کد خبر: 73941

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/23

امکان جایگزینی آزمون جامع برای دانشجویان دکتری

منابع آزمون دکتری

امکان جایگزینی آزمون جامع برای دانشجویان دکتری

امکان جایگزینی آزمون جامع برای دانشجویان دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، مطابق آیین نامه تحصیلی جدید دوره دکتری تخصصی، دانشگاه مجاز است برخی موارد را به عنوان جایگزین آزمون جامع بپذیرد و در صورت تحقق این شرایط نیازی به شرکت در آزمون جامع نیست ؛ این موضوع امکان اجرا دارد اما هنوز بصورت قطعی در دانشگاه ها اجرا نمی شود ؛ بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر بهترست از آموزش دانشگاه تان بپرسید.
بنابر آیین نامه تحصیلی دوره دکتری تخصصی، دانشگاه مجاز است موارد زیر را به عنوان جانشین آزمون جامع از دانشجو بپذیرد:

🔴 در صورت کسب میانگین کل ۱۸ و بالاتر توسط دانشجو به شرط‌ عدم مردودی در دروس گذرانده شده
🔴 کسب میانگین کل ۱۷ و بالاتر و انتشار یک مقاله علمی در پایگاه های معتبر بین المللی در دوران تحصیل دکتری تخصصی با وابستگی دانشگاه محل تحصیل دوره دکتری و تا پیش از زمان آزمون جامع
🔴 کسب میانگین کل ۱۷ و بالاتر و ثبت یک اختراع داخلی یا بین المللی در مراجع ثبت اختراع معتبر در دوران تحصیل دکتری تخصصی تا پیش از زمان آزمون جامع

ارائه نمره زبان قابل قبول برای شرکت در آزمون جامع نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه الزامی است. در غیر این صورت شرکت در آزمون مذکور امکان‌پذیر نیست و یک نوبت لحاظ خواهد شد. یکی از شرایط اصلی برای آزمون جامع ؛ کسب نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی است:

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …

آزمون جامع چیست؟

در آموزش عالی امتحان جامع (یا آزمون جامع) نوع خاصی از امتحان است که باید توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در برخی از رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی در برخی از موسسات و ادارات داده شود. بر خلاف امتحانات نهایی، آزمون جامع به دروس خاص نیست بلکه بیشتر به اطلاعات بین یا چند زمینه مربوط می‌شود. در خصوص دوره‌های دکتری تخصصی، آزمون جامع پیش نیاز نوشتن پروپوزال می‌باشد . هر دانشجو حداکثر دو بار اجازه شرکت در امتحان جامع را دارد. پس از قبولی در امتحان جامع دانشجو می‌تواند نسبت به دفاع از پروپوزال اقدام نماید.

چرا دانشجو در یک درس دو بار سنجیده می‌شود؟

 البته صحبت‌هایی با این مفهوم مطرح می‌شود که دانشجو درس‌ها را یک بار امتحان داده و پاس کرده، چرا باید دوباره آزمون بدهد؟ این سوال همیشه مطرح است. در پاسخ باید گفت که مفهوم آزمون جامع، ارزیابی کلی دانشجو است. وقتی اسم “جامع” آورده می‌شود به این معنی نیست که تنها از سه درس آزمون گرفته می‌شود بلکه ممکن است هر نوع سوالی که ممکن است بعدا به عنوان موضوعات پژوهشی مطرح شود و درباره رشته تخصصی دانشجو باشد، پرسیده شود. بخش مصاحبه، مقید به درس معینی نیست در نتیجه می‌تواند شامل هرسوالی درباره رشته باشد.

امکان جایگزینی آزمون جامع برای دانشجویان دکتری

سهم پژوهش در دوره دکتری بیشتر از آموزش است

دانشجویان دکتری بعد از گذراندن حدود ۱۶ تا ۱۸ واحد درس آموزشی برای نوشتن رساله، آزمون می‌دهند اما اصولا در دوره دکتری تمرکز اصلی روی پژوهش است در واقع پژوهش سهم بیشتری از آموزش دارد. اما برای سنجش صلاحیت دانشجو به منظور ورود به بخش پژوهش، آزمونی تحت عنوان آزمون جامع دکتری برگزار می‌شود که در بعضی دانشگاه ها از سه درس امتحان گرفته می‌شود و بطور کلی در دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری

پس از امتحان کتبی، مصاحبه برگزار می‌شود و در نهایت نمره مصاحبه و آزمون کتبی، جمع می‌شوند و این نمره باید از حد تعیین شده بیشتر باشد تا دانشجو اجازه ورود به مرحله بعد یعنی نوشتن رساله و آغاز پژوهش را پیدا کند. در واقع در این مرحله توانایی دانشجو محک زده می‌شود که به نظر می‌رسد ضروری باشد.

