کد خبر: 64161

تاریخ بروزرسانی : 1401/09/17

اعطای بورسیه خارج از کشور به دانشجویان دکترا

منابع آزمون دکتری

بورسیه خارج از کشور

اعطای بورسیه خارج از کشور به دانشجویان دکترا

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، مدیرکل بورس سازمان امور دانشجویان از اعطای تسهیلات برای فرصت تحقیقاتی خارج از کشور به دانشجویان دکتری خبر داد.

آقای محمد محمدی مسعودی , مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان در گفتگو با برنامه روزنه رادیو گفتگو گفت: برای هزار نفر از دانشجویان دکتری تسهیلات فرصت تحقیقاتی خارج از کشور در نظر گرفته ایم.

مجری : به بهانه روز دانشجو که باید قطعا درباره اش صحبت کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و چه برنامه هایی در این هفته داریم گفتگو می کنیم با آقای محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس سازمان امور دانشجویان .چه برنامه هایی را در این هفته برای دانشجویان داشتید قطعا سرتان خیلی شلوغ بوده است و هفته پژوهش هم بوده و برنامه ها هم دو چندان…

محمدی : عرض تبریک و گرامیداشت به مناسبت روز دانشجو ، مختصرا عرض کنم در حوزه ما دو اتفاق خیلی خوب برای دانشجویان افتاده است , یکی بحث اعطای تسهیلات فرصت تحقیقاتی خارج از کشور به دانشجویان دکترا هست و دیگری اعطای فرصت تحقیقاتی داخل کشور ، فرصت مطالعاتی خارج از کشور را برای هزار نفر از دانشجویان فراهم کردیم که می توانند از آن استفاده کنند و تا سقف ۵ هزار و صد یورو به اضافه بلیط رفت و برگشت را برای این عزیزان می توانیم پرداخت کنیم که برای تحقیقات علمی و در راستای نقشه جامع علمی کشور و نیازهای کشور به بهترین دانشگاههای دنیا سفر کنند و برای شش ماه آنجا فعالیت علمی و پژوهشی داشته باشند(ظرفیت بورسیه دکتری داخل کشور).

مجری : خیلی خوب است . چقدر از هزینه این فعالیت ها را وزارت علوم پرداخت می کند؟  

محمدی : ما تا سقف ۵۱۰۰ یورو که در واقع هزینه زندگی برای شش ماه را پوشش می دهد و بلیط رفت و برگشت را پرداخت می کنیم . در واقع این مبلغ کفایت می کند و بستگی به هزینه های آن شهر و آن کشور این مبلغ مشخص می شود.

مجری : کشور مقصد چگونه انتخاب می شود و دانشجویان که می خواهند اعزام شوند به چه شکل اعزام میشوند ؟

محمدی : دانشجو خودش کشور را انتخاب می کند ما شرایطی را اعلام کردیم که باید از دانشگاههای ممتاز انتخاب کنند,  یعنی دانشگاه هایی که در رده بندی ما رتبه بندی الف را داشته باشند. دانشجویان می توانند بروند در بهترین دانشگاه های دنیا با بهترین استادها در بهترین آزمایشگها پذیرش بگیرند ، پذیرششان را به همراه آن موضوعی که می خواهند کار کنند پروپوزال و پیشنهادهایی که می خواهند کار کنند برای ما ارسال کنند,  این رشته ها و دانشگاهها در کارگروه تخصصی و توسط استادان همان رشته بررسی می شوند , در صورتی که دانشگاه ، استاد و آن موضوعی که می خواهند کار کنند مناسب باشد این پرداخت انجام می شود و دانشجو اعزام می شود .

مجری : امتحان و یا آزمونی باید بدهند که دانشجویان انتخاب شوند ؟

محمدی : نه امتحانی در کار نیست همان کارگروه تخصصی خودشان ، ما محدودیتی نداریم و تا امروز هیچ محدودیت مالی نداشتیم در این زمینه . صرفا مسئله ای که داریم این است که ، چون این پول بیت المال است و ما باید به نحوی خرج کنیم که سودش برسد به خود مردم ، در نتیجه خیلی حساس هستیم که طرحها  ، طرح های مناسبی باشد و موضوعات موضوعاتی باشد که به درد کشور بخورد و دانشگاهها و استادهایی که انتخاب می شوند که بچه ها آنجا اعزام بشوند سطح علمی خوبی داشته باشند.(زمان فراخوان جذب بورسیه‎ هیات علمی)

مجری : این امتیازی برای دانشجو محسوب می شود و در رزومه اش تاثیر دارد؟

محمدی : یک نکته ای که من اشاره کنم ، ما یک شرایطی را بحمدالله فراهم کرده ایم که دانشجویان ما در داخل کشور بتوانند بروند در یکی دیگر از دانشگاه های خودمان مثلا دانشجویی از مشهد می خواهد برود تبریز فلان آزمایشگاه ، فلان استاد آنجا هست و می خواهد از او استفاده کند . این شرایط را فراهم کردیم که دوره های سه ماهه ، شش ماهه و نهایتا نه ماه ، فرد می تواند منتقل شود به آن دانشگاه مقصد و هزینه هایش را ما پوشش می دهیم. این هزینه ها شامل کمک هزینه تا سقف 4 میلیون تومان است که هر ماه به دانشجو پرداخت می کنیم , به اضافه این که هزینه خوابگاه و هزینه تغذیه آن فرد را هم متقبل می شویم. همچنین تا ده میلیون تومان هم هزینه پژوهش به آن دانشگاه و آن استاد پرداخت می کنیم. یک امکانات بسیار خوبی است که می تواند در راستای نشاط و پویایی دانشجویی کمک کند ، هم این که به هر جهت افراد ، دانشجویان از یک دانشگاه فرصت دارند که در دوره دکترای خودشان در دو دانشگاه زیست داشته باشند و فعالیت علمی داشته باشند به نظرم خیلی می تواند کمک کند تا سقف دو هزار نفر هم این تسهیلات را فراهم کردیم و دانشجویان می توانند براحتی از این تسهیلات استفاده کنند فقط کافیست که مراجعه کنند به وب سایت ما و اطلاعات بیشتر را آنجا کسب کنند و ساز و کارش هم خیلی راحت است, یعنی از طریق آموزش دانشگاه خودشان سریع می توانند این اقدامات را انجام بدهند و ما هم در اسرع وقت کار را برایشان انجام بدهیم .

