کد خبر: 4355

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/01

مطالعه در صبحگاه مفید است ؟

منابع آزمون دکتری

مطالعه در صبحگاه مفید است ؟

مطالعه در صبحگاه مفید است ؟

اگر بخواهید مبحث مشخصی را در طول روز بخوانید قطعاً زمان معلومی از وقت خود را به آن اختصاص می‌دهید.
ابتدای صبح بهترین زمان برای یادگیری خواهد بود. حجم کمتری از استرس و فراموشی در ادمی شکل میگیرد . این چینین که بتوان مطالعات را دسته بندی در ساعات اولیه روز مطالعه کرد بهترین شرایط را فراهم میسازد.

شما به دیدگاهی نیاز دارید که منجر به یک اقدام فوری شود و تأثیر زیادی بر کاری که می‌خواهید انجام دهید، داشته باشد. وقتی که دیدگاه های قدرتمند، روش زندگی کردن شما را تغییر می‌دهند، زندگی شما بهبود پیدا می‌کند.

علت پیشنهاد مطالعه در صبحگاه این است که شرایط مناسب ذهنی وجود دارد، انرژی بیشتری بر بدن حکم فرما خواهد بود .
شاید به نظر جالب بیاید که ابتدای صبح را با یک لیوان نوشیدنی و یک موسیقی ارام شروع کنید این انرژی ابتدایی آرامشی را به شما انتقال میدهد که مطلوب ترین نتیجه را از آن در روزمرگی خود خواهید دید. ممکن است شما در صبح حافظه دیداری بهتری داشته باشید، اما توانایی تفکر انتقادی شما در بعد از ظهر به اوج خود برسد. بنابراین در برنامه‌ریزی و پیدا کردن بهترین ساعت برای درس خواندن باید به نوع مطلبی که می‌خواهید بخوانید توجه کنید.

ایجاد هر نوع تغییری بدون دانستن علت اهمیت آن در وهله‌ی اول، برای افراد دشوار است. چرا صبح زود بیدار شدن برای شما اهمیت دارد؟ چرا می‌خواهید صبح‌ها بازده بیشتری داشته باشید؟ آیا فکر می‌کنید عادت کردن به سحرخیزی در نهایت به موفقیت در کنکور دکترا منجر خواهد شد و باعث می‌شود در طول روز اعتماد به نفس و انرژی بیشتری داشته باشید؟
شاید هم زود بیدار شدن را راهی برای بهره‌مندی از وقت بیشتر می دانید؛ وقتی که می توانید آن را برای انجام کارهایی که دوست دارید صرف کنید (مثل مطالعه، نوشتن، و یا مراقبه). اگر بدانید چرا می خواهید صبح زود بیدار شوید، خواهید دید که تغییر برایتان آسان تر خواهد شد.

اگر زمان بهینه شما برای مطالعه، با مواردی که حواس‌پرتی ایجاد می‌کنند مثلا ساعت شام خوردن یا تماشای تلویزیون خانواده تداخل دارد، طبیعتا بهتر است زمان دیگری را برای درس خواندن پیدا کنید.

انسانهای موفق زود از خواب بلند می‌شوند! این جمله ساده اما مهم است. به هر حال اگر می‌خواهیم قبل از صبحانه کار خاصی انجام دهیم یا از افراد موفق در کارهای قبل از صبحانه الگوبرداری کنیم، باید قبل از صبحانه فرصتی داشته باشیم! ضمن اینکه در تمام روز (به عبارتی ساعات بعد از صبحانه…) زنگ موبایل و صدای پیام و پیامک‌ها، فرصت تمرکز و فکر کردن و «لحظات کیفی» را از ما می‌گیرند. بنابراین زود بیدار شدن می‌تواند «فرصت‌های کیفی» را برای ما ایجاد کند. در حالت عادی،‌ چند دقیقه قبل از خوابیدن و چند دقیقه قبل از بلند شدن از بستر، تنها لحظات کیفی زندگی روزمره ماست. بنابراین اشتباه نکنید. اگر یک ساعت زودتر از خواب بیدار شویم و از این یک ساعت قبل از صبحانه درست استفاده کنیم، ساعات کاری روزانه خود را ۱۰٪ افزایش نداده‌ایم. زمان کیفی روزانه خود را شاید ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد افزایش داده‌ایم! لورا وندرکام در کتاب خود توضیح می‌دهد ۹۰ درصد مدیرانی که مورد مطالعه قرار داده است قبل از ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می‌شوند. باب ایگر مدیرعامل دیزنی مطالعه روزانه خود را ساعت ۴:۳۰ صبح شروع می‌کند.

