تاریخ بروزرسانی : 1402/01/20
نام بسته درسی : درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
——————————————————————————
فهرست:
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن
نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
نقش دیدگاه ولایت فقیه در فهم و تحقق دین
مدیریت از دیدگاه قرآن و معصوم
زمینههای اصلاح مدیریت
حوزههای مطرح در ادعای اقتضایی بودن قرآن
راههای تأثیر وحی بر علوم بشری
سیر کلی مباحث و مراحل مقدماتی پژوهش در قرآن
اصل اول عدم تقدم بر خدا و رسول
اصل دوم آخرت گرایی
آثار سوء عدم آخرتگرایی
شاخصهای نظام اسلامی در مسیر آخرتگرایی
اصل سوم اصل وحدت و هماهنگی
اصل چهارم اعمال مدیریت بر اساس اختیار نیروها
اصل پنجم اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیروها
نمونههای اعمال مدیریت
مقدمه اول
1-نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
2-نقش دیدگاه ولایت فقیه در فهم و تحقق دین
مقدمه دوم
1- مدیریت از دیدگاه قرآن ومعصوم(ع)
2- دین اسلام و علم
زمینههای اصلاح مدیریت
قبض و بسط معرفت دینی
اثر وحی بر عقل و تجربه و عرفان بشری
مقدمه سوم
1- مبانی پژوهش در قرآن
2- منابع تحقیق در مدیریت اسلامی
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن
📢 اصل عدم تقدم بر خدا و رسول
📢 اصل آخرت گرایی
شاخصهای نظام اسلامی در مسیر آخرتگرایی
📢 اصل وحدت و هماهنگی
📢 اصل اعمال مدیریت بر اساس اختیار نیروها
📢 اصل اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیروها
نتیجه گیری
الگویی برای شناخت مدیریت اسلامی
الگوی مدیریت اسلامی
تحقق دین در جامعه
نتیجه گیری
مدیریت مبتنی بر رهنمودهای اسلام و قرآن
اصل شرح صدر
اصل رعایت اهلیت
اصل تبعیت و اطاعت
اصل تفویض اختیار و مسئولیت خواهی
اصل انضباط و جدیت
اصل تصمیم گیری
اصل پایبندی به عهد و پیمان
اصل عدم احتجاب
اصل برپا داشتن حق و عدل
ازمون خودسنجی با پاسخ
منابع
اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن
نقش زمان و مکان در فهم و تحقق دین
الف : فهم قرآن
📢 دوره اول : دوره کادرسازی و تربیت نیروهای مکتبی کارآمد
📢 دوره دوم : دوره تشکیل حکومت و بکارگیری نیروها و چگونگی اداره نظام اسلامی
فقدان این معاشرت و تجربه، عالم دین را به افراط و تفریط در فهم احکام کشانده موجب عُسرو حَرَج و یا راحتطلبی مسئولیتزدا و لاابالیگری خواهدشد.
ب : فهم سنت معصوم(ع)
1) میزان فهم مخاطب در کیفیت و سطح صدور سنت بسیار قابل توجه است.
نَحنُ مَعاشِرَ الانبیاءِ نُکَلّمُ النّاس عَلیقَدرِعُقولِهم
«ما جماعت انبیاء با مردم به میزان عقلشان سخن میگوییم.»
2) قصد و غرض مخاطب معصوم(ع) بخصوص مخاطبین اهل بیت(ع) در اعتبار و عدم اعتبار حدیث بسیار دخالت دارد که در اصطلاح به آن جهت صدور حدیث گفته میشود.
3) ضرورت اداره حکومت و رهبری و هدایت مردم، گاه اقتضای فرامینی مقطعی شبیه به آیات نسخ را دارد که باید آنها را از سنت ابدی معصوم، تفکیک نمود.
4) جواز پدیده نقل به مهنا به علت طبیعت خطا و نسیان انسانی در سنت قولی معصوم(ع) که مهمترین و گویاترین گزارش از سنت معصوم(ع) میباشد.
