 ارائه مدل های تحقیق و ارتباط بین نتایج

🟣 ارائه پیشنهادات برای ادامه تحقیق

🟣 فهرست منابع

🟣 متن مقاله از لحاظ دستوری بررسی شود.

🟣 شماره گذاری عناوین اصلی و فرعی

نداشتن مقاله در مصاحبه [22] دکتری خطرناکه؟

چند مقاله و کتاب برای مصاحبه دکتری نیاز است؟

در بخش پژوهشی بالاترین امتیاز متعلق به مقالات و کتب می باشد.برای مقالات حداکثر 21 امتیاز و برای کتب حداکثر 4 امتیاز می باشد. هر چقدر در روز مصاحبه متقاضی تعداد مقالات و کتب با کیفیت تری داشته باشد از بخش مصاحبه امتیاز بیشتری دریافت میکند. اکثر متقاضیان در مصاحبه دکتری در بخش مقاله و کتاب ضعف دارند(مطالعه ی مطلب “کلمات رایج در ارسال مقالات به مجلات خارجی [23]” توصیه میشود.)
مقالات چاپ شده در مجلات ISI بالاترین امتیاز و مجلات چاپ شده در همایش ها و کنفرانس ها کمترین امتیاز را در این زمینه دارند. البته باید به این نکته نیز توجه نمایید که همه مجلات به زبان انگلیسی مجلات ISI نیستند زیرا دارای ضریب تاثیر نمی باشند.

 

 www.phdphd.org [24]

مشاوره برای آزمون دکتری [25]

برای مشاوره اینجا بزنید [25]

خدمات کنکور دکتری [26] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [27]