کد خبر: 37066

تاریخ بروزرسانی : 1400/04/06

روش گزينش آزمون‌ ورودي‌ دوره دكتري «Ph.D»

منابع آزمون دکتری

روش گزينش آزمون‌ ورودي‌ دوره دكتري «Ph.D»

روش گزينش آزمون‌ ورودي‌ دوره دكتري «Ph.D»

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری، بنا بر اعلام سازمان سنجش، روش گزينش آزمون‌ ورودي‌ دوره دكتري «Ph.D» سال 1398 به شرح زیر اعلام میشود :

الف) نتایج اولیه داوطلبان:

نتايج اوليه آزمون دکتری به صورت چند برابر ظرفيت پذيرش در هر كد رشته امتحاني و براساس نمره كل حاصل از ميانگين وزني نمرات خام تراز شده با توجه به ضرايب دروس امتحاني (زبان عمومي با ضريب 1، استعداد تحصيلي با ضريب 1 و دروس اختصاصي« استاندارد همتراز »با ضريب 4) و رتبه آنان با توجه به سهميه و كدرشته امتحاني كه داوطلب در آزمون آن شركت نموده است، اعلام خواهد شد.

براساس قانون «سنجش و پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور» مصوب 18 اسفند 94 مجلس محترم شوراي اسلامي و مصوبات «شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي» سنجش و پذيرش در مقطع دكتري ناپيوسته، بر حسب هر يك از شيوه هاي «آموزشی-پژوهشی» و «پژوهش محور» انجام میشود.

• كليه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ضرورت دارد با توجه به نتايج درج شده در كارنامه آنان، از روز شنبه مورخ 31 فروردین 98 ، لغایت روز سه شنبه مورخ 3 اردیبهشت 98 به پايگاه اطلاع رساني اين سازمان به نشاني sanjesh.org مراجعه نموده و پس از مطالعه دفترچه راهنماي انتخاب رشته (دفترچه شماره 2) نسبت به انتخاب 50 كدرشته محل اقدام نمايند.

• داوطلباني كه نسبت به انتخاب رشته اقدام مينمايند با توجه به نمره كل اكتسابي، كد رشته محلهاي انتخابي و حدنصاب تعيين شده توسط مؤسسات و ساير ضوابط، براي مرحله مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي (مرحله دوم آزمون) معرفي خواهند شد. بديهي است فردي كه مجاز به انتخاب رشته شده باشد در صورت عدم دارا بودن حدنصاب نمره لازم كه توسط مؤسسات تعيين مي شود، براي مرحله مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي (مرحله دوم آزمون) معرفي نخواهد شد.

• بديهي است عدم مراجعه براي مصاحبه، به منزله انصراف از پذيرش بوده و امكان آزمون كتبي يا مصاحبه مجدد در هيچ يك از دانشگاه ها و مؤسسات وجود نخواهد داشت.

• شرط شركت در مراحل مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي درج كد رشته محل توسط داوطلبان در فرم انتخاب رشته اينترنتي و كسب حدنصاب كد رشته محل مورد تقاضا ميباشد. به عبارت ديگر اگر داوطلبي حدنصاب كد رشته محلي را كسب نموده ولي در زمان مقرر اقدام به انتخاب رشته و درج آن كد رشته محل در فرم انتخاب رشته اينترنتي ننموده باشد، امكان شركت در مراحل مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي براي وي ميسر نخواهد بود.

ب) پذيرش نهايي داوطلبان:

گزينش نهايي در هر يك از كدرشته محلهاي در روش گزينش آزمون‌ ورودي‌ دوره دكتري «Ph.D» از بين داوطلباني كه واجد شرايط ذيل باشند:

1- براساس اعلام نتايج اوليه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

2- نسبت به انتخاب كدرشته محلهاي تحصيلي در زمان مقرر اقدام نمايند.

3- حدنصاب نمره علمي لازم را در كدرشته محلهاي انتخابي دارا و براي مرحله دوم (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) آزمون توسط سازمان سنجش آموزش كشور معرفي شده باشند.