 

ساعات طلایی برای درس خواندن چه زمانی است؟

بر اساس یافته‌های علمی، ساعت های مناسب برای درس خواندن ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر و از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب هستند چون مغز بر اساس تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، بیشترین بازدهی را دارد و در بهترین حالت یادگیری است. از طرفی در ساعت ۴ تا ۷ صبح مغز در کمترین حالت بهره‌وری قرار دارد.
تحقیقات ثابث کرده‌اند که مغز شما، بخصوص کورتکس پیشانی بعد از خوابیدن، بیشتر فعال و خلاق است. ذهن شما صبح زود روشن و خالی است و انرژیتان در بالاترین سطح قرار دارد. خیلی از مردم صبح زود بیدار می‌شوند و به باشگاه می‌روند. اینکار بسیار خوبی است زیرا باعث تحرک شما می‌شود.اما باشگاه رفتن تنها کاری نیست که می‌توانید صبح انجام دهید.
 پژوهش‌ها نشان داده است که تمرین کردن وقتی که غذا خورده اید بسیار سازنده تر و تأثیرگذارتر است. پس بهتر است بعدازظهر یا کمی بعد از صبح تمرین کنید.

معایب مطالعه در صبحگاه

اگر بتوانید از خواب بیدار شوید و کارهایتان را انجام دهید، مطالعه در صبح عالی است، اما برای کسانی که اهل صبح نیستند، مطالعه در صبح راهی بد برای شروع روز به نظر می رسد.
در واقع، انجام هر کاری در صبح احتمالاً عالی به نظر نمی رسد! مطالعه در عصر ممکن است گزینه بهتری برای این نوع افراد باشد. اما نوع سومی وجود دارد که ممکن است با شما همخوانی داشته باشد. شخصی که بارها و بارها سعی کرده زود از خواب بیدار شود اما به طرز بدی شکست خورده و به عادت های قبلی خود بازگشته است.
اگر این الگو شبیه شما به نظر می رسد – تلاش برای زود بیدار شدن اما فلج شدن از احساس گیجی که در صبح دارید – یک راه حل وجود دارد. حتی زمانی که زود به رختخواب می روید، هنوز هم سخت است که با انرژی از رختخواب بیرون بپرید. شما آن احساس گیج کننده و زامبی مانند را دارید و می خواهید چرت بزنید.

در اینجا چند راه برای رفع مشکل وجود دارد:

مایعات بنوشید: تلاش برای بیدار شدن بدون آبرسانی در ابتدا مانند تلاش برای استارت زدن ماشینی است که در سرما نشسته است. ایده ی خوبی نیست.
به بدن خود منبعی از انرژی سریع الاثر و طولانی مدت بدهید: بدن و مغز شما یک شبه خاموش می شوند، به همین دلیل است که دادن انرژی مورد نیاز بدن بسیار مهم است. اما نمی‌توانید از کافئین یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای بی‌کیفیت استفاده کنید که باعث افزایش ناگهانی انرژی و به دنبال آن تصادف شود. انرژی طولانی مدت مهم است!
کاری برای بهبود خلق و خوی خود انجام دهید مانند مرتب کردن تخت خود یا مصرف مکمل. ثابت شده است که خلق و خوی صبحگاهی شما بر بقیه روز شما تأثیر می گذارد، به همین دلیل مهم است که خود را برای موفقیت آماده کنید.
یک کوکتل صبحگاهی (معمولاً آب مخلوط با مواد دیگر مانند آب لیمو) یک راه معمول برای آسان‌تر کردن زود بیدار شدن است.
و اما برنامه زمان بندی جهت مطالعه در صبحگاه برای موفقیت در آزمون دکتری بصورت زیر پیشنهاد می شود :
 
