کد خبر: 69372

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/18

توضیحات سازمان سنجش درباره حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

منابع آزمون دکتری

توضیحات سازمان سنجش درباره حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

توضیحات سازمان سنجش درباره حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، با ادامه یافتن حواشی شکایت تعدادی از داوطلبان شبهه دار کنکور، حکم انفصال از خدمت برای دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با رأی دیوان عدالت اداری صادر شد.

یک مقام مسئول در سازمان سنجش آموزش کشور با تأیید این موضوع یادآور شد: این حکم به دلیل عدم اجازه ادامه تحصیل داوطلبان شبهه دار کنکورهای پیش از سال ۱۴۰۱ و قبل از آن بر اساس احکام هیأت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری بازمی گردد. این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان سنجش مصر است که استفساریه شورای نگهبان بر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها اجرا شود تا بر اساس آن افراد متقلبی که برای آنها حکم نهایی اخراج صادر شده نتوانند به دانشگاه بازگردند اما این افراد اصرار دارند که به دلیل استفساریه قانون آنها دانشجو محسوب شده و داوطلب نیستند و حکم قانون برای آنها صادق نیست.

موضوع از زمانی آغاز شد که گزارش شد تعداد زیادی از افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ماقبل آن در کنکور تقلب کرده اند توانسته اند به دانشگاه راه یابند و اکنون در کلاس‌های درس حضور دارند. این موضوع از سوی سازمان سنجش تکذیب و اعلام شد که از شروع به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری ۱۴۰۱ و سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن که حکم قطعی محکومیت دریافت کرده‌اند، جلوگیری شده است. نقطه مورد اختلاف کلمه «داوطلب» بود که افراد می‌گفتند در زمان رسیدگی به تخلفات آنها دانشجو شده بودند و سازمان سنجش تاکید می‌کرد که این افراد همچنان داوطلب بوده اند و به شرط اینکه اتهام تقلب از آنها رفع شود اجازه داشتند ادامه تحصیل دهند.

در این میان قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مورد استفساریه قرار گرفت، در ماده ۱۱ این قانون آمده است: «چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیر متعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با نمره و رتبه اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت‌های بدوی می‌باشد.»

بر اساس این استفساریه: «آیا کلمه «داوطلب» در ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب ۱۳۸۴/۷/۶ شامل افراد پذیرفته شده نهایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌شود؟ خیر، کلمه «داوطلب» در ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب ۱۳۸۴/۷/۶ شامل افراد پذیرفته شده نهایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نمی‌شود.» از همین رو سازمان سنجش تاکید کرده است که افرادی که دارای موارد اتهامی بودند و پس از رسیدگی با رأی قطعی محکوم شده اند، مشمول این استفساریه نمی‌شوند اما در مقابل افراد دارای شبهه در کنکور می‌گویند خیر ما دانشجو بوده ایم و سازمان سنجش تخلف کرده است.در این میان شکایت این افراد در دیوان عدالت اداری رسیدگی شده است و بعضاً رأی به بازگشت به دانشگاه و در عین حال حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش را گرفته اند.

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

عبدالرسول پورعباس، متولد شهر دارالمومنین شوشتر از استان خوزستان، استاد تمام گروه ریاضی محض دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی رئیس سازمان سنجش ایران،بود. او دارای مدرک تحصیلی لیسانس ریاضی از دانشگاه اهواز و فوق لیسانس از دانشگاه شیراز و دکتری ریاضی از دانشگاه نیوکاسل انگلستان است. وی در تاریخ بیست و هفتم اسفند ۱۳۸۴ به عنوان رئیس سازمان سنجش آموزش کشور معارفه شد. پس از نزدیک به چهار سال در تاریخ سوم اسفند سال ۱۳۸۸ از سمت خود تودیع شد. وی در یازدهم دی ماه سال ۱۴۰۰ و با کناره گیری رئیس سازمان سنجش وقت از سوی وزیر علوم برای بار دوم به عنوان رئیس سازمان سنجش نائل گردید. پور عباس در سال ۱۴۰۱ وعده ی تحول در آزمون ورود به دانشگاه ها(کنکور) را برای سال ۱۴۰۳ به بعد را داده بود. او بارها اعلام کرده که کنکور سراسری از سال ۱۴۰۳ الکترونیکی خواهد بود و بسیاری تحقق این وعده را دور می‌دیدند اما پورعباس پافشاری زیادی بر این طرح داشت.

