کد خبر: 74473

تاریخ بروزرسانی : 1402/08/01

تغییرات فراخوان جدید جذب در دستگاه‌های اجرایی برای نخبگان

منابع آزمون دکتری

تغییرات فراخوان جدید جذب در دستگاه‌های اجرایی برای نخبگان

تغییرات فراخوان جدید جذب در دستگاه‌های اجرایی برای نخبگان

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، سید سلمان سید افقهی؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با حضور در برنامه تهران ۲۰، ضمن تسلیت این ایام و شهادت جمع زیادی از مردم مظلوم فلسطین، جنایت رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد.
وی در ادامه با اشاره به رسالت بنیاد ملی نخبگان، گفت: تنظیم‌گری، تسهیلگری، هدایتگری و سیاست‌گذاری در حوزه نخبگانی، مهمترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است که این وظیفه در سند راهبردی کشور در امور نخبگان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید حس مفید بودن را در نخبه ایجاد کند. این حس مفید بودن را خود حضرت آقا توضیح دادند و فرمودند که یک بخش آن اشتغال است؛ یعنی نخبه باید کار پایدار قابل اتکا داشته باشد. ایشان در بخش دوم نیز فراهم کردن زمینه لازم برای کار عملی و پژوهشی را دیگر مطالبه نخبگان دانستند.
سید افقهی ادامه داد: در سال های گذشته، مخاطبان بنیاد بیشتر نخبگان علمی بودند اما در دوره جدید بنیاد ملی نخبگان دایره نخبگی را بسیار وسیع می‌بیند و نخبگان هنری، ادبی، صنعتی، مهارتی و دیگر حوزه‌ها را به رسمیت می‌شناسد. بنیاد ملی نخبگان فعالیت‌های خود را به دو بخش تقسیم کرده است. در بخش اول، تلاش می‌کند تسهیلات و امکانات لازم برای نقش‌آفرینی نخبگان را فراهم کند تا فرد با یک آسایش حداقلی و با برخورداری از مسکن، شغل و ابزار معیشتی لازم بتواند به مرحله اثرگذاری برسد که برای نیل به این هدف بنیاد طرح‌های متنوعی را به تصویب رسانده و اجرا می‌کند. دومین بخش، بحث اثربخشی نخبگان و نقش‌آفرینی آنان در حل مسائل کشور است که بنیاد برای این موضوع نیز طرح‌هایی داشته و دارد.

ضرورت پای کار آوردن دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی اشتغال

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: باید دانست از وظایف بنیاد پای کار آوردن دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی اشتغال است خوشبختانه در کشور حوزۀ عمل بسیار گسترده است و وزارتخانه‌ها دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در این حوزه نقش‌آفرینی بالایی دارند؛ در نتیجه بنیاد ملی نخبگان باید در تعامل با این دستگاه‌ها فرصت لازم را برای نقش‌آفرینی نخبگان ایجاد کند.
وی تصریح کرد: از سال گذشته طبق آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، فرایند جذب این افراد آغاز شد و در گام اول از بین حدود ۷۰۰۰ ثبت‌نام‌کننده، سازمان اداری استخدامی پس از طی فرایندها، برای 1003 نفر از نخبگان ردیف استخدامی فراهم کرد و اعتبار لازم را برای به کارگیری آنان در سال اول تامین کرد تا افراد متناسب با جایگاه و شأن نخبگی در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته شوند.

جزییات طرح جایگزینی سربازی برای نخبگان پسادکتری

برخی نخبگان در جایگاه‌های متناسب با شأن نخبگی به کار گرفته نشدند

سید افقهی ادامه داد: در روند اجرا اما برخی از نخبگان در جایگاه‌های نخبگی و متناسب با شأن نخبگی در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته نشدند. در دیدار نخبگان با رئیس جمهور، برخی از نخبگان به من مراجعه می‌کردند و در همین خصوص گلایه داشتند، از سوی دیگر، بعضاً به نخبگان وعده‌های داده شد که بعد از جذب،عملی نشدند.
پیگیری بازخوردهای منفی از سوی بنیاد
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: به منظور اجرای بهتر این آیین‌نامه، بنیاد ملی نخبگان با همکاری سازمان اداری استخدامی، آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را در دست تدوین دارد تا علاوه بر جذب نخبگان، وضعیت آنان در دستگاه‌های اجرایی رصد و پایش شود و اگر بازخورد منفی وجود داشت، پیگیری لازم صورت بگیرد.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

تغییرات فراخوان جدید جذب در دستگاه‌های اجرایی برای نخبگان

انتخاب شغل-محل در فراخوان جدید

سید افقهی خبر داد: اوایل آبان ماه امسال نیز فراخوانی برای جذب حدود ۴۰۰۰ نخبه در دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌شود که این فراخوان با سال گذشته یک تفاوت مهم دارد. در فراخوان امسال فرد نخبه شغل-محل را انتخاب می‌کند؛ یعنی هر فرد نخبه دقیقاً مشخص می‌کند در چه شغلی و در چه شهری مایل به اشتغال است؛ البته سامانه ثبت‌نام کاملاً هوشمند است تا هم فرایندها تسریع شود و هم هر فرد بر اساس رشته و تخصص خود بتواند اولویت‌هایش را انتخاب کند.

