کد خبر: 54768

تاریخ بروزرسانی : 1398/09/03

آغاز ثبت نام آزمون دکتری 99

منابع آزمون دکتری

پذیرش ۲۳هزار نفر در آزمون دکتری ۹۸

آزمون دکتری 99

دکتری شاهرگ علمی کشور و یا به عبارتی بالاترین مقطع دانشگاهی ایران است. اگر کمی در خصوص معنی لغوی کلمه دکتری کنکاش کنیم و سعی کنیم یک معادل فارسی برای آن بیابیم؛ می‌توانیم دکتری را به عنوان یک مقام اجتهاد معرفی کنیم. این مقام به افرادی تعلق می‌گیرد که در یک رشته به بار علمی بالایی دست می‌یابند. به هر حال رسیدن به مقام دکتری مستلزم عبور کردن از مراحل و فرایندهایی است که به طبقات و سطوح مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. اینکه در هر مرحله چخبر است و از داوطبان چه عملکردهایی خواسته می‌شود، مواردی هستند که در این مقاله پیگیر آن‌ها خواهیم بود.

گریزی به مقاطع قبل از دکتری

برای اینکه بتوانید در دوره دکتری شرکت کنید طبق معمول باید به ترتیب مدارک دیپلم، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشید. اینکه در هرکدام از دوره های نام برده چه فرایندهایی حاکم است در حوصله این مقاله نمی‌گنجد اما با یک دید کلی باید بدانید که برای عبور کردن از این مراحل و رسیدن به مدرک کارشناسی ارشد بین 4 تا 8 سال مستلزم زمان گذاشتن هستید. همینطور گفتنی است که راه‌ها و رشته های تحصیلی زیادی برای رسیدن به مدرک دکتری محفوظ است که داوطلبان هر رشته می‌توانند مطابق شرایط خودشان از آن‌ها بهره‌مند شوند.

هر ساله در ایران آزمون ورودی دکتری تحت نظارت سازمان سنجش اجرایی می‌شود. مفاد و شرایط حضور در این آزمون و نحوه برگذاری آن هر سال توسط خود سازمان سنجش اطلاع رسانی می‌گردد و داوطلبان می‌توانند با مطالعه شرایط و در صورت داشتن آن‌ها برای شرکت در آزمون مورد نظر اقدام نمایند.

مصاحبه برای ورودی به مقطع دکتری

موفقیت در آزمون دکتری 99 تازه پله اول برای حضور در مقطع دکتری است. درواقع کار اصلی شما موفق شدن در مصاحبه است. در جلسه مصاحبه چند نفر با مدرک دکتری مقابل‌تان می‌نشینند و همزمان با بررسی پروند و پایان نامه‌تان چند سوال از شما می‌پرسند. توصیه می‌کنیم که حتما اسناد هر کار مهم علمی که انجام داده‌اید را با خودتان داشته باشید.

نگاهی مفصل به دوره دکتری

دوره دکتری یک پروسه دو بخشی متشکل از بخش آموزشی و بخش پژوهشی می‌باشد. واقعیت این است که دانشگاه‌ها به اینکه پروسه دکتری در کمترین حالت ممکن 4 ترم طول بکشند، متمایل هستند. دوره آموزشی شما کلا متشکل از 6 درس اصلی و 3 درس جبرانی است که می‌توانید همه آن‌ها را در دو ترم به اتمام برسانید. شایان ذکر است که شما می‌بایست در سال اول تحصیلی خودتان مدرک زبان‌تان را ارائه کنید و استاد راهنمای خودتان را هم مشخص کنید.

آزمون جامع آزمون دکتری 99

آزمون جامع یکی از قله‌هایی است که در دوران تحصیلی دکتری باید آن را فتح کنید. اگر دروس دوره خودتان را با میانگین معدل حداقل 16 قبول شده باشید، باید در آزمون جامع که متشکل از 4 درس مورد نظرتان از بین 6 درس اصلی است، شرکت کنید. بد نیست بدانید که حتما قبل از شرکت در آزمون جامع باید مدرک زبان‌تان را به دانشگاه ارائه کنید.
در صورتی که قله آزمون جامع را با موفقیت فتح کنید، کم‌کم می‌بایست با حال‌وهوای بخش پژوهشی دوران دکتری آشنا شوید. این کار با دفاع از پروپوزال تان شروع می‌شود البته اگر در آزمون جامع مردود شده باشید، باید دوباره تلاش‌تان را برای فتح آن بکنید.

مطلب پیشنهادی :  تمدید انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۳

آزمون دکتری 99

بخش پژوهشی دوران دکتری

همانطور که متوجه شدید شما با موفقیت در آزمون جامع، به بخش آموزشی-پژوهشی دوران دکتری ورود پیدا می‌کنید. اینجا درست همان جایی است که کم‌کم می‌بایست به فکر ثبت چند مقاله ISI برای خودتان بشوید.

مقاله ISI و نوع نگارش آن

ISI نوعی موسسه برای اعتبارسنجی مقالات علمی است. به عبارتی می‌توانیم این موسسه را به عنوان بانک مقالات علمی دنیا معرفی کنیم. ISI به عنوان معیاری برای بررسی مقالات علمی نیز شناخته می‌شود.
اگر می‌خواهید مقاله ISI خودتان را بنویسید، بخاطر داشته باشید که رعایت نکات نگارشی یکی از مهم‌ترین وجه های این مسئله هستند. فراموش نکنید که همیشه فرمول مهم‌تر از نتیجه است پس روش علمی مورد استفاده شما هم مهم تر از موضوع مقاله‌تان است(کارگاه مقاله نویسی به نفع افراد سودجو).
برای ثبت مقاله در ISI باید سراغ مجلاتی و رسانه‌هایی بروید که مقالات آن‌ها در این مرجع جهانی ثبت می‌شوند. در ایران هم چند مجله اینچنینی وجود دارند که با کمی جستجو به آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد. پس از آن باید با توجه به شرایط آن‌ها سعی کنید یک مقاله علمی را در مجله‌شان به ثبت برسانید تا از این طریق وارد ISI شود.

فارغ التحصیلی

داوطلبان پس از گذراندن دروس اصلی و جبرانی، دفاع از پروپوزال، آزمون جامع، ثبت مقاله، نگارش پایان نامه و دفاع از آن در 4 ترم فارغ التحصیل خواهند شد. اگر مدت زمان مورد نیاز برای گذراندن این فرایند را در با در نظر گرفتن میانگین در یک مقیاس کلی نگاه کنیم، حدود 5 تا 7 سال فارغ التحصیلی در دوره دکتری زمان بر است. البته این زمان برای برخی از افراد به بیش از 10 سال هم رسیده است!

گریزی به مقاطع پس از دکتری

مدرک فراتر از دکتری در ایران وجود ندارد و گذراندن دوره های پسادکترا صرفا به عنوان تجربه کاری محسوب می‌شوند و هیچ مدرک تحصیلی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهاره
میهمان
بهاره
6 آذر ، 1398

سلام
ثبت نام شروع شده است؟
ممنون

Negin
میهمان
Negin
6 آذر ، 1398

سلام وقت بخیر ببخشید بعد از قبولی تو آزمون و مصاحبه در طی تحصیل مقطع دکتری چه مدرک زبانی باید ارائه کنیم؟یعنی آیلتس،تافل،msrtو…. کدوم رو باید داشته باشیم؟خیلی ممنون

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x