کد خبر: 56645

تاریخ بروزرسانی : 1400/04/06

نکاتی در مورد سهمیه دکتری استعدادهای درخشان

منابع آزمون دکتری

نتایج بررسی پرونده داوطلبان دکتری استعدادهای درخشان ۹۷ آزاد

نکاتی در مورد سهمیه دکتری استعدادهای درخشان

ابتدا به آموزش دانشکده و دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد خود مراجعه کنید و از اینکه شرایط استفاده از این سهمیه را دارید یا نه، مطلع گردید و در صورت لزوم، گواهی مبنی بر دارا بودن این سهمیه را از این دفتر دریافت کنید.
آیین نامه های مربوط به استعدادهای درخشان در مقطع دکتری را به دقت مطالعه کنید و از این که شرایط لازم را دارید، اطمینان حاصل کنید. سعی کنید کم کم گواهی های لازم و رزومه خود را آماده کنید.
پس از اینکه از هر نظر مطمئن شدید که شرایط استفاده از این سهمیه را دارید، می توانید اطلاعیه های دانشگاه ها را دنبال کنید تا از زمان ثبت نام در فراخوان استعداد درخشان برای مقطع دکتری مطلع شوید.
برای این منظور ابتدا لازم است دفترچه انتخاب رشته دکتری کنکور سال گذشته را مطالعه کنید که ببینید در چه دانشگاه هایی، رشته شما در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد. البته این لیست برای کنکور سال آینده احتمال تغییر دارد. ممکن است سال آینده، آن دانشگاه ها تعداد بیشتر یا کمتری دانشجو در این رشته بپذیرند یا کلا در سال آینده در این رشته دانشجو نگیرند. ولی این لیست به شما می گوید که حدودا اطلاعیه های استعداد درخشان دکتری کدام دانشگاه ها را باید دنبال کنید و به سایت آن ها مراجعه کنید. البته برخی دانشگاه ها ممکن است در رشته شما در سالی که شما قصد ورود به دکتری را دارید، تنها از طریق کنکور در رشته موردنظر دانشجو بگیرند و از طریق استعداد درخشان دانشجو نپذیرند. در هر صورت باید اطلاعیه های آن دانشگاه ها را دبنال کنید که از جزییات خبردار شوید.
عموما اطلاعیه ها در این خصوص، در بازه زمانی اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت است. شما مرتباً به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید تا از زمان ثبت نام در فراخوان بدون کنکور (از طریق استعداد درخشان) برای مقطع دکتری جا نمانید. هر دانشگاهی در زمان مورد تایید خودش این اطلاعیه ها را می گذارد و شما باید مدام پیگیر باشید. می توانید با دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه ها نیز تماس بگیرید و از زمان تقریبی قرار دادن این اطلاعیه در سایت دانشگاه مطلع شوید. به طور خلاصه واقعاً در این بازه زمانی پیگیر باشید تا چنین فرصتی را از دست ندهید. بسیاری از رقبای شما، چون دیرتر از موعد، فراخوان استعداد درخشان دکتری را در سایت می بینند، امکان شرکت در این رقابت را از دست می دهند. شرکت در فراخوان هر دانشگاه در بازه زمانی که خودش در اطلاعیه مشخص کرده است، امکان پذیر است. اگر شما دیرتر از آن زمان مشخص شده، اطلاعیه را ببنید دیگر امکان شرکت در آن فراخوان را نخواهید داشت. مگر در شرایطی که آن اطلاعیه تمدید شود.
برخی دانشگاه ها از داوطلب واجد شرایط می خواهند در سامانه گلستان آن دانشگاه، در موعد مقرر ثبت نام کند و مدارک لازم را در آن سامانه بارگذاری کند. برخی دیگر، از داوطلب می خواهند مدارک لازم را به آدرس دفتر تحصیلات تکمیلی یا استعدادهای درخشان دانشگاه پست کند. لازم به ذکر است که برای شرکت در این فراخوان در هر دانشگاه باید هزینه ای پرداخت کنید که در اطلاعیه، عنوان شده است. پرداخت این هزینه برای بررسی مدارک شماست.
