کد خبر: 55020

تاریخ بروزرسانی : 1402/11/18

بررسی عوامل موثر در قبولی آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

بررسی عوامل موثر در قبولی آزمون دکتری

بررسی عوامل موثر در قبولی آزمون دکتری

می‌توان گفت آزمون دکتری یکی از حساس‌ترین و به نوعی مهمترین آزمونی است که دانشجویان با آن مواجه هستند. از آنجایی که تعداد پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری در مقایسه با سایر مقاطع تحصیلی کمتر است، این موضوع حساسیت این آزمون را در بین متقاضیان رشته‌های گوناگون افزایش داده است.
به همین جهت آمادگی برای این آزمون از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. همچنین از آنجایی که آزمون دکتری شامل دو بخش آزمون کتبی و مصاحبه است. متقاضیان این آزمون می‌بایست خود را برای هر دو بخش آماده کنند.
بسیاری از متقاضیان این آزمون تصور می‌کنند که این دو بخش جدا از یکدیگر بوده و تنها موفق شدن در یکی از این دو مرحله می‌تواند آنها را به هدف موردنظر شان برساند. اما باید گفت که این چنین نیست. اگر می‌خواهید شانس قبولی در این آزمون را افزایش دهید، می‌بایست خود را برای هر دو مرحله آماده کنید.
در این مقاله به بیان برخی نکات کلیدی در رابطه با آمادگی برای قبولی آزمون دکتری می‌پردازیم که به داوطلبان شرکت در این آزمون کمک می‌کند تا بتوانند آزمون خود را به بهترین شکل ممکن بدهند و به نتیجه موردنظر خود برسند.

هدف، کلیدی‌ترین عامل قبولی آزمون دکتری

نه تنها در این آزمون بلکه برای موفق شدن در هر آزمونی در زندگی هدف یکی از اصلی‌ترین عامل‌های موفقیت شماست. داشتن هدف مشخص به شما انگیزه می‌دهد تا بتوانید تا رسیدن به آن تلاش کنید و هرگز ناامید نشوید.
اما داشتن هدف آنگونه که تصور می‌شود هم آسان نیست. هدف باید واقع‌بینانه و متناسب با توانایی‌های شما مشخص شود. اگر هدف قابل دست یافتن نباشد نه تنها به شما کمکی در طول مسیر نمی‌کند بلکه باعث دل‌سرد شدن و رها کردن آن در میانه راه نیز می‌شود.
پس در انتخاب هدف خود می‌بایست نهایت دقت را داشته باشید و هدفی دست یافتنی را برای خود در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید با انگیزه هرچه تمام تر مسیر خود را تا انتها ادامه دهید و در نهایت هم به نتیجه موردنظر خود برسید.

برنامه‌ریزی درسی و مدیریت زمان

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند شانس در آزمون تخصصی دکتری را افزایش دهد، داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت زمان درست است. شما از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید در این آزمون شرکت کنید تا تاریخ برگزاری آن یک مدت‌زمان مشخصی را در اختیار دارید.
پس می‌بایست به دقت برای این مدت‌زمان برنامه‌ریزی کنید به گونه‌ای که بتوانید کلیه دروس موردنیاز برای آزمون خود را مطالعه کنید. محقق شدن این امر هم تنها در زمانی صورت می گیرد که شما بتوانید به خوبی زمان در اختیارتان را مدیریت کنید(برای مشاوره جهت برنامه ریزی آزمون دکتری با شماره 09306406058 تماس بگیرید).

