کد خبر: 33047

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/13

معرفی جامع و تخصصی رشته زبان شناسی

منابع آزمون دکتری

معرفی جامع و تخصصی رشته زبان شناسی

معرفی جامع و تخصصی رشته زبان شناسی

در این مقاله به معرفی جامع و تخصصی رشته زبان شناسی خواهیم پرداخت ؛ رشته زبان شناسی در گروه زبان قرار گرفته است.

زبان‌شناسی بررسی می­کند که چگونه زبان‌ها این امکان را فراروی گویشوران قرار می‌دهند تا عقاید و احساساتشان را به یکدیگر منتقل کنند؛ چه طور سبک‌ها و گونه ­های مختلف زبانی پدید می­آیند و چه طور مردم آن‌ها را در ارتباطات روزمره خود به کار می­گیرند. زبان‌شناسی به مفهوم جدیدش علمی نسبتاً نوپا است که قدمتی کم‌وبیش صدساله دارد؛ اما مطالعات تخصصی دربارهٔ زبان، به چند قرن پیش از میلاد بازمی‌گردد، یعنی زمانی که پانینی قواعدی برای زبان سانسکریت تدوین کرد. در زبان‌شناسی، ابعاد گوناگون زبان در قالب حوزه‌های صرف، نحو، آواشناسی، واج‌شناسی، معناشناسی، کاربردشناسی، تحلیل گفتمان، زبان‌شناسی تاریخی تطبیقی، رده‌شناسی، زبان و نیز حوزه‌های بین‌رشته‌ای مانند جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی زبان، عصب‌شناسی زبان، زبان‌شناسی قضایی، زبان‌شناسی بالینی، زبان‌شناسی تحلیلی، زبان‌شناسی آموزشی و زبان و منطق بررسی می‌شوند. از آنجا که زبان پدیده پیچیده‌ای انسانی و اجتماعی است، برای مطالعه جامع و دقیق آن، بهره‌گیری از علوم مرتبط دیگر الزامی به نظر می‌رسد. در واقع، مطالعه فراگیر زبان، رویکردی چندبعدی را می‌طلبد؛ بنابراین، زبان‌شناسی علاوه‌بر مطالعه جنبه‌های توصیفی و نظری زبان به ابعاد کاربردشناختی، روان‌شناختی، مردم‌شناختی، اجتماعی، هنری، ادبی، فلسفی و نشانه‌شناختی زبان توجه می‌کند. به‌عبارتی، می‌توان گفت زبان‌شناسی معاصر، حوزه‌های مطالعاتی بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود که توجه دانش‌پژوهان و دانشمندان عرصه‌های گوناگونی با ذائقه‌های علمی متنوع را به خود جلب کرده‌است. در همین راستا مطالعاتی مانند رابطه و تعامل بین زبان و ذهن، زبان و شناخت، زبان و رویکردهای فلسفی، زبان و قوهٔ تعقل، زبان و منطق، دانش ذاتی، یادگیری زبان اول، کاربرد زبان و محیط زیست، زبان و قانون، زبان و هوش مصنوعی، زبان و فرهنگ، زبان و جامعه، زبان و تکامل انسان، زبان و سیاست، زبان و تفکر و دیگر نشانه‌های ارتباطی می‌توانند زیرمجموعه‌های رشته زبان‌شناسی دانسته شوند.

مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور ، کلیه داوطلبان فارغ التحصیل رشته های زبان شناسی،زبان شناسی رایانشی،اموزش زبان انگلیسی،اموزش زبان فارسی به غیر از فارسی زبانان،زبان و ادبیات انگلیسی،مترجمی زبان،فرهنگ و زبان های باستانی و واژه گزینی و اصطلاح شناسی میتوانند در کنکور دکتری زبان شناسی شرکت نمایند.

آینده شغلی و بازار کار رشته زبان شناسی

 زبان­شناسی علم مطالعه تمامی جنبه­ های زبان بشر است. زبان‌شناسی بررسی می­کند که چگونه زبان‌ها این امکان را برای گویش های مختلف ایجاد می کنند تا عقاید و احساساتشان را به یکدیگر منتقل کنند؛ (برای خواندن ادامه مطلب برای بازار کار رشته زبان شناسی کلیک کنید).

دروس امتحانی رشته زبان شناسی

دروس عمومی :

1.زبان انگلیسی

2.استعداد تحصیلی

دروس تخصصی:

1.کلیات زبان شناسی

2.اوا شناسی

3.واج شناسی

4.صرف

5.نحو

6.معنا شناسی

7.مکاتب زبان شناسی

8.تجزیه و تحلیل کلام

9.مسائل میان رشته ای زبان شناسی


منابع پیشنهادی رشته زبان شناسی

دروس عمومی:

‏‫ استعداد تحصیلی / هادی مسیح خواه

زبان عمومی (کلیه رشته‌ها و گرایش‌ها): ویژه آزمون دکتری / محمد مغاری اصفهانی

زبان عمومی دکتری زیر ذره بین / الناز یوسف زاده

دروس تخصصی:

مکاتب زبان‌شناسی نوین در غرب : (بخشی از کتاب زبان‌شناسی در غرب)/ پیتر آ. ام. سورن؛ ترجمه علی‌محمد حق‌شناس.

مبانی صرف/ ویدا شقاقی.

آواش‍ن‍اس‍ی‌ زب‍ان‌ ف‍ارس‍ی‌ : آواه‍ا و س‍اخ‍ت‌ آوای‍ی‌ ه‍ج‍ا / ی‍دال‍ل‍ه‌ ث‍م‍ره‌ ؛ وی‍راس‍ت‍ه‌ رض‍ا ن‍ی‍ل‍ی‌پ‍ور، ام‍ی‍د طب‍ی‍ب‌زاده‌ .

آواش‍ن‍اس‍ی‌ (ف‍ون‍ی‍ت‍ک‌)/ ع‍ل‍ی‌م‍ح‍م‍د ح‍ق‌ش‍ن‍اس‌.

‏‫‭The Study of Language‏‫‭/ George Yule.

 


www.phdphd.org

 

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x