مطلب پیشنهادی :  اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2) آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال 1403

4- در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) در يك يا چند دانشگاه شركت نمايند.

5- پذيرش نهايي در هر كدرشته محل مطابق ظرفيت در هر يك از سهميههاي مصوب و پس از تأييد صلاحيت هاي عمومي انجام ميشود.

براساس قانون «سنجش و پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور» مصوب 18 اسفند 94، مجلس محترم شوراي اسلامي و مصوبات «شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي» سنجش و پذيرش در مقطع دكتري ناپيوسته، بر حسب هر يك از شيوه هاي «آموزشی-پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح جدول زیر انجام میشود:

اطلاعات تکمیلی پذیرش دکتری 97 سراسری

داوطلبان معرفي شده ميبايست براساس دستورالعمل مربوطه و همچنين برنامه زمانبندي كه طي اطلاعيه اي در دهه آخر ارديبهشت ماه براي مرحله مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي اعلام ميشود، مدارك و مستندات مورد نياز را تهيه و در زمان مقرر پس از مطالعه سايت دانشگاه هاي مربوطه و كسب اطلاعات لازم براي انجام مرحله مصاحبه و بررسي مدارك به دانشگاه پذيرنده مراجعه نمايند. اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

عدم شركت در مرحله بررسي سوابق علمي و پژوهشي، به منزله انصراف از آزمون تلقي گرديده و داوطلب غايب از گزينش نهايي حذف خواهد شد.

ج) امتياز متقاضيان آيين نامه استعدادهاي درخشان:

داوطلبان واجد شرايط براي پذيرش در دوره دكتري «Ph.D» ميتوانند براساس آيين نامه شماره 21/67272 مورخ 18 تیر 93 و مصوبات مربوط شوراي هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري اقدام نمايند.

شیوه های آموزشی در دوره دكتري «Ph.D»:

– شيوه آموزشي پژوهشي: شيوه آموزشي پژوهشي، روشي است كه محتواي برنامه آن مشتمل بر واحدهاي درسي و پايان نامه مي باشد. اين شيوه تا سال 1389 تنها شيوه آموزشي در ايران بوده و پذيرش دانشجو در كليه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور فقط به اين روش صورت ميگرفت.
– شيوه پژوهش محور: دوره دكتري تخصصي است كه با محوريت پژوهش و مشتمل بر دريافت واحدهاي آموزشي محدود و ارائه رساله برگزار ميشود. برگزاري دوره دكتري پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشي تقاضا محور (طرح پژوهشي داراي كارفرماي مشخص كه برابر قرارداد، اجراي آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات كامل آن به همراه هزينه هاي نظارت بر آن توسط كارفرما تامين و نتيجه كار نيز تحويل گرفته ميشود) با كارفرماي مشخص (شخصيت حقوقي اعم از دولتي و غيردولتي است كه طي يك قرارداد، انجام طرح پژوهشي را به دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و متعهد به تأمين كليه هزينه هاي انجام و نظارت بر اجراي موضوع قرارداد است) ميباشد.

 

https://phdphd.org

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
8 مهر ، 1399

اگه در مرحله مصاحبه در چند دانشگاه نظر اساتید قطعا برای انتخاب مثبت باشد و اسم داوطلب به عنوان پذیرش نهایی ثبت شود، در اعلام نتایج نهایی سنجش، اولین انتخاب ملاک قرار میگیرد ؟ یا باز هم داوطلب حق انتخاب نهایی بین چندین دانشگاهی که نظر اساتید آن داوطلب در مصاحبه مورد قبول واقع شده است؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

دکتری 98
میهمان
دکتری 98
31 فروردین ، 1398

با سلام. چرا سنجش و دانشگاه ها سطح تراز رو نمیگن که نسبت به تراز هر دانشگاهی انتخاب رشته کنیم؟؟؟

حسین
میهمان
حسین
31 فروردین ، 1398

سلام
آیا در این مرحله اولویت انتخاب رشته مهم است؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x