کد خبر: 54966

تاریخ بروزرسانی : 1402/05/24

تاثیر تغییر رشته و جذب هیئت علمی

منابع آزمون دکتری

تاثیر تغییر رشته و جذب هیئت علمی

تاثیر تغییر رشته و جذب هیئت علمی

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، تغییر رشته و جذب هیئت علمی در این مطلب مورد بررسی قرار میگیرد :

درمورد جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم، اگر چه به طور رسمی شرایطی در این زمینه اعلام نشده است، اما علاوه بر این که برخی دانشگاه‏‌ها ممکن است در شرایط اختصاصی خود به لزوم تجانس رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کنند، در جلسات مصاحبه جذب نیز احتمال ایجاد شرایط مشابه مصاحبه پذیرش دکتری وجود دارد.

رشته های متجانس دکتری

ممکن است اساتید در رابطه با این تغییر رشته در مقطع دکتری قانع نشوند یا متقاضی با تجانس رشته مقطع ارشد و دکتری را فردی لایق‌تر جهت تدریس در آن رشته بدانند. علاوه بر این، در فراخوان‌های سال‏‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی صراحتاً به لزوم همسان بودن رشته تحصیلی در دو مقطع آخر تحصیلی متقاضیان اشاره شده است و بنابراین داوطلبان تغییررشته‌ای لازم است بدانند که احتمالاً فرصت جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه آزاد را نخواهند داشت البته دانشجویان دکتری معمولا می توانند تحت شرایط خاص و با موافقت دانشگاه محل تحصیل خود، نسبت به تغییر گرایش اقدام کنند(دریافت رایگان سرفصلهای آزمون دکتری).

در مقطع دکتری عموما مباحث جدید مطرح نمی شود و بیشتر تمرکز بر امور پژوهشی و تحقیقی است، اساتید ترجیح میدهند دانشجویانی را بپذیرند که دارای رزومه و دانش لازم در رشته جدید باشند؛ بنابراین موفقیت در مصاحبه، کلید ورود به رشته جدید است و اگر در مصاحبه موفق ظاهر شوید، حتی کسب رتبه تک رقمی در آزمون دکتری نیز نمی تواند به شما کمک کند.

در تغییر رشته در آزمون باید به رشته‌هایی که بدون در نظر گرفتن رشته مقطع کارشناسی می توانید در آزمون دکترای آن‌ها شرکت کنید توجه کنید. در برخی از رشته‌های امتحانی آزمون دکتری مانند رشته‌های زیر مجموعه علوم پایه، فنی و مهندسی، انسانی و گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیازی به رعایت شرط تجانس رشته کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری نیست. بدیهی است که عدم شرط تجانس به معنای موفقیت داوطلبان در مرحله مصاحبه نیست و لازم است متقاضیان در صورت کسب نمره قبولی در آزمون، خود را برای یک رقابت سخت در مصاحبه دکتری آماده کنند(شرایط معافیت از مصاحبه دکتری).

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

بسیاری از داوطلبان نیز بنا بر علاقه خود به امر تدریس تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دکتری می گیرند. اگر این افراد جزو متقاضیان تغییر رشته در آزمون دکتری باشند، لازم است این نکته را در نظر بگیرند که جذب هیئت علمی در تمام دانشگاه‌ها مشروط به همسان بودن رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است البته در این میان تعداد کمی از دانشگاه‌ها هستند که در اطلاعیه خود مبنی بر جذب علمی این شرط را در نظر نگیرند، اما به طور کلی دانشگاه‌ها فارغ التحصیلانی که دارای یک رشته مشابه در مقاطع ارشد و دکتری میباشند را استخدام می کنند.

این مسئله در رابطه با تغییر گرایش داوطلبان در آزمون دکتری صدق نمی کند و برای جذب فارغ التحصیلانی که در مقطع دکتری تغییر گرایش داده اند، منعی وجود ندارد. نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنیم در رابطه با جذب این افراد در مشاغل خصوصی و دولتی است.

ایا رشته ارشد و دکتری باید یکی باشد

برخی از ادارات و شرکت‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تمایل به استخدام افرادی با مدرک دارای تجانس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را ندارند، ولی در برخی از مواقع هم یکسان بودن مدرک ارشد و دکتری از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x