کد خبر: 1993

تاریخ بروزرسانی : 1401/06/25

سرفصل های درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته

منابع آزمون دکتری

سرفصل های درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته

معرفی جامع و تخصصی رشته آسیب شناسی ورزشی

———————————————————————

فهرست درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته :

✅ ورزش وآسیبها

✅ طب ورزشی

✅ پیشگیری ازآسیبها و بیماریها

✅ اصول عمومی آسیبهای ورزشی

✅ انواع صدمه

✅ پیامدها وعوارض ناشی از آسیب های عضلانی

✅ آرتروز و ورزش

✅ اقدامهای درمانی حاد وسریع درمحل وقوع آسیبهای ورزشی

✅ بیومکانیک آسیبهای ورزشی

✅ قواعد پیشگیری یا اقدامهای احتیاطی

✅ روشهای درمانی

✅ مفاهیم پایه در حرکات اصلاحی

✅ رشد جسمانی

✅ ناهنجاریهای اندام فوقانی

✅ ناهنجاریهای اندام تحتانی

✅ نشستن

✅ راه رفتن

✅ وضعیت بدنی و فعالیت های ورزشی

✅ آشنایی با اصول طراحی و اجرای تمرین های توانبخشی و درمانی

بخشهایی از بسته درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته :

ورزش وآسیبها

حتی بدون ارائه دلایل علمی بسیاری از مردم به تأثیر سودمند ورزش درسلامتی وایجاد نشاط در زندگی واقفند. آنان همچنین تأثیرجسمانی ورزش را درتقویت عضله ها ، توسعۀ تحرک وتعادل ، افزایش استفامت ، کنترل بهتر وزن تجربه می کنند؛ واین امر به طور همزمان زندگی اجتماعی واوقات فراغت آنان را بهبود می بخشد. یافته های پزشکی حاکی از آن است که انجام منظم فعالیتهای ورزشی درپیشگیری از بیماریهای قلبی مؤثر است وهجوم بیماریهای حاد دوران پیری را به تأخیر می اندازد.

آگاهی ازتأثیر بالقوۀ ورزش، توأم با بهبود وضعیت اجتماعی واقتصادی ، حاکی از آن است که بسیاری از ما از فراغت کافی برخورداریم ، و همین موجب افزایش تعاداد افرادی شده است که به طور منظم به ورزش می پردازند. از طرفی، نگاه ما به ورزشهای مسابقه ای تغییر یافته است که این خود به معنی وارد آمدن فشار بیشتر به افراد برای خلق نتایج چشمگیراست .

این دو، به نوبه خود ، فشار بیشتری برارائه کنندگان خدمات پزشکی وارد آورده است. خوشبختانه ، افزایش قابل توجهی در وقوع آسیبهای ناشی از حوادث به چشم نمی خورد، واین شاید به دلیل پیشرفت وتوسعه وسایل وتجهیزات ورزشی وتمرینهای پایه ای باشد. البته آسیب های ناشی از فعالیت بیش ازحد افزایش یافته است چرا که عدۀ بیشتری به ورزش دوآهسته وشرکت در رویدادهای ورزشی مانند انواع ماراتنها روی آورده اند که زمانی فقط برای ورزشکارانه با تجربه مناسب به نظر می رسید. باید با آگاهی از شیوه های پیشگیری وکاربرد آنها، ازوقوع بسیاری از آسیبهای ناشی از پرکاری ممانعت به عمل آورد.

عوامل مهمی که با بروز آسیبهای ورزشی ارتباط دارند:

درهررشتۀ ورزشی ،تعدادی عوامل با درجه اهمیت متفاوت وجود دارد که باید هنگام بررسی آسیبهای آن رشته مورد توجه قرارگیرد

  1. ویژگیهای ورزشکار در درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته

– سن ، پرقدرت وخاصیت ارتجاعی بافتها مؤثراست . قدرت عضلانی تقریباً دراوایل سنین سی تا چهل سالگی به تدریج کاهش می یابد. این درحالی است که خاصیت ارتجاعی وترها ورباطها از سی سالگی واستحکام استخوانها پس از پنجاه سالگی کاهش نشان می دهد.

– عدم تحرک وفعالیت ، موجب تسریع استحاله عادی عضله ها ، استخوانها، رباطها، وترها وسطوح مفصلی می شود، درحالی که تحرک و فعالیت این فرایند را به تأخیر می اندازد. برخلاف توانایی فکری وعقلانی که درمحدودۀ سنی سی تا شصت سالگی به اوج خود می رسد، دستیابی به اوج تواناییهای جسمانی درفاصله بیست تا چهل سالگی میسراست.

– خصوصیتهای فردی، از قبیل خلق وخوی وبلوغ ممکن است درتمایل یا عدم تمایل فرد به خطرپذیری یا اجتناب ازخطر مؤثر باشد.

