کد خبر: 63111

تاریخ بروزرسانی : 1401/06/16

این کجایش افتخار دارد که اینهمه فارغ التحصیل دکتری بیکارند؟

منابع آزمون دکتری

فارغ التحصیل دکتری

این کجایش افتخار دارد که اینهمه فارغ التحصیل دکتری بیکارند؟

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، مهمترین نکته این است که با وجود ده‌ها هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که صرف آموزش عالی کشور می‌شود خروجی و سهم و نقش این سرمایه‌گذاری قابل توجه در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده اگر نگوئیم هیچ، آنقدر کم است که نسبتی با هزینه صورت گرفته ندارد.

روزنامه اطلاعات نوشت: وزیر علوم با افتخار می‌گوید در بدو انقلاب تعداد کل دانشجویان کشور، ۱۷۰ هزار نفر بود. الان تنها تعداد دانشجویان دکتری کشور این تعداد است و بالغ بر ۳ میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که سی‌ درصد آنها دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

آیا این نکته به تنهایی برای احساس غرور و افتخار کفایت می‌کند؟ در اینکه در زمینه ایجاد ظرفیت برای تحصیلات دانشگاهی بسیار پرشتاب عمل شده تردیدی نیست. در بسیاری از موارد ظرفیت‌هایی که پس از انقلاب ایجاد شده با ابتدای انقلاب قابل مقایسه نیست. فهرست بلندی از دستاوردهای مثبت و ظرفیت‌های ایجاد شده نه تنها در بحث آموزشی و سواد آموزی بلکه در تمام حوزه‌های رفاهی و صنعتی و تولیدی ایجاد شده که فاصله بسیار معناداری با بدو انقلاب دارد.

تنها کافی است به ظرفیت تولید کشور در زمینه برق، گاز، راه، محصولات فولادی و پتروشیمی، افزایش امید به زندگی، متوسط عمر، میزان تولیدات صنعتی، فراگیری ارتباطات و اینترنت، میزان تخت‌های بیمارستانی، تولیدات داخلی دارو و تجهیزات پزشکی، تربیت پزشک عمومی و تخصصی، صنایع دفاعی و پیشرفت‌های فن آورانه کشور نگاهی بیندازیم تا در قیاس با ابتدای انقلاب به آمارهای قابل تقدیر و تأملی برسیم که در این تردیدی نیست…

…اما داشتن نگاه کمی به حوزه آموزش و افتخار کردن به افزایش چشمگیر دانشجویان و از جمله دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا وقتی مایه مباهات است که خروجی این صدها مرکز دانشگاهی و تعداد عظیم دانشجو، هم به کار خودشان بیاید و هم به کار ملک و ملت و توسعه کشور. حداقل در این مورد این افزایش کمی نه تنها موجب مباهات نیست بلکه نقدهای جدی برآن وارد است. بد نیست تنها به چند آمار توجه کنیم.

ایران دارای حدود ۲۶۵۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی است. باجمعیتی که تازه به ۸۵ میلیون نفر رسیده است. و چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر کمتر از ۲۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دارد. این رقم در هند با جمعیتی نزدیک به جمعیت چین از این هم به مراتب کمتر و حدود ۱۷۰۰ دانشگاه است. این تعداد در کشورهای توسعه یافته از این هم کمتر است.

جالب است بدانید که کشورهای اسکاندیناوی که از جمله کشورهای دارای تکنولوژی و توسعه یافته به حساب می‌آیند تعداد دانشگاه‌هایشان هر کدام به صد مرکز هم نمی‌رسد. آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان و دارای رتبه برتر و سرآمدی در تولید علم و ثروت، ۳۲۰۰ دانشگاه دارد که ۶۰ درصد دانشگاه‌های برتر جهان از آن جمله‌اند.

