کد خبر: 66908

تاریخ بروزرسانی : 1402/01/31

اعلام جزئیات برگزاری آزمون اختصاصی دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

منابع آزمون دکتری

دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

اعلام جزئیات برگزاری آزمون اختصاصی دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، در ۵ گروه جامعه‌‎شناسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد و تعلیم و تربیت از طریق برگزاری آزمون اختصاصی دکتری، دانشجو جذب می‌کند.

دکتر حفیظ‌ الله فولادی مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رابطه با جذب دانشجوی دکتری در سال تحصیلی 1402-1403 بیان کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در 6 رشته مجوز قطعی برگزاری تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری را داراست و هر ساله برحسب نیاز گروه‌های پژوهشی با شورای گسترش آموزش عالی رایزنی شده و مجوز برگزاری دوره را در سال تحصیلی مورد نظر اخذ می‌کنیم.

وی گفت: در سال تحصیلی 1402-1403، 5 گروه دارای مجوز پژوهشگاه درخواست مجوز برگزاری دوره دکتری کردند که این گروه‌ها عبارتند از گروه جامعه‌شناسی(گرایش فرهنگی)، روان‌شناسی، مدیریت دولتی(رفتار سازمانی)، اقتصاد(اقتصاد اسلامی) و تعلیم و تربیت(فلسفه تعلیم و تربیت). از این بین تنها در گروه روانشناسی به دلیل نیاز به حضور متخصصان خانم در مباحث مشاوره و روانشناسی خانواده، برای بانوان نیز دوره برگزار می‌شود اما در سایر گروه‌ها پذیرش منحصراً مختص آقایان است.

وی ادامه داد: این آزمون تخصصی تنها به طلاب اختصاص دارد و افراد پذیرفته شده پس از گزینش نهایی برای ابلاغ به سازمان سنجش، باید دارای کد طلبگی باشند.

وی تأکید کرد: رویکرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این است که داوطلبان این آزمون صرفاً با سابقه علوم حوزوی محض وارد دوره دکتری نشوند و در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود در رشته تخصصی مورد نظر تحصیل کرده باشند، زیرا در صورت نداشتن تحصیلات زمینه‌ای، انتقال واحدهای آموزشی در دوره دکتری با پیش نیازها، جبران کننده خلا موجود نیست.

وی تصریح کرد: به واسطه اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تنها مجموعه دولتی در مراکز پژوهشی قم است که دارای مجوز برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی است و از بودجه پژوهش برای این دوره‌ها صرف می‌شود، از سال 1400 به بعد، تعدادی از پذیرفته‌شدگان به عنوان دانشجوی نوبت دوم و با پرداخت شهریه جذب می‌شوند که البته این شهریه حداقلی بوده و نسبت به مراکز دیگر کمتر است.

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

آقای فولادی گفت: نظر به پژوهشی بودن مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و تأکید بر انتقال تجارب علمی و تحقیقی گروه‌های علمی به دانشجویان، رویکرد ما این است که توجه اساتید در ارزشیابی به اخذ مقاله و کارهای علمی و سنجش توان تحقیقی دانشجو باشد و صرفاً به برگزاری آزمون اکتفا نکنند.

وی در رابطه با زمان برگزاری آزمون عنوان کرد: با توجه به اختصاصی و تشریحی بودن آزمون و نیز مصادف شدن اواسط شهریورماه با ایام اربعین حسینی، احتمالاً برگزاری آزمون به اواخر شهریور و تشکیل و شروع دوره ها به اواخر مهرماه موکول ‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون کتبی حدود 60 درصد ارزشیابی نهایی هر داوطلب را شامل می‌شود، گفت: 40 درصد مابقی نمره ارزشیابی در فرآیند مصاحبه منظور خواهد شد، یعنی حدود دو برابر ظرفیت پذیرش از داوطلبینی که امتیازات بالا را در آزمون کسب کنند، دعوت به مصاحبه علمی می‌شود و سوابق تحصیلی، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد و رزومه علمی داوطلب مانند مقالات و آثار کتبی وی مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در هر رشته پذیرش نهایی 4 نفر خواهد بود.

وی در پایان در رابطه با آغاز فرآیند اجرایی آزمون گفت: بعد از تأیید سازمان سنجش، از اواسط اردیبهشت ماه فرآیند اطلاع رسانی و ثبت نام برای شرکت در آزمون آغاز خواهد شد.

نشانی: دفتر قم: پردیسان، نبش میدان علوم؛ دفتر تهران: خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، کوی اُسکو پلاک ۶ تلفن: ۰۲۱۶۶۴۰۲۶۰۰
پست الکترونیکی:
دورنگار: 02532803090
کد پستی: 3749113361
صندوق پستی: 3151/37185
ساعات پاسخگویی: ۷:۰۰ تا ۱۵:۰۰

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x