– تجربه ، مهم است ، زیرا اغلب آسیبها در شروع فصل و پایان مسابقه و به علت آمادگی بدنی کافی اتفاق می افتد. ازسوی دیگر ، تمرین بیش ازحد نیز خود موجب بروز آسیب می شود.

– تکنیک ، یکی از عوامل بسیار مهم وقابل توجه باری افرادی است که در ورزشهایی مانند پرش ارتفاع، پرتاب نیزه وتنیس شرکت می کنند. تکنیک غلط ممکن است دربروز علائم وضعیت پرکاری وایجاد آسیبهای ضربه ای مؤثر باشد؛ به عنوان مثال می توان از اسکی سرعت نام برد.

– گرم نکردن، می تواند موجب بروز آسیبهای عضلانی ووتری شود.

– رقابت فشرده یا برنامه های تمرینی شدید، که زمان لازم برای تجدید قوا را درپی نداشته باشد خطر وقوغ آسیب را افزایش خواهد داد.

– بیماری ، ( برای مثال: عفونت وآنفلوانزا) خطرالتهاب عضلۀ قلبی را افزایش می دهد. هیچ ورزشکاری نباید قبل از بهبودی کامل به انجام تمرینهای ورزشی یا شرکت در رقابت بپردازد.

– رژیم غذایی متعادل ، که شامل مصرف کافی مایعات باشد، یکی ازشرطهای لازم برای انجام فعالیتهای ورزشی است.

– عوامل عمومی ، مانند استراحت وخواب کافی واجتناب از مصرف الکل خطر آسیب را کاهش می دهد.

2- وسایل و امکانات ورزشی در درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته

– وسایل مورد استفاده ، ممکن است ناکافی ، دارای طراحی غلط وناقص باشند.

– پوششهای محافظ ، ممکن است نامناسب ، ناکافی یا حتی غیرقابل استفاده باشند.

– امکانات ورزشی ، همیشه مناسب فعالیت مورد نظرنیست.

– نور نامناسب ، در ورزشگاه می تواند درتشخیص رنگها، تخمین فاصله ودقت بینایی ورزشکار اختلال ایجاد کند.

– شرایط نا مساعد جّوی خطر بروز آسیب را افزایش می دهد.

3- ویژگی ورزشها در درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته

ورزشهای مختلف انتظارات مختلفی را نیز در ورزشکاران به وجود آورده است. شاید درورزشهای رقابتی خطر وقوع آسیب زیاد باشد، ولی بسیاری ازافراد تمایل زیادی به شرکت دراین نوع رقابتها دارند وازاین راه رضایت خاطر زیادی کسب می کنند. ورزشکاران متماز غالباً الگو وسرمشق جوانانی هستند که برای حضور در میادین ورزشی وانجام نهایت تلاش مورد تشویق وترغیب قرارمی گیرند. همچنین ورزش درسطوح عالی علاقۀ شدید عموم مردم را برمی انگیزد ونقش مهمی در زندگی بسیاری از مردم ایفا می کند، وقرارنیست آن را منع کنیم.

هرورزشی ، صرف نظر ازسطح آن ، درانتظاراتی که درورزشکاران ایجاد می کند وهمچنین ویژگیهای خاصی که موجب بروز آسیبهای پرکاری وضربه ای میشود، درنوع خود منحصر به فرد است.

طب ورزشی :

طب ورزشی مواردی مانند: آماده سازی وتمرین، پیشگیری ازآسیبها وبیماریها، تشخیص آسیبها وبیماریها، توانبخشی وبازگرداندن ورزشکار به صحنۀ فعالیت های ورزشی را دربرمی گیرد. این تعریف به ورزشکاران ، ورزش ، وسایل ورزشی و ابزارشناسی تشخیص مربوط می شود.

آمادگی وتمرین

آمادگی وتمرین شامل آموزش شیوه های تمرین، تکنیکها ، نیازهای تغذیه ای ، تأثیر سوء داروها والکل وآمادگیهای روانی مورد نیاز برای شرکت درمسابقه است.

شیوه های تمرین

اگرچه درپرورش یک ورزشکار خوب عوامل متعددی دخیل است، ولی دستیابی به آمادگی کامل وخوب ( مثلاً با برنامه های تمرینی متناوب واستقامتی) برای کلیۀ فعالیتهای ورزشی اساسی تلقی می شود.

