کد خبر: 31263

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/08

آیندۀ شغلی و بازار کار مهندسی مواد و متالورژی

منابع آزمون دکتری

آیندۀ شغلی و بازار کار مهندسی مواد و متالورژی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان قبل از انتخاب رشته به آن توجه زیادی دارند، آیندۀ شغلی و بازار کار مهندسی مواد و متالورژی است. آیا بازار کار رشته مهندسی مواد مناسب است؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی امکان فعالیت در موقعیت‌های شغلی مختلف را دارند؟ رشته مهندسی مواد جزو رشته‌هایی محسوب می‌شود که بازار کار بسیار مناسبی دارد. مهندسان مواد در تمامی صنایع امکان پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مختلف را دارند. این بدین معنی است که تمامی صنایع و کسب و کارهای دولتی و خصوصی به یک یا چند مهندس مواد نیاز دارند. بنابراین بازار کار این رشته بسیار مناسب است و مهندسان مواد نباید هیچ نگرانی در مورد آینده شغلی خود داشته باشند. کارخانه‌های زیادی در کشور وجود دارند که به منظور ارتقای سطح محصولات و بهبود کیفیت و بازدهی به مهندسان مواد نیاز دارند. این موضوع نشان می‌دهد که مهندسان مواد در هر صنعتی امکان فعالیت دارند.

به نظر شما چه عواملی موجب افزایش درآمد مهندسان مواد می‌شود؟ اولین مورد به مهارت‌ها و استعدادهای مهندس مواد بستگی دارد. تسلط نرم‌افزاری و توانایی کار با نرم‌افزارهای مهندسی نیز تاثیر بسیار مهمی در درآمد داوطلبان دارد. خلاقیت و داشتن ابتکار نیز یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش حقوق مهندسان مواد است. عوامل دیگری نیز وجود دارند که در درآمد مهندسان مواد تاثیر زیادی دارند، اما این عوامل از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شوند. شاید بسیاری از داوطلبان به دنبال اعداد مشخصی برای درآمد این رشته هستند. اما با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان یک عدد را به صورت مطلق برای درآمد این رشته تعریف کرد.

داوطلبان قبل از انتخاب رشته مهندسی مواد به دو معیار مهم توجه زیادی می‌کنند. معیار اول داوطلبان بازار کار و معیار دوم آن‌ها درآمد رشته مهندسی مواد است. رشته مهندسی مواد بازار کار بسیار مناسبی دارد، زیرا این رشته در صنایع مختلف موقعیت‌های شغلی متفاوتی دارد. درآمد رشته مهندسی مواد چگونه است؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی و فعالیت به عنوان یک مهندس مواد درآمد بالایی خواهند داشت؟ درآمد رشته مهندسی مواد بسیار مناسب است و مهندسان مواد با توجه به معیارهای مختلفی امکان دریافت حقوق بالا را دارند. مهندسان مواد با توجه به مهارت‌ها و استعدادهای خود مبالغ مختلفی را در صنایع مختلف دریافت می‌کنند. افرادی که مهارت‌های بیشتری در مهندسی مواد داشته باشند در مقایسه با سایر افراد مبالغ بیشتری دریافت می‌کنند.

استخدام مهندس مواد می تواند در

🟩 صنایع تولید فولاد، ذوب‌آهن،

🟩 صنایع خودروسازی،‌

🟩 صنایع هوا- فضا،

🟩 صنایع نظامی

🟩 صنعت نفت و پتروشیمی،

🟩 کارخانجات تولید قطعات فلزی

🟩 صنایع ساختمان‌سازی،‌

🟩 معادن ‌

🟩 صنعت سیمان

صورت گیرد.

بازار کار رشته مهندسی مواد برای خانم ها

داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته به نکات زیادی توجه ‌کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این کار برای داوطلبان مفید است و تمامی جوانب رشته را به داوطلبان نشان می‌دهد. یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد رشته مهندسی مواد به بازار کار این رشته برای خانم ها مربوط می‌شود. آیا داوطلبان خانم امکان تحصیل در این رشته را دارند؟ بله داوطلبان خانم نیز مانند داوطلبان آقا امکان ادامه تحصیل در این رشته را دارند. بنابراین رشته مهندسی مواد هیچ محدودیتی ندارد. اما داوطلبان خانم باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند که برخی از گرایش‌های مهندسی مواد مانند ریخته گری برای ادامه تحصیل خانم زیاد مناسب نیست. بنابراین داوطلبان خانم قبل از انتخاب گرایش باید توجه زیادی به گرایش مورد نظر خود داشته باشند تا یک موقعیت شغلی مناسب برای خود پیدا کنند.

با کسب تجربه بیشتر مهندس مواد می تواند در رده های بالاتر مانند مدیریت پروژه، متخصص گروه خاصی از مواد، کار در حوزه تحقیقات و مشاوره استخدام شود. مهندس متالورژی استخراجی‌ می‌تواند جذب‌ مراکزی‌ شود که‌ به‌ فرآیند استخراج‌ و تولید مواد اولیه‌ فلزی‌ (آهنی‌ و غیرآهنی‌) از کانی‌های‌ مربوط‌ می‌پردازد. 

مهندس متالورژی صنعتی‌ نیز می‌تواند در مراکزی که با تولید قطعات فلزی سروکار دارد مانند صنایع ریخته‌گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع‌ فولادسازی‌، صنایع‌ دفاع‌، هواپیماسازی‌، کشتی‌سازی‌، تراکتورسازی‌، خودروسازی‌ و ساخت‌ قطعات‌ مختلف‌ وسایل‌ خانگی‌ از جمله‌ یخچال‌، کولر،ماشین‌لباسشویی‌، تلویزیون‌ و ضبط‌ صوت‌ استخدام شود.

