کد خبر: 35573

تاریخ بروزرسانی : 1398/05/30

تجربیات استفاده کنندگان از بورس دکتری خارج از کشور

منابع آزمون دکتری

تجربیات استفاده کنندگان از بورس دکتری خارج از کشور

تجربیات استفاده کنندگان از بورس دکتری خارج از کشور

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری (PhdPhd.org) ،  بر اساس آئین نامه فرصت مطالعاتی خارج از کشور وزارت علوم، دانشجویان موظف هستند پس از بازگشت از فرصت تحقیقاتی ضمن اعلام مراجعت گزارش کاملی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود را که به تأیید استاد راهنما رسیده باشد به دانشگاه ارائه کنند و ارائه گزارش فرصت تحقیقاتی تأیید شده به اداره کل بورس نیز برای تسویه حساب نهایی الزامی است. اگر دانشجو به مدت کمتر از شش ماه در کشور محل تحقیق اقامت داشته باشد موظف است مازاد مبالغ دریافتی را با امور مالی سازمان دانشجویان تسویه نماید.

با توجه به آئین نامه دوره فرصت مطالعاتی شش ماهه خارج از کشور برای دانشجویان دکتری ،  چنانچه دانشجو با همکاری اساتید داخلی و خارجی بتواند در مجلات بین المللی مقاله چاپ کند امکان تمدید دوره فرصت مطالعاتی از شش ماه به نه ماه وجود داشته و هنگام بازگشت دانشجو به کشور با تحویل مدارک و مستندات مربوطه بر اساس تعداد مقالات چاپ شده تا سه ماه نیز هزینه‌ای بابت تمدید دوره فرصت مطالعاتی به ایشان پرداخت می‌شود. اما بسیاری از دانشجویان دکتری سر همین موضوع بلاتکلیف مانده اند چون مسئولان سازمان بورس دانشجویان پرداخت هزینه تمدید فرصت مطالعاتی را منوط به تعیین تکلیف تخصیص ارز به متقاصیان جدید فرصت مطالعاتی کرده‌اند که جای تعجب دارد چرا که دانشجویانی که سال‌های قبل عازم فرصت مطالعاتی شده‌اند هیچ گونه مشکلی بابت تخصیص ارز به آنها وجود نداشته و از طرفی برای پرداخت هزینه‌های تمدید فرصت مطالعاتی مبلغ پرداختی به آنها نیز به ریال خواهد بود که چندان ارتباطی به روند پیش آمده موجود ندارد هر چند که بر اساس مصاحبه اخیر وزیر علوم مسئله اختصاص ارز به متقاضیان جدید دوره فرصت مطالعاتی خارج نیز برطرف شده است.

در نتیجه ممکن است بسیاری دانشجویان دکتری در حال فارغ التحصیلی باشند اما هزینه تمدید دوره فرصت مطالعاتی خود را از سازمان بورس دانشجویان دریافت نکرده‌ باشند. به گفته استفاده کنندگان از بورس خارج از کشور سازمان امور دانشجویان فقط هزینه شش ماه اقامت دانشجو در خارج از کشور را متقبل می‌شود و اگر دانشجو به سبب فرایند طولانی تحقیقات و تکمیل نتایج بخواهد بیش از شش ماه اقامت داشته باشد باید باقی‌مانده هزینه‌ها را خودش پرداخت کند. 

پس بهتر است  قبل از استفاده از بورس خارج از کشور شرایط و ضوابط آن را کامل مطالعه کرده تا متضرر نشوید. چون بسیاری از دانشجویان دکتری هزینه اقامت در کشورهایی چون آلمان ، ایتالیا، کانادا و … را شخصا متقبل شده اند و تا مدتی طولانی منتظر تشکیل جلسه برای حکم تمدیدی دوره تحصیل و صدور گواهی مانده اند.

شرایط اعزام دانشجوی بورسیه دکتری در سال 98

www.phdphd.org

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x