تمرینات قدرتی شامل تمرینهای ایزومتریک وانواع تمرینهای پویاست.نمونه ای خوب ازتمرینهای پویای قدرتی  که درسالهای اخیرگسترش یافته است، تمرین قدرتی ایزوکنتیک است . دراین روش ، عضله ها دربرابر مقاومت سازگار وارد عمل می شوند. افزایش انعطاف پذیری ، با انجام دادن تمرینهای کششی میسر خواهد شد. این نوع تمرین یکی از شیوه های جدیدافزایش قابلیت تحرک است که به طور مؤثری موجب پیشگیری ازبروز آسیبهای عضلانی ، وتری ومفصلی خواهد شد. آمادگی عمومی ، تمرینهای قدرتی وانعطاف پذیری در تمام ورزشها ضروری است وباعث اصلاح وتکامل مهارتها دررشته های ورزشی می گردد.

تکنیک

دربیشتر ورزشها ، شاهد اصلاح وتکامل دایمی تکنیها هستیم . گرایش به ورزش درحل افزایش است، پس اگر قراراست مانع آسیبهای ناخواستۀ ناشی از پرکاری شویم، اجرای تکنیک به شکل صحیح ضروری است.

رژیم غذایی

فیزیولوژیستها اهمیت رژیم غذایی متعادل را برای ورزشکار، قبل وبعد از تمرین ودرخلال مسابقه گوشزد کرده اند. همچنین نوشیدن مایعات درخلال وبعد از تمرین به منظور جبران مایعات از دست رفته دارای اهمیت است. جای تعجب است که بسیاری از ورزشکاران از این واقعیت مطلع نیستند. رژیم غذایی متعادل و مناسب درخلال مسابقه، تمرین یا بعد ازآن ازاهمیت بسزایی برخورداراست.

داروها والکل

استفاده از داروها به منظور بالا بردن سطح فعالیت چیزی جزفریب نیست و می تواند احتمال بروز آسیب را افزایش دهد. استفاده از دارو درارتباط با ورزش به هرشکلی محکوم است.

الکل ، تا 48 ساعت پس ازمصرف ،تأثیر زیانباری برعملکرد ورزشکار دارد وخطر بروز آسیب را افزایش می دهد. همچنین موجب از بین رفتن تأثیر مثبت تمرین می شود. ورزش والکل با یکدیگر سازگاری ندارند.

تنباکو نیز، علاوه برعوارض جانبی ، برعملکرد ورزشکار تأقیر سوء می گذارد.

آمادگیهای روانی

اجرای مهارتهای ورزشی از بسیاری جنبه ها به آمادگی روانی بستگی دارد. هرچند ارزیابی علمی تأثیر عوامل روانی مشکل است ، اما ورزشکاری که ازتعادل روانی و انگیزه برخوردار باشد معمولاً برنامۀ بهتری ارائه خواهد کرد.

پیشگیری ازآسیبها و بیماریها

پیشگیری از بیماریها وآسیبهای ورزشی دست کم تا حدی به لباس مناسب ( لباسهای محافظ) ، تجهیزات ، قوانین، امکانات وکنترلهای بهداشتی بستگی دارد.

لباس

دربسیاری از ورزشها، کفش یا پوتین مهمترین جزء پوشش است . کفش یا پوتین باید به گونه ای طراحی شده باشد که نیاز ورزشکار را مرتفع سازد. بازارهای امروزی با ارائه انواع لوازم وتجهیزات برای رشته های ورزشی کار انتخاب را راحت تر کرده اند. مثلاً دونده ها به کفشهایی نیاز دارند که ازپای آنان بخوبی محافظت کند وتخت محکمی داشته باشد تا درسطوح سخت به شکل ضربه گیرعمل کند. بازیکنانی که در زمین بازی می کنند، مثلاً بازی اسکواش ، به کفشهایی نیاز دارند که آنان را از برخورد شدید با سطح محوطۀ بازی درامان نگه دارد . دراسکی سرعت، طراحی پوتین وچوبهای اسکی ، واسکیها به گونه ای است که به طور مؤثر از بروز حادثه وآسیب می کاهد ولی چشم اندازآن را دگرگون کرده است.

لباسهای محافظ

دربسیاری از ورزشها، مانند شمشیر بازی ، هاکی روی یخ، کریکت ، بیسبال ، فوتبال امریکایی وسوارکاری لباسهای محافظ بهتری ارائه شده است. پیشگامان طب ورزشی ، نه تنها تلاش می کنند لباسهای محافظ مطابق استاندارد های لازم باشد، بلکه مراقبند که ورزشکاران ازاین لباسها استفاده کنند.

تجهیزات وقوانین

اگرتجهیزات مورد استفاده در ورزش به شکل نادرست مورد استفاده قراربگیرد ، خود می تواند عامل صدمه باشد. اگر قوانین وتجهیزات ورزشی خود عاملی برای بروز آسیب باشند، باید اصلاح شود.

