کد خبر: 53222

تاریخ بروزرسانی : 1402/11/14

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت سوم)

منابع آزمون دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت سوم)

همانطور که در 8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول) و قسمت دوم بیان شد ، نکات حیاتی در خصوص موفقیت در مصاحبه را با هم بررسی کردیم؛ در این قسمت به توضیح درباره 8 نکته ی سوم میپردازیم :

نکته هفدهم

پژوهش‌های خود را در در یک زمینه خاص متمرکز کنید و از یک شاخه به شاخه دیگر نپرید. اگر شما 10 مقاله پژوهشی داشته باشید بسیار هم خوب است، اما اگر در حوزه های مختلف باشند ممکن است دیدگاه منفی را بین ارزیابان ایجاد کند.

چگونگی نگارش مقالات علمی-پژوهشی (ویژه داوطلبان آزمون دکتری و متقاضیان بورسیه خارج از کشور)

نکته هجدهم

در مورد نحوه امتیاز دهی حتماً باید در نظر داشته باشید کسانی که شما را ارزیابی می کنند فرم‌های مشخصی را از سازمان سنجش دریافت کرده‌اند و بر اساس این فرم ها امتیاز شما را اختصاص می دهند. در این فرم ها حداقل و حداکثر نمره برای هر آیتم در نظر گرفته شده است؛ بدین ترتیب آزادی عمل اساتید در واقع مشخص و در چارچوب‌های خاصی است(جداول امتیاز دهی به داوطلبان دکتری در مرحله مصاحبه).

نکته نوزدهم

مهم ترین بخش در واقع که وجود دارد بخش امتیازات پژوهشی است، شما در بخش مقالات علمی- پژوهشی و گواهی ثبت اختراع و شرکت در جشنواره علمی معتبر حداکثر 22 امتیاز می توانید به دست بیاورید. از چهل امتیازی که برای امتیازات پژوهشی است 22 امتیاز مربوط به این حوزه است، مقالات علمی ترویجی 6 امتیاز دارند یعنی سقف اش 6 امتیاز است. با مقالات چاپ شده در کنفرانس‌ها 4 امتیاز می توانید بگیرید و با تألیف یا ترجمه کتاب نیز 4 امتیاز می توانید بگیرید(امتیاز مدرک زبان در مصاحبه آزمون دکتری). با توجه به کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشدتان هم تا 4 امتیاز می توانید دریافت کنید. امتیازهای آموزشی هم مرتبط با معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیلی تان در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است و اگر مدرک زبان معتبر داشته باشید تا 8 امتیاز را می توانید بگیرید؛ یعنی در واقع این و در نظر داشته باشید که تک تک این نمرات می تواند موفقیت شما را در قبولی در مصاحبه دکترا ایجاد کنند. فرضاً اگر شما مدرک MSRT یا IELTS یا تافل به صورت iBT یا CBT با نمره بالایی داشته باشید می توانید بین 6 تا 8 امتیاز در مصاحبه تخصصی دریافت کرده و یک دفعه چندین رتبه بین افراد دیگری که مصاحبه می شوند بالا خواهید رفت (این آمار مربوط به مصاحبه های سال 1395 است و در سالهای آتی ممکن است تغییراتی داشته باشد).

نکته بیستم (برای مصاحبه دکتری چی بخونم)

بر اساس تسلط شما در حوزه تخصصی، نوآوری و دیدگاهی که نسبت به حوزه رشته خودتان دارید، توانایی که در پاسخ به سؤالات داشتید، تعهدتان برای حضور تمام وقت در پژوهش‌ها، شخصیتی که از خودتان نشان دادید و نحوه تعاملی که داشتید، نگرش و اطلاعات گسترده‌ای که دارید بر اساس نظر ارزیابان 30 امتیاز مصاحبه به شما داده می شود؛ یعنی شما می توانید سی امتیاز اینجا را بگیرید که بسیار حیاتی است. بخش عمده ای از رتبه‌های نهایی با این سی امتیاز مشخص می شود.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

نکته بیست و یکم

آمادگی این را داشته باشید که با یک مصاحبه وقت گیر رو به رو بشوید. امکان دارد شما 8 صبح به دانشگاه مراجعه کنید و نوبت مصاحبه شما 4 عصر باشد. این یک امر طبیعی است چرا که دانشگاه‌ها در برنامه ریزی شان برای جلسه مصاحبه تمام داوطلبان در یک یا چند رشته را دعوت می کنند و به ترتیب ثبت نامی که ابتدای روز مصاحبه انجام شده افراد را دعوت می کنند. پس آمادگی این را داشته باشید که زمان مصاحبه ممکن است طول بکشد. وارد جلسه مصاحبه که شدید به هیچ وجه خستگی خودتان را نشان ندهید، به ساعت نگاه نکنید و سعی کنید مصاحبه را تا آخرین لحظه ادامه دهید.

