کد خبر: 56604

تاریخ بروزرسانی : 1399/05/11

از کجا بفهمیم مصاحبه ما خوب پیش رفته است؟

منابع آزمون دکتری

امتیاز ویژه نگارش کتاب و ارائه مقاله در مصاحبه دکتری

از کجا بفهمیم مصاحبه ما خوب پیش رفته است؟

گاها خودتان می توانید از عکس العمل اساتید در جلسه مصاحبه متوجه شوید. اگر پاسخ سوالات را به خوبی داده اید و عکس العمل ها مثبت بوده و لبخند رضایت داشته اند، یعنی احتمالا جز گزینه های مورد بررسی هستید.

در بعضی مواقع هم روی مدارک شما بیشتر سوال می پرسند و چک می کنند که همه مدارک و گواهی ها موجود باشد. گاهی مصاحبه شما بیشتر از دیگران طول می کشد و روی شما به اصطلاح بیشتر مانور می دهند و تعداد سوالات بیشتری از شما نسبت به سایر مصاحبه شونده ها می پرسند. این یعنی تحقیقات شما برایشان جذاب تر بوده است. این ها نشان های خوبی است. در بعضی مواقع هم ممکن است مستقیما به شما گفته شود جای دیگری مصاحبه نروید و احتمال زیاد مورد پذیرش ما در این دانشگاه هستید(آمادگی مصاحبه دکتری(چاپ مقالات دانشگاهی و کتاب)).

در بسیاری از مصاحبه ها نیز اعضای هیئت علمی، قضاوت نهایی خود را به هیچ وجه بروز نمی دهند و کسی نمی تواند حدس بزند که احتمالا چه کسی مورد پذیرش هست. به هر حال شرکت در مصاحبه، قرارگیری در یک نوع رقابت است. ممکن است شما مورد تایید تیم مصاحبه کننده باشید ولی رقیبی داشته باشید که بیشتر از شما مورد تایید است و با اینکه عکس العمل ها در مورد شما مثبت بوده، شما پذیرفته نشوید. گاهی هم بر عکس آن اتفاق می افتد. مصاحبه شما از نظر خودتان آن­طور که باید نبوده ولی در نهایت چون رقیب هایتان قوی تر از شما نبوده اند و شما بیشتر نظر اساتید را جلب کرده اید، پذیرفته می شوید. تنها منتظر نتیجه نهایی باشید و سعی نکنید بر اساس مصاحبه خودتان در همان لحظه، نتیجه قطعی را قضاوت کنید. در هر صورت نگران نباشید. شما که تمام تلاش خود را کرده اید. حال، نوبت آرامش و سپردن نتیجه به خداست.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال 1403

در هر صورت به عقیده من، بهترین راه این است که شما سعی کنید در تمامی مصاحبه هایی که دعوت می­شوید، بهترین خود باشید و همه چیز را با خونسردی به خدا بسپرید و تا لحظه اعلام نتایج، منتظر نتیجه قطعی پذیرش ها باشید و دل به حرف ها نبندید.

کلام آخر: دوستان، این نوشتار تجربه من از تعداد مصاحبه هایی است که در مقطع دکتری در سال 1398 شرکت کرده ام. اکنون دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت هستم. در این مسیر از تجربه افراد زیادی بهره مند شدم و فکر کنم وقتش رسیده است که من هم از تجربه ام به دوستانی که در شرایط مشابه من هستند اطلاعاتی بدهم. امیدوارم مفید باشد. شما هم به خودتان قول دهید اگر در این مسیر موفق شدید، به افراد زیادی کمک کنید که مسیر برایشان روشن تر شود. ان شاا… موفق باشید.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x