کد خبر: 77561

تاریخ بروزرسانی : 1402/12/06

توضیح سازمان سنجش در خصوص نحوه توزیع سؤالات آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

توضیح سازمان سنجش در خصوص نحوه توزیع سؤالات آزمون دکتری

توضیح سازمان سنجش در خصوص نحوه توزیع سؤالات آزمون دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، در پی اعتراض تعدادی از داوطلبان آزمون مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) «Ph.D» سال ۱۴۰۳ در خصوص نحوه توزیع سؤالات این آزمون، مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره توضیح داد.
در پی اعتراض برخی از داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۳ که بعد از ظهر جمعه چهارم اسفند ماه برگزار شد؛ علیرضا کریمیان، مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور در توضیح نحوه توزیع دفترچه سئوالات این آزمون گفت: اطلاعات مربوط به توزیع دفترچه سئوالات آزمون دکتری، اطلاعات مربوط به تعداد سؤالات و مدت زمان پاسخگویی در بند ۱۰ اطلاعیه پرینت کارت آزمون اطلاع رسانی شده و بر همین اساس نیز آزمون با برنامه ریزی دقیق انجام شده است و داوطلبان در جریان روند برگزاری آزمون بودند.
وی در ادامه تاکید کرد: در جلسه آزمون به همه داوطلبان به ترتیب سه بسته نایلونی داده شد، ابتدا بسته اول حاوی سؤالات آزمون زبان انگلیسی عمومی(دفترچه شماره یک) همراه با پاسخنامه شماره یک، سپس بسته دوم حاوی سؤالات آزمون دروس استعداد تحصیلی (دفترچه شماره دو) همراه با پاسخنامه شماره دو و در نهایت بسته سوم حاوی سؤالات تخصصی (دفترچه شماره سه) همراه با پاسخنامه شماره سه بود که داوطلبان موظف بودند نسبت به پاسخ‌گویی به سؤالات هریک از دفترچه‌های مذکور در همان پاسخنامه‌های مربوطه اقدام کنند.

دریافت دفترچه سوالات آزمون دکتری سال 1403

مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: دفترچه شماره یک آزمون شامل سؤالات زبان انگلیسی عمومی (۴۰ سؤال) بود که همه داوطلبان باید در مدت ۴۰ دقیقه درخصوص پاسخ‌گویی به آنها در پاسخنامه شماره ۱ اقدام نمایند.
به گفته کریمیان؛ دفترچه شماره دو آزمون شامل سؤالات استعداد تحصیلی (۲۵ سؤال) تدوین شده بود که همه داوطلبان باید در مدت ۵۰ دقیقه درخصوص پاسخ‌گویی به آنها در پاسخنامه شماره ۲ اقدام کردند. این دفترچه شامل چهار بخش بود که بخش‌های ۱ تا ۳ مشترک برای تمام متقاضیان گروه‌های امتحانی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان تهیه شده بود و متقاضیان صرف‌ِنظر از اینکه در چه گروه امتحانی بودند، باید به سؤالات این سه بخش پاسخ می دادند.

آزمون دکتری 1403 چطور بود؟

توضیح سازمان سنجش + ارائه سه دفترچه و سه پاسخنامه به داوطلبان آزمون دکتری 1403

وی ادامه داد: در بخش چهارم، آزمون استعداد تحصیلی شامل دو قسمت تهیه شده بود که قسمت اول بخش چهارم، شامل سؤالات استعداد منطقی بود که متقاضیان کلیه گروه‌های امتحانی به‌جز گروه امتحانی فنی و مهندسی باید به سؤالات این قسمت پاسخ دهند و قسمت دوم بخش چهارم، شامل سؤالات استعداد تجسمی بودکه فقط متقاضیان گروه امتحانی فنی و مهندسی باید به سؤالات آن پاسخ دهند. لازم به تاکید است متقاضیان گروه‌های امتحانی در این قسمت باید به سؤالات مخصوص به خود را پاسخ دادند.
مدیر روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: آزمون تخصصی (شماره۳): دفترچه شماره سه آزمون شامل سؤالات دروس تخصصی مربوط به هریک از کدرشته‌های امتحانی تهیه شده بود و داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان در مدت زمان ۱۰۵ دقیقه و داوطلبان گروه‌های آزمایشی: علوم پایه و فنی و مهندسی در مدت زمان ۱۳۵ دقیقه به سؤالات اختصاصی خود در پاسخنامه شماره ۳ پاسخ دادند.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

