کد خبر: 65182

تاریخ بروزرسانی : 1402/10/23

جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد

منابع آزمون دکتری

جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد

جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، شیوه‌نامه اجرایی آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری تخصصی(غیرپزشکی) در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و اکبر اشرفی قائم مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «شیوه‌نامه اجرایی آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری تخصصی (غیرپزشکی) در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱  » را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کردند.

این دستورالعمل مطابق با ردیف دوم راه‌کنش‌ها، اقدامات و اهداف کمی متناظر با آنها، متناسب‌سازی و تعادل‌بخشی به دوره های تحصیلی در سند تحول و تعالی، افزایش کیفیت و یکسان‌سازی نحوه برگزاری و اجرای مناسب ارزیابی جامع دوره دکتری تخصصی تدوین و ابلاغ شده است.

براساس این دستورالعمل؛ آزمون کتبی جامع در تمامی رشته‌ها استانی بوده (به استثنای واحدهای ویژه مستقل) و به صورت حضوری و متمرکز برگزار می‌شود. بخش شفاهی آزمون جامع به صورت حضوری در واحد دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین ارزیابی جامع در محل های تعیین‌شده توسط کمیته برگزاری استان (با هماهنگی واحدهای دانشگاهی) و با نظارت آن کمیته برگزار می‌شود.

در این شیوه نامه آمده است: آزمون جامع تمامی رشته‌ها در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ از تاریخ ۳۰ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

واجدین شرایط ثبت‌نام در ارزیابی جامع باید مطابق تقویم آموزشی نسبت به ثبت‌نام در واحد دانشگاهی اقدام کرده باشند در غیر این صورت حق شرکت در آزمون جامع را ندارند.

قبول نشدن در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد مطابق بخشنامه صادره از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده است که میزان تاثیر هر کدام از مراحل در آزمون برابر با ۵۰ درصد است. در صورتی که دانشجو در مرحله اول نمره قبولی را کسب کند باید وارد مرحله آزمون شفاهی شود. شرط قبول نشدن در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد، عدم کسب نمره بالای ۱۶ در آزمون است.
آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به صورت استانی و مطابق بخشنامه واحد برگزار می‌شود.
دانشجویان در صورت داشتن شرایط شرکت در آزمون جامع شامل داشتن مدرک زبان و همچنین معدل بالای ۱۶ باید درخواست شرکت در آزمون را به معاون آموزشی دانشکده ارائه کنند. در صورتی که دانشجویی برای دروس تئوری در مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری، معدل بالای ۱۶ را کسب نکرده باشد، در حالت کلی شرط شرکت در آزمون جامع را ندارد و قبل از برگزاری آزمون جامع از دانشگاه اخراج می شود.
رد شدن در امتحان جامع در دانشگاه آزاد دارای عواقبی برای دانشجو است که مهمترین آن اخراج از دانشگاه است. در صورت قبول نشدن در آزمون جامع دانشگاه آزاد در مرحله اول، دانشجو باید متحمل پرداخت هزینه برای شرکت مجدد در آزمون جامع شود.
همچنین اخراج از دانشگاه باعث می‌شود که علاوه بر عدم تحصیل در همان رشته دانشگاهی، باید مجددا در آزمون ورودی دکتری و روند مصاحبه دکتری شرکت کنند تا بتواند به عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد شناخته شود.

امکان جایگزینی آزمون جامع برای دانشجویان دکتری

شرایط شرکت 

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ،  شرایط شرکت در امتحان جامع دکتری برای دانشجویان دکتری اهمیت دارد. دانشجویان مقطع دکترای تخصصی جهت شرکت در امتحان جامع باید دارای شرایط ذیل باشند:

۱- کلیه دروس مرحله آموزشی را برابر سرفصل رشته مربوط گذرانده باشند.

۲- میانگین کل نمرات آنها حداقل 16 باشد.

۳- قبولی آزمون زبان آنها تحویل مسئول آموزش رشته شده ودر پرونده تحصیلی درج شده باشد.

۴- دروس احتمالی جبرانی را برابر نظر وتایید مدیر گروه گذرانده باشند.

۵- در صورتی که دروس وصایای حضرت امام (ره)وآشنایی با کامپیوتر را در مقاطع قبلی نگذرانده اند،الزاماً باید همراه با دروس مرحله آموزشی اخذ وگذرانده باشند.

۶- اصل مدرک – ریزنمرات وتاییدیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد تحویل مسئول آموزش شده ودر پرونده موجود باشد

۷- امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد را در زمان ثبت نام نیمسال مربوط انتخاب نموده باشند (شرط معاف شدن دانشجویان دکتری از آزمون جامع)

مطلب پیشنهادی :  تمدید مهلت انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال 1403

کلیه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی توصیه می شود قبل از انتخاب امتحان جامع با مراجعه به مسئول آموزش رشته از دارا بودن شرایط فوق مطمئن شوند، بدیهی است در صورت نقص هر کدام از موارد کارت شرکت در امتحان جامع صادر نشده وهیچگونه تعهدی نیز پذیرفته نمی شود.

