کد خبر: 57701

تاریخ بروزرسانی : 1400/03/25

کمک هزینه های بورسیه دکتری

منابع آزمون دکتری

کمک هزینه های بورسیه دکتری

کمک هزینه های بورسیه دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ،بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به کمک های مالی ای گفته می شود که از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجویان داده شده و دانشجو نیازی به بازپرداخت آن ندارد. در واقع دانشگاه محل تحصیل هیچ گونه هزینه ای را از دانشجو دریافت نکرده و در عین حال هزینه های وی را (بسته به مقدار بورسیه) پرداخت می کند.کمک هزینه های بورسیه دکتری در این نوشته بررسی میشود. بورسیه های تحصیلی، معمولا توسط دانشگاه ها، ‌دولت ها،‌ افراد خیر و موسسات نیکوکاری و علمی ارائه می شوند تا فرصت تحصیل قشر های مختلف دانشجویان از هر کشوری فراهم شده و تحصیل از دانشجویان کم درآمد دریغ نشود. بورسیه ها و کمک هزینه های خاصی نیز به دانشجویانی که شرایطی ویژه دارند، بسته به نظر دانشگاه محل تحصیل، اعطا می شوند که برخی از آنها عبارت اند از:

۱) کمک هزینه شایستگیِ علمی ( MERIT Based Scholarships ):

Merit کلمه  که به معنای شایستگی تعبیر می شود، اساس کمک هزینه فوق می باشد. این نوع بورسیه ها به دانشجویانی که از نظر علمی برتری دارند، داده می شود؛ در واقع دانشگاه های مختلف با نیم نگاهی به بودجه خود، به برترین دانشجویان خود که شرایطی عالی از نظر نمره، مقالات، شرکت در کنفرانس های معتبر، زبان انگلیسی و … داشته باشند، کمک هزینه هایی تحت عنوان بورسیه شایستگی اعطا می کنند که مشوق آنان جهت ادامه تحصیل در بالاترین سطح ممکن است.

2) کمک هزینه بانوان (WOMEN) :

در این بورسیه ها برای تشویق خانم ها به ادامه تحصیل در مقاطع عالی، کمک هزینه های خاصی برای آنها در نظر گرفته می شود.

3) کمک هزینه افراد کم درآمد (Financial Need):

این نوع بورسیه ها به افرادی تعلق می گیرد که از خانواده هایی با درآمد اندک و بدون وجود تحصیلات عالی آمده اند اما وضعیت درسی خوبی داشته، استعداد های بالقوه قابل قبولی در خود دارند ولی توانایی مالی پرداخت هزینه های دانشگاه را ندارند. برای بررسی وضعیت مالی افرادی که شهروند کشوری هستند که دانشگاه مقصد در آنجا قرار گرفته است، دانشگاه ها برگه های مالیاتی سالیانه آنها را مدنظر قرار می دهند تا مطمئن شوند آن خانواده درآمد زیادی ندارد و آن شخص واقعا شایسته کمک مالی است. اما معیار سنجش دقیقی برای دانشجویان خارجی وجود ندارد و اغلب با توجه به درآمد، میزان پیشرفته بودن و … کشور مبدا دانشجو، به دانشجویان این بورسیه تحصیلی را اختصاص می دهند. به طور مثال، دانشجویان کشورهای فقط آفریقایی با احتمال بالا می توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی :  سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری 1403

4) کمک هزینه رشته های خاص (Special Studies) :

این بورسیه های تحصیلی معمولا به رشته هایی تعلق می گیرند که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی به احتمال زیاد قادر نخواهد بود درآمد بالایی داشته باشد و این تنها علاقه است که می تواند فردی را جذب این نوع رشته ها کند. به طور مثال، رشته محیط زیست که به خصوص در گذشته رشته ای نبود که فارغ التحصیلِ آن بتواند درآمد بالایی داشته باشد، مورد توجه بسیاری از نخبگان قرار نداشت. در عین حال، لزوم وجود کارشناسان و متخصصان علمی در این زمینه، بسیاری از گروه های حامی محیط زیست را بر آن داشت تا با تشویق مادی دانشجویان به تحصیل در این رشته ها، دغدغه های مادی آنان را برطرف سازند. بورسیه رشته های خاص معمولا از طرف چنین نهادهایی به چنین رشته هایی تعلق می گیرد تا دانشجویان تشویق به تحصیل در این رشته ها شوند.

5) کمک هزینه مناطق خاص (Regional) :

این نوع از بورسیه های تحصیلی به دانشجویانی تعلق می گیرد که از مناطقی با شرایطی خاص (مثلا جنگی) آمده اند و یا به طور کلی دانشگاه مقصد توجه ویژه ای به دانشجویانِ آمده از آن منطقه خاص دارند. برخی از دانشجویان کشورهایی آفریقایی و همینطور کشورهای حنگ زده خاورمیانه مثل افغانستان، عراق و سوریه شامل این بورسیه تحصیلی هستند.

6) کمک هزینه موارد خاص پزشکی Disability :

همانطور که از نام این بورسیه تحصیلی مشخص است، این نوع کمک هزینه ها به افرادی تعلق می گیرند که معلولیت جسمانی داشته و یا مشکل سلامتیِ حادی داشته باشند.

7) کمک هزینه مهارت های خاص (Professionals) :

این نوع از بورسیه های تحصیلی به افرادی تعلق می گیرد که در زمینه ای ورزشی، هنری و … مهارتی ویژه دارند. حرفه ای بودن در مهارت مورد نظر و داشتن توانایی های بالا در آن حرفه، به نوعی که وجود عنوان برتری در جشنواره ای معتبر و یا مسابقاتی دارای اهمیت، دال بر آن باشد، باعث می شود که این بورسیه تحصیلی به فردی با مهارت های خاص تعلق بگیرد.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x