کد خبر: 4210

تاریخ بروزرسانی : 1397/08/14

سرفصل های درس اکولوژی میکروارگانیسم ها

منابع آزمون دکتری

نام بسته درسی : اکولوژی میکروارگانیسم ها

————————————————————————–

فهرست:

فصل اول : مقدمه

نکات کلیدی فصل اول

فصل دوم : اکولوژی میکروارگانیسم ها

نکات کلیدی فصل دوم

فصل سوم : تطابق میکروارگانیسم ها با شرایط محیطی

نکات کلیدی فصل سوم                                               

فصل چهارم : زیستگاه میکروارگانیسم ها

نکات کلیدی فصل چهارم

فصل پنجم : عوامل موثر بر انتشار میکروارگانیسم ها

نکات کلیدی فصل پنجم

فصل ششم : عوامل موثر بر زیستگاه های میکروبی

نکات کلیدی فصل ششم

فصل هفتم : عامل موثر انتخاب طبیعی بر میکرومحیط

نکات کلیدی فصل هفتم

فصل هشتم : روابط بین میکروارگانیسم ها

نکات کلیدی فصل هشتم

بخش 1-8 : رابطه تضاد یا ناسازگاری

نکات کلیدی بخش 1-8

بخش2-8 : رابطه انگلی

نکات کلیدی بخش2-8

بخش 3-8 : رابطه همیاری

نکات کلیدی بخش 3-8

فصل نهم : بیوفیلم ها

نکات کلیدی فصل نهم

فصل دهم : شناسایی باکتری ها در محیط های زیستی

نکات کلیدی فصل دهم

 بخش هایی از بسته درسی اکولوژی میکروارگانیسم ها

فصل اول : مقدمه

مقدمه ای  بر اکولوژی میکروارگانیسم ها

اکولوژی میکروبی  مطالعه ارتباطات میکروبی با ارگانیسم های دیگر و همچنین با محیط های غیر زنده است .این ارتباطات بر پایه استفاده های اینترکشنی از منابع بنا شده است و اثرات وسیعی را حتی تا میزان جهانی  دارد .

میکروارگانیسم ها و همچنین اینترکشن های آن ها ،می توانند اجتماع های فیزیکی پیچیده را تشکیل دهند که اغلب به عنوان بیوفیلم (Biofilm  ) توضیح داده می شوند . این ها در سطح زنده و غیر زنده و ساکن اتفاق می افتد و اثرات بزرگ و مهمی را روی بقاء میکروب و ایجاد بیماری دارند .

اکثریت میکروارگانیسم ها در اجتماعات پیچیده، یا رشد نکرده اند و یا اینکه شناخته نشده اند . این مورد فهم و شناخت ما را از اینترکشن های میکروبی و نقش آن ها در طبیعت و بیماری ها محدود می کند .تکنیک های مولکولی بهترین شناخت را از این ارگانیسم های کشت داده نشده فراهم می کند .

اکولوژی میکروارگانیسم ها با اکولوژی گیاهان فرق می کند . میکروارگانیسم ها اندازه و سایز کوچکتری دارند. و محیط آنها میکروسکوپی است و با چشم دیده نمی شوند .در گیاهان شکل های گوناگونی وجود دارد ،ولی در میکروارگانیسم ها تنوع و گوناگونی زیادی وجود دارد.

در گیاهان و جانوران زنجیره غذایی به منظور واقعی وجود دارد ولی در میکروارگانیسم ها زنجیره غذایی همان مسیر های متابولیکی می باشند . شکمبه (Rumen) نوشخوار کنندگان یک محل مناسبی برای دیدن زنجیره غذایی میکروارگانیسم ها است.

همچنین میکروارگانیسم ها بوسیله استفاده از مولکول های سیگنالی شیمیایی واکنش می دهند، که به جمعیت میکروبی اجازه می دهند تا به انبوه جمعیت افزایش یافته پاسخ دهد .این پاسخ ها شامل quorum sensing  هستند که تنوع وسیعی از خصوصیات و ویژگی های میکروبی را کنترل می کنند .

هر میکروب در محیط Microenvironment  (میکرومحیط)زندگی می کند. مثلاً میکرومحیط هایی مثل پوست، لثه، نوک ریشه دندان و ریشه گیاهان.

اکولوژی میکروارگانیسم ها در واقع رابطه بین خود میکرو ارگانیسم ها و محیط های اطراف را چه biotic  ( زنده ) و چه Abiotic ( غیر زنده ) مشخص و بررسی  می کند .اکولوژی میکروارگانیسم ها مربوط به باکتری ها ،قارچ ها و بعضاً ویروس ها   می باشد .

در اینجا چند نوع رابطه وجود دارد :

1-تولید کننده اولیه : انرژی را وارد محیط می کند .

2-مصرف کننده اولیه : انرژی تولید شده توسط تولید کننده ها را مصرف می نماید.

 3-مصرف کننده ثانویه: از مواد تولید شده توسط مصرف کننده اولیه ،استفاده  می نماید.

میکروارگانیسم ها به عنوان تولید کنندگان اولیه عمل می کنند، که ماده آلی را جمع آوری می نمایند .منابع انرژی شامل هیدروژن،سولفید و متان هستند. علاوه بر این، اکثریت شیمیوهتروتروف ها ماده آلی را که تولیدکنندگان اولیه جمع آوری می نمایند ،تجزیه می کنند و باعث آزاد کردن مواد غذایی غیر آلی از ماده آلی می شوند .

ترکیبات آلی بزرگ و مهم مورد استفاده بوسیله میکروارگانیسم ها در ساختار، اتصال، ترکیب عنصری و موفقیت برای تجزیه، تحت شرایط هوازی و بی هوازی  فرق می کنند .مثلاً لیگنین فقط تحت شرایط هوازی تجزیه می شود، در حقیقت دارای پیچیدگی های مهمی در ابقاء و نگهداری کربن در بیوسفر است .

شکمبه نوشخوارکنندگان مثال فوق العاده ای از اینترکشن دو طرفه بین نوش خوارکننده و اجتماع میکروبی پیچیده اش است .در این اجتماع میکروبی ،مواد گیاهی پیچیده به ترکیبات آلی ساده شکسته می شوند که می توانند به وسیله حیوان جذب شوند .مثلاً تشکیل گازهای زاید مثل متان که به محیط آزاد می شود. در این رابطه آن باکتری ای که سلولز را می شکند و در واقع start را برای تولید انرژی می زند را تولید کننده اولیه گویند

 

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x