کد خبر: 54604

تاریخ بروزرسانی : 1400/04/06

هزینه آزاد کردن مدرک دکتری وزارت بهداشت 98

منابع آزمون دکتری

مدرک دکتری وزارت بهداشت 98

هزینه آزاد کردن مدرک دکتری وزارت بهداشت 98

به گزارش پایگاه خبری آزمون دکتری (PhdPhd.org) ، بخشنامه جدید وزارت بهداشت در خصوص افزایش چند برابری هزینه آزاد کردن مدرک دکتری وزارت بهداشت 98 منجر به نگرانی این دانشجویان شده است.

ماجرا از نامه‌ معاون آموزشی وزارت بهداشت شروع می‌شود، نامه‌ای که از سوی باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به وزیر بهداشت نوشته شده و در این نامه آمده است: « احتراماً به استحضار می‌رساند با عنایت به مصوبات مورخ 97/10/03 کمیسیون عالی تعیین تعهدات دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که طی نامه‌ای شماره د/101/ 3206 مورخ 97/10/10 مشاور محترم وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی جهت اجرا ابلاغ گردیده است و با توجه به مفاد صورتجلسه مربوط به متعهدین مقطع کارشناسی ارشد و بند 4 تعیین تکلیف متعهدین مقطع PHD پیشنهاد این معاونت جهت هزینه تسویه حساب تعهدات آموزش رایگان با رعایت سایر موارد مطرح شده، پرداخت هزینه‌ها بر اساس شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز و پردیس‌های بین‌الملل علوم پزشکی در سال فراغت از تحصیل افراد متقاضی می‌باشد لذا استدعا دارد به منظور تسریع در انجام امور و تعیین تکلیف وضعیت موارد منعکس شده در صورت موافقت جنابعالی مراتب را جهت اجرا ابلاغ نمایند»(نتایج تکمیل ظرفیت دکتری 98 وزارت بهداشت).

وحید، یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته ژنتیک انسانی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این بخشنامه تمام دانشجویان ارشد و دکتری وزارت بهداشت را تحت تاثیر قراره می‌دهد، ما بعد از فارغ‌التحصیل شدن در مقطع ارشد برای دریافت دانشامه, باید معادل دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را مشغول به کار شویم.

وی گفت: شغل مورد نظر را از طریق ثبت نام در سامانه طرح باید پیدا کنیم؛ یعنی وزارت بهداشت باید برای اشتغال دانشجویان اقدام کند و محل اجرای طرح را مشخص نماید که با گذراندن دوره طرح (معادل دوران تحصیل ارشد)، دانشجو بتواند دانشنامه را بدون پرداخت هزینه دریافت کند اما ظرفیت چندانی برای پذیرش نیروی طرح وجود ندارد.

هدف بخشنامه درآمدزایی برای وزارت بهداشت است

وی گفت: صراحتا این بخشنامه کارشناسی نشده است و صرفا هدف آن افزایش درآمد وزارت‌ بهداشت بوده است.

وحید با بیان اینکه عدالت در این بخشنامه رعایت نشده است گفت: اگر قرار بود دانشجویان مقطع روزانه این میزان هزینه را پرداخت کنند در این مقطع تحصیل نمی‌کردند یا دانشگاه سطح بالا را انتخاب می‌کردند و با پرداخت شهریه ادامه تحصیل می‌دادند. به طور مثال ممکن است دانشجویی با رتبه 60 دانشگاه اهواز را برای تحصیل انتخاب کند، ولی شخص دیگری چون توان پرداخت شهریه را دارد با رتبه 70 دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب می‌کند(عدم همترازی حقوق اساتید وزارت علوم با وزارت بهداشت).

مطلب پیشنهادی :  اعلام تاریخ نتایج انتخاب رشته آزمون دکتری 1403

این دانشجو افزود: لازم است وزارت بهداشت و دیوان عدالت اداری به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند.

پرداخت 150 میلیون تومان در مقطع دکتری

یکی دیگر از دانشجویان رشته بیوشیمی بالینی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: تا قبل از ابلاغ این بخشنامه دانشجویان می‌توانستند به ازای هر سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و استفاده از خدمات رایگان، با پرداخت مبلغ 700 هزار تومان مدرک و ریزنمرات خود را دریافت کنند.به طور مثال اگر دانشجویی طی 6 ترم تحصیل خود را به پایان می‌رساند می‌توانست با پرداخت 2 میلیون تومان مدرک خود را دریافت کند.

دریافت مبلغی کلان جهت آزادسازی مدرک دکترا سبب می‌شود تنها عده‌ای که از تمکن مالی بالا برخوردار هستند بتوانند اقدام به آزاد سازی مدرک خود کنند

وی افزود: طی بخشنامه جدید دانشجویان باید معادل شهریه پردیس (مازاد) را پرداخت کنند تا بتوانند مدرک خود را دریافت کنند، این موضوع یعنی دانشجویی شهریه‌پردازی که در سهمیه مازاد پذیرش شده است باید برای 6 ترم حدود 30 میلیون تومان پرداخت کند، که این هزینه در صورتی برای دانشجویان مقطع دکتری به مراتب سنگین‌تر است یعنی اگر تحصیل فردی 5 سال زمان ببرد این دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی باید حدود 150 میلیون تومان پرداخت کند.

راهکار وزارت بهداشت برای آزاد شدن مدرک دانشجویان

حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت ، درباره سوژه ثبت شده با عنوان افزایش غیرقانونی هزینه آزاد کردن مدارک مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای وزارت بهداشت توضیح داد: در رشته‌های علوم پزشکی تا کنون هیچ راهکاری برای آزاد شدن مدارک دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود نداشت. در همین راستا وزارت بهداشت تصمیم گرفت تا راهکاری را در این زمینه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه پیش از این دانشجویان ملزم بودند برای آزاد شدن مدارکشان برابر مدت تحصیل در مقطع مورد نظر در نقاط مختلف کشور به ارائه خدمت بپردازند، توضیح داد: بدین وسیله و بر اساس این دانشجویان تعهدات آموزشی رایگان خود را می‌گذراندند.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x