مدارک خود را به دقت در سامانه گلستان دانشگاه ها بارگذاری یا به آدرس دانشگاه ها پست کنید. اشتباهاً اصل مدارک خود را پست نکنید!! تنها کپی آن ها را پست کنید. اصل مدارک را نزد خود نگه دارید. در ارسال مدارک خود بسیار دقت کنید که پرونده شما نقصی نداشته باشد.
پس از ارسال مدارک باید صبر کنید تا واحد استعداد درخشان دانشگاه ها مدارک شما را بررسی کنند. در صورتی که شما مطابق آیین نامه ها، واجد شرایط اولیه برای شرکت در مصاحبه باشید، در موعد مقرر واحد استعداد درخشان یا گروه آموزشی دانشکده در رشته مورد نظر با شما تماس می گیرند و شما را دعوت به مصاحبه می کنند. گاها ممکن است از طریق ارسال پیامک این دعوت انجام گیرد. یا در اطلاعیه ای در سایت دانشگاه اسامی دعوت شده ها به مصاحبه دکتری از طریق استعداد درخشان اعلام گردد و تاریخ و ساعت مصاحبه نیز اعلام شود. بنابراین پس از ارسال مدارک نیز مرتب به سایت دانشگاه سر بزنید تا در جریان آخرین اطلاعیه ها در این مورد باشید. همچنین شماره تماسی را که در فرم ثبت نام نوشته اید، در دسترس قرار دهید و به اصطلاح گوش به زنگ باشید. خودتان هم می توانید هر از گاهی به دفتر استعداد درخشان دانشگاه موردنظر تماس بگیرید و از مراحل بعدی و نحوه اطلاع رسانی آن ها مطلع شوید.
در این مرحله مشخص می شود که شما به مصاحبه دعوت شده اید یا نه. فرض را بر این بگذاریم که شما دعوت به مصاحبه شده اید (ان شاا… که همین طور شود)، در مرحله بعد باید شما در روز و ساعت مشخصی، در دانشگاه مورد نظر برای مصاحبه حضور داشته باشید. یادتان باشد عدم حضور در مصاحبه به منزله انصراف است. سعی کنید به موقع در مصاحبه حاضر شوید و دچار استرس نشوید. تمامی مدارکی که لازم است در روز مصاحبه دکتری به همراه داشته باشید، به طور منظم با خود ببرید. سعی کنید مدارک خود را در یک کلیر بوک قرار دهید تا منظم تر باشد و اساتید راحت تر بتوانند آن ها را مشاهده و بررسی کنند.
اگر به هر دلیلی زمان مصاحبه های شما با هم تداخل داشت، دچار استرس نشوید. دانشگاه ها را درجریان این تداخل زمانی قرار دهید و از آن ها خواهش کنید که در صورت لزوم برای شما زمان مصاحبه دیگری در نظر بگیرند. بسیاری از دانشگاه ها در این مواقع مصاحبه ای برای جامانده ها در نظر می گیرند. اگر این فرصت مهیا نشد و دانشگاه برای شما مصاحبه ای مجدد ترتیب نداد، شما از همان ابتدا سعی کنید بین آن دو مصاحبه ای که با هم تداخل داشتند، در مصاحبه ای شرکت کنید که قبولی آن برای شما مهم تر است.
تا آخرین لحظه اطلاعیه های دانشگاه ها را دنبال کنید. ممکن است در دقایق آخر، تاریخ و محل مصاحبه تغییر کند. همه چیز را کنترل کنید تا بتوانید با آرامش و تمرکز در جلسه مصاحبه حاضر شوید.
برخی مصاحبه ها شامل آزمون کتبی و شفاهی است. اگر مصاحبه ای شامل آزمون کتبی هم باشد، در اطلاعیه یا تماس تلفنی به شما از قبل اطلاع داده می شود.
شما در این مرحله، در زمان و تاریخ مقرر در محل مصاحبه حاضر می شوید. در این مرحله ممکن است یک کاغذ وجود داشته باشد که از قبل اسامی دعوت شده ها روی آن نوشته شده و بر آن اساس و ترتیب باید به اتاق مصاحبه بروند. یا ممکن است چنین چیزی نباشد و شما به محض ورود، روی کاغذی اسم خود را نوشته و نوبت بزنید. مثلا اگر دومین نفری هستید که وارد دانشکده شده اید، اسم خود را به عنوان نفر دوم می نویسید و به عنوان دومین نفر هم وارد اتاق مصاحبه می شوید. یا ممکن است در برخی مصاحبه ها شخصی مسئول برنامه ریزی برای نوبت دادن به داوطلبین باشد و بر اساس فاصله شهر داوطلب از دانشگاه یا به ترتیب حروف الفبا، نوبت ها را سامان دهی کند.