روش صحیح مطالعه با منابع درست

بسیاری از داوطلبان آزمون‌ها تصور می‌کنند که زیاد مطالعه کردن و یا خواندن منابع متنوع شانس در آزمون دکتری را برای آنها افزایش می‌دهد. اما باید گفت که متاسفانه این داوطلبان درک درستی از روش صحیح مطالعه ندارند.
یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با این آزمون وجود دارد این است که با توجه به محدودیت زمانی که شما داوطلبان تا زمان برگزاری آزمون دارید، مطالعه کردن منابع زیاد درسی کاری بسیار دشوار و حتی می‌توان گفت غیرممکن است.
بنابراین یکی از مواردی که هوشمندی شما را برای شرکت در این آزمون نشان می‌دهد این است که به جای خواندن منابع زیاد، منابعی کمتر اما مفید‌تر را مطالعه کنید. این همان روش صحیح مطالعه و انتخاب منابع درست است که یکی دیگر از رازهای موفقیت در این آزمون محسوب می‌شود(دریافت رایگان سرفصلهای آزمون دکتری).

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

سلامت جسم و روح

موضوعی که تمام داوطلبان آزمون دکتری می‌بایست به آن دقت کنند این است که تا زمانی که از سلامت جسمی و ذهنی کافی برخوردار نباشند حتی با وجود داشتن سایر معیارها هرگز نمی‌توانند در این آزمون مهم موفق شوند.
نکته‌ای که شاید بسیاری از داوطلبان در مقایسه با سایر نکات گفته‌شده به آن توجه کمتری می‌کنند. در صورتی که توجه به سلامت جسمی و ذهنی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. بنابراین در هنگام آماده شدن برای این آزمون حتماً به تغذیه خود اهمیت دهید.
در طول این دوره سعی کنید مواد غذایی تازه و سالم مصرف کنید که بیشترین میزان انرژی را برای شما فراهم می‌کند و باعث تقویت حافظه شما می‌شود. تا حدی که امکان دارد از خوردن غذاهای چرب و قندهای مصنوعی خودداری کنید.

آرامش سر جلسه امتحان

بسیاری از متقاضیان دکتری فکر می‌کنند که برای قبولی در این آزمون می‌بایست تنها دارای آمادگی علمی باشند. در حالی که بخش بزرگی از آمادگی شما که شانس قبولی‌تان را افزایش می‌دهد، مربوط به آمادگی روحی شما در سر جلسه امتحان می‌شود.
در اینجا منظور از آمادگی تنها آمادگی و تسلط علمی شما نیست. بلکه باید یاد بگیرید تا سر جلسه آزمون آرامش داشته و به خود مسلط باشید. چرا که استرس باعث می‌شود نتوانید از حداکثر توانایی خود در سر جلسه آزمون بهره ببرید.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام قوامیان
میهمان
الهام قوامیان
8 آذر ، 1399

با عرض سلام و احترام من کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد اموزش زبان انگلیسی هستم به نظر شما دکتری اموزش بخونم بیش از ۶سال سابقه کار دارم در اموزشگاه فقطمی ترسم دولتی احتیاج به هزینه زیاد باشه نتونم پرداخت کنم.

رها
میهمان
رها
18 شهریور ، 1399

سلام.
من کارشناسی و ارشد آمار خوندم، والان میخوام دکترای مدیریت شرکت کنم، برای ارتقای شغلی نیاز به مدرک دکترا دارم، توانایی پژوهشی بالایی دارم و میتونم یک ماهه چندتا مقاله تو هرکدوم از گرایشهای مدیریت که بخوام بنویسم.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که با توجه به تفاوت رشته ارشدم با رشته انتخابی آزمون دکترا، قبولی در دانشگاه های برتر تهران در چه صورت برام میسر میشه؟
ممنون از وقتی که میگذارید🙏

فاطمه
میهمان
فاطمه
21 دی ، 1398

بسیار سپاسگزارم

فاطمه
میهمان
فاطمه
20 دی ، 1398

با سلام
رشته کارشناسی من مترجمی زبان بوده ولی ارشد مهندسی صنایع خوندم. میخواستم ببینم شانس قبولیم تو دکتری چقدره و با توجه به اینکه رشته کارشناسی و ارشدم یکی نبوده اصلا خوندن دکتری فایده ای برام داره؟ مثلا تو بحث تدریس تو دانشگاه مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x