آیین نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

وی تاکید کرد: آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به همه دستگاه‌ها رسیده است اما عدم‌حضور برخی از آنها در فراخوان‌های قبلی و اعلام ظرفیت نکردن آنها، دلایل متعددی داشت. برخی دستگاه‌ها در گزینش خود ملاحظات خاصی دارند که باید مقدمات و تمهیداتی برای آن اندیشیده شود. برخی دستگاه‌ها نیز دچار تغییر و تحول شدند و همین تغییرات سبب ایجاد خلل در فرایندهای اداری آنان شد.

پذیرش پژوهشگر پسادکتری دانشگاه شاهد و برنامه مشترک بنیاد ملی نخبگان

به ثمر رسیدن کارها نیاز به پیگیری دارد/ صبر و پشتکار در نخبگان لازمه رسیدن به هدف

وی با بیان اینکه دولت اساساً دچار دیوان سالاری است، گفت: مشکلات ساختاری موجود سبب شده است که به ثمر رسیدن یک کار در دولت نیاز به پیگیری بسیاری داشته باشد. نخبگان قطعاً در حوزه فکر، توانمندی، استعداد و ارائه نظریه‌های نو، قابلیت‌های ویژه‌ای دارند اما در لایۀ تربیتی نخبگان باید صبر و پشتکار برای رسیدن به هدف را نیز افزود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: وقتی یک فرد به عنوان نخبه در یک دستگاه استخدام می‌شود، ممکن است فضای عمومی آن دستگاه تا حدی با او همراه نباشد؛ در نتیجه فرد نخبه باید صبوری و تعامل لازم را از خود نشان دهد. این شرط مهم در حوزه نخبگانی است.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
5 1 رای
امتیاز بدهید
guest
24 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس
میهمان
کاربر ناشناس
2 آبان ، 1402

از شما به عنوان رسانه معتبر و تخصصی خواهشمندیم حتما به این موضوع ورود نمایید، الان بیش از یکسال است که بدون هیچگونه اطلاع رسانی، با پاسخهای مبهم و نامعلوم بهترین دانش اموختگان مملکت را در بی برنامگی رها کرده اند، طبق قانون خودشان این طرح برای هر فرد دوسال کاربرد داردکه الان یکسال به هیچ دلیلی گذشت

هاشم
میهمان
هاشم
2 آبان ، 1402

با سلام
گلایه داریم از جذب
واقعا یکسال شده که شرکت کردم و ارزیابی ها رو گذروندم ولی تا الان هیچ خبری نیست
اداری استخدامی لیست مارو دریافت کرده ولی هر موقع تماس میگیریم یه بهانه در میارن
واقعا کلافه شدیم
این طرح مربوط به ۵۰۰ نخبه کشوره که همگی مثل من فراخوان شرکت کردن از رشته ها مختلف و پذیرفته شدن ک الان معتلن

ناشناس
میهمان
ناشناس
2 آبان ، 1402

اگر متقاضی عضو بنیاد ملی نخبگان باشد، آیا برای بهره ­مندی از تسهیلات این شیوه ­نامه نیاز به ارسال درخواست دارد؟

غفاری
میهمان
غفاری
2 آبان ، 1402

آیا فقط دانش ­آموختگان روزانه دانشگاه ­ها مشمول تسهیلات این شیوه ­نامه می­شوند؟

پوریایی
میهمان
پوریایی
1 آبان ، 1402

آیا شاغلین دستگاه­ های اجرایی امکان ثبت درخواست در خصوص شیوه ­نامه شناسایی استعدادهای برتر به منظور جذب در دستگاه ­های اجرایی کشور را دارند؟

زارع
میهمان
زارع
1 آبان ، 1402

در صورت عدم امکان حضور در مصاحبه کانون ارزیابی در موعد مقرر چه اقدامی لازم است انجام شود؟

