کد خبر: 36013

تاریخ بروزرسانی : 1398/01/04

نکات مهم در انتخاب رشته دکتری

منابع آزمون دکتری

نکات مهم در انتخاب رشته دکتری

برخی از متقاضیان تحصیل در دکتری به دلیل انتخاب رشته نامناسب و پیروی از باور های غلط در انتخاب رشته، در رشته مورد علاقه خود پذیرفته نمی شوند یا از ثبت نام در رشته محل قبول شده ، انصراف می دهند .

انتخاب رشته دکتری یکی از مهم ترین مراحل آزمون دکتری بوده که به واسطه تاثیر 50 درصدی آزمون کتبی و مصاحبه همیشه با حساسیت های زیادی همراه است .

با اطلاع از نکات مهم در انتخاب رشته دکتری می توانید انتخاب رشته آگاهانه داشته باشید.

در زیر به بررسی موارد مهم در انتخاب رشته دکتری می پردازیم:

1. کارنامه اولیه آزمون دکتری : اطلاع دقیق از تمامی جزییات مندرج در کارنامه اولیه آزمون دکتری باعث می شود که یک گام بزرگ به سوی انتخاب رشته ای اصولی و مناسب با وضعیت علمی خود انجام دهید.

برای انتخاب رشته دکتری باید به تراز یا همان نمره کل مندرج در کارنامه توجه کنید . می توانید تراز خود را با کارنامه های سال قبل رشته خود مقایسه کنید. یعنی هر داوطلب با چه ترازی در رشته امتحانی شما چه دانشگاهی دعوت به مصاحبه شده است. بهتر است علاوه بر تراز خود به ظرفیت پذیرش هر دانشگاه توجه کنید .

2. دفترچه انتخاب رشته دکتری : مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری موجب می شود که هم از شرایط و ضوابط انتخاب رشته آگاه شوید و هم لیست رشته محل های خود را به دقت استخراج نمایید.

3. نداشتن اطلاعات در مورد دوره های تحصیلی برای مقطع دکتری : دانشگاه های مختلفی در سراسر ایران  از طریق آزمون دکتری دانشجو پذیرش می کنند و عدم آگاهی از شرایط تحصیل در هر دوره می تواند موجب اشتباه در انتخاب رشته شود .

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

4. مشورت با افراد با تجربه : بهتر است قبل از ثبت فرم انتخاب رشته خود با مشاوران مجرب در این زمینه و افراد موفق در سال های گذشته که در رشته امتحانی شما پذیرفته شدند ، بخواهید تا با توجه به کارنامه اولیه شما فرم انتخاب رشته را بررسی نمایند.

5. اولویت انتخاب ها : یکی از باور های غلط در داوطلبان این است که انتخاب اول می تواند نقش مهمی در قبولی نهایی داشته باشد . با وجود اینکه امکان دارد در مصاحبه دکتری از شما سوال شود که دانشگاهی که برای مصاحبه رفتید را در انتخاب شماره چند وارد کردید ، اما لزوما به اولین انتخاب خود دعوت به مصاحبه نخواهید شد . پس توصیه می کنیم در هنگام چینش رشته محل ها در فرم انتخاب رشته به تمامی عوامل موثر از جمله علایق ، شهریه ، مسافت تا دانشگاه و هیات علمی آن توجه نمایید .

 

جهت اطلاع از راهنمای کاربردی ویژه انتخاب رشته آزمون دکتری  کلیک کنید

 

www.phdphd.org

 

 

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x