کد خبر: 37083

تاریخ بروزرسانی : 1400/01/06

آیا برای انتخاب رشته دکتری میتوان به تراز سال قبل اعتماد کرد؟

منابع آزمون دکتری

آیا برای انتخاب رشته دکتری میتوان به تراز سال قبل اعتماد کرد؟

آیا برای انتخاب رشته دکتری میتوان به تراز سال قبل اعتماد کرد؟

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، اهمیت تراز در آزمون دکتری و تأثیر آن در انتخاب رشته یکی از سوالاتی است که داوطلبان برای انتخاب رشته و تخمین رتبه نیاز به اطلاعات کافی درباره آن دارند. به طور کلی تراز از بحث آمار و انحراف معیار مطرح می شود و با درصد کسب شده در آزمون کاملا متفاوت است. با توجه به میانگین نمرات و بررسی اختلاف نمره فرد با میانگین نمرات تراز محاسبه میشود.آیا برای انتخاب رشته دکتری میتوان به تراز سال قبل اعتماد کرد؟

داوطلبان پس از شرکت در آزمون دکتری  ، با اعلام نتایج اولیه دکتری ، کارنامه آزمون دکتری خود را دریافت می نمایند . با حساسیتی که در انتخاب رشته دکتری یا انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد وجود دارد ، در صورت عدم آگاهی کافی از اطلاعات درج شده در کانامه ، احتمال دارد داوطلبان برای انجام این روند دچار سردرگمی یا اشکال گردند . داوطلبی که با توجه به اطلاع از نمره کل ( تراز ) خود در رشته امتحانی اش انتخاب رشته نماید ، شانس دعوت به مصاحبه خود را افزایش می دهد .در نتیجه اطلاع از تراز قبولی دانشگاه ها در سال گذشته باعث افزایش شانس دعوت به مصاحبه می شود.

نمره کل یا همان تراز ، نمره ایست که وضعیت هر داوطلب نسبت به سایر داوطلبان در رشته امتحانی را مشخص می کند . برای محاسبه تراز هر داوطلب در هر درس ، تفاضل نمره خام ( درصد ) داوطلب در آن درس ، از میانگین نمره خام همه داوطلبان در آن درس را بر انحراف معیار تقسیم می کنند . برای این که عددی که به دست می آید ، برای داوطلبان ملموس باشد و با اعدادی منفی یا اعشاری سر و کار نداشته باشند و تراز ها در محدوده ی خاصی قرار بگیرند ، آن را در 1000 ضرب و با 5000 جمع می کنند و حاصل بدست آمده ، تراز داوطلب در آن درس می باشد . در واقع نمره کل ، حاصل میانگین وزنی از تراز داوطلب در همه دروس است .

مطلب پیشنهادی :  سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری 1403

رتبه ترتيب داوطلبان را نشان مي دهد اما تراز تفاوت بين داوطلبان را نيز نشان مي دهد.سوالات در سازمان سنجش سطح بندی می شود: ساده، متوسط و دشوار. داوطلبی که بتواند سوالات دشوار را پاسخ دهد قطعاً تراز بالاتری خواهد داشت و همینطور متوسط و سپس ساده. اگر تعداد داوطلبان پاسخ دهنده به یک سوال بسیار کم باشد یعنی آن سوال دشوار است و کسی که به این سوال پاسخ دهد تراز بالاتری تعلق خواهد گرفت.

با توجه به تغییر مداوم ظرفیت ها ، تعداد شرکت کنندگان ، درجه سختی سوالات ، تنوع سنی و جنسیتی شرکت کنندگان ، تاثیر عوامل محیطی همانند شرایط اقتصادی و… بر انجام  یا عدم انجام انتخاب رشته داوطلبان ، کاهش یا افزایش هرساله کدرشته های دانشگاهی ، انتخاب رشته دکتری یک مقوله کاملا دستی و تخصصی است و هیچ نرم افزار یا سیستمی توانایی حل معادله ای با این حجم از مجهولات را نخواهد داشت و همین مسئله باعث افزایش سردرگمی و ابهام بیش از پیش داوطلبان خواهد شد.
در نتیجه برای انجام انتخاب رشته اصولی حتما از متخصصان و اساتید این حوزه کمک بگیرید(واتساپ 09306406058)

www.phdphd.org

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد
میهمان
فرهاد
14 فروردین ، 1403

سلام
من با انتخاب رشته حرفه ای شما
سال قبل قبول شدم ، ممنونم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x