محمدرضا
میهمان
محمدرضا
1 آبان ، 1402

رشتم اقتصاد هست داداشم توی بانک هست میگه چند سالی هست هرکس استخدام میشه بهره وامهایی که بهشون میدن خیلی بالاست و خب دیگه مثل اوایل خوب نیست
من دوره وزارت ارتباطات بهم زنگ زدن که چون باردار بودم و استراحت مطلق نرفتم از وزارت علوم هم برای کارمندی زنگ زدن که اونم یک ساعت تا محل زندگی من فاصله داشت قبول نکردم حالا دوره اش برگزار نشده هنوز
وزارت اقتصاد و دارایی که زنگ زدن برای دوره هنوز خبر نکردن
اگر وزارت اقتصاد خبرت کرد برو بانکها مالیات گمرک همه زیر نظر وزارت اقتصاد هستن حجم کاریشونم کمتر از بقیه اینا هست
خیلی از وزارتخونه ها درامدشون و مزایاشون قدر بانک هست اما حجم کاری کمتری دارن
یه مرخصی بخای بگیری خونتو توی شیشه نمیکنن
اگر عاشق بانکی داستان فرق داره دیگه

سید محمد طباطبایی
میهمان
سید محمد طباطبایی
1 آبان ، 1402

منم الان به وزارت کشور زنگ زدم. گفت بنیاد هیچ لیستی رو برای ما ارسال نکرده ولی ما درخواست دادیم و اون مشاغلی که به بنیاد گفتیم رو می خواییم. اما گفت اصلا بنیاد لیست افراد رو به ما نداده. بنظر می رسه خود بنیاد داره کوتاهی می کنه. چون برای سازمان استخدامی که فرقی نمیکنه اون لیست همه ما رو برای همه جا فرستاده. این تک انتخاب ها رو بنظر خود بنیاد باید لیست افراد رو برای اون نهاد بفرسته که بنیاد هم چنین کاری تا حالا نکرده. یا حداقل برای وزارت کشور تا حالا نکرده.

زهره
میهمان
زهره
1 آبان ، 1402

دوره آموزش نخبگان جدای از دوره های معمولی است. لذا بعید به نظر میرسه چون اموزش پرورش دوره استانی داره، دوره شما رو هم محل زندگیتون بزاره.
موفق باشید

کیمیا
میهمان
کیمیا
1 آبان ، 1402

سلام دوست عزیز- ممنون که تجربتون انتقال دادید. من تک اولویت انتخابیم آموزش و پروش بود اما از 3 دانشگاه شهر دیگه با من تماس گرفتن که قبول نکردم.

شادان
میهمان
شادان
1 آبان ، 1402

سلام. دوستان خیلی ممنون میشوم اگر کسی اطلاع داشت جواب بدهد. برای شغل های دانشگاهی و پارک فناوری (بطور مثال کارشناس آموزشی) آیا حتما می بایست مدرک مدیریت داشته باشیم؟. من مهندسی خوندم و معدلم 19.6 کارشناسی ارشد است و چندین مقاله و کتاب به زبان انگلیسی دارم. اما واقعا دوست دارم کارشناس آموزشی-پژوهشی در دانشگاه بشوم. ممنون میشوم راهنمایی ام بفرمایید.

سبحان
میهمان
سبحان
1 آبان ، 1402
پاسخ به  شادان

سلام. هیچ محدودیت رشته ای نزاشتن و منم رشتم مدیریت نیست و مشاغل دانشگاهی رو انتخاب کردم که دانشگاه منو برا مصاحبه دعوت کرد اما اگه رشته مرتبط باشی احتمال جذب بالاتر میره

هانیه
میهمان
هانیه
1 آبان ، 1402

سلام وقت شما بخیر
ضمن سپاس از شما و تشکر بابت سایت خوبتون
درخواستی ازتون دارم.
لطفا درصورت امکان محبت می‌کنید پیگیری بفرمایید چه زمانی تکلیف ما متقاضیان دو فراخوان قبلی مشخص میشه؟
همگی منتظر شروع دوره هستیم (از جمله وزارت آموزش و پرورش)
با هر ارگانی هم تماس میگیریم یا پاسخگو نیستن یا به ارگان دیگه‌ی ما رو پاس میدن.
لطفا در صورتی که شما پل ارتباطی خاصی دارید، مطالبات ما رو به گوش مسئولین برسونید.
ممنونم بزرگوار 🙏

جواد
میهمان
جواد
1 آبان ، 1402

شامل چه افرادی میشه?
شاگرد اول دانشگاه فردوسی مشهد باشی کفایت میگنه؟

محمدرضا
میهمان
محمدرضا
1 آبان ، 1402
پاسخ به  جواد

تنها چیزی که امتیازی نداره شاگرد اولی هست! البته تا جایی که من میدونم!

مهمان
میهمان
مهمان
1 آبان ، 1402

آیا در بررسی پرونده، همه کتاب­های تخصصی بررسی و امتیاز آن­ها محاسبه خواهد شد؟

شاکری
میهمان
شاکری
1 آبان ، 1402

پس من باید منتظر فراخوان بعدی باشم بعد باهاشون تماس بگیرم تا مقاله هام تائید بشن؟ یا الانم میتونن تائیدش کنند؟

24
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x