دانشگاه‌ها اجازه دارند آزمون جامع دکتری را با معدل و مقاله دانشجویان جایگزین کنند

«رضا نقی‌زاده» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ر مورد نظارت بر صحت و سنجش کیفیت آزمون جامع که به دانشگاه‌ها واگذار شده، توضیح داد: آزمون جامع دکتری توسط گروه‌های آموزشی در هر دانشگاه برگزار می‌شود نه صرفا توسط یک استاد؛ به این معنا که در برگزاری آزمون جامع ترکیبی از اساتید سوالات آزمون را طراحی می‌کنند، باز هم ترکیبی از اساتید مصاحبه دانشجویان را در رشته‌هایی که آزمون شفاهی هم دارند، انجام می‌دهند. در نتیجه احتمال اینکه صرفا نظر یکی از اساتید در نمره آزمون جامع افراد لحاظ شود، کاهش پیدا می‌کند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: در صورتی که دانشجویی احساس کند حقی از او ضایع شده، می‌تواند در چهارچوب ضوابط دانشگاه موضوع را اطلاع دهد و شکایت خود را هم ثبت کند. مسئولان مربوطه حتما شکایت دانشجویان نسبت به نمره آزمون جامع دکتری تخصصی را بررسی می‌کنند. 

چرا دانشجویان دکتری باید “آزمون جامع” بدهند؟

نقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا استانداری برای تعیین سهل یا سخت بودن آزمون جامع دکتری وجود دارد؟ بیان کرد: معمولا سوالات آزمون‌های جامع از مباحثی که دانشجویان در دوره دکتری گذرانده‌اند طرح می‌شود و در اکثر اوقات به لحاظ سخت یا آسان بودن، مشابه با وضعیت سختی یا آسانی دوره تحصیلی فرد است. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: امسال برای ورودی‌های ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در آیین نامه آموزشی شهریورماه مطابق مصوبه جلسه ۹۶۲ شورای عالی؛ برنامه ریزی آموزشی ابلاغ شد و برای اولین بار به دانشگاه‌ها اجازه داده شد از طریق شیوه‌نامه آموزشی خود امکان جایگزینی آزمون جامع با معدل و مقاله دانشجویان را داشته باشند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم عنوان کرد: در این شیوه‌نامه شرایط جایگزینی کاملا مشخص شده است و بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شیراز این جایگزینی را اعمال کردند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز قسمت‌هایی از این شیوه جدید را اعمال کردند و تعدادی از دانشگاه‌ها نیز جایگزینی را در شیوه‌نامه آموزشی جای ندادند، ولی به طور کلی این اختیار به دانشگاه‌ها داده شد تا به جای آزمون جامع موارد دیگری را جایگزین کنند که بعضی از دانشگاه‌های بزرگ ما از آن استقبال کردند، اجرایی شدن چنین تحولی اتفاق مهمی است و می‌تواند پاسخگوی مطالبات دانشجویانی باشد که با شیوه‌نامه جدید در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. 

نقی‌زاده در مورد مزایای اختیاردهی به دانشگاه‌ها برای جایگزینی مقاله و معدل و… به جای آزمون جامع تاکید کرد: این اختیار به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد که با توجه به شرایط و آمایش خود در مورد جایگزینی آزمون جامع تصمیم بگیرد.

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

نقی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه رشته‌های تحصیلی از نظر ماهیت، نوع مقاله، معدل و… با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، امکان جایگزینی آزمون جامع را در مواردی که در آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اعلام شده، به دانشگاه‌ها سپردیم. پس دانشگاه‌ها با توجه به نوع رشته‌ها و شرایطی که دارند، می‌توانند آزمون جامع را با سایر موارد جایگزین کنند. 

