کد خبر: 53413

تاریخ بروزرسانی : 1398/04/25

مشکلات مالی دانشجویان دکتری

منابع آزمون دکتری

مشکلات مالی دانشجویان دکتری

مشکلات مالی دانشجویان دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مالی دانشجویان دکتری و اختصاص ۲۰ میلیون تومان از سوی صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان دکتری گفت که این دانشجویان با این رقم نمی‌توانند در شهرهای بزرگ خانه اجاره کنند.

داداشی با بیان این‌که تلاش وزارت علوم در جهت ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان دکتری تمام عیار نبوده خطاب به وزیر علوم یادآور شد: شما می‌توانستید در زمان بستن لایحه بودجه در دولت و همچنین بررسی آن در مجلس شورای اسلامی برای آنها رایزنی کنید مجلس شورای اسلامی هم واقف به مشکلات دانشجویان است ولی ما از شخص وزیر تلاشی ندیدیم و از طرف وزارت علوم در این زمینه رایزنی نشد(افزایش وام شهریه دکتری در دانشگاه آزاد ؛ انگیزه ی داوطلبان).

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا کمک بلاعوض ماهیانه مثل وزارت بهداشت به دانشجویان دکتری می‌دهید؟ متاسفانه این اتفاق نیفتاده و این موضوع در بودجه پیش‌بینی نشده است. در حالی که دانشجویان دکتری بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند و عموما متاهل هستند. آنها با ۲۰ میلیون تومان صندوق رفاه دانشجویی نمی‌توانند در شهرستان‌های بزرگ خانه اجاره کنند.

وی همچنین گفت: این دانشجویان در تهران باید حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه دو میلیون تومان اجاره برای خانه بدهند. آیا تسهیلاتی که به آنها می‌دهید تنفس دارد در حالی که به آنها اجازه کار نمی‌دهید اینها چه‌طور زندگی کنند درحالی که حتی امکانات حداقلی هم ندارند؟

تمدید مهلت استفاده از وام ودیعه اجاره مسکن

داداشی با بیان این‌که دانشجویان دکتری حق کار در یک ارگان را ندارند و باید تمام وقت در دانشگاه باشند، افزود: سازوکاری ایجاد نشده که دانشجویان دکتری مایحتاج اولیه را برای خود و خانواده‌اش آماده کنند. ما هم تحرکی از وزارت علوم ندیدیم مگر چقدر وام و تسهیلات به این افراد پرداخت می‌شود؟ نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در حال حاضر مدت سنوات مجاز رفاهی که برای دانشجویان تعیین شده هشت ترم است در حالی که خیلی از آنها نمی‌توانند کارشان را در این مدت به سرانجام برساند و حداقل نیاز به ۱۲ ترم دارند لذا درخواست ما افزایش این مدت است.

مطلب پیشنهادی :  مهلت جدید ثبت نام آزمون دکتری تخصصی داروسازی در خردادماه

وی اظهار کرد: علاوه بر این خیلی از این دانشجویان خانواده دارند و انتظار می‌رود زمان دانشجویی آن جزو سوابق کاریشان محسوب شود. اینها کار اجباری برای دانشگاه‌ها انجام می‌دهند من پیشنهاد می‌کنم تدریس مقاطع پایین‌تر به آنها داده شود و حداقل بیمه پاره وقت و حقوقی بابت این کار دریافت کنند.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که وزارت علوم برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه چقدر زمینه سازی کرده یادآور شد: رساله دانشجویان دکترا که ماه‌ها و بعضی سال‌ها روی آن کار کردند می‌توانند رهاورد اقتصادی برای کشور داشته باشد. همچنین می‌توان در بودجه سالانه هزینه رساله دکترا را گنجاند اینها نخبگان کشور هستند و ما باید به آنها کمک کنیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان این که توجه اساسی به جذب دانشجوی دکتری صورت نگرفته و سهمیه‌ها براساس نیازسنجی نبوده خاطر نشان کرد: چرا تلاش نمی‌کنیم شرط سنی برای دارندگان مدرک دکترا بالا برود. تا زمانی که برای نخبگان کشور ارزش و اهمیت قائل نشویم به جایی نخواهیم رسید. کشورهای دیگر هم اگر توسعه یافتند به این دلیل بوده که برای نخبگان و محققانشان ارزش قائل شدند ما هم نگذاریم فراز مغزها استمرار یابد. دشمنان ما برای اینها فرش قرمز پهن کردند. پس ما با عملکرد و کوتاهی خود منجر به این امر نشویم.

داداشی در پایان از وزیر علوم خواست قول دهد که مشکلات مالی دانشجویان دکتری به حداقل می‌رسد و زمانی که مصری رئیس جلسه قول وزیر را اعلام کرد ،داداشی از غلامی خواست در زمان بررسی لایحه بودجه در دولت و مجلس در مورد خدمات رفاهی دانشجویان دکتری تهمیدات لازم را بیندیشد.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x