فعالیتبازه زمانیمدت زمان
صبحانه7 - 7:3030 دقیقه
مطالعه درس تخصصی7:30 - 990 دقیقه
استراحت9 - 9:1515 دقیقه
تست درس تخصصی9:15 - 10:4590 دقیقه
استراحت10:45 - 1115 دقیقه
مطالعه درس عمومی11 - 12:451.5 ساعت
مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

معایب مطالعه در شب از نظر یک داوطلب آزمون دکتری

با این حال، مانند مطالعه در صبح، مطالعه در شب نیز دارای اشکالاتی است؛ بزرگترین آن به نظر من اهمال کاری است. وقتی می‌دانید که قرار است «امشب دیرتر» مطالعه کنید، قبل از مطالعه همه چیز را در اولویت قرار می‌دهید، که باعث می‌شود تا ساعت 2 بامداد صبر کنید.
اغلب متوجه می‌شدم که جلسات مطالعه‌ام را تا زمانی که خیلی دیر شده است، کنار می‌گذارم، کم می‌خوابم یا اصلاً نمی‌خوابم، و از زندگی‌ام روز بعد در کلاس متنفر می‌شوم.
به عنوان مثال، من تا نیمه شب منتظر ماندم تا آخرین مقاله انگلیسی خود را در سال اول دانشگاه بنویسم، در مورد کتابی که نخوانده بودم، قرار است ساعت 8 صبح باشد و بعد از آن در امتحان نهایی شرکت کنم. من A گرفتم اما این غیر از موضوع است.
نکته این است که شما نمی خواهید آنقدر دیر مطالعه کنید که در نهایت شب ها مطالعه کنید و روزها بخوابید، زیرا این کار باعث می شود ریتم و برنامه خواب شما به هم بریزد. آنقدر دیر شروع نکنید که تمام شب را بیدار باشید و به سختی بتوانید چشمانتان را باز نگه دارید.
یک زمان ایده آل برای مطالعه در شب و صبح برای این موضوع وجود دارد.

آسان ترین راه برای برنامه ریزی مطالعه در صبحگاه

آسان ترین راه برای شروع برنامه ریزی صبحگاهی ، امتحان کردن است. به مدت یک هفته امتحان کنید و سعی کنید از تاثیرات آن روی عادات خود یادداشت برداری کنید. اگر در هفته ی اول مطالعه در صبحگاه را مفید یافتید سعی کنید در هفته ی بعد بهبودش دهید. اگر هم بی نتیجه بود بیخیالش بشین!
هیچ فرمول معجزه گری برای بهبود بخشی عادات صبحگاهی وجود ندارد تا بگوید چه عادت خاصی برایتان مفیدتر است بلکه بر پایه ی آزمون و خطاست که شما به یک ترکیب موفق دست می یابید که که پایه ی شما را همانند این افراد موفق بهبود می بخشد.
 
 

پایگاه اطلاع رسانی آزمون دکتری www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
‫شهبازي‬‏
میهمان
‫شهبازي‬‏
1 مهر ، 1402

ممنونم از محتوای بی نقصتون واقعااااااعالی بود.

‫بهرامی كركوندي‬‏
میهمان
‫بهرامی كركوندي‬‏
1 مهر ، 1402

عالی بود موفق باشید 🤩❤️

ارجمند
میهمان
ارجمند
1 مهر ، 1402

اگر سرکار بریم و شاغل باشیم که نمیتونیم این برنامه رو پیاده کنیم😢😢
لطفا راهنمایی کنید
گیج شدم

نوروزی
میهمان
نوروزی
1 مهر ، 1402

سلام و درود بر شما
بسیار عالی بود این مقاله
تشکر ویژه دارم از تیم حرفه ای تون

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x