نقی زاده در پاسخ به این سوال که دانشجویان چطور می‌توانند به نتیجه آزمون جامع اعتراض کنند، اظهار کرد: در هر دانشگاه با توجه به شیوه‌نامه‌ها، راه ثبت اعتراض به نمره آزمون جامع متفاوت است، ولی معمولا باید به گروه آموزشی اعتراض را اعلام کرد و اگر همچنان اعتراضی داشتند این امکان وجود دارد که دانشجویان مراتب را به معاونت آموزشی دانشگاه خود ارجاع دهند.

اعتراض به نمره آزمون جامع دکتری

مفاد آزمون جامع شامل دو تا سه درس تخصصی است که توسط اساتید هر رشته مشخص می‌شود. پس از اتمام فرآیند برگزاری آزمون جامع، دانشجویان باید منتظر اعلام نتایج آزمون باشند و در صورت قبولی مجوز رساله دکتری را کسب می‌کند. نتایج آزمون توسط مدیر گروه آموزشی به معاون آموزشی دانشکده اعلام می شود. معاون آموزشی دانشکده نیز در مدت زمان حداکثر یک هفته باید نتایج را به دانشجو اعلام کنند.
اگر نمره کسب شده با توجه به عملکردی که دانشجو در آزمون جامع داشته است مورد قبول نباشد و باعث رد شدن در امتحان جامع شود در این صورت لازم است دانشجو مراتب اعتراض به نمره آزمون جامع دکتری را اعلام کند تا مجددا نمره آزمون جامع در کمیته بررسی اعتراضات مورد بازبینی قرار گیرد. معمولا روال ثبت اعتراض به صورت حضوری است.
دانشجو می تواند یک هفته بعد از اعلام نتایج نهایی به صورت کتبی مراتب اعتراض به نمره آزمون را به معاون آموزشی دانشکده ارائه کند. معاون آموزشی دانشکده لازم است با تشکیل کمیته مربوطه، اعتراض دانشجو را بررسی کند . صورتجلسه ارزیابی جامع بررسی اعتراض دانشجو پس از بررسی و تایید اعضای جلسه باید ظرف مدت ۱۵ روز به معاون آموزشی دانشکده اعلام شود تا نتیجه اعتراض از طریق معاون دانشکده به دانشجو اعلام شود.

قبول نشدن در آزمون جامع دکتری سراسری

آزمون جامع دکتری سراسری به عنوان آزمونی برای دانشجویان دکتری است که پس از گذراندن دروس تئوری و عملی به منظور اخذ درس مهم رساله برگزار می‌شود. هدف از این آزمون احراز توانمندی آموزشی و پژوهشی دانشجو و سنجش توانایی‌های تجزیه و تحلیل مسائل با رویکردی علمی است که مطابق شیوه نامه آزمون جامع هر دانشگاه برگزار می‌شود. دانشجویان دکتری باید حداکثر تا پایان نیمسال چهارم آزمون جامع را با موفقیت به اتمام رسانده باشند.
مفاد آزمون جامع مطابق نظر مدیر گروه آموزشی در هر رشته تعیین می‌شود. اطلاع‌رسانی زمان آزمون جامع و همچنین دروس امتحانی بر عهده معاونت آموزشی دانشگاه است. لازم به ذکر است که شرایط قبول نشدن در آزمون جامع دکتری سراسری، عدم کسب نمره ۱۶ به بالا بعد از ارزیابی توسط اساتید مربوطه است
رد شدن در امتحان جامع سراسری برای مرتبه اول باعث می‌شود که به دانشجو فرصت مجدد برای شرکت در آزمون جامع داده شود و در صورت شرکت مجدد در آزمون و عدم قبولی، دانشجو از دانشگاه اخراج می‌شود و موفق به اخذ مدرک دکتری نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که دانشجو قبل از آزمون جامع به صورت کامل نسبت به مطالعه دروس امتحانی اقدام کند. همچنین در صورت قبول نشدن در آزمون جامع و اخراج از دانشگاه، دانشجو نمی‌تواند مجددا همان رشته را در دانشگاه تحصیل کند.