مطلب پیشنهادی :  پذیرش ۵۳ درصد به روش دکتری استاد محور

دانشگاه‌ها به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی در کشورهای توسعه یافته دقیقا براساس نیاز جامعه و کشور و بازار تولید و کسب و کار فعالیت می‌کنند و بسیاری از آنها به نسبت نقشی که در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و با داشتن توجیه اقتصادی و برنامه برای فارغ التحصیل دکتری شکل گرفته‌اند.

در ایران اما متأسفانه گسترش کمی دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشجویان نسبتی با نیاز توسعه‌ای کشور نداشته و هنوز هم ندارد. به همین خاطر اکثریت آنها کاملاً به بودجه دولتی وابسته‌اند و تراز علمی آنها هم چندان قابل دفاع نیست و نقشی که باید در پیشرفت کشور داشته باشند را نیز ندارند، که اگر غیر از این بود حال ما با جمعیت درشت بیکارانی روبرو نبودیم که با وجود داشتن تحصیلات قابل توجه دانشگاهی به جهت عدم تحول بنیادی در حوزه آموزش و سیستم سنتی و عقب افتاده آن و عدم کسب مهارت و حرفه آموزی در دوران تحصیلی، یا بیکارند و یا ناگزیر به اشتغال در حرفه‌ای هستند که ارتباطی با رشته تحصیلی‌شان ندارد.

مهمترین نکته این است که با وجود ده‌ها هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که صرف آموزش عالی کشور می‌شود خروجی و سهم و نقش این سرمایه‌گذاری قابل توجه در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده اگر نگوئیم هیچ، آنقدر کم است که نسبتی با هزینه صورت گرفته ندارد.

وزیر علوم گفت: حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد کل دانشجویان‏، در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

شایسته است وزیر محترم علوم و نیز وزیر آموزش و پرورش برای کارآمد کردن آموزش و از جمله آموزش دانشگاهی و ایجاد تحول ساختاری مناسب در آن به آسیب شناسی دقیق و اقدامات مفید دست بزنند و به جای افتخار به رشد کمی دانشگاه و دانشجو طرحی در اندازند تا جوان فارغ‌التحصیل حسرتی بیش از کارگر کم سواد به خاطر بیکاری نداشته باشد. راستی برای ۱۷ هزار دانشجوی دکترا و آینده آنان هم برنامه‌ای تمهید کرده‌ایم؟ یا داریم؟

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کنکوری
میهمان
کنکوری
19 شهریور ، 1401

من امسال درسم تموم میشه میخواستم آزمون دکتری رشته عمران شرکت کنم اگر میشه منو راهنمایی کنید برای منابع

نگین امیری پور
میهمان
نگین امیری پور
19 شهریور ، 1401

سلام دانشگاه ازاد استعداد درخشان مشگل ناخوانا بودن ریز نمرات و معدل داشته تماس گرفتن یا نه

مسلمان
میهمان
مسلمان
18 شهریور ، 1401

مگه درآمد من نوعی به دلاره یا قرار بر اینه توی کشور درجه ۳ به دنبال دکتری باشم؟ بحث خلف وعده ای هست که عرف بوده. یعنی عرف افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی سالیانه که تا اینجای کار شده ۵۳ درصد. البته امیدوارم تعدیل بشه و همون ۳۸ درصدی که اعلام شده، باشه (داستان به مرگ میگیرم تا به تب راضی بشه). خودتون هم مشکل پرداخت شهریه دارید درک می کنید قرض یک میلیون اضافی هم با تعهد پرداخت مشکله. بنابراین یک نفر قدرت مالی داره و براش مشکل نیست، کس دیگری شهریه رو به هر طریقی جور می کنه اما یکی واقعاً نمی تونه.

