- پایگاه خبری آزمون دکتری - https://phdphd.org -

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

منابع آزمون دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

اگر شما جزء کسانی هستید که در آزمون دکتری مجاز به انتخاب رشته شده اید و به احتمال زیاد به یک یا چند مصاحبه دکتری دعوت خواهید شد، باید به شما تبریک بگوییم؛ چرا که در صورت موفقیت در این مرحله وارد عالی ترین مقطع آموزشی در کشور خواهید شد. البته حتما در جریان هستید که بخش زیادی از موفقیت شما وابسته به این است که در این مرحله یعنی مصاحبه تخصصی به خوبی عمل کنید و آمادگی لازم را برای آن داشته باشید.
در ادامه بررسی می کنیم که مصاحبه دکتری چگونه است ؟ و چندین نکته حیاتی در خصوص موفقیت در مصاحبه دکتری را بیان خواهیم کرد؛ مواردی که ذکر خواهند شد سوالاتی هستند که شما در مصاحبه دکترا با یک یا چندین مورد از آنها رو به رو خواهید شد. این توضیح را هم به یاد داشته باشید که مواردی که ذکر می شوند حاصل شرکت اینجانب در جلسات مصاحبه تخصصی دکترای مدیریت هم به عنوان مصاحبه شونده و هم به عنوان مصاحبه کننده است.

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب PDF [2]

راهنمای نوشتن مقاله برای دکتری (ویژه داوطلبان آزمون دکتری و متقاضیان بورسیه خارج از کشور) [3]

اولین نکته ( برای مصاحبه دکتری چی بخونم ؟)

رتبه‌ای که در آزمون کتبی دکتری به دست می آورید رابطه مستقیمی با قبولی قطعی شما نخواهد داشت! حتما این مساله را خوب به خاطر بسپارید که اگر رتبه دو رقمی یا یک رقمی هم در آزمون کتبی دکتری به دست آورید هیچ تضمینی برای این نیست که در مصاحبه نیز بدون مشکل قبول خواهید شد. در عمل در مرحله مصاحبه بسیار به ندرت پیش می آید که در مورد رتبه‌ای که در کنکور و آزمون کتبی به دست آورده اید سؤالی پرسیده شود.

نکته دوم

قبل از جلسه مصاحبه لازم است هر گونه مدارک پژوهشی و آموزشی (که بر اساس چارچوب اعلام شده سازمان سنجش حائز امتیازدهی خواهد شد) را به صورت مکتوب و فیزیکی آماده کنید. این موارد شامل مدارک پژوهشی نظیر مقالات و کتابها، مدارک آموزشی، مدرک زبان معتبر، پایان نامه کارشناسی ارشد و توصیه نامه‌های اساتید قبلی شما هستند. این را به خاطر داشته باشید که مدارک مورد نیاز را حتماً در همان جلسه مصاحبه به همراه داشته باشید، چرا که ارزیابی مدارک در همان جلسه انجام شده و نمره شما همان جا تعیین می شود. امکان اینکه بعد از جلسه مصاحبه مدرکی را به دست هیات ارزیابی کننده برسانید وجود ندارد.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد [4]

نکته سوم

جلسه مصاحبه دکتری معمولاً با معرفی شما شروع می شود. نام و نام خانوادگی تان، رشته تحصیلی که خوانده‌اید، دانشگاهی که مدرک گرفته اید، زمینه‌های پژوهشی که کار کرده‌اید و زمینه‌هایی که مورد علاقه تان هست را به صورت مختصر و مفید بیان کنید. تمرین کنید که نقاط قوت خودتان را در نظر بگیرید. حتماً از قبل مشخص کنید که در معرفی خود چه چیزی خواهید گفت.

نکته چهارم

لازم است که پایان نامه را به صورت فیزیکی در جلسه مصاحبه همراه داشته باشید. معمولاً بعد از بخش معرفی، سؤالاتی از پایان نامه کارشناسی ارشد شما پرسیده می شود. چند روز قبل از مصاحبه حتما پایان نامه خود را مرور کنید تا تسلط بیشتری روی مطالب ارائه شده، روش انجام کار و یافته‌های تحقیق تان داشته باشید. پایان نامه یکی از اسناد مهم برای شما به حساب می آید و باید روی آن مسلط باشید؛ اگر در پاسخ دادن به سؤالات پایان نامه ضعیف عمل کنید نمره مصاحبه تان به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مقوله روش شناسی پژوهش (روش تحقیق) در رشته ای که می خواهید پذیرفته شوید اهمیت زیادی دارد. احتمال دارد سؤالاتی که از پایان نامه می پرسند مرتبط با روش تحقیق شما باشد.

مطلب پیشنهادی :  رشته امر به معروف و نهی از منکر، دانشجوی دکتری می‌گیرد
[5]

نمره مصاحبه دکتری از چند است [6]

نکته پنجم

علاوه بر پایان نامه شما باید زمینه‌های کاری مورد علاقه تان را در دوره دکتری مشخص کنید. این بدان معناست که در همان جلسه دکترا نشان بدهید که موضوع مشخص برای انجام پایان نامه دکترایتان را هم دارید. برای مشخص کردن موضوع رساله دکتری، لازم است که طی جست و جو و مشورت‌هایی که قبل از جلسه مصاحبه می گیرید حوزه تخصصی و موضوع مورد علاقه خود را در رشته تخصصی تان مشخص کنید. برای اساتیدی که ارزیاب شما در جلسه مصاحبه دکتری هستند خیلی مهم است که زمینه کاری مشخص و البته جذاب داشته باشید.

چاپ کتاب برای مصاحبه دکتری [7]

نکته ششم

برای آشنایی با اساتیدی که احتمالاً با شما مصاحبه خواهند کرد بهتر است سایت دانشکده‌هایی که دعوت به مصاحبه دکتری می شوید را ببینید. پروفایل اساتید گروه‌های مختلف را بررسی کنید و موضوعات پژوهشی مورد علاقه، مقالات و کتاب‌هایی را که منتشر کرده اند را به خاطر بسپارید.

نکته هفتم

احتمال دارد که سؤالات تخصصی مرتبط به رشته را در جلسه مصاحبه از شما بپرسند؛ در این بخش معمولاً می پرسند جدید ترین مقاله یا آخرین کتابی را که خواندید یا اینکه کتاب‌های مهمی که در این حوزه هستند کدامند؟ اگر فرضاً شما برای مصاحبه رشته مدیریت منابع انسانی در دانشگاه تهران دعوت شده اید، لازم است کتاب‌های اخیری که در این حوزه چاپ شده‌اند را به زبان فارسی حتماً مطالعه کرده و با نویسنده، عنوان و محتوای کتاب آشنا باشید.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد [4]

نکته هشتم

احتمال دارد که سؤالاتی در حد معرفی یا گفتن علایق به زبان انگلیسی از شما پرسیده شود. اگر مدرک زبان انگلیسی مورد تأیید سازمان سنجش [8] دارید آن را حتماً همراه داشته باشید.(بررسی انواع مدارک زبان برای آزمون دکتری [9])

 

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب pdf [2]

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت دوم) [10]

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت سوم) [11]

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب [12]

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟ [13]

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک) [14]

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری [15]

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول) [16]

تجربه من از مصاحبه دکتری [17]

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری [18]

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته [19]

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟ [20]

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری ! [21]

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری [22]

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری [23]

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران [24]

اطلاعیه های مصاحبه دکتری [25]

 

مشاوره برای آزمون دکتری [26]

برای مشاوره اینجا بزنید [26]

خدمات کنکور دکتری [27] 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری [28]