قبول نشدن در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد مطابق بخشنامه صادره از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده است که میزان تاثیر هر کدام از مراحل در آزمون برابر با ۵۰ درصد است. در صورتی که دانشجو در مرحله اول نمره قبولی را کسب کند باید وارد مرحله آزمون شفاهی شود. شرط قبول نشدن در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد، عدم کسب نمره بالای ۱۶ در آزمون است.
آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به صورت استانی و مطابق بخشنامه واحد برگزار می‌شود.
دانشجویان در صورت داشتن شرایط شرکت در آزمون جامع شامل داشتن مدرک زبان و همچنین معدل بالای ۱۶ باید درخواست شرکت در آزمون را به معاون آموزشی دانشکده ارائه کنند. در صورتی که دانشجویی برای دروس تئوری در مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری، معدل بالای ۱۶ را کسب نکرده باشد، در حالت کلی شرط شرکت در آزمون جامع را ندارد و قبل از برگزاری آزمون جامع از دانشگاه اخراج می شود.
رد شدن در امتحان جامع در دانشگاه آزاد دارای عواقبی برای دانشجو است که مهمترین آن اخراج از دانشگاه است. در صورت قبول نشدن در آزمون جامع دانشگاه آزاد در مرحله اول، دانشجو باید متحمل پرداخت هزینه برای شرکت مجدد در آزمون جامع شود.
همچنین اخراج از دانشگاه باعث می‌شود که علاوه بر عدم تحصیل در همان رشته دانشگاهی، باید مجددا در آزمون ورودی دکتری و روند مصاحبه دکتری شرکت کنند تا بتواند به عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد شناخته شود.

🔴 سوال: شرایط قبول نشدن در آزمون جامع دکتری چیست؟
پاسخ: قبول نشدن در آزمون جامع دکتری در صورت کسب نمره کمتر از ۱۶ در آزمون است.
🔴 سوال: آیا در صورت رد شدن در امتحان جامع، دانشجو می‌تواند تقاضای شرکت مجدد در آزمون جامع را داشته باشد؟
پاسخ: در صورت رد شدن در امتحان جامع دانشجو می‌تواند درخواست خود را بعد از تایید استاد راهنما به معاون دانشکده ارائه کند.
🔴 سوال : نحوه اعتراض به قبول نشدن در آزمون جامع دکتری به چه صورتی است؟
پاسخ: نحوه اعتراض به قبول نشدن در آزمون جامع دکتری پس از ارائه درخواست کتبی به معاون آموزشی دانشکده صورت می‌گیرد.
 

لیست موضوعات مقاله، پایان نامه و رساله دکتری

موضوعات پایان نامه علوم انسانی

موضوعات پایان‌نامه فنی و مهندسی

موضوعات پایان‌نامه علوم پایه

موضوعات پایان‌نامه مهندسی کشاورزی

موضوعات پایان‌نامه هنر

موضوعات پایان نامه زبان

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 4 رای ها
امتیاز بدهید
guest
51 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قربانی
میهمان
قربانی
25 بهمن ، 1402

بنده از کاربران قدیمی شما هستم و واقعا از شما و پشتیبانی خوبتان متشکرم. من شما را به همه دوستان و اشنایان معرفی کردم.

مونسی
میهمان
مونسی
2 دی ، 1402

استفاده کردم ممنون عالی بود

محمد
میهمان
محمد
21 آذر ، 1402

شما کافیه بیاین داخل دانشکده تا متوجه اوج فاجعه بشین…
کافیه بیاین از دانشجو هایی که دارن روی پایان نامه کار میکنن، بیاین بپرسین که چقدر پول دانشکده بهشون داده
حدود 90 درصد هزینه ها از جیب دانشجویه!
هیچ حمایتی در حوزه پژوهشی نیست متاسفانه
خودم دانشجوی اونجام و میبینم این فاجعه رو
که بچه ها جای مراجعه به اساتیدی که هیچ پولی نمیدن و با جیب دانشجو، یه مقاله به نامشون ثبت میکنن، میان و به دانشجو های دیگه لینک میشن
باز اون گرنت اساتید، بعضیاشون برای خودشون بر میدارن
اینقدر هم کمه که نمیشه باهاش کاری کرد!

salami
میهمان
salami
12 دی ، 1402
پاسخ به  محمد

دقیقا همینه 👌👌👌

طناز
میهمان
طناز
28 آبان ، 1402

سلام و عرض ادب
واقعا زبونم قاصر از بیان تشکر
تابحال در عمرم همچین سایت کامل و جامعی ندیده بودم
برای دوستانی که قصد ورود به مقطع دکتری دارن ، همین سایت کافی تا بتونن اقدامات لازمه رو انجام بدن.
خیلی ممنون و متشکرم
با آرزوی موفقیت برای شما و همه داوطلبان زحمتکش
❣️به امید خدا❣️

