کد خبر: 1947

تاریخ بروزرسانی : 1400/09/27

سرفصل های آزمون دکتری الهیات-ادیان و عرفان

منابع آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری الهیات-ادیان و عرفان

دکتری الهیات-ادیان و عرفان

گروه ادیان و عرفان در راستای گسترش امر آموزش و تحقیق در زمینه مطالعات تاریخی و تطبیقی ادیان از سال ۱۳۷۹ و ۱۳۸۷ اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نموده است.
مهمترین هدفی که در آموزش و نیز تدوین موضوعات درسی رشته دکتری الهیات-ادیان و عرفان دنبال می‌شود، افزایش شناخت و آگاهی دانش پژوهان نسبت به ادیان مهم جهان است
.مطالعۀ هر دین از جنبه های مختلف تاریخی ، اسطوره‌ای، کلامی، فلسفی، عرفانی، آداب و مناسک و نیز آشنایی با متون مقدس و کلاسیک ادیان مد نظر قرار گرفته است
در حوزۀ ادیان دانشجویان با ادیان ابتدایی و قدیم، ادیان ایران قبل از اسلام و دیگر ادیان زنده جهان شامل دین یهود، مسیحیت ، ادیان هند و خاور دور آشنا می شوند.
آشنایی با اسلام از منظر تاریخی، فلسفی، کلامی، فقهی و نیز فرق قدیم و جدید از مباحث مطروحه در این رشته است. در حوزۀ عرفان دانشجویان ضمن آگاهی از تاریخ تصوف اسلامی با برخی مفاهیم و اندیشه های عارفانه آشنا می شوند.

دروس عمومی شامل:  

دروس تخصصی الهیات-ادیان و عرفان شامل :

رشته ادیان و عرفان یکی از رشته های اصلی در دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی است. دانشگاه حکیم سبزواری پس از دانشگاه های تهران ، الزهرا، فردوسی، شهید مدنی، محقق اردبیلی، سمنان و کاشان نهمین دانشگاهی است که موفق به اخذ مجوز این رشته شده است.
دانشجویان این رشته ‌ با تاریخ‌ ظهور و گسترش‌ ادیان‌ ابتدایی و ادیان زنده‌ (ادیانی‌ كه‌ هنوز پیروان‌ بسیاری‌ دارند) آشنا می‌شوند و سه‌ بخش‌ اساسی‌ احكام‌ و آداب‌، عقاید و اخلاق‌ را در هر دین مطالعه‌ می‌كنند. ادیان‌ زنده‌ای‌ كه‌ در این رشته  مطالعه‌ می‌ شود، به‌ سه‌ گروه‌ زیر تقسیم‌ می‌شود:
الف‌) ادیان‌ ابراهیمی و ادیان ایران قبل از اسلام: یعنی‌ یهودیت‌، مسیحیت‌ و اسلام‌ كه‌ پیامبران‌ آنها نسلشان‌ به‌ حضرت‌ ابراهیم‌ می‌رسد و باورهای ایرانیان پیش از زرتشت، دین‌ زرتشت‌ و آیین های مشتق از آن شامل آیین های مانوی و مزدکی.
ب‌) ادیان‌ خاور دور كه‌ ادیان‌ كشورهای‌ چین‌ و ژاپن‌ است‌ و شامل‌ “كنفوسیوس‌”، “تائو” و “شین‌تو” می‌گردد.
ج‌) ادیان‌ شبه‌ جزیره‌ هند كه‌ عبارتند از:هندو، بودا و جین‌.
***همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ رشته، عرفان‌ را به‌ عنوان‌ یكی‌ از مباحث‌ مقایسه‌ای‌ در ادیان‌ مطالعه‌ می‌كنند و با ادبیات‌ عرفانی‌ اسلام‌ آشنا می‌شوند.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتری ادیان و عرفان
میهمان
دکتری ادیان و عرفان
11 مهر ، 1397

سلام
برای تهیه منابع دکتری ادیان و عرفان باید چه کار کنم؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x