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

مجری : خیلی اتفاق خوبی را رقم می زنید ما وقتی مجموعه تحت مدیریت شما را می بینیم ذهنمان فقط می رود سراغ دانشگاه خارجی ولی می بینیم که الان این شرایط را هم فراهم کرده اید که در دانشگاه داخل هم می شود رد و بدل شدن دانشجویان و رد و بدل شدن علم و دانش هم اتفاق بیفتد و این خیلی خوب است . حالا برای کسانی که علاقمندند به دانشگاههای دیگر بروند در سایر کشورها ، آنها چه شرایطی را باید داشته باشند و بخصوص بعد از این که رفتند چقدر بر نامه ریزی می شود که برگردند ؟ می دانید که در تمام دنیا رایج است که از کشوری به کشور دیگری بروند و علم و دانش خودشان را افزایش بدهند و در دین ما هم حتی این نصیحت شده و گفته شده است ، اما چه فرصتی ایجاد می کنید که برگردند ، وزارت علوم برنامه ای دارد برای تعامل با سایر دستگاهها در این زمینه دارد؟

محمدی : ما در بحث بورس حالا من بورس های کوتاه مدت را خدمت شما عرض کردم که بورس های کوتاه مدت که خارج از کشور که دانشجو قاعدتا باید برگردد چون دانشجوی دانشگاه داخل است و باید دفاع انجام دهد و اکثر این افرادی هم که می روند ، در کمیته های تخصصی که برای دانشجویان انجام می شود ، معمولا ما افرادی را انتخاب می کنیم که رویکردشان این است که بروند یک تجربه ای بین المللی را کسب کنند و یک شبکه ارتباطی علمی برای خودشان ایجاد کنند و بر گردند. معمولا برنامه هایشان این است که در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار می شوند و یا خودشان شرکت های دانش بنیانی تاسیس کنند و یا بحث های دیگر که دارند . از این لحاظ مشکلی ندارد ، ما یک بورس دیگری هم در سیستم خودمان داریم تحت عنوان بورس های بلند مدت ، بورس های بلند مدت نگاه ما این است که در راستای آن رشته هایی که در داخل کشور لازم داریم و به اندازه کافی که هیات علمی مورد نیازش را نداریم و یا تخصص مورد نیازش را در داخل کشور نداریم . برای مثال رشته بین رشته ای بیشتر در این مسئله قرار می گیرد ، که برای داخل کشور نیاز داریم . این رشته های خاص را بورس می کنیم و دانشجو می فرستیم خارج از کشور تا دوره دکترا را در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کند و برگردد و در خدمت وزارت علوم باشد یا در خدمت آن دستگاه اجرایی که متقاضی آن رشته بوده است این را هم داریم در بورس های خارج از کشور .

مجری : تعامل دارید با سایر وزارتخانه ها ، وزارت صمت ، وزارت کار که دانشجویی که می رود در یک کشور دیگر و تخصصی می گیرد قبل از رفتن بگوییم دراین وزارتخانه یا نهاد برایت جا هست برای تبدیل دانش به اقتصاد ؟

محمدی : بله ما حتی در این فرصت کوتاه مدت هم نگاهمان این است که باید برنامه محور باشد . یک جلسه خیلی خوبی داشتیم با دوستانمان در وزارت نیرو ، آنها آمدند نظام مسائلشان را به ما بدهند که دانشجویمان که دارد می رود برای یک مسئله مشخص برود آنجا کار را انجام بدهد . یک برنامه ای داشتیم با ستاد نانو که ستاد نانو نظام مسائل در حوزه نانو را می خواهند در اختیار ما قرار بدهد که دانشجو هدفمند برود برای نیازی که داخل کشور هست و قصد داریم این موضوع را گسترش دهیم . قاعدتا فردی که رفته برای مسئله ای که مورد نیاز کشور هست کار کرده وقتی برگردد جای خودش را هم براحتی می تواند پیدا کند .

مجری : ممنونم چه توضیحات خوبی بود از این لحاظ که وزارت علوم با سایر دستگاه ها هم در ارتباط هست و انشاالله بتواند دانشی که چه در داخل و چه در خارج توسط دانشجویان ما کسب می شود بتوانیم از آن بهره برداری کنیم . ممنون از شما و باز هم به شما و تمام همکارانتان در وزارت علوم تبریک می گویم . خدانگهدار

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانیه
میهمان
هانیه
17 آذر ، 1401

سلام.من کارشناسی صنایع دستی خوندم و الان دارم ارشد مدیریت آموزشی میخونم.چون رشته کارشناسیم تو دفترچه ازمون استخدامی نیست مجبور شدم ارشد یه رشته دیگه بخونم که شانسم بیشتر بشه.به نظرتون جای امیدواری هست؟چون کارشناسی و ارشدم بی ربط بودن بهم.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x