سیاوش
میهمان
سیاوش
28 آبان ، 1402

واقعا خیلی کمک کننده است، ممنون

حبیب
میهمان
حبیب
26 مهر ، 1402

امتحان جامع کلمه ای دهن پر کن والکی وزائد است چون اون د‌وسه درسو دانشجو قبلا پاس کرده ومعدل ۱۶هم آورده دوباره همان درسهارو امتحان بده ،به عقل جورمیاد ،ماشاءالله همه دکتر ،منطق هم خوب چیزیه ،درثانی درزمان گرفتن دوسه درس شهریه این دروس را دوبله حساب میکردند نه اینکه یکباردیگه شهریه وامتحان بده ،بجای امتحان جامع فرصت مطالعاتی درسازمانها وشرکت های دولتی ویاخصوصی گذاشته وبا کارآموزی گذاشته شود ،بهرحال یک امتحان زائد والکی است واینجاست که پارتی ‌یاسفارش ویاخودشیرینی خودشو نشان مبده ،جمع کنید این بساطو .ضمنا برای معدل ۱۶ به بالا فکری نشده است

بهبود
میهمان
بهبود
25 مهر ، 1402

چاپ مقاله خودش یک پروژه بزرگ است اون هم با اون شرایطی که دانشگاه ها میگذارند که علمی پژوهشی باشه و فلان نباشه ‌فلان باشه

هاله رسولی
میهمان
هاله رسولی
25 مهر ، 1402

آزمون جامع دو دفعه رد شدم و متاسفانه دیگه دانشگاه ازم آزمون جامع نمیگیره
بنظرتون چه کنم!!

رادیکالیزم
میهمان
رادیکالیزم
24 مهر ، 1402

دانشگاه آزاد با نیت درستی متولد شد اما در ادامه با سیاست های نامناسب که ان شاء الله فقط از روی اشتباهات محاسباتی بوده، سبب سقوط ارزش مدارک در ایران شد.

مهدی
میهمان
مهدی
24 مهر ، 1402
پاسخ به  رادیکالیزم

فقط دانشگاه ازاد این حیانت را در علم انجام نداد بلکه خیانتی که دانشگاههای کیلوئی علمی کاربردی در علم انجام دادن خیلی بیشتر از اونی است که دانشگاه ازاد در ابتدا انجامش داد
بنظر من الان دانشگاه آزاد در رتبه دوم خیانت بعد از علمی و کاربردی است و در رتبه سوم دانشگاه‌های دولتی کشور
آیا این همه مدرک نیاز جامعه است

پناهی
میهمان
پناهی
24 مهر ، 1402

من دانشگاه تهران قبول شدم روزانه میخواهم انصراف بدم

نیلوفر آبی
میهمان
نیلوفر آبی
23 مهر ، 1402

آزمون جامع هیچ معیار مناسبی برای سنجش علمی افراد نیست چراکه نحوه برگزاری آن بسیار غیر علمی و نامتعارف است درست شبیه کنکور غیر کارشناسی است چه بسیار افراد که به دلایل مختلف نمره حدنصاب برای قبولی دریافت می‌کنند اما واقعا تراز علمی آنها پایین است و متاسفانه افراد شایسته ای که بار علمی خوبی دارند اما مورد بی مهری اساتید قرار می‌گیرند و نمره قبولی نمی گیرند.

کاوه
میهمان
کاوه
23 مهر ، 1402

فرآیند پیوند تحقیقات دانشگاهی با صحنه عملیاتی و نیاز های کشور و نهایتاً گزارش تحقیات شاید مهمتر از انتخاب دفاع یا مقاله باشد. چه نتیجه تحقیق در مثلاً بخش کشاورز یا صنعت در عمل قابل تردید نخواهد بود. لذا در سه مرحله ” نیاز به تحقیق و تحقیق و نتیجه ” منجر به دفاع از آن و نهایتاً چاپ مقاله ( توسط بخش عملیاتی یا دانشگاه یا فرد ) می شود.

لاله
میهمان
لاله
23 مهر ، 1402

با سلام و عرض احترام
اینکه آزمون باید باشد یا نه که قطعا باید باشد آپا شیوه آن می‌تواند متناسب با وضعیت دانشجو تحقیقات و … نمره گذاری شده و نهایتا صلاحیت برای دانشجو تایید شود. چرا که حذف کردن هر مرحله در دوران دکتری قطعا منجر به تضعیف دانشجو از نظر علمی خواهد شد چرا که وقت گیری زمانی می‌تواند صحیح باشد که چنین اتفاقی را تا کنون کسی تجربه نکرده باشد در حالی که سالهاست نخبگان این کشور این مراحل را به سادگی گذرانده اند.

