کد خبر: 4221

تاریخ بروزرسانی : 1397/08/14

سرفصل های درس فیزیولوژی میکروارگانیسم ها

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : فیزیولوژی میکروارگانیسم ها

———————————————————-

فهرست:

فصل اول:مقدمه

نکات کلیدی فصل اول

فصل دوم :چگونگی بقاء میکروارگانیسم هادر شرایط محیطی مختلف

نکات کلیدی فصل دوم

فصل سوم : بیوانرژی

نکات کلیدی فصل سوم

فصل چهارم :مسیر های تولید انرژی

نکات کلیدی فصل چهارم

فصل پنجم: انتقال متابولیت ها

نکات کلیدی فصل پنجم

فصل ششم : فیزیولوژی و متابولیسم باکتری ها

نکات کلیدی فصل ششم

فصل هفتم : فیزیولوژی و متابولیسم آرکی ها

 نکات کلیدی فصل هفتم

فصل هشتم : متابولیسم هیدرات های کربن غیر از گلوکز

نکات کلیدی فصل هشتم

فصل نهم : مکانیسم حل کنندگی فسفات توسط میکروارگانیسم ها

نکات کلیدی فصل نهم

فصل دهم : تنظیم مسیر های متابولیکی

نکات کلیدی فصل دهم

منابع

 بخش هایی از بسته درسی فیزیولوژی میکروارگانیسم ها

فصل اول : مقدمه

فیزیولوژی میکروارگانیسم ها

امروزه با  مطالعات فراواني که دانشمندان در عرصه هاي مختلف انجام داده اند، مي توان بي اغراق ادعا کرد که استفاده از ميکروارگانيسم ها انقلاب عظيمي در همه ابعاد زندگي انسان به وجود آورده است.

بشر با شناخت ميکروارگانيسم ها از گذشته تا  کنون هم توانسته فعاليت هاي نامناسب آنها را بر زندگي انسان کنترل کند در واقع از آنها بر عليه خودشان استفاده کند وهم از آنها در زمينه هاي گوناگون بهره ببرد.

در حال حاضر شاهد کاربرد ميکروارگانيسم ها در توليد انواع محصولات دارويي از جمله آنتي بيوتيک ها هستيم. و يا از ديگر مواد حاصل از متابوليت  آنها براي مصارف پزشکي و افزودني هاي غذايي نظير الکل ها، و يتامين ها، آنزيم ها و … بهره مي بريم.  همچنين در صنعت شاهد نقش موثر اين موجودات ريز در زمينه هاي مختلف هستيم.

ميکروارگانيسم ها و تاريخچه آنها

ميکروارگانيسم ها  موجودات ريز ميکروسکوپي هستند که با چشم ديده نمي شوند و طول آنها کمتر از 1mm مي باشد. اين ريزسازواره ها با وجود تشکيلات ساده شان قادر به فعاليت هاي اساسي فيزيولوژي هستند که موجودات آلي با ساختمان چند سلولي اين کارها را انجام مي دهند.

جهان ميکروارگانيسم ها (ميکروب ها) را اولين بار تاجري هلندي به نام آنتوان وان ليونهوک  مشاهده کرد. او با ميکروسکوپ هاي ساده اي که ساخته بود، دانه هاي گياهي، مو، آب، شير، خون، بزاق، چرک لثه و اطراف دندان را مورد بررسي قرار داد و توانست قسمت هاي مختلف گياهان، گلبول هاي خون و از همه مهمتر باکتري هايي را که امروزه مي شناسيم ببيند و شکل آنها را ترسيم کند.

بعد از ليون هوک ميکروسکوپ به تدريج تکميل شد و به صورت امروزي در آمد. دانشمندان مختلف از جمله پاستور کم کم به کارهاي ميکروسکوپي پرداختند و نتايج خوبي را به دست آوردند. در واقع بعد از آنکه ليونهوک نشان داد که موجودات ميکروسکوپي زيادي در طبيعت وجود دارند، دانشمندان راجع به منشأ اين موجودات ريز ميکروسکوپي مشتاق به مطالعه شدند. در زمينه مبدأ ميکروارگانيسم ها از ابتدا دو نظريه مطرح شد :

1-برخي از دانشمندان عقيده داشتند که اين موجودات ريز ميکروسکوپي (ميکروارگانيسم ها) خود به خود و از مواد بيجان بوجود آمده اند. که اين نظريه تا سال هاي زيادي بدون اثبات پذيرفته شده بود.

 بعد ازچندين  سال يک کشيش ايتاليايي به نام «لازارو اسپالانزاني » ثابت کرد :

2- ميکروارگانيسم ها نيز مانند جانوران و گياهان از همنوعان خود به وجود مي آيند. که اين نظريه تا کنون هم پابرجاست.

 انواع ميکروارگانيزم ها

ميکروارگانيسم ها شامل : باکتري ها ، قارچ ها ، ويروس ها ، جلبکها ، پروتوزواها ، گلسنگ ها، مخمرها و کپک ها هستند که در نگاه کلي تر مي توان به ريکتزياها، لوورها، سيانو با کتري ها، کلاميدها و ميکوپلاسماها هم اشاره کرد.

1)باکتري ها

از نظر تعداد، باکتري ها بزرگترين گروه ميکروارگانيسم ها در مقايسه با ساير جمعيت آن است. باکتري ها براي رشد به منبع کربن و انرژي نياز دارند. براي انواعي از باکتري هايي که جهت اغلب عمليات هاي بيولوژيکي به کاربرده مي شوند يک ترکيب آلي بعنوان منبع کربن و انرژي مورد استفاده قرار مي گيرد.

بدين صورت که ميکروارگانيسم ماده اي آلي را اکسيد نموده و مصرف مي نمايد. براي ساير باکتري ها مانند کموسنتتيک اتوتروف ها يا کموليتوتروف ها منبع انرژي از اکسيداسيون يک ترکيب غير آلي تأمين گشته که اين منبع، کربن و کربن دي اکسيد مي باشد. باکتري ها به عنوان يک گروه عمومي در ابتدا بر اساس اختلافات فيزيولوژي  با استفاده از گوناگوني خصوصيات متابوليکي- فيزيکي خود، براي موقعيت شان تقسيم بندي مي شوند.

در واقع پاسخ گروه هاي مختلف باکتري به اکسيژن منجر به طبقه بندي آنها در سه دسته مي شود :

دسته اول : باکتري هاي هوازي هستند که جهت رشد و فعاليت به اکسيژن نياز دارند.

دسته دوم : باکتري هاي غير هوازي اختياري که قادر به رشد  در حضور و يا عدم حضور اکسيژن مي باشند.

دسته سوم : باکتري هاي غير هوازي حقيقي که فقط در محيط هاي عاري از اکسيژن رشد مي نمايند.

2)قارچ ها

 تا زمان هاي طولاني زيست شناسان قارچ ها و گياهان را در يک گروه قرار مي دادند چون قارچ ها متحرک نيستند، ديواره سلولي دارند و بعضي از آنها اندام هايي مانند ريشه مي دوانند. اما قارچ ها ويژگي هاي منحصر به فرد ديگري دارند که باعث قرار گرفتن آنها در فرمانروايي جداگانه مي شود. قارچ ها کلروفيل ندارند و بنابراين قادر به انجام فرايند فتوسنتز نيستند و از آنجايي که قارچ ها هتروتروف اند انرژي خود را از راه تجزيه مولکول هاي آلي موجود در محيط خود به دست مي آورند.

 

 

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x