تسهیلات ورزشی

زمانی درایجاد تسهیلات ورزشی ، فقط تکنولوژی وجنبه های اقتصادی مورد توجه بود ودراین مورد با متخصصین پزشکی مشورت نمی شد، اما امروز وضعیت تغییر کرده است. مسئولین تشخیص داده اند که مثلاً سطوح زمین وچمن بازی چگونه باید طراحی وساخته شود تا نیاز فعالیتهای مختلف ورزشی را مرتفع سازد.

آزمایشهای عادی پزشکی در درس آسيب شناسي ورزشی پیشرفته

انجام آزمایشهای عادی پزشکی هرگز نمی تواند احتمال بروز بیماری قلبی وعروقی پنهان را کاملاً برطرف کند، اما درتشخیص هرنوع عفونت یا اندامهایی که از آسیبهای مزمن رنج می برند، مفید واقع می شود. این آزمایشها ، زمانی مورد نظر انجام شود . انجام آزمایش قبل از مسابقه ودرشروع خاص رشتۀ ورزشی مورد نظر انجام شود. انجام آزمایش قبل ازمسابقه ودرشروع فصل مسابقه مهم است ، زیرا زمینه های بروز خطربرای ورزشکار را آشکار می سازد ومربی را درتنظیم برنامه های تمرینی خاص یاری می دهد. دربیشتر ورزشها، ارزیابی سیستم اسکلتی – ماهیچه ای دارای ارزش خاصی است.

تشخیص ودرمان آسیبها وبیماریها

آسیبهای جدی وحاد، عموماً دربیمارستان تا حد رضایت بخشی درمان می شوند و همین آسیبهای حاد ومزمن است که برای مربیان ورزشی مشکل ایجاد می کند. آسیبهای می نیسکی وپرکاری، ازجمله التهاب ضریع استخوان وتاندونها و کیسه های زلالی اغلب بسختی قابل تشخیص ودرمان است وهیچ گاه بخوبی قابل شناسایی نیست.

توانبخشی وبازگشت به فعالیتهای ورزشی

آسیبها، بسته به شدت ومحل بروز، دارای سرعت التیام خاصی هستند. اگر قرار است توانبخشی به شکلی کامل انجام شود ، کسی که مداوای آسیب دیدگی را برعهده دارد باید ازفرایند آگاه باشد وهمچنین نیازهای ورزش مورد نظر را بشناسد. دراین صورت است که بخشهای مختلف برنامۀ توانبخشی بخوبی طراحی وبا موفقیت کامل موجب بازگشت فرد به فعالیتهای ورزشی خواهد گردید.

معرفی جامع و تخصصی رشته آسیب شناسی ورزشی

اصول عمومی آسیبهای ورزشی

آسیبهای ناشی از ضربه

آسیبهای اسکلتی ( شکستگیها)

آسیبهای اسکلتی در ورزش ، به ویژه درورزشهایی مانند فوتبال ، راگبی ، فوتبال امریکایی،هندبال ، هلاکی روی یخ وچمن ، وورشهای انفرادی از قبیل اسکی سرعت وصحرایی ، ژیمناستیک وسوارکاری که درآنها امکان برخورد وجود دارد، نسبتاً شایع است.

اصولاً باید شکستگی را یک آسیب بالقوه جدی تلقی کرد چون نه تنها اسکلت بلکه بافتهای نرم مجاور آن مانند عروق ، اعصاب ، تاندونها، رباطها، عضله ها وپوست نیز دچار آسیب می شود.

شکستگی ممکن است نتیجۀ یک ضربۀ مستقیم باشد، مثل ضربه به ساق پا . ضربه غیرمستقیم نیز می تواند موجب بروز شکستگی گردد، مانند زمانی که فرد بر اثرازدست دادن تعادل به طرز دردناکی زمین می خورد وپایش می شکند.

انواع صدمه

شکستگیها را می توان به انواع عرضی، مایل ، مارپیچی یا مرکب تقسیم کرد. هنگامی که دوسراستخوان شکسته پوست را بشکافد، شکستگی بازیا مرکب نامیده می شود. زمانی که پوست صدمه نبیند، شکستگی بسته یا ساده است.

درشکستگیهای مرکب ، خطر بروز عفونت دراستخوان بسیاراست وبه درمان ویژه نیازدارد. اگر شکستگی سطح مفصل مجاور را نیز دربربگیرد، آن را شکستگی سطح مفصلیمی نامند . شکستگی اوالژن نوع دیگری از شکستگی است که در آن بخشی از استخوان که به ماهیچه یا رباط متصل است، کنده می شود.

موضع :

نوع ورزشی که موجب صدمه شده است ، می تواند محل شکستگی را مشخص کند. شکستگی ساق پا در بازیکنان فوتبال بیشتر اتفاق می افتد، درحالی که شکستگی ساعد در ژیمناستهاوشکستگی ترقوه درسوارکاران شایع تراست.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x