کد خبر: 32504

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/09

معرفی جامع و تخصصی رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال

منابع آزمون دکتری

معرفی جامع و تخصصی رشته های کنکور دکتری

معرفی جامع و تخصصی رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال

در این مقاله به معرفی جامع و تخصصی رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال خواهیم پرداخت: رشته بیومتریال در گروه فنی و مهندسی مجموعه مهندسی پزشکی قرار گرفته است. علم بیومتریال (بیو مواد)، نیاز به درک مفاهیم بیولوژیکی،شیمی،پزشکی و فیزیک دارد.

رشته مهندسی پزشکی به فارغ‌التحصیلان این آموزش را می‌دهد که آن‌ها وسایل مصنوعی مانند چشم مصنوعی، پای مصنوعی، دست مصنوعی و … را برای راحتی بیماران طراحی کنند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که ساخت اعضای مصنوعی تنها وظیفه مهندسان پزشکی نیست و آن‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند. مهندسی پزشکی از رشته‌های مهندسی مانند کامپیوتر، مکانیک و الکترونیک همراه با رشته‌های پزشکی استفاده می‌کند تا وسایل مناسبی را برای بیماران طراحی کند. دانشجویان در این رشته یاد می‌گیرد که چگونه اندام‌های مصنوعی را بسازند. داوطلبانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند باید به هر دو رشته مهندسی و علوم تجربی علاقمند باشند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که داوطلبان در این رشته تجهیزات پزشکی مناسب را در اختیار جامعه پزشکی قرار می‌دهند. تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی باید زیر نظر مهندسان پزشکی وارد بازار شوند.

این علم بطور کلی برای بهبود و اصلاح گروهی از ناهنجاری های بدن بیماران راه اندازی شده است که با روش های مهندسی این رشته درمان می شود. در رشته‌ مهندسی پزشکی گرایش بیو متریال، بطور معمول برروی تهیه‌ی مواد گوناگون مصنوعی و طبیعی، طراحی روش‌های ساخت و قالب‌گیری نهایی ماده و در نهایت اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی تحقیق صورت می‌گیرد.

توسعه‌ی انواع مدل‌های وسایل پزشکی نیازمند انتخاب، ساخت و آزمایش مواد است . مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور ، کلیه داوطلبان فارغ التحصیل رشته های مختلف میتوانند در کنکور دکتری بیومتریال شرکت نمایند.

معرفی جامع و تخصصی رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال

گرایش های دکتری رشته مهندسی پزشکی

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی، امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری است. این بدین معنی است که داوطلبان می‌توانند از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. مهندسی پزشکی در مقطع دکتری نیز دارای گرایش‌های مختلفی است. دوره دکتری مهندسی پزشکی دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی است. این دوره معمولا در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان در این دوره باید 18 واحد درسی و 18 واحد تدوین رساله را سپری کنند. این بدین معنی است که داوطلبان در مجموع باید 36 واحد درس را در این مدت زمان بگذرانند. گرایش‌های دکتری رشته مهندسی پزشکی به صورت زیر هستند:
🌏 مهندسی بیومتریال
🌏 مهندسی بیومکانیک
🌏 مهندسی بیوالکتریک
🌏 مهندسی بافت
🌏 مهندسی رباتیک

بهترین دانشگاه‌های خارجی برای تحصیل در مهندسی پزشکی

اگر می‌خواهید برای این رشته در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنید باید حتما به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنید. اطلاعات کامل در مورد این رشته در این سایت‌ها برای دانشجویان قرار دارد. بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور برای این رشته عبارتند از:
🔍 دانشگاه MIT
🔍 دانشگاه تگزاس در آستین
🔍 دانشگاه ویرجینیا
🔍 دانشگاه واشنگتن
🔍 دانشگاه جان هاپکینز
🔍 انستیتوی فناوری جورجیا
🔍 دانشگاه کالیفرنیا – سن دیگو
🔍 دانشگاه کارنگی ملون

آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال

علم بیومتریال نیاز به درک مفاهیم بیولوژیکی،شیمی،پزشکی و فیزیک را دارد.این علم بطور کلی برای بهبود و اصلاح ناهنجاری های بدن بیماران است که با روش های مهندسی این رشته درمان می شود.تجربی شناسان این علم را کلید مهندسی پزشکی میدانند. 

