کد خبر: 62401

تاریخ بروزرسانی : 1401/04/13

سرفصل ها و منابع آزمون دکتری

منابع آزمون دکتری

سرفصل ها و منابع آزمون دکتری

سرفصل ها و منابع آزمون دکتری

در سال‌های اخیر، سیستم آموزشی کشور تغییراتی در آزمون‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی ایجاد کرده است. با ادغام آزمون کنکور دکتری دانشگاه سراسری با دانشگاه آزاد، دیگر منابع متفاوتی برای آزمون دکتری تعریف نمی‌شود. بلکه تمامی منابع مشترک برای یک آزمون هستند.

سرفصل ها و منابع آزمون دکترییکی از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبان، دریافت دقیق منابع آزمون دکتری است. متقاضیان شرکت در کنکور دوره دکتری، با زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مناسب روی منابع صحیح، می‌توانند تراز قبولی مد نظر خود را برای پذیرش در رشته و دانشگاه مد نظر در مقطع دکتری کسب کنند. سختی پیداکردن بهترین منابع این آزمون برای هر رشته، این است که سازمان سنجش آموزش کشور به‌عنوان مرجع رسمی، هیچ منبعی معرفی و تأیید نمی‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از داوطلبان در میان تعداد زیادی منابع متعدد برای هر درس، سردرگم می‌شوند. به همین دلیل است که تمامی متقاضیان آزمون کنکور در مقطع دکتری، به دنبال معرفی و خرید بهترین منابع هستند. (سرفصل ها و منابع مصوب آزمون دکتری )

ترجیح اکثر داوطلبان دکتری این است که برای هر درس یک منبع جامع داشته باشند تا در مطالعه منابع دچار سردرگمی نشوند. در این مطلب به بررسی بهترین منابع برای کنکور دکتری در هر رشته می‌پردازیم و به دغدغه‌های داوطلبان در خصوص پیداکردن بهترین منابع پاسخ داده خواهد شد.

سرفصل ها و منابع آزمون دکتری برای دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری

سال 1396، مطابق یک قانون جدید، تمامی آزمون‌های مقطع دکتری با یکدیگر هماهنگ شدند. تا قبل از این سال، داوطلبانی که برای دانشگاه‌های سراسری در آزمون دکتری شرکت می‌کردند، در یک آزمون و داوطلبانی که برای دانشگاه‌های آزاد در کنکور شرکت می‌کردند، در یک آزمون مجزای دیگر حضور داشتند. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای داوطلبان شده بود.

زیرا اکثر داوطلبان قصد داشتند تا رشته موردنظر خود در مقطع دکتری را در دانشگاه آزاد یا سراسری قبول شوند. یعنی هدف بسیاری از داوطلبان، ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد یا سراسری بود. چنین داوطلبانی تا قبل از قانون سال 1396، برای هر آزمون باید منابع جداگانه‌ای مطالعه می‌کردند. زیرا سبک آزمون‌ها و همچنین مرجع برگزارکننده آن‌ها با یکدیگر متفاوت بود.

اما بعد از اجرای قانون یادشده در این سال، دیگر نیازی به مطالعه منابع متفاوت نیست. درواقع این قانون کار داوطلبان را ساده‌تر کرده است. همچنین بسیاری معتقدند به دلیل سبک یکسان سؤالات و منابع آزمون دکتری، عدالت در آزمون هماهنگ، بیشتر رعایت می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمون دکتری ، منابع ، برنامه ریزی و مصاحبه از طریق واتس اپ به شماره 09306406058 پیام دهید.

نحوه انتخاب منابع کنکور دکتری در گروه های هفت گانه آزمون

آزمون هماهنگ دکتری در هفت گروه آزمایشی برگزار می‌شود:

    • گروه آزمایشی علوم‌انسانی
    • گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی
    • گروه آزمایشی فنی و مهندسی
    • گروه آزمایشی علوم پایه
    • گروه آزمایشی دامپزشکی
    • گروه آزمایشی زبان
    • گروه آزمایشی هنر

مشاوران یا مجموعه‌های حرفه‌ای فعال در حوزه مشاوره کنکور دکتری، معمولاً برای هر رشته و هر درس آزمون، تعدادی منابع مختلف به شما معرفی می‌کنند. توجه داشته باشید که در تمامی رشته‌ها دو درس زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی با ضریب تأثیر 1 دارند.

اما دروس تخصصی در هر کد رشته با ضریب ثابت 4 دیده می‌شود. این در حالی است که در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، دروس تخصصی متفاوت هستند. حال برای هرکدام از دروس یادشده، منابع متعددی برای آزمون دکتری به داوطلب معرفی می‌شود.

یعنی تنها یک منبع به شما معرفی نمی‌شود. بلکه برای هر درس چندین منبع پیشنهاد داده می‌شود. بهترین استراتژی این است که یک منبع به‌عنوان مرجع برای هر درس در نظر گرفته شود و در کنار آن یک کتاب تست‌زنی نیز قرار بگیرد تا مکمل باشد.

توجه داشته باشید که منبع مرجع بهتر است که شامل تمام یا حداکثر محتوای سایر منابع باشد. همچنین کتاب تست‌زنی مکمل در کنار هر درس بهتر است شامل تست‌های آزمون‌های قبلی دکتری باشد. توصیه مهمی که اینجا به‌تمامی داوطلبان می‌شود، این است که هرگز تمامی منابع را خریداری نکنید!