(برای دریافت سرفصل های آزمون دکتری مهندسی مواد کلیک کنید)

در مورد فرصت‌های‌ استخدام مهندس‌ سرامیک‌ نیز باید گفت‌ که‌ امروزه‌ صنایع‌ سرامیک‌ برای‌ رشد اکثر صنایع‌ اهمیت‌ بسیاری‌ دارند. برای‌ مثال‌ صنایع‌ متالورژی و سایر صنایعی‌ که‌ با درجه‌ حرارت‌ بالا سروکار دارند، مصرف‌کننده‌ مواد دیرگداز هستند یا صنایع‌ الکترونیک‌ احتیاج‌ به‌ قطعات‌ مختلف‌ سرامیکی‌ با خواص‌ الکترونیکی‌ و مغناطیسی‌ مطلوب‌ دارند. همچنین‌ صنایع‌ اتومبیل‌سازی‌، صنایع‌ ساختمانی‌، صنایع‌ تولید نیرو، مخابرات‌ و بالاخره‌ هر خانه‌ و خط‌ تولید هر کارخانه‌ای‌ نیاز به‌ فرآورده‌های‌ سرامیکی‌ دارد. در حال‌ حاضر کشور ما کارخانه‌های‌ عمده‌ کاشی‌سازی‌، چینی‌سازی‌، تولیدکننده‌ مواد نسوز، تولیدکننده‌ سرامیک‌های‌ الکتریکی‌، شیشه‌سازی‌، آجرسازی‌ و سیمان‌ دارد‌ که‌ مهندس سرامیک‌ می‌تواند در آنها استخدام شده و به‌ افزایش‌ کارایی‌ و راندمان‌ کارخانه‌ و همچنین‌ بهبود کیفیت‌ محصول‌ آن‌ کمک‌ نماید.

وظایف مهندس مواد

داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به مهارت و استعداد خود وارد بازار کار می‌شوند. موقعیت‌های شغلی زیادی برای رشته مهندسی مواد وجود دارند. این بدین معنی است که داوطلبان در صنایع مختلفی پس از فارغ‌التحصیلی امکان فعالیت دارند. وظایف یک مهندس مواد چیست؟ مهندس مواد در صنایع مختلف چه وظایفی دارد؟ اول از همه به این موضوع اشاره کنیم که هر گرایش رشته مهندسی مواد وظایف و فعالیت‌های خاص خود را دارد. این بدین معنی است که داوطلبان با توجه به موقعیت‌های شغلی وظایف مختلفی دارند. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین وظایف یک مهندس مواد بیشتر آشنا شوید:
🔵 نظارت بر تکنسین‌ها
🔵 طراحی دقیق برای اجزا مختلف محصول
🔵 تحقیق روی خاصیت مواد
🔵 توسعه، اصلاح، آزمایش و ارزیابی مواد
🔵 یافتن علل مربوط به نواقص با بررسی نواقص
🔵 تولید نمونه‌های اولیه محصولات جدید
🔵 برقراری ارتباط با مشتری برای تعیین الزامات طراحی محصول
🔵 ارائه مشاوره فنی در مورد مناسب بودن فلزات برای اهداف مختلف
🔵 طراحی فرآیند تولید محصولات با مواد جدید
🔵 بررسی میزان خوردگی و خستگی فلزات
🔵 آزمایش مواد تحت شرایط مختلف
🔵 ارائه توصیه و مشاوره در مورد امکان ‌سنجی محصول
🔵 نظارت بر فرآیندهای کنترل کیفیت عملیاتی
🔵 بررسی علت شکست‌های ساختاری و جزئی
🔵 اطمینان از رعایت استانداردهای کیفیت ساخت در تمام مراحل
🔵 استفاده از روش‌های مخرب و غیر مخرب برای آزمایش ترکیب
🔵 همکاری و نظارت بر کارکنان فنی و مهندسی
🔵 و …

توانایی ‌ها و مهارت های‌ لازم برای مهندس مواد

هر مهندس مواد در هر صنایعی که فعالیت می‌کند باید توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی داشته باشد. داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که مهندسان مواد با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌های خود حقوق‌های مختلفی دریافت می‌کنند. بنابراین داوطلبان باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برای افزایش حقوق بهبود دهند. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین مهارت‌های یک مهندس مواد بیشتر آشنا شوید:
📢 مهارت‌های ارتباطی و بین فردی
📢 تسلط به ساختار و ویژگی های مواد
📢 دانش علمی و فنی
📢 توجه به جزئیات
📢 مهارت حل مساله خلاقانه
📢 آشنایی با مبانی متره و برآورد
📢 تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی مهندس
📢 مهارت‌های تحلیلی
📢 ابتکار و خلاقیت
📢 توانایی کار تیمی
📢 دانش IT خوب و قابل ‌قبول
📢 آشنایی با نرم‌افزارهای عمومی
📢آشنایی با خواص دسته های اصلی مواد
📢 مهارت‌های سازمانی موثر
 

www.phdphd.org

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلیان
میهمان
لیلیان
11 مهر ، 1402

اگه هدف تون رسیدن به پوله در هر رشته ای باید جز بهترین ها باشید
واسه رسیدن به موفقیت بر ترس هات غلبه کن و به جای گریه کردن دنیات رو با تلاش بیشتری بساز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x