کد خبر: 59488

تاریخ بروزرسانی : 1400/08/24

چرا سوالات دروس عمومی در آزمون دکتری مهم است؟

منابع آزمون دکتری

تغییر رشته‌های مجاز در آزمون دکتری 99

چرا سوالات دروس عمومی در آزمون دکتری مهم است؟

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری، همگان می‌دانند میانگین درصد درس زبان یا استعداد در هر رشته‌ای از میانگین درصد سایر دروس (دروس تخصصی سطح کارشناسی وکارشناسی ارشد)کمتر است (مثلا برای درسی مثل زبان این عدد حدود ۲.۵ درصد بطور میانگین می‌باشد.) حال اگر فردی در امتحان دکتری این دو درس را ۶۰ درصد بزند ضریب پنهان آن برابر است با:

۶۰/۲.۵=۲۴

ضریب درس زبان یا استعداد*۶۰*۲۴= تراز فرد

ضریب زبان ۲ و ضریب استعداد ۱

مثلا برای درس زبان = ۲۸۸۰

در صورتی‌که اگر این فرد دروس تخصصی را ۹۰ درصد بزند و میانگین درصد افراد شرکت کننده دراین دروس بطورمثال ۲۵ درصد و ضریب این دروس ۴ باشد ضریب پنهان برابرست با:

۹۰/۲۵=۳.۶

ترازفرد= ۳.۶*۹۰*۴=۱۲۹۶

پس با مقایسه دو عدد۱۲۹۶ و ۲۸۸۰ می‌توان نتیجه گرفت که تاثیر درس‌هایی مثل زبان و استعداد درکنکور دکتری چقدر زیاد است و تمرکز بر روی این دروس به چه میزان می‌تواند‌ در موفقیت داوطلبان کمک شایانی نماید یادمان باشد همیشه برگ برنده شمادر گرونقاط ضعف دیگران است.

اما به نظر می‌رسد که این موضوع بدون اینکه به طور عمومی در اطلاع متقاضیان قرار گیرد، به طور غیر مستقیم مورد تاکید به دانشجو قرار گرفته و دانشجو بدون اینکه بداند، در دروسی که به طور خاص استعداد دارد و توانایی کسب نمره بالاتری را در آنها دارد، تشویق شده و این در حالی است که خودش از این موضوع اطلاعی نداشته و بعد از گذشت دوره کنکور و کسب یک رتبه قابل قبول که نوعا از این دست قوانین بدون اینکه بداند استفاده نموده ا

بر اساس آن‌چه که در دفترچه دکتری 1401 اعلام شده، در آزمون دکتری تخصصی سال 1401 با تأثیر 17 درصدی هر یک از دروس زبان و استعداد تحصیلی در نمره آزمون کتبی سازمان سنجش روبه‌رو هستیم، چرا که ضریب اعلام‌شده برای هر یک برابر 1 و ضریب اعلام‌شده برای دروس تخصصی 4 است.

با توجه به این که این دو درس در مجموع تقریبا 33 درصد در نمره کتبی مؤثر هستند، در حالی که تأثیر دروس تخصصی در نمره کتبی 67 درصد است، بسیاری داوطلبان این دروس را نادیده گرفته و تنها بر روی دروس تخصصی متمرکز می‌شوند. اگر چه تجربه نشان داده در برخی رشته‌ها، با این رویکرد نیز امکان موفقیت وجود دارد، اما بد نیست چند نکته را با هم مرور کنیم:

مطلب پیشنهادی :  آمار جدید انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری

1. اگر به دنبال کسب رتبه‌های برتر هستیم، نباید دروس عمومی را نادیده بگیریم. چرا که برای کسب رتبه برتر لازم است نهایت تلاش خود را بکنیم و در همه دروس بهترین عملکرد را داشته باشی

2. هیچ معلوم نیست که امسال سطح سؤالات آزمون دکتری چگونه باشد. در صورتی که سؤالات بخش تخصصی دشوار باشد، احتمالا میانگین درصد پاسخگویی به این بخش از سؤالات از درصدی بالاتر نخواهد رفت.

در این صورت رقابت اصلی بر سر دروس عمومی خواهد بود و داوطلبانی که برای این دروس آمادگی دارند، موفق عمل خواهند کرد.

3. در برخی رشته‌ها، اساسا درصد پاسخگویی به سؤالات تخصصی از حدی بالاتر نمی‌رود. در این گونه رشته‌ها همواره ممکن است رقابت داوطلبان در دروس عمومی باشد.

4. در صورتی که سوالات بخش عمومی در آزمون دکتری امسال ساده باشد و میانگین درصد پاسخگویی به این سؤالات در میان رقبای شما بالا باشد، عدم پاسخگویی به سوالات عمومی می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. عکس این مطلب نیز صادق است. یعنی اگر درصد پاسخگویی به سؤالات بخش عمومی در میان رقبای شما کم باشد، کسب درصد خوب در این بخش می‌تواند گامی به سوی کسب نمره خوب در آزمون کتبی برای شما باشد.

ما ایرانیا تو هر زمینه ای که فکرش رو بکنی دستی بر آتش داریم، اصلا هم مهم نیست تخصصی داشته باشیم یا نه و یا اینکه کلا یک ساعت هم در اون حوزه مطالعه نداشته باشیم، بلاخره اگر بحثش بیوفته با اعتماد به نفس کامل نظر خودمون رو میدیم و خدا به داد کسی برسه که بخواد با ما مخالفت کنه.

تو این بین یک سری مسائل هست که ما خودمون رو صاحب سبک میدونیم، یکی از همین قضایا شعر و شاعری، بوستان و گلستان و مابقی ماجراست. رد پای حافظ و فال و شعر هاش دیگه حداقل سر سفره هفت سین و شب یلدا موقعی که یه دستمون قارچ هندونه هست و تو یه دست دیگه قاشق پر از انار دون شده مشاهده میشه.

اینستاگرام مطالب پایگاه

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x