کد خبر: 59472

تاریخ بروزرسانی : 1401/09/17

طرح آ. ت. ت. چیست؟

منابع آزمون دکتری

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری ، شیوه های متفاوتی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مرسوم است که همواره ما با بدیهی ترین شیوه یعنی برگزاری کنکور آشنا هستیم. یکی از طرح هایی که بسیار به داوطلبان برای ورود به کارشناسی ارشد کمک می کند طرح آ. ت. ت. است.

به راستی طرح آ. ت. ت. چیست؟

آ. ت. ت. مخفف آزمون تشریحی تکمیلی است. در این طرح به انتخاب دانشگاه ، برای ورود به مقطع ارشد ، با برگزاری آزمون تشریحی تکمیلی ، به گزینش افراد شایسته برای ورود به تحصیلات تکمیلی پرداخته می شود. چرا که تعداد قابل توجهی از دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی به ویژه دانشجویانی که یک سال آخر دوره کارشناسی خود را، به انجام پروژه اختصاص داده و فرصت تست زنی ندارند، در این روش می توانند جایگاه خوبی را کسب کنند. در تحقیقی که در دهه گذشته انجام شد، نتایج نشان داد، بسیاری از دانشجویان ممتاز کارشناسی در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته نشدند، که البته وزارت علوم با روش جذب بدون آزمون نخبگان و ممتازها (استعداد درخشان)، تا حدی این مسئله را جبران کرد. این طرح اختیاری بوده و هر دانشگاه به خواست خود می تواند اجرا نماید.

در رشته های عادی نمره کل شامل ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل مقطع کارشناسی بود. ولی در رشته های آ. ت. ت. ۳۰ درصد نمره کل را امتیاز داده شده از سوی دانشگاه تشکیل می داد که در سال آخر به دلیل اعتراضات به ۲۰ درصد کاهش یافت. داوطلبان در رشته های آ. ت. ت. ابتدا در کنکور شرکت کرده و سپس به میزان سه برابر ظرفیت، افراد برای بخش دوم (آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و بررسی سوابق) به هر دانشگاه معرفی می شدند. در طرح «آ. ت. ت» دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشته و با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام می‌کردند. طی طرح «آ. ت. ت» دانشگاه‌ها اختیار داشتند که از بین تعدادی داوطلب با توجه به سوابق علمی و تاثیر نمره آزمون دانشجویان مورد نظر خود را انتخاب کنند اما این طرح به دلیل اعتراض برخی از داوطلبان و ناعادلانه دانستن روند ارزیابی دانشگاه ها بعد از سه سال اجرا، توسط سازمان سنجش آموزش کشور لغو شد.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری
مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x