توضیح سازمان سنجش + دفترچه آزمون دکتری و جدول تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی

سال کنکورتاریخ برگزاریتاریخ اعلام نتایج اولیهتاریخ اعلام نتایج مصاحبه ها (نتایج نهایی)

1399

9 مرداد 13991 شهریور 13991 آبان 1399

1400

15 اسفند 139929 فروردین 140124 مرداد 1400

1401

6 اسفند 140023 فروردین 140127 مرداد 1401

1402

11 اسفند 140127 فروردین 14025 شهریور 1402

1403

4 اسفند 1402
(اطلاعات بیشتر)
دهه اول اردیبهشت 1403
(اطلاعات بیشتر)
نیمه اول شهریور 1403

کریمیان در پایان اظهار کرد: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتر نیمه متمرکز ۱۴۰۳ در صبح و بعد از ظهر روز جمعه ۴ اسفندماه در سلامت کامل برگزار شد که در این زمینه لازم است از همه عوامل اجرایی و حفاظتی آزمون ها در سراسر کشور و مسؤلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش تشکر کنیم و همچنین از حمایت و مساعدت همه نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی و دستگاه‌های اجرائی پشتیبان قدردانی می‌کنیم. (اعلام نتایج اولیه آزمون‌ دکتری 1403 در اواخر اردیبهشت)

توضیح سازمان سنجش

هرآنچه درباره دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )
لازم است بدانید :

اطلاعیه های دکتری بدون آزمون
( استعداد درخشان )

سوالات مصاحبه دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی پردیس کیش دانشگاه تهران

جدیدترین آیین نامه دکتری بدون آزمون ( استعداد درخشان )

راهنمای مصاحبه آزمون دکتری سراسری و آزاد

پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها در سال تحصیلی 1403 -1402

کسب حداکثر امتیاز مصاحبه دکتری

چگونه در مصاحبه دکتری پذیرفته شویم؟ ؛ کارگاه آموزش و مشاوره

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 2 رای ها
امتیاز بدهید
guest
24 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قناعتی
میهمان
قناعتی
18 اسفند ، 1402

سلام دوستان
تخصصی ۱۰
زبان ۲۵
استعداد ۲۰
با سهمیه ۲۵ درصد امکان مجاز شدن هست؟
ممنون

شالی
میهمان
شالی
18 اسفند ، 1402

سلام یه بزرگواری لطف میکنه بگه آیا من برای روزانه رشته علوم و مهندسی محیط زیست، دولتی از بین تهران اصفهان گرگان نور سنندج ملایر و بیرجند کجا مجاز میشم :
تخصصی ۲۵
زبان ۱۰
استعداد ۱۶
سهمیه آزاد

نسرین
میهمان
نسرین
8 اسفند ، 1402

سلام ، امتحان به موقع شروع نشد ، ٣ دفترچه جدا و تلف شدن وقت برای نوشتن اسم و مشخصات و رفت و آمد و سر و صدای مراقب ها برای انجام کارها حواسمون رو پرت می کرد دفترچه یکی دیگه با من عوض شده بود و چون وقت کم بود من سریع مشخصاتم رو نوشتم ولی بعد متوجه شدم دفترچه یکی دیگه بود کلی وقت من و اون خانم تلف شد و وقت برای دفترچه های اول کم بود و دفترچه آخر وقت اضافه آوردیم ، منابع مشخص نبود و سوالها بسیار سطحی بود و حفظ کردنی بود تا مفهومی اصلا در سطح آزمون دکترا نبود .مثل آزمونهای پیام نور بود مسخره بود .