رشته مهندسی پزشکی مزایای متعددی دارد که مهم‌ترین آن نیاز بالای جامعه به این رشته است. این بدین معنی است که بازار کار این رشته بسیار مناسب است و داوطلبان به راحتی پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند. بنابراین داوطلبان نباید نگران بازار کار و درآمد این رشته تحصیلی باشند. رشته مهندسی پزشکی در کنار مزایای خود معایب مهمی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین معایب مهندسی پزشکی خطرات مربوط به محیط کار است. مهندسان پزشکی در محیط‌های آزمایشگاهی فعالیت دارند و همین موضوع نیز موجب می‌شود که آن‌ها با انواع مواد خطرناک در ارتباط باشند. (برای خواندن ادامه مطلب برای بازار کار رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال کلیک کنید).

دروس امتحانی رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال

دروس عمومی :

1.زبان انگلیسی

2.استعداد تحصیلی

دروس تخصصی:

1.ریاضیات عمومی 1و2 و معادلات دیفرانسیل

2.زیست سازگاری

3.سرامیک و فلزات و کاربرد انها در مهندسی پزشکی

4.پلیمرها و کامپوزیت ها و کاربرد انها در مهندسی پزشکی

 


منابع پیشنهادی رشته مهندسی پزشکی-بیومتریال

دروس عمومی:

‏‫ استعداد تحصیلی / هادی مسیح خواه

زبان عمومی (کلیه رشته‌ها و گرایش‌ها): ویژه آزمون دکتری / محمد مغاری اصفهانی

زبان عمومی دکتری زیر ذره بین / الناز یوسف زاده

مهاجرت و مهندسی پزشکی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان در مورد رشته مهندسی پزشکی به آن توجه زیادی دارد، شرایط مهاجرت برای رشته مهندسی پزشکی است. آیا مهندسی پزشکی امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد؟ آیا فارغ‌التحصیلان این رشته امکان مهاجرت کاری دارند؟ پاسخ تمامی این سوالات بله است. داوطلبانی که مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از این رشته به دست آورده‌اند به راحتی می‌توانند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برای این رشته اقدام کنند. برای ادامه تحصیل در دوره های پسادکتری هم این رشته شانس بسیار زیادی دارد. برخی از دانشگاه‌های مطرح دنیا برای این رشته بورسیه تحصیلی دارند و داوطلبان با یک بورس کامل می‌توانند این رشته تحصیلی را مطالعه کنند. مهندسی پزشکی در کانادا محبوبیت زیادی دارد و داوطلبان به راحتی می‌توانند برای این رشته در کشور کانادا اقدام کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند، داشتن دانش کافی زبان انگلیسی است. داوطلبان باید مدرک زبان معتبری برای مهاجرت داشته باشند.

پکیج های آمادگی آزمون زبان موجود شده است که نیازی به تهیه پکیج های جداگانه نخواهید داشت ، مباحث بصورت فیلم آموزشی و نکته محور بوده که توسط مدرس تا یکسال پشتیبانی مستقیم خواهید داشت + سوالات جدیدترین آزمون ها با شما تمرین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیام دهید 09306406058
پکیج MSRT / پکیج EPT / پکیج Tolimo / پکیج UTEPT / …


www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
میهمان
محمدرضا
9 مهر ، 1402

سلام از طریق این گرایش مهندسی پزشکی میشه وارد حوزه کاری پورتز های دندانی شد ؟مثلا ساخت دندان مصنوعی

سینا
میهمان
سینا
9 مهر ، 1402

واقعا مطلب کاملی بود تو سطح وب فارسی عمدتا مطالب خیلی کلی و ارمانگرایانه نوشته شده نه جزئیات عملی و واقعی

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x