کد خبر: 52345

تاریخ بروزرسانی : 1402/07/20

شهرها و دانشگاه های پرمتقاضی آزمون دکتری دانشگاه ازاد اسلامی سال 1398

منابع آزمون دکتری

شهرها و دانشگاه های پرمتقاضی آزمون دکتری دانشگاه ازاد اسلامی سال 1398

در حال حاضر چیزی در حدود 100 هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد. این در حالی است که هر ساله 15 تا 20 هزار نفر نیز به این رقم اضافه می‌شود.  به باور عده‌ی کثیری از مردم، در شرایط فعلی که ماراتن مدرک گرایی همچنان بر جامعه‌ی ما سایه انداخته؛ ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر گاهی تنها راه نجات از بیکاری است. هرچند که در واقع افزایش سطح علمی و مدارک دانشگاهی خود از اصلی‌ترین عوامل بیکاری در کشور به شمار می‌آیند(نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی).
فرار از خدمت سربازی و همچنین بالارفتن سن ازدواج نیز از دیگر عواملی هستند که ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر را به انگیزه‌ای قوی و امری اجتناب ناپذیر مبدل می‌سازند.
افزایش درآمد و دریافت جایگاه سازمانی بالاتر نیز از دیگر عوامل موثر در افزایش گرایش مردم به تحصیل در مقطع دکتری است. چشم و هم‌چشمی، فشارهای خانواده و کمبود مهارت‌های فنی و تخصصی نیز از دیگر عوامل موثر در مدرک گرایی به حساب می‌آیند.
بنا بر آنچه گفته شد، در شرایط کنونی پژوهش و ارتقاء سطح علمی و مهارت‌های فنی برای دانشجویان موضوعیت چندانی ندارد. آنچه در مقطع کنونی برای درصد کثیری از دانشجویان – خصوصا در مقطع دکتری– اهمیت دارد انتخاب رشته های پرتقاضا در بازار کار و نیز میزان درآمد مترتب بر آن است. از اینرو برخی از رشته‌ها با اقبال بسیار بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها مواجه می‌شوند. از سوی دیگر شهر محل تحصیل و نام و آوازه‌ی واحد دانشگاهی نیز برای بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور دکتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با بررسی شهرها و دانشگاه های پرمتقاضی آزمون دکتری دانشگاه ازاد اسلامی سال 1398 به نتایج زیر میرسیم :

شهرهای تهران، کرج، قزوین، تبریز، اصفهان و شیراز از جمله شهرهایی هستند که بیشترین متقاضی را از میان شرکت کنندگان در کنکور دکتری را به خود اختصاص داده اند. هرچند این آمار مشخصا به دانشگاه آزاد اسلامی اشاره دارد، اما با توجه به محدودیت در ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، عمده‌ی پذیرش در این مقطع بطور معمول توسط دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌پذیرد.
واحدهای دانشگاهی علوم تحقیقات ، تهران مرکز، تهران شمال و قزوین به ترتیب پرمتقاضی ترین مراکز در آزمون دکتری سال 1398 می‌باشند.

مطلب پیشنهادی :  آمار داوطلبان انتخاب رشته کننده 67 هزار نفر

شهرها و دانشگاه های پرمتقاضی آزمون دکتری دانشگاه ازاد اسلامی سال 1398

رشته های پزشکی، پرستاری، طب فیزیکی و توان بخشی، برنامه نویسی و توسعه وب و شبکه از جمله رشته‌هایی هستند که علیرغم پرمتقاضی بودن، دارای ظرفیت‌های اشتغال نسبتا خوبی نیز می‌باشند.
از سوی دیگر رشته هایی همچون مهندسی برق، روانشناسی و حقوق نیز از جمله رشته‌هایی هستند که به نظر می‌رسد به مرز اشباع رسیده‌اند اما همچنان در میان رشته‌های پرطرفدار جای می‌گیرند.  کسب دانشنامه‌ی دکتری می‌تواند بین 3 تا 6 سال بطول بیانجامد . دوره‌ی نسبتا طولانی و دشواری که پیمودن آن جز به علاقه و انگیزه‌ های صحیح و اصیل ممکن نیست.
نکته‌ی قابل تاملی که می‌بایست پیش از تحصیل در این مطقع مد نظر داشته باشید، این است که ممکن است عنوان پرطمطراق «دکتر» نیز تا چند سال آینده به سرنوشت عناوینی همچون «مهندس» دچار شود.
عناوینی که هیچ‌یک تضمینی بر موفقیت و برخورداری شما از شان و موقعیت اجتماعی بالاتر نخواهند بود. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که آنچه نیاز حقیقی و اساسی کشور ماست، تربیت تکنسین ها و مدیران عملیاتی است. از اینرو آینده از آن کسانی که بر پرورش مهارت های تخصصی خود تمرکز و اهتمام داشته‌اند.

سرفصلهای آزمون دکتری

سرفصل های آزمون دکتری گروه علوم انسانی

سرفصلهای آزمون دکتری مجموعه فنی و مهندسی

سرفصلهای آزمون دکتری علوم پایه

سرفصلهای آزمون دکتری کشاورزی و منابع طبیعی

سرفصلهای آزمون دکتری زبان

سرفصلهای آزمون دکتری هنر

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیجانی
میهمان
علیجانی
25 خرداد ، 1398

سلام
شاید با لیسانس بشه رییس جمهور شد اما در ایران نه…. مدرک گرایی در ایران زیاد است دوست عزیز

علی
میهمان
علی
9 خرداد ، 1398

دکتر شدن ارزوی دهه ۶۰ های از همه جا مانده با محدودیت سنیست.
با لیسانس هم می شود رییس جمهور شد .فقط هوش و ذکاوت می خواهد و کاردانی

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x