کد خبر: 10455

تاریخ بروزرسانی : 1396/05/15

تامین حقوق استادان با پذیرش دانشجویان دکتری

منابع آزمون دکتری

رضا حسینی اظهار داشت پذیرفتن دانشجویان دکتری پژوهش محور مزایا و معایبی دارد . در ایران دانشجویان بر اساس نیاز کشور تربیت نمی شود بلکه شورای گسترش بدون بررسی نیاز کشور تعیین می کنند چه تعداد دانشجو پذیرفته شود.

ایشان افزود : اصلاح ساختار تامین مالی دانشگاه ها راه اصلی و طولانی مدت است به این معنی که استاد با قبول پروژه از بیرون دانشگاه حقوق دانشجو و نیاز کشور را تامین می کند تا کار با کیفیتی نیز تحویل دهد در غیر این صورت روال کنونی طی می شود.

علاوه بر این موارد با قبول دانشجوی دکتری پژوهش محور ممکن است مقاله های مناسبی هم تولید نشود زیرا نیاز ما در صنعت ابتدایی است و وزارت علوم باید خواستاری مقالات را کم کند مثلا یک مقاله ای اس ای را درخواست دهد.

اگر وزارت علوم شرط نوشتن مقاله را قرار ندهد کیفیت کارها و سواد دانشجویان کاهش می یابد و اگر تعداد مقالات زیاد شود دانشجو نمیتواند به کار خود متمرکز شود.

وی ادامه داد : در همه دنیا قبولی دانشجو شرایط خاصی دارد در واقع بعد از اینکه مطمئن شدند دانشجویان کارشناسی توانایی در حل مشکل صنعت ندارند دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش می کنند و اگر هم این دانشجویان نتوانند مشکل خیلی تخصصی را حل کنند دانشجوی دکتری پذیرفته میشود.

در نتیجه باید سطح کیفی که صنعت به دانشگاه ها سفارش می دهد بسیار بالا باشد چون دانشجویان دکتری در حال تربیت هستند. با اینکه صنعت کشور ما هنوز درگیر مشکلات اولیه است ولی باید پذیرش در مقطع دکتری سخت گرفته شود حتی این کار در سطح ارشد هم میتواند انجام گیرد.

مطلب پیشنهادی :  تمدید مهلت انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال 1403

در ایران متاسفانه مدرک با منزلت های اجتماعی گره خورده است اما در کشورهای دیگر میزان حقوق با میزان مهارت ارتباط مستقیم دارد و ملاک های کارآمدی تعریف میشود اما ایران توانایی تعیین ملاک های کارآمدی نداشته و بر اساس مدرک حقوق پرداخت میشود.

دلایل این مشکلات پذیرش بی حساب و کتاب دانشجوی دکتری است  و این به خاطر بالا بردن رشد مقالات در سطح دنیا است و تعداد دانشجویان دکتری را به اندازه شاخص های جهانی بالا میبرند. اما در کشورهای دیگر این شاخص با روند طبیعی رشد میکند اما در ایران رشد ما به خاطر اینکه شاخص ها را مصنوعی می کنیم کاریکاتوری است.

نشانه یک کشور پویا افزایش مراجعه صنعت به دانشگاه است و این امر باعث میشود به خودی خود تعداد دانشجویان ارشد و دکتری بیشتر شده و کشور پیشرفت خواهد کرد. مسئولان باید این مشکل را حل کنند.

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x