مطلب پیشنهادی :  اعلام تاریخ نتایج انتخاب رشته آزمون دکتری 1403

توضیحات سازمان سنجش درباره حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره رأی یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر پذیرش داوطلبان شبهه‌داری که در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری رأی قطعی مردود علمی دریافت کرده‌اند، ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، در این اطلاعیه آمده است:
همانگونه که در اطلاعیه‌های گذشته درباره داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن تصریح شده است تعدادی از این داوطلبان شبهه‌دار در هیئت بدوی و تجدیدنظر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری با رأی قطعی به عنوان مردود علمی شاخته شدند و این مراحل قبل از تاریخ ابلاغ قانون استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرائم و تخلفات آزمون‌های سراسری در مهر ماه سال ۱۴۰۱ بوده و مشمول این استفساریه نشده و با داشتن رأی قطعی هیچکدام جهت ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها معرفی نشده‌اند ولیکن این داوطلبان با استناد به استفساریه مذکور و استدلال به اینکه در زمان رسیدگی به شبهه آزمون «دانشجو» بوده و «داوطلب» نبوده‌اند تلاش می‌کنند در دیوان عدالت اداری نسبت به نقض آرای قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری اقدام کنند یا دستور موقت بازگشت به تحصیل بگیرند.
از آنجا که پرونده تخلف این قبیل از داوطلبان قبل از ابلاغ قانون استفساریه ماده ۱۱ مختومه شده با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان درباره عدم تسری قوانین تفسیری نسبت به پرونده‌های مختومه، دفاعیات حقوقی این سازمان در  برخی از شعب دیوان عدالت اداری مورد توجه قرار گرفته و رأی به رد شکایت داده شده است که جای تقدیر دارد ولیکن مع الاسف یکی از شعب دیوان عدالت اداری بدون توجه به دفاعیات مطرح شده با صدور دستور موقت، دستور بازگشت برخی از  این داوطلبان به دانشگاه را صادر کرده و با توجه به نظر تفسیری شورای نگهبان و در حالی که دفاعیات سازمان از طریق نماینده قانونی سازمان به شعبه مربوطه ارسال شد حکم انفصال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از خدمت دولتی به مدت یکسال را صادر کرد.
همانگونه که در توضیحات نماینده حقوقی سازمان سنجش آموزش کشور به دیوان عدالت اداری نیز تصریح شده است با توجه به اعلامی بودن رأی صادره هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری درباره داوطلبان شبهه‌دار، دانشگاه پذیرنده بلافاصله پس از وصول حکم، نسبت به اجرای آن اقدام کرده و به عبارتی با ابلاغ رأی مردودی علمی براساس رأی هیأت مربوطه قبولی آنها در سنوات گذشته در دانشگاه ابطال شده بنابراین افراد مذکور حین صدور دستور موقت توسط قاضی محترم دانشجو نبوده‌اند و اگر ورود این افراد با دستور موقت به دانشگاه‌ها و با سوء برداشت از قانون استفساریه مجلس شورای اسلامی میسر گردد به خودی خود مشمول قانون تفسیری خواهند شد. لذا از قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری انتظار می‌رود به جهت رعایت عدالت آموزشی و پیشگیری از از ورود افراد فاقد صلاحیت علمی در رشته‌های خاص مانند پزشکی به دانشگاه‌ها که در آینده سلامت عموم مردم در گرو صلاحیت‌های علمی و تخصصی آنها خواهد بود، آرای صادره مطابق قوانین و مقررات مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
لازم به یادآوری است حکم انفصال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اتهام مقاومت در قبال عدم معرفی داوطلبان مذکور به دانشگاه قطعی نیست و در مهلت قانونی نسبت به آن اعتراض نموده و تجدید نظرخواهی می‌شود.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازوند
میهمان
بازوند
19 مرداد ، 1402

سلام
حق به حق دار میرسه
در دوره دکتری هم اینطوری داریم که با ناحق قبول شده باشند.
کاش شناسایی شوند🥹🙏😊

ایمان
میهمان
ایمان
18 مرداد ، 1402

سلام
منم موافقم
کار خوبی کردند
درس عبرت شود

بهنود مولایی
میهمان
بهنود مولایی
18 مرداد ، 1402

دور از منطق می‌دونم ک به کسی زنگ بزنن بگن تو رد شدی شاید زنگ بزنن بگن می‌خواییم تو رو بگیریم و بخوان خیالشون راحت بشه ولی اینکه زنگ بزنن بگن نیا حتی توی جلسه هم نمیگن چه برسه بعدش

معین
میهمان
معین
18 مرداد ، 1402

ممنون از زحماتتون

Davood
میهمان
Davood
18 مرداد ، 1402

Salam
Belakhare didim ye chizi
Agha kare dorosti kardin
Afarin

کتابی
میهمان
کتابی
18 مرداد ، 1402

سلام
واقعا کار خوبی کردند.
باید حق کسانی که تلاش نکردند و الکی و با رانت قبول شدند کف دستشون گذاشت.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x