هاشمی
میهمان
هاشمی
23 مهر ، 1402

بجای این چنین کارهایی پیشنهاد می‌شود تمام فارغ‌التحصیل های دکتری در کشور بکارگیری شوند تا از این ظرفیت مغفول مانده بهربرداری شود تا کشور به سمت بهبود کیفی با چنین منابع عظیمی حرکت کند.

ناشناس
میهمان
ناشناس
23 مهر ، 1402

ضمن تشکر از بیان نکات لازم در خصوص آمادگی جهت آزمون جامع

ناشناس
میهمان
ناشناس
23 مهر ، 1402

سلام. اعتبار مدرک زبانم تا آخرای 1402 هست. میتونم در ازمون جامع شرکت کنم.

فلاحی
میهمان
فلاحی
23 مهر ، 1402

سلام حداقل معدل برای شرکت در آزمون جامع دکتری چقدره؟

سامان
میهمان
سامان
23 مهر ، 1402

سلام تا حداثکر چند بار می تونیم تو آزمون جامع دکتری شرکت کنیم؟

مهمان
میهمان
مهمان
23 مهر ، 1402

سلام ببخشید بعد از اینکه تو آزمون جامع دکتری شرکت کردیم باید چی کار کنیم؟

ناشناس
میهمان
ناشناس
23 مهر ، 1402

سلام کدوم رشته های مهندسی آزمون جامع دکتری دارند؟

ناشناس
میهمان
ناشناس
23 مهر ، 1402

بعنوان یک فارغ التحصیل دکتری و عضو هیات علمی میگم مقاله نمی تواند جایگزین امتحان جامع باشد چون اصلا سواد فرد سنجیده نمی شود و گاها ممکنه مقاله رو فرد بتونه با بیرون از دانشگاه هماهنگ کنه و براش چاپ کنند

سید محمد طباطبایی
میهمان
سید محمد طباطبایی
23 مهر ، 1402
پاسخ به  ناشناس

استاد دانشگاه محترم مقاله معتبر رو نمیشه از جایی تهیه کرد سواد میخواد که اساتید دانشگاه های ما ندارن

ناشناس
میهمان
ناشناس
23 مهر ، 1402

من خودم یک دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد دیدم دوتا مقله معتبر علمی پژوهشی براش تهیه کرده بودن ولی هرکدوم صرفا ترجمه یک مقاله انگلیسی بود

زینب پور عبیدی
میهمان
زینب پور عبیدی
23 مهر ، 1402

گر کسی این مسیر را طی کرده باشد می داند که چاپ مقاله با چه مشکلاتی روبروست. لازم به ذکر است تاکنون با این همه مقاله ی چاپ شده به لحاظ کمی به کجا رسیدیم که حالا میخواهیم بیشترش هم بکنیم.

کاربر ناشناس
میهمان
کاربر ناشناس
23 مهر ، 1402

دانشجوی دکتری بدون مدرک زبان!
دانشجوی دکتری بدون آزمون جامع!

خب اصلا برای چی دوره دکتری برگزار می‌کنیم
یه مدرک فتوکپی کنیم به همه بدهیم!

نادعلی
میهمان
نادعلی
23 مهر ، 1402

هر استانداردی باید مرتبط با موضوع سنجش باشد آزمون جامع مهارت شناختی فرد را در آموزش می سنجد ولی مقاله نویسی بحث مهارت پژوهشی است . اینگونه تعیین استاندارد بی ربط ممکن است برای استاد و دانشگاه آورده داشته باشد ولی کمکی به سنجش تسلط علمی دانشجو نمی کند. دوره دکتری را تک بعدی نکنیم مگر اینکه از ابتدا فرد پژوهش محور جذب شود.