محمد مهدی کریمی
میهمان
محمد مهدی کریمی
6 اسفند ، 1402

این چه قانون مسخره ای هست که نمی شود ابمیوه یا کلا خوراکی سر جلسه برد چون ۳ ساعت طول می کشه و واقعا داوطلب خسته میشه

مهتاب
میهمان
مهتاب
6 اسفند ، 1402

خیلی بد بود، باز آبمیوه گفتم شاید بخاطر اینکه داخلش دیده نمیشه، اما کیکی که پوستش شفافه مشکلش چیه من آخر آزمون ضعف کرده بودم

آرمان
میهمان
آرمان
6 اسفند ، 1402

به ما که کیک و آب معدنی دادن، اضافه تر هم میخواستی می دادن. دانشگاه قم بودیم و انصافا خوب برگزار شد

ساجده
میهمان
ساجده
6 اسفند ، 1402

به ما هم یه کیک کوچولو و آب دادن اما حقیقتش من بجز اون کیک همیشه یکی هم خودم میبرم و هردوش نیازه :)) اما خب شاید اگه میپرسیدم بازم میدادن :/ به هر حال مسخره بود که کیک با بسته بندی شفاف رو نذارن داخل ببری :/

هانیه علوی
میهمان
هانیه علوی
6 اسفند ، 1402

حوزه امتحانی ما که همه چی آزاد بود انگار اومده بودن پیک نیک، انقدر رفت و آمد زیاد بود شبیه همه چی بود جز آزمون دکترا

امیدوار
میهمان
امیدوار
6 اسفند ، 1402

پویش ابطال کنکور دکتری ۱۴۰۳ و برگزاری مجدد کنکور دکتری ۱۴۰۳ با سوالات استاندارد و مشابه سال گذشته
برگزاری ازمون در صبح
یکی کردن دفترچه ها و پاسخنامه ها و زمان آزمون
رفع ایرادات اجرایی محل آزمون
افزایش زمان آزمون

ناامید
میهمان
ناامید
6 اسفند ، 1402
پاسخ به  امیدوار

دلت خوشه ها

شاهد
میهمان
شاهد
6 اسفند ، 1402
پاسخ به  ناامید

مجددا باید کنکور برگزار بشه
کنکور غیر استاندارد بود و ایرادات اجرایی و علمی زیادی داست

محسن
میهمان
محسن
6 اسفند ، 1402
پاسخ به  امیدوار

الان وقتشه پیگیری کنیم مطالباتمون رو

سعادت
میهمان
سعادت
6 اسفند ، 1402

سلام.ساعت برگزاری آزمون خیلی بد موقع بودو دفترچه‌ای زبان و استعداد تحصیلی برای شروع خیلی خسته کننده بود.

کتایون
میهمان
کتایون
6 اسفند ، 1402

برای زبان وقت خیلی کم بود سوالات تخصصی روانشناسی خیلی مزخرف بود حیف اون همه پولی که خرج کردیم

نازخاتون
میهمان
نازخاتون
6 اسفند ، 1402

امتحان همزمان با ارشد مکان فوق العاده شلوغ..بلندگو هر لحظه در حال اعلام…جدا شدن سه دفترچه و وقت خیلی کم …همه چی بد…سوالا چی بودن آخه

گلاب
میهمان
گلاب
6 اسفند ، 1402

سلام‌ اینکه اول دفترچه های زبان وهوش‌رو میزارین واقعا واقعا عجیبه شاید یکی نخواد اونا رو انجام بده بیشتر خسته میشه خب همه رو باهم بزارید یا تخصصی رو اول بزارید . چرا صبح برگزار نشد.این همه هزینه برای ثبت نام ورفت وآمد کردیم باید نتیجه بده.دانشگاه صنعتی اصفهان مسیرها تا حوزه دور بود بدون اینکه اتوبوسی باشه .