تا زمانی که نوبت شما شود و شما وارد اتاق مصاحبه شوید، سعی کنید ذهن خود را خسته نکنید و تند تند به مرور اطلاعات خود نپردازید. از رقبایی که به شما انرژی منفی می دهند فاصله بگیرید. سعی کنید در محیط پر از انرژی و آرامش باشید و از محیط استرس زایی که بعضی افراد می سازند، فاصله بگیرید.
در برخی دانشکده ها ممکن است بنا به نظر اعضای هیئت علمی، نتیجه نهایی را در پایان مصاحبه ها در روز مصاحبه اعلام کنند. در واقع ممکن است در پایان همان روز مصاحبه حضوراً اعلام شود که چه کسی از طریق دکتری استعدادهای درخشان، امتیاز های لازم را کسب کرده و به سنجش معرفی خواهد شد.
در برخی دانشکده ها نیز نتیجه از طریق تماس تلفنی به فرد پذیرش شده اطلاع داده می شود. در برخی موارد نیز اطلاعیه افراد پذیرش شده از طریق سهمیه استعداد درخشان برای ورود به مقطع دکتری در سایت دانشگاه اطلاع رسانی می شود. در هرصورت در این مرحله دانشگاه افراد پذیرش شده را اعلام می کنند، اما نباید فراموش کنیم که تایید نهایی با سازمان سنجش کشور است.
اگر در چندین دانشگاه پذیرش شده اید و مطمئن هستید که یک دانشگاه بیشتر از سایر دانشگاه ها مورد تایید شماست، از سایر دانشگاه ها انصراف دهید تا فرصت پذیرش در آن دانشگاه ها را از شخص دیگری سلب نکنید. چیزی که آرزوی شما نیست، ممکن است رویای شخص دیگری باشد با انصراف به موقع خود، این فرصت را به فرد جایگزین بدهید که در آن رشته و دانشگاهی که شما نمی خواهید بروید، او تحصیل کند.
چیزی که بیشتر از هر چیزی شخصی که داوطلب سهمیه استعداد درخشان مقطع دکتری است، آزار می دهد، معلوم نبودن زمان همه چیز است. داوطلب نمی داند که چه موقع هر دانشگاهی، دعوت شده ها به مصاحبه را اعلام کند. نمی داند چه موقع نتیجه نهایی دکتری استعدادهای درخشان اعلام می شود. نمی داند به چه صورت این اطلاع رسانی ها صورت می گیرد. همه این مسائل نوعی سردرگمی برای داوطلب همراه دارد. این ها را می گویم که بدانید باید کفش آهنی به پا کنید و تا انتهای مسیر علی رغم تلاش های خود، به خدا توکل کنید.

مطلب پیشنهادی :  سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری 1403

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدی
میهمان
محمدی
18 شهریور ، 1401

سلام سوال داشتم ،دانشجوی ارشد معدل الف و دارای استعداد درخشان چند بار به مصاحبه ی دکترا دعوت میشن؟

زینب
میهمان
زینب
30 فروردین ، 1400

با سلام
بنده کنکور دکتری دادم ولی رتبه ام خوب نشده، و مدارکمو برای بدون ازمون استعداددرخشان هم فرستادم، الان باید انتخاب رشته کنم، اگه دعوت به مصاحبه شدم با هر دو روش، پذیرش نهایی چطور میشه؟

ناصر
میهمان
ناصر
3 فروردین ، 1400

اگر يكبار با استعداد درخشان پذيرفته شده باشيم ولى انصراف داده باشيم. پس از دو سال نميتوانيم مجددا از اين فرصت استفاده كنيم؟

پریا
میهمان
پریا
10 آذر ، 1399

سلام.
اگر شرایط سهمیه رو داشته باشیم اما هنوز در حال تحصیلیم و ارشدمون سال دومه و نموم نشده، اما کنکور دکتری امسال رو شرکت کنیم، سهمیه مون از بین میره؟ یا مانعی نداره؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x