شرکت مجدد در آزمون جامع دکتری

یکی از فرصت‌هایی که دانشگاه‌های سراسری و آزاد برای دانشجویان در صورت رد شدن در امتحان جامع برای مرتبه اول در نظر گرفته‌اند این است که مجدد دانشجو بتواند در آزمون جامع دکتری برای مرتبه دوم شرکت کند. لازمه دفاع از پروپوزال رساله دکتری، شرکت در آزمون جامع دکتری و کسب نمره قبولی است.
قبول نشدن در آزمون جامع دکتری منوط به این است که میانگین نمرات دروس مورد ارزیابی دانشجو در آزمون جامع بالای ۱۶ نباشد.
دانشجو در صورت عدم کسب نمره قبولی در مرتبه اول آزمون جامع، ملزم است درخواست شرکت مجدد در آزمون را با تایید استاد راهنما به مدیر گروه آموزشی ارائه کند. در صورت تایید مراتب توسط شورای گروه آموزشی و معاون آموزشی، ارزیابی دانشجو در نیمسال صورت می‌گیرد.
نحوه درخواست برای شرکت مجدد در آزمون جامع دکتری وابسته به شرایط و تصمیمات شورای گروه آموزشی است در برخی از دانشگاه‌ها در صورت رد شدن در امتحان جامع، نحوه درخواست برای شرکت مجدد به صورت حضوری از طریق گروه آموزشی انجام می شود و در برخی دانشگاه‌ها براساس درخواست در سامانه آموزشی دانشگاه اقدامات لازم برای شرکت مجدد در آزمون جامع دکتری صورت می‌گیرد.

اعتراض به نمره آزمون جامع دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد

مفاد آزمون جامع شامل دو تا سه درس تخصصی است که توسط اساتید هر رشته مشخص می‌شود. پس از اتمام فرآیند برگزاری آزمون جامع، دانشجویان باید منتظر اعلام نتایج آزمون باشند و در صورت قبولی مجوز رساله دکتری را کسب می‌کند. نتایج آزمون توسط مدیر گروه آموزشی به معاون آموزشی دانشکده اعلام می شود. معاون آموزشی دانشکده نیز در مدت زمان حداکثر یک هفته باید نتایج را به دانشجو اعلام کنند.
اگر نمره کسب شده با توجه به عملکردی که دانشجو در آزمون جامع داشته است مورد قبول نباشد و باعث رد شدن در امتحان جامع شود در این صورت لازم است دانشجو مراتب اعتراض به نمره آزمون جامع دکتری را اعلام کند تا مجددا نمره آزمون جامع در کمیته بررسی اعتراضات مورد بازبینی قرار گیرد. معمولا روال ثبت اعتراض به صورت حضوری است.
دانشجو می تواند یک هفته بعد از اعلام نتایج نهایی به صورت کتبی مراتب اعتراض به نمره آزمون را به معاون آموزشی دانشکده ارائه کند. معاون آموزشی دانشکده لازم است با تشکیل کمیته مربوطه، اعتراض دانشجو را بررسی کند . صورتجلسه ارزیابی جامع بررسی اعتراض دانشجو پس از بررسی و تایید اعضای جلسه باید ظرف مدت ۱۵ روز به معاون آموزشی دانشکده اعلام شود تا نتیجه اعتراض از طریق معاون دانشکده به دانشجو اعلام شود.

🔴 سوال: شرایط قبول نشدن در آزمون جامع دکتری چیست؟
پاسخ: قبول نشدن در آزمون جامع دکتری در صورت کسب نمره کمتر از ۱۶ در آزمون است.
🔴 سوال: آیا در صورت رد شدن در امتحان جامع، دانشجو می‌تواند تقاضای شرکت مجدد در آزمون جامع را داشته باشد؟
پاسخ: در صورت رد شدن در امتحان جامع دانشجو می‌تواند درخواست خود را بعد از تایید استاد راهنما به معاون دانشکده ارائه کند.
🔴 سوال : نحوه اعتراض به قبول نشدن در آزمون جامع دکتری به چه صورتی است؟
پاسخ: نحوه اعتراض به قبول نشدن در آزمون جامع دکتری پس از ارائه درخواست کتبی به معاون آموزشی دانشکده صورت می‌گیرد.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
استاد
میهمان
استاد
24 شهریور ، 1402

اصل آزمون جامع نیز باید حذف شود، بصورت فرمالیته در دانشگاه ها برگزار می شود

مجتبی کاربین
میهمان
مجتبی کاربین
24 شهریور ، 1402

مقاله محوری بلای جان دانشگاه هاست. ثبت مقاله نشان دهنده توانایی علمی افراد نیست. تاثیری هم در رشد علمی واقعی در کشور ندارد.

نازخاتون
میهمان
نازخاتون
24 شهریور ، 1402

ماهیت آزمون جامع چیست؟ تکرار آزمون های گذشته در طول سال تحصیلی!!!!! دانشجویان در دوره دکتری باید قدرت استنباط پیدا کنند!!!!!! و این مسئله صرفا با تدریس و پژوهش تحصیل می شود!!!!

مسعود سالاری کیا
میهمان
مسعود سالاری کیا
24 شهریور ، 1402

با سلام امیدوارم مسئولان آموزش و پژوهش عالی کشور دست از الگوبرداری از سایر کشورها را برداشته و با اصلاح مواردی مانند جایگزینی امتحان جامع با فعالیت پژوهشی گام مهمی در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی ایران بردارند و کمکی به همه دانشجویان مقطع دکترا در کشور کنند.

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x