مهمان
میهمان
مهمان
23 مهر ، 1402

شما می توانید با پرداخت پول، مقاله چاپ کنید و از شرق آزمون جامع خلاص شوید از این بهتر نمیشود,
البته باز هم می توان جامع تر عمل کرد، کلا در ازای پول، مدرک تحویل داده شود

مهمان
میهمان
مهمان
23 مهر ، 1402

آزمون جامع شفاهی دانشگاه آزاد تاثیر بیشتری داره تو نمره نهایی یا آزمون کتبی؟

دکتر مردانی
میهمان
دکتر مردانی
23 مهر ، 1402

آزمون جامع در ایران بسیار سطحی است و جنبه ارزشی و علمی بالایی ندارد.
آن چه ساری و جاری تکرار آزمون های گذشته است، و در نتیجه اتلاف وقت.
اگر هدف حذف مقاله است، آزمون جامع کنونی جایگزین درستی نیست.
مشکل اصلی مقاله واگذاری اختیار به دیگرانی است که دغدغه شان جیبشان است، نه علم و پیشرفت کشور.
مقاله یعنی گزارش فشرده‌ای از بخشی از پایان نامه یا رساله که توسط اشخاص ثالث غیر ذینفع ارزیابی می‌شود. اخیراً مجلاتی با دلیل غیرمستدل و مستند خارج از حیطه علمی (out of scope) مقالهبا دلیل غیرمستدل و مستند خارج از حیطه علمی (out of scope) مقاله ارسالی را رد کرده و آنگاه به مجلات پولی وابسته به خودشان ارجاع می دهند. این شیوه برخورد مجلات مشکل اصلی است.
یک راهکار ساده عهده‌داری نقش مجله توسط دانشکده است. هر مقاله برای ۵ داور با پرداخت هزینه داوری (مثلاً یک میلیون تومانی از محل بودجه رساله دکتری) از ابتدا و پس از دریافت حداقل دو پذیرش مثبت، مقاله مقبول افتد. دانشکده هم به صورت الکترونیک مقاله را انتشار دهد.
[لطفاً راهکارهای شدنی متفاوت با وضع کنونی برای ارزیابی پایان نامه/رساله را پیشنهاد دهید. ]

صابر
میهمان
صابر
23 مهر ، 1402

به عنوان یک فارغ التحصیل دکتری به هیچ وجه توصیه به حذف آزمون جامع نمیکنم چون خود این آزمون بهترین معیار برای سنجش دانشجو است
راه حل جایگزین به جای اینکار این است که دانشجویان دکتری که در ترم های آموزشی خود معدل بالا دارند می توانند آزمون جامع ندهند که این طرح در دانشگاه علم و صنعت ایران اجرا می شود و بازخورد خوبی هم داشته است

مهسا
میهمان
مهسا
23 مهر ، 1402

من تازه امتحان جامع دادم نتیجش اومد شدم 18..در صورتیکه 3تا درسمو کامل نوشته بودم..بعد رفتم پیگیری کردم دیدم یکی از درسارو بهم دادن 17..درصورتیکه کامل نوشته بودم رفتم پیش مدیر تحصیلات تکمیلی منو ارجاع داد به سرگروه اون قسمت از یارو پرسیدم گفتم می‌خوام بدونم ایراد کارم کجاست فکر میکردم بیشتر میشم…ور داشته میگه پیش من نیس برگه ها..باشه هم نشونت نمی‌دم ولش کن حالا چرا پیگیری..پاس شده رفته..حتما ایراد داشتی دیگه..چه بیکاری!

کاشفی
میهمان
کاشفی
23 مهر ، 1402
پاسخ به  مهسا

چقد زیاد دادن. والا سقف نمرات ما رو ۱۷ بستن. من ک جزو دانشجویان برتر بودم، ۱۶ و خورده ای. گفتن مگه بچه بازیه ک ۱۷ بالاتر بشید؟ تازه همه جوابا تحلیلی هست. تو تحلیل خودت نوشتی و استاد طبق تحلیل خودش تصحیح میکنه. مگه کارشناسیه ک سوال و جواب مشخص باشه

سهیل
میهمان
سهیل
23 مهر ، 1402

فرایند چاپ مقاله در یک ژورنال معتبر گاها تا 8 ماه طول میکشه

ناشناس
میهمان
ناشناس
23 مهر ، 1402

واقعا آزمو‌ن جامع خیلی هزینه و وقت میبره توروخدا حذف بشه بخصوص دانشگاه آزاد که دنبال پولن و میخوان از این طریق دانشجو رو بچاپن از قصد سوالاتی میدن که توش گیر کنی