مهدی
میهمان
مهدی
6 اسفند ، 1402

متأسفانه، این ایده جدید از هر که بوده، شخصیتی غیر متخصص، غیر حرفه ای و شاید دارد. بدتر از آن پذیرندگان فوق حرفه ای در تیم طراحی برگزاری آزمون ها هستند که اگر فردی با تجربه و نگرش علمی میان آنان بود، نباید می پذیرفت.
اگر هم بحث صرفه جویی در هزینه چاپ و کاغذ بود، شما که هر سال مبلغ ثبت نام را بالا می برید چرا هزینه ها باید اجراء آزمون ها را تحت الشعاع قرار دهد؟!!!!!!!

ساناز
میهمان
ساناز
6 اسفند ، 1402

سلام، هر چقدر فکر میکنم می بینم همین ارشدی هم که خوندیم زیادی بود، چرا باید آزمون به این مهمی ساعت ۳ بعدازظهر برگزار بشه؟ بی تاثیر ترین سوالا رو که سخت ترینم هستن باید اول جواب بدی، اشتباهم این بود ذهنمو درگیر سوالای سخت استعداد تحصیلی کردم،با یه مغز خسته ساعت ۴/۵ باید سوالای تخصصی رو جواب بدی، با اون وضعیت ساختمان خیامِ امیر کبیر با اون نور کم و صندلی های کجش من حتی تا آخر آزمون نتونستم بشینم

محمدحسن سیفی
میهمان
محمدحسن سیفی
6 اسفند ، 1402

عمدتا آزمون ها در اول صبح برگزار میشد چون ذهن فعال و آماده هست و اینکه چنددفترچه و چند تطبیق اسم و مشخصات و نوشتن آدرس و امضا و مهرجداگانه در هر دفترچه تمرکز را بهم می زد و در مجموع حداقل ده دقیقه از وقت تلف شد علاوه بر آن بعضی ها با توجه به اینکه آمادگی زدن تست زبان و استعداد را نداشتن با توجه به داشتن وقت و بیکاری بدون مطالعه زدن که خودش باعث نمره منفی میشه و در آخر با ذهن خسته در اواخر روز با این همه هیاهو پاسخ دادن به تست تخصصی و استرس از کم آوردن وقت و همچنین خستگی ذهنی که با بی علاقگی کامل به تست ها نگاه میکردیم و دیگر قدرت تجزیه و تحلیل روی تست ها نمانده بود البته شرایط محیطی مثل رفت و آمدها زیاد برگزار کنندگان و سرو صدا و نور کم سالن در برخی حوزه ها مثل بابلسر نیز باعث افزودن به استرس شد
ولی تغییر شیوه برگزاری آزمون در سال اول با تغییرات عمده عمدتا برای داوطلبین که با شرایط سابق در آزمون های قبل عادت داشتند بسیار سخت و آسیب زننده هست.

ستاره
میهمان
ستاره
6 اسفند ، 1402

برو بابا
اخه آدم تخصصی رو میذاره آخرین درس
ک حسابی تضعیف روحیه بشیم بعد بدیم؟!!!

اصن تاحالا کنکور دکترا دادی ؟ ک بدونی استعداد نیاز ب تمرکز داره، مدام این مراقبا میومدن برا امضا

واگذارت کردم ب حضرت زهرا

زهرا قزلباش
میهمان
زهرا قزلباش
6 اسفند ، 1402
پاسخ به  ستاره

به خدا واگذارشون میکنم
امیدوارم جامعه از وجود مسئولین نالایق پاک بشه
مسئول باید مردمی باشه از جنس مردم

ستاره
میهمان
ستاره
6 اسفند ، 1402

برو بابا
قشنگ معلومه حتی یه بارم امتحان ندادی که ببینی استعداد تمرکز میخواد…مدام این مراقبا میومدن امضاء و اثر انگشت میگرفتن.

دیگه اینکه تخصصی رو گذاشتی آخرین چیز و تضعیف روحیه بماند

واگذارت کردم به حضرت زهرا

24
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x