کد خبر: 55802

تاریخ بروزرسانی : 1400/11/26

شيوه‌ آموزشی در مقطع دكتری

منابع آزمون دکتری

شيوه‌ آموزشی در مقطع دكتری

شيوه‌ آموزشی در مقطع دكتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، شيوه‌ آموزشی در مقطع دكتری با سایر مقاطع تفاوت‌های اساسی دارد که در مطلب پیش‌رو به آن پرداخته شده است.

نگارش پایان‌نامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش‌های مختلف پایان‌نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین‌رو خبرگزاری آنا بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش پایان‌نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه‌مندان به نگارش دقیق و تخصصی پایان‌نامه‌ها باشد.

پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم‌دوستان با شیوه‌های آموزشی مقطع دکتری PHD آشنا خواهند شد.

شيوه‌های آموزشی در مقطع دكتری با سایر مقاطع تفاوت‌های اساسی دارد و به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود.

الف- شيوه آموزشی ـ پژوهشی: شيوه آموزشی ـ پژوهشی، روشی است كه محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پايان‌نامه است. اين شيوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شيوه آموزشی در ايران بوده و پذيرش دانشجو در كليه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی كشور فقط به اين روش صورت می‌گرفت.

ب- شيوه پژوهش محور: دوره دكتری تخصصی است كه با محوريت پژوهش و مشتمل بر اخذ واحدهای آموزشي محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود.

برگزاری دوره دكتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور (طرح پژوهشی دارای كارفرمای مشخص كه برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات كامل آن به همراه هزينه‌های نظارت بر آن توسط كارفرما تامين و نتيجه كار نيز تحويل گرفته می‌شود) با كارفرمای مشخص (شخصيت حقوقی اعم از دولتی و غيردولتی است كه طي يك قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و متعهد به تأمين كليه هزينه‌های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است.

مطلب پیشنهادی :  فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز 1403

منظور از كدرشته محل‌های پژوهش محور رشته محل‌هایی از موسسات است كه دارای طرح پژوهشی تقاضامحور است و در زمان انتخاب رشته عناوين آنها در اين دفترچه درج شده است.

اولویت های پژوهشی دانشجویان

منظور از طرحواره، طرح اوليه رساله متقاضيان رشته محل‌های پژوهش محور است كه در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور كه از طرف مؤسسه اعلام شده است توسط داوطلب تهيه و تدوين و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی،(جدول امتیازات آموزشی و پژوهشی در مصاحبه دکتری 98) فناوری به صورت مكتوب ارائه می‌شود. عنوان يا عناوين طرح پژوهشی مربوط به هر يك از كدرشته محل‌های پژوهش محور به منظور تهيه طرحواره توسط داوطلبان از طريـق سـايت مؤسسات پذيرنده اعلام خواهد شد.

طول مدت دوره در هر دو شيوه حداكثر 5 سال است. در موارد استثنايی افزايش طـول مدت دوره با تشخيص شورای تحصيلات تكميلی دانشگاه مجاز است و همچنين انتقال، تغيير رشته و مهمان در هر دو شيوه ممنوع است.

 

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x