Mojtaba
میهمان
Mojtaba
18 شهریور ، 1401

یک سوال خیلی ساده دارم از بچه ها ؛ افزایش پنجاه درصد خورده ؟ قبول ؛ مابه‌التفاوتش با مثلا ۲۵ درصد در طول کل دوره چقدره ؟ ۳۰ میلیون ؟ ۵۰ میلیون ؟ ۶۰ میلیون ؟ من میگم ۶۰ تومن ، بالاتر که نیست قطعا ؛ پس شما قرار بوده توو چهار پنج سال ۱۶۰ بدید ، الان مثلا باید ۲۲۰ بدید ؛ قبول دارم که برای خودش عددی هست ولی برای ما که از اول که با حدود شهریه آشنا بودیم به نظرم باید این رو هم بپذیریم ؛ برای کسانی که دلیل و انگیزه بزرگی دارن تقبل این عدد اجتناب ناپذیرند ؛ مگر اینکه اون انگیزه و هدف رو نداشته باشید . که در اینصورت همون ۱۶۰ هم زیاده و نمی ارزه

سادات
میهمان
سادات
17 شهریور ، 1401

سلام کسی نمی دونه برای اعتراض به این افزایش بی حساب شهریه دکتری امسال کمپینی برای اعتراض درست شده یا نه اگر خبر دارید ادرس شو می شه اعلام کنید.ممنون

مهندس
میهمان
مهندس
17 شهریور ، 1401

دوستی در رشته حقوق بود که به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و توانست به نفع خودش رای بگیرد و دانشکده از او ثبت نام هم کرده بود ولی برخی دوستان گفتند بعد از سه ترم از دانشگاه اخراج شده بود. به عبارت دیگر با شکایت از دانشگاه مسیر آینده را به روی خودتان خواهید بست.

کنکوری
میهمان
کنکوری
17 شهریور ، 1401

ولی کلا خوندن دکتری اینقدر اهمیت نداره که اعصاب خودتون رو به خاطرش خراب کنید، همین پارسال که با دوستم که در دانشگاه علم و صنعت داشت دکتری میخوند صحبت میکردم میگفت پشیمونه و عمرش رو هدر داده حالا این رو نمیگم که اصلا نخونید فقط میخوام بگم که قبول شدن دکتری سراسری هم به معنی تضمین شغل خوب و آینده نیست و بیشتر باید به خاطر علاقه به محیط علمی خوندش، من خودم بعد از چندین سال دوری از درس دارم امسال دارم میرم علوم تحقیقات با اینکه فوق لیسانسم رو دانشگاه صنعتی شریف خوندم، ولی توقع چندانی از تاثیر این مدرک دکتری تو زندگیم ندارم و فقط به خاطر علاقه ام دارم میرم.

Mojtaba
میهمان
Mojtaba
17 شهریور ، 1401

مطمئن باشین با تحصیل و قرار گرفتن در محیط علمی و پژوهشی شرایط بهتری نسبت به قبل براتون از نظر کاری پیش میاد. دور و اطراف من همین که ترم یک دکتری را خوندن حالا دولتی یا آزاد موقعیت های کاری خوبی براشون پیش امد. البته باید دانشجو هم بلد باشه لینک بشه واقعیت اینکه برای اشتغال، این روزا حرف اول را روابط و بند پ میزنه. در کنار تحصیل در این مقطع باید برای بقیه اهدافتون تلاش کنید. نظر من اینکه برای یه سری رشته مثلا فنی و پایه دانشجو باید بتونه در طول تحصیل با محیط کار ارتباط برقرار کنه و خودشو یه جوری جا کنه. وگرنه اینکه بمونیم تا درسمون تموم شه بعد دنبال کار باشیم. پیشرفت خوبی برامون پیش نمیاد. باید حداقل تو طول تحصیل افرادی که بیکارن تو محیط کار وارد بشن حتی ممکنه برای مدتی مجبور باشی تو موقعیتی کار کنی که اصلا باب دلتون نیست ولی بعد تحصیل با اعمال مدرک تو همون حوزه موقعیت بهتری در انتظارتون هست. اینا چیزی بود که تو دوستان و اشنایان دیدم و خدا را شکر تا الان موفق بودن.

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x