کد خبر: 59487

تاریخ بروزرسانی : 1401/08/14

چرا سوالات دروس عمومی در آزمون دکتری مهم است؟

منابع آزمون دکتری

دروس عمومی در آزمون دکتری

چرا سوالات دروس عمومی در آزمون دکتری مهم است؟

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، تقریبا همه داوطلبان کنکور دکتری بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که پاسخ به سوالات تخصصی در آزمون دکتری اهمیت بالایی جهت بالا بردن شانس قبولی دارد. اما درمورد سوالات عمومی نظرات مختلفی وجود دارد.

ازجمله دلایل داوطلبانی که با صرف وقت برای مطالعه دروس عمومی کنکور دکتری موافق نیستند، به شرح زیر است:

برخی بر این باورند که ضریب دو درس زبان و استعداد تحصیلی دکتری 1 است و در قیاس با دروس تخصصی که ضریب 4 دارد، اهمیت زیادی ندارد.
برخی نیز معتقدند سوالات این دو درس برخلاف نامشان دشوار است و به دست آوردن آمادگی لازم برای پاسخگویی به این سوالات زمان زیادی نیاز دارد.
عده‌ای دیگر نیز مطالعه این دو درس را بیهوده دانسته و تصور می‌کنند دانش تخصصی به طور کلی بسیار مهم‌تر است و صرف وقت برای این دروس منطقی نیست.
دلایل مخالفان مطالعه دروس عمومی آزمون دکتری هر چه که باشد، این واقعیت را نمی‌تواند از بین ببرد که در آزمون دکتری تخصصی سال گذشته با تأثیر حدود 17 درصدی درس عمومی هر یک از دروس زبان و استعداد تحصیلی در نمره آزمون کتبی سازمان سنجش روبه‌رو هستیم و تأثیر دروس تخصصی در نمره کتبی 67 درصد است.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

علاوه بر این، اگر چه تجربه نشان داده در برخی رشته‌ها، با حذف دروس عمومی امکان موفقیت وجود دارد، اما بد نیست چند نکته دیگر را هم با هم مرور کنیم:

1. اگر به دنبال کسب رتبه‌های برتر هستیم، نباید دروس عمومی را نادیده بگیریم. چرا که برای کسب رتبه برتر لازم است نهایت تلاش خود را بکنیم و در همه دروس بهترین عملکرد را داشته باشیم. حذف یک درس و مطالعه نکردن برای ما یعنی برنامه‌ریزی برای بهره نبردن از امتیاز آن درس برای قبولی!

مطلب پیشنهادی :  تمدید انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۳

در آزمون دکتری که با توجه به ظرفیت بسیار محدود، رقابت بسیار بالاست، از دست دادن امتیاز این بخش، ریسک بزرگی است.

2. هیچ معلوم نیست که امسال سطح سؤالات آزمون دکتری چگونه باشد. در صورتی که سؤالات بخش تخصصی دشوار باشد، احتمالا میانگین درصد پاسخگویی به این بخش از سؤالات از درصدی بالاتر نخواهد رفت. حتی ممکن است سطح سوالات بسیار ساده باشد و اغلب داوطلبان از عهده پاسخ به آنها برآیند.

در هر دو صورت رقابت اصلی بر سر دروس عمومی خواهد بود و داوطلبانی که برای این دروس آمادگی دارند، موفق عمل خواهند کرد.

3. در برخی رشته‌ها، اساسا درصد پاسخگویی به سؤالات تخصصی از حدی بالاتر نمی‌رود. در این گونه رشته‌ها همواره ممکن است رقابت داوطلبان در دروس عمومی باشد.

4. در صورتی که سوالات بخش عمومی در آزمون دکتری امسال ساده باشد و میانگین درصد پاسخگویی به این سؤالات در میان رقبای شما بالا باشد، عدم پاسخگویی به سوالات عمومی می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. عکس این مطلب نیز صادق است. یعنی اگر درصد پاسخگویی به سؤالات بخش عمومی در میان رقبای شما کم باشد، کسب درصد خوب در این بخش می‌تواند گامی به سوی کسب نمره خوب در آزمون کتبی برای شما باشد.

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

5. ممکن است در مصاحبه دکتری که در آینده درمورد آن بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد، اساتید با درصد پاسخگویی به سوالات در آزمون دکتری اهمیت دهند. این موضوع به‌ویژه درمورد درس زبان ممکن است اتفاق بیفتد. چرا که در پذیرش دکتری، دانش زبان در بین اساتید اهمیت بالایی دارد.

اینستاگرام مطالب پایگاه

مشاوره تحصیلی کنکور دکتری

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x