استاد
میهمان
استاد
23 مهر ، 1402

اساسا آزمون جامه و پیش دفاع که در دانشگاه آزاد مرسوم شده زائد است و تمرکز دانشجو را برای رساله به هم میزند و استرس بیجا ایجاد می نماید. ببینید اگر آزمون جامع با مقاله جایگزین شود هم به نفه دانشجوست و هم رتبه پژوهشی دانشگاه. ضمن این که وقتی دروس را یک بار دانشجو گذرانده این آزمون جامع چه جایگاهی دارد. پیش دفاع در دانشگاه آزاد هم موضوعی زائد است زیرا همه شرایط را فرد در یک دانشگاه گذرنده و در پیش دفاع توسط اساتید دیگری که اساسا در روند پژوهش حضور نداشته اند باید ارزیابی شود. چرا؟ مگر آن اساتید چقدر در روند پزوهش بوده اند؟ چرا باید با انرژی زیاد اساتید پر مشغله را تازه در باغ آورد و متوجه پژوهش کرد آن هم به سختی، آنوقت انها در عرض یک ساعت درباره پژوهش یکساله یا دوساله نظر بدهند؟!!! اگر استاد راهنما و مشاور باشند خب در جریان پژوهش بوده اند ولی اساتید پیش دفاع بعضا با موضوع اشنایی ندارند و این بسیار انرژی بر و سخت است.

مهمان
میهمان
مهمان
23 مهر ، 1402

آزمون یک بار داده شده است، برای بار دوم هدف فقط اذیت کردن دانشجو است .بله مقاله بهتر است اما نظارت کنند تا خود دانشجو بنویسد . اگر برای داده های آماری هم کمک بگیرد مشکلی نیس اما در نهایت تالیف کلی مقاله توسط خود دانشجو باشد

میثم
میهمان
میثم
23 مهر ، 1402
پاسخ به  مهمان

موافقم خیلی مهمه دانشجو در جهت نوشتار مقاله هدایت شود ایراد اینجاست که اساتید راهنما حتی در حین انجام پروژه مقاله هیچ نوع ارتباط شایسته ای با دانشجو ندارند ولی انتظارات در حدی است که دانشجو باید از خود اساتید بهتر مقاله را ارائه دهند

بهزاد
میهمان
بهزاد
23 مهر ، 1402

دانشجوی دکتری باید از مظر تئوری قوی باشد و این فقط با آزمون جامع سفت و سخت مهیا می‌شود مقاله یک چیز خنده دار است

ممد اهوازی
میهمان
ممد اهوازی
23 مهر ، 1402

امتیاز مقاله باید کامل حذف شود و معیار پذیرش باید کامل آزمون جامع باشد
مقاله و پایان نامه کاملا خریدوفروش میشود
تمام اعضای هیئت مصاحبه گر هم از این امتیاز سواستفاده میکنند،معیار پذیرش فقط باید آزمون باشد

هانیه
میهمان
هانیه
23 مهر ، 1402

سلام من یه بار رد شدم تو آزمن جامع دکتری، می تونم بازم شرکت کنم؟

کیان
میهمان
کیان
23 مهر ، 1402

دانشجوی دکتری
متاسفانه آزمون جامع دستاویزی برای انتقام اساتید نالایق دانشگاه در سطح دکتری است چرا که دانشجو در سطح دکتری انتظارات بالایی از اساتید دانشگاه دارد اما متاسفانه همانند دوره دبستان با دانشجویان برخورد می شود و چه بسیار اساتیدی که به خود اجازه میدهند به دانشجو تهدید پل صراط آزمون جامع بدهند و همین طور هم میشود و جالب اینکه هیچ مرجع رسیدگی و بازبینی و نظارت بر آزمون جامع وجود ندارد و فقط نظر مستقیم اساتید حد نصاب نمره قبولی در آزمون می‌باشد.

مهمان
میهمان
مهمان
23 مهر ، 1402

بنده با بیش از یک دهه فعالیت تو حوزه چاپ مقاله علمی باید بگم که چاپ مقاله در مجلات معتبر سطح علمی خیلی بالایی میخواد و هیچ شخص و موسسه ای نمیتونه مقاله معتبر به دانشجو بفروشه. اگه دانشگاه شرط ازمون جامع رو با دو تا مقاله jcr معتبر معاوضه کنه هم بهدسطح علمی کشور و دانشگاه کمک کرده و هم به دانشجو. البته چاپ مقاله تو مجله وزارتین اصلا اعتبار نداره چن بیشتر اساتید زنبیل گذاشتن برای این مجلات و اکثرا رابطه ای مقاله چاپ میکنن

51
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x