دلیل اصلی این موضوع این است که منابع هر درس معمولاً دارای مطالب همپوشان زیادی هستند. یعنی قالب محتواهایی که در دروس تخصصی و غیرتخصصی منابع آزمون دکتری بررسی می‌شود، مشترک هستند. از طرفی خرید تمامی منابع می‌تواند باعث سردرگمی شما در مطالعه شود.

منابع کنکور دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه علوم انسانی

این گروه به دلیل حضور رشته‌های پرطرفداری همچون مدیریت و تمامی زیرمجموعه‌های آن و همچنین رشته‌هایی مانند اقتصاد و حسابداری از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین گروه‌های آزمایشی است. منابع کنکور دکتری در تمامی رشته‌های زیرمجموعه گروه علوم‌انسانی در پایگاه تخصصی آزمون دکتری phdphd.org  ، به‌صورت رایگان به متقاضیان معرفی می‌شود.

منابع کنکور دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه کشاورزی و منابع طبیعی

گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی نیز رشته‌های متعددی در آزمون دکتری دارد. متقاضیان بسته به دروس اعلام شده در دفترچه آزمون، منابع را از پایگاه تخصصی آزمون دکتری phdphd.org  دریافت می‌کنند.

منابع آزمون دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه فنی و مهندسی

بیش از 50 رشته در آزمون دکتری در گروه فنی و مهندسی دیده می‌شود. تعیین منابع کنکور دکتری مهندسی باتوجه‌به تعدد منابع داخلی و خارجی، کاری بسیاری حساس و مهم است. در آزمون دکتری فنی و مهندسی تا حد زیادی به مطالعه منابع درست بستگی دارد.

سرفصل ها و منابع آزمون دکتری

منابع کنکور دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه علوم پایه

گروه علوم پایه از نظر جامعه آماری باتوجه‌به تعدد رشته‌هایی که دارد، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌ها در آزمون دکتری است. سختی انتخاب منابع آزمون در این گروه نیز مانند گروه فنی و مهندسی به دلیل تعدد منابع خارجی ترجمه شده زیاد است. به همین دلیل باید منابع از مجموعه‌های معتبر و مشاوران باتجربه در این رشته بهره برد.

منابع کنکور دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه دامپزشکی

گروه دامپزشکی دارای بیش از 25 رشته در آزمون دکتری است که مانند دروس تخصصی در سایر رشته‌ها، در این گروه نیز ضریب دروس تخصصی 4 است. انتخاب صحیح منابع آزمون دکتری دامپزشکی باتوجه‌به محدودیت برخی منابع در این گروه، می‌تواند نقش بزرگی در قبولی داوطلب داشته باشد.

منابع کنکور دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه زبان

از نظر تعدد منابع و سختی انتخاب بهترین منابع کنکور دکتری، گروه زبان را می‌توانیم یکی از سخت‌ترین‌ها بدانیم. زیرا منابعی که برای این گروه معمولاً توسط مجموعه‌های مختلف معرفی می‌شوند، تعداد زیادی دارند. همین امر باعث می‌شود تا داوطلبان کنکور دکتری زبان دچار وسواس یا اشتباه در انتخاب منابع شوند.

منابع آزمون دکتری در رشته های زیرمجموعه گروه هنر

گروه هنر یکی از معدود گروه‌هایی است که به دلیل مشخص‌بودن دروس و منابع، متقاضیان دکتری در رشته‌های زیرمجموعه آن خیلی به دردسر نمی‌افتند. اما باید توجه کنید که حتی در این گروه نیز تنها یک تیم مشاور قوی می‌تواند بهترین منبع را به‌عنوان مرجع در کنار کتاب تست‌زنی به داوطلبان کنکور دکتری هنر معرفی کند.

دریافت بهترین منابع کنکور دکتری از مشاوران باتجربه و دانشجویان ممتاز

به علت درآمدهایی که در حوزه کنکور دکتری و کارشناسی ارشد وجود دارد، امروزه بیش از صدها یا شاید هزاران مؤسسه مشاوره‌ای وجود دارد. طبیعی است که تمامی این مؤسسات صلاحیت، تجربه و تخصص لازم را برای مشاوره و معرفی بهترین منابع ندارند(دیده شده مشاور مدرک کارشناسی داشته اما به داوطلبان کنکور دکتری مشاوره داده است).

سرفصل ها و منابع آزمون دکتری

با یک بررسی ساده حتی می‌توانید متوجه شوید که بسیاری از گروه‌ها حتی منابع اولیه معرفی شده برای آزمون را از سایت‌های سایر گروه‌ها کپی‌برداری کرده‌اند. قطعاً چنین تیمی که فقط باهدف کسب درآمد با شما ارتباط می‌گیرد، نمی‌تواند بهترین منابع آزمون را به شما معرفی کند. طبیعی است که خواندن منابع غیرمطمئن نمی‌تواند تراز مطلوب شما برای قبولی در دانشگاه مدنظر را به شما بدهد.

برای دریافت سرفصل های پرتکرار ؛ رشته + ایمیل خود را واتساپ کنید به شماره تلفن 09306406058 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x