5) پراکندگی صدور احادیث به علت دخالت زمان و مکان ( محدودیت مخاطبین ، شرایط خاص اجتماعی و … ) و انسجام و جامعیت دیتی قرآن به علت حکومتِ وجه ابدی آن بیان مسائل و ارتباط مفهومی و نظاموند بیانات قرآنی همچون اجزاء یک پیکر واحد و تنظیم الهی آیات و سور قرآن در این راستا، همه و همه ، ضرورت تمرکز و محوریت قرآن را بخصوص در سیاستگزاریهای کلان و برنامهریزیهای درازمدت و طراحی ساختار اداری، اجتماعی ، سیاسی نظامی حکومت، مطرح مینماید.
6) توجه به اندیشههای اعتقادی ، اخلاقی و فقهی اهل سنت و گروههای مخالف اهل بیت(ع) در عصر ائمهاطهار(ع) ما را در فهم خصوصیات موضوعات و خصوصیات احکام آنها در سنت معصوم(ع) واقف میگرداند.
7) هیچ منبعی از احادیث منتسب به اهل بیت(ع)، بینیاز از ارزیابی سندی نیست، مگر احادیثی که در تواتر لفظی، معنوی و اجمالی باشند که تواتر تعیینآور آنها ما را از تحقیق اسنادشان بینیاز میگرداند.
ت : تحقق دین
🔔 تحقق دین با توجه به عوامل زیر حاصل میشود:
علم به زمان : طبق درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام این علم به مجموعه معرفتهای ضروری به اوضاع اجتماعی و بینالمللی و جریانات فکری جاری در عصر و زمانه ، نظر دارد که عالم به زمانه را از فروغلطیدن در شبهات و اثرات آن در امان نگهمیدارد.
1 – این علم به زمان از مطالعه و عبرت از احوال گذشتگان ، ایمان و تقوی شدید ، معاشرت با اقشار و اقوام مختلف و همراهی و غمخواری با اکثریت جامعه و تلاش جدی برای اصلاح امورشان بخصوص فقر اقتصادی و فرهنگیشان و آگاهی بر معرفتهای حوزوی و دانشگاهی و حوادث گوناگون حاصل میشود.
2 – دادن توان فکری ، روانی به جامعه : جهت تحمل مشکلات و سختیهای عمل به دین خدا که از دو عامل اساسی زیر حاصل میشود:
🔔 آموزش صحیح ارزشهای قرآنی به جامعه از طریق تبیین نظری و معرفی اسوههای عملی انبیاء و اولیاء
🔔 عمل به ارزشها توسط منادیان فرهنگ الهی در جامعه
3 – ضرورت ارزیابی دقیق جوامع اسلامی نسبت به میزان قرب و بُعد آنها به ارزشهای اسلامی و تفکیک آنها از یکدیگر
4- ضرورت تدریج در اجرای احکام قرآن در صورت عسروحرج حاصل از اجرای دفعی آن در جامعه
5- ضرورت تاکید و پافشاری بر تحقق عدالت اقتصادی و اصلاح امر معیشتی اقشار آسیبپذیر که زمینه بسیار مساعدی جهت تحقق ارزشهای دینی خواهدبود.
6 -گزینش و نصب کاگزارانی امین و کارآمد و آخرتگرا در مصادر امور، که این نیز عاملی بسیار مهم در تالیف قلوب عموم و موجب نفوذ ارزشهای دینی در زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف خواهدبود.
7 – قاطعیت در برابر تخلفات مسئولین ردهبالا و میانه و سیاست عفو و گذشت و مدارا با عموم جامعه، موجب اعتماد جامعه به نظام و الگوپذیری از رهبران اسلامی خواهدبود.
8 – ضرورت کنترل جدی مسئولان ردهبالا و میانه و رهبران دینی، نسبت به دنیاطلبی وابستگان و اقربای خویش که فقدان، موجب سستی اعتقاد مردم و مورد تمسخر واقعشدن مسئولان نظام و ارزشهای دینی خواهدبود.
9 – ضرورت تربیت نیروهای فرهنگی عالم متدین، جهت هدایت سطوح مختلف و اقشار مختلف جامعه با توجه به نیازها و ویژگیهای آنان
10 – ضرورت ایجاد پایگاههای مردمی در خارج از کشور، از طریق تربیت و اعزام نیروهای آگاه و عامل به فرهنگ قرآنی بعنوان سفیران رسمی و غیررسمی نظام و فعال کردن سفارتخانهها
دیدگاه بسته شده است.
نوشتههای تازه