مطلب پیشنهادی :  پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

نکته بیست و دوم

نفع اساتید در جذب بهترین دانشجوهاست و مطمئناً اگر شایستگی آن را داشته باشید اساتید شما را به عنوان فرد برگزیده معرفی خواهند کرد. نشان بدهید که شما کاندیدای با ارزش برای دوره دکترا هستید؛ باید این را اثبات کرده و در تمام طول مصاحبه فقط روی این هدف تمرکز کنید.

نکته بیست و سوم

اگر مهارت‌های خاصی مثل زبان انگلیسی (یا زبان‌های دیگر) یا مهارت های فناورانه دارید چنانچه فرصتی پیش آمد حتما روی آنها تمرکز کنید. در جلسه دکترا نشان دهید که روحیه معلمی برای استاد شدن و تدریس در دانشگاه‌ها و روحیه پژوهش گری برای انجام تز دکترا را دارید(300 واژه ی زبان انگلیسی پرتکرار آزمون دکتری).

نکته بیست و چهارم

اینکه آمادگی سؤالات عجیب وغریب را داشته باشید! اگر سؤال عجیبی پرسیدند نگران نشوید؛ ممکن است یکی از استادان از شما بپرسد که اصلاً چرا آمدید این رشته، برو دانشگاهی که کارشناسی ارشد خواندید. ممکن است با لحن خیلی قاطع هم این را به شما بگوید. یا مثلاً به شما بگوید به نظرت سنت خیلی کم نیست برای دکترا (یا برعکس ممکن است بپرسند که سن و سالت برای دکتری خیلی زیاد نیست؟). در این مواقع آرامشتان را حفظ کنید؛ چرا که بسیاری از این سؤالات، تکنیک هایی برای سنجش روحیه و توان شما در موقعیت‌های فشار روانی هستند. در چنین شرایطی شما باید با متانت و حفظ آرامش متناسب با سؤالی که استاد می پرسد جواب بدهید(ویدئو نقش زبان بدن در مصاحبه آزمون دکتری).

برایتان آرزوی موفقیت داریم!

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت دوم)

اطلاعات مفید برای داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه دکتری

PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

پذیرفته‌شدگان دکتری برای مصاحبه علمی چه مدارکی همراه داشته باشند؟

فعالیت های قابل انجام در روزهای نزدیک زمان مصاحبه دکتری (اینفوگرافیک)

انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری

8 نکته برای موفقیت در مصاحبه دکتری (قسمت اول)

تجربه من از مصاحبه دکتری

نمونه توصیه نامه داوطلبین آزمون دکتری

تجربه ی موفق شدگان مصاحبه دکتری سالهای گذشته

وزن مصاحبه و کارنامه آزمون دکتری به چه صورت است؟

سوالات انحرافی در مصاحبه دکتری !

معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری

توصیه 7 نفر از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

اطلاعیه های مصاحبه دکتری

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
میهمان
مهدی
22 اسفند ، 1401

عالی بود. متشکرم.

Qweasd6544@yahoo.com
Qweasd6544@yahoo.com
9 تیر ، 1398

با سلام و تشکر از توضیحات جامع
من رشته ارشدم ادبیات فارسی بوده بنا به محدودیت هایی که وجود داشت دانشگاه آزاد ادبیات خوندم . و به خاطر علاقه دکتری روانشناسی تربیتی شرکت کردم چون با شغلم که معلم هستم رابطه صد در صد داره و اکنون به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد دعوت شدم حال با توجه به تغییر رشته چند سوال هست:
اساتید مصاحبه کننده این تغییر رشته رو میپذیرند و موجه هست یا نه دلیلی هست که کلا از مصاحبه رد بشم.
دوم اینکه پایان نامه ارشدم در زمینه ادبیات هست آیا پرسشی از پایان نامه غیر مرتبط پرسیده میشه؟
سوال دیگه اینکه من توصیه نامه از اساتید ارشد تهیه کنم اساتیدم در حوزه ادبیات فارسی هستند آیا توصیه نامه ها ارزشی دارد؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x