کد خبر: 61812

تاریخ بروزرسانی : 1401/02/11

معرفی نرم افزارهای تحلیل آماری

منابع آزمون دکتری

معرفی نرم افزارهای تحلیل آماری

معرفی نرم افزارهای تحلیل آماری

از آنجایی که تحلیل آماری کاری پیچیده و بسیار سخت است امکان انجام محاسبات آن بدون برنامه و نرم افزارهای تحلیل آماری امکان پذیر نیست. بنابراین برای اینکه بتوانید تحلیل آماری پایان نامه یا کارهای شرکتی خود را انجام دهید باید به یکی از این نرم افزارهای تحلیل آماری تسلط داشته باشید.

نرم افزار تحلیل آماری SPSS
SPSS بسته نرم افزاری آماری برای علوم اجتماعی (Statistical Package for Social Science) است که برای تجزیه و تحلیل آماری بخصوص تحلیل نتایج پرسشنامه ­های تحقیقات میدانی و همچنین آزمون فرضیات تحقیق و پایان­ نامه­ ها استفاده می ­شود.

در ابتدا این نرم افزار بیشتر با هدف کاربرد و استفاده از آمار و روش­ های آماری در علوم اجتماعی نوشته شده بود اما امروزه از این نرم افزار برای تحلیل آماری مشاهدات، پرسشنامه­ ها و آزمایشات در تمامی رشته ­ها استفاده می ­گردد.

این نرم افزار به دلیل سادگی و پوشش نسبتا کامل روش­ های آماری به پرکاربردترین نرم افزار تحلیل آماری در کشور ما تبدیل شده است.

نرم افزار تحلیل آماری  SAS
SAS مخفف Statistical Analysis System است. این نرم افزار آماری بیشتر روش ­های رایج آماری را پوشش می­ دهد و کاربر می ­تواند فرمان­ های خاص مورد نیازش را انتخاب نموده و به کار گیرد.

از مهم ­ترین مزایای این نرم افزار می­ توان به امکان برنامه نویسی برای تحلیل­ های پیشرفته آماری بخصوص برنامه نویسی جهت تحلیل­ های ماتریسی اشاره کرد.

نرم افزار تحلیل آماری  Lisrel
لیزرل مخفف Linear Structural Relation به معنای ارتباطات ساختار خطی است، یک نرم افزار تحلیل آماری که برای مدل سازی معادلات ساختاری استفاده می­ شود.

از لیزرل همچنین برای تست کردن روایی پرسشنامه استفاده می­ شود. هدف لیزرل این است که ما را با انجام آزمونی به تحلیل مسیر، تحلیل عاملی و تحلیل خوشه­ ای برساند.

نرم افزار تحلیل آماری  Statistica
Statistica نیز یکی دیگر از نرم افزارهای معروف آماری است که قابلیت های منحصر به خود را دارد.

از آن­ها می ­توان به امکان ارتباط بین عملیات در این نرم افزار با ویژوال بیسیک و انعطاف پذیری آن، قابلیت­ های گرافیکی و نمودارهای زیبا و راهنمای کامل و کاربردی آن اشاره کرد.

نرم افزار تحلیل آماری  Minitab
نرم افزار مینی تب از جمله نرم افزارهای مطرح آماری است که در برخی از زمینه­ های علم آمار، از جمله کاربرد آمار در صنعت و در اقتصاد از قابلیت ­های خاص و بالاتری برخوردار است.

رسم نمودارهای سه بعدی از مشاهدات، در این نرم افزار به راحتی امکان پذیر است. بسیاری از عملیات ها همانند تولید اعداد تصادفی که از توزیع­ های آماری خاصی مانند توزیع نرمال، کی دو، گاما، اف و … پیروی کند نیز به راحتی و سهولت در این نرم افزار امکان پذیر است.

مینی تب با داشتن خروجی ­های بسیار دقیق و مناسب (در حد هزارم اعشار)، در زمینه­ هایی از قبیل آمار توصیفی، رگرسیون، روش­ های چند متغیره پیوسته و گسسته، طرح آزمایش ­ها، کنترل کیفیت آماری و … کاربرد دارد. همچنین می ­توان برای اجرای فرمان­ هایی که در منو موجود نیست یک ماکروی کوچک نوشت و آن را اجرا کرد.

نرم افزار تحلیل آماری  NCSS
نرم افزار NCSS یکی دیگر از نرم افزارهای آماری است که امکانات کامل و جامعی در اختیار شما قرار می­ دهد تا داده­ های خود را به بهترین شکل تحلیل کنید.

برای این کار می توانید از بیش از ۲۰۰ ابزار گرافیکی و آماری در این نرم افزار استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی :  جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

از ویژگی­ های نرم افزار NCSS می­ توان به امکان رگرسیون خطی و غیرخطی، سازگاری با نسخه ­های مختلف ویندوز، امکان رسم انواع نمودار و آمار توصیفی اشاره کرد. این نرم افزار به خاطر توانایی که در محاسبات تعیین حجم نمونه دارد بسیار مورد توجه تحلیلگران آماری است.

نرم افزار تحلیل آماری  Eview
نرم افزار Eview یکی از نرم افزارهای تخصصی در زمینه بکارگیری روش­ های اقتصاد سنجی، بخصوص جدیدترین روش­ های آن است.

به کار گیری آسان روش ­های VAR (نامحدود و ساختاری) و مدل ­های ARIMA از مزیت­ های این نرم افزار محسوب می­ شود.

این نرم افزار اولین بار در سال ۱۹۹۴ به بازار عرضه شد و هدف آن انجام عملیات اقتصاد سنجی و تجزیه تحلیلی آماری داده­ های اقتصادی بود.

نام این نرم افزار از دو کلمه­ ی Econometric View گرفته شده است.

نرم افزار تحلیل آماری  R
نرم افزار r یک نرم افزار آماری اوپن سورس است که بسیاری از آمار شناسان با استفاده از آن بسیاری از تکنیک ­های آماری مدرن را اجرا می­ کنند.

این نرم افزار یکی از قوی­ ترین و به روز ترین نرم افزارهای آماری است که در زمینه­ های مختلفی غیر از آمار نیز استفاده می­ شود.

به دلیل رایگان بودن، بسیاری استفاده از این نرم افزار را به سایر نرم افزارها ترجیح می ­دهند علاوه بر این ­ها یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن، قابل استفاده بود برای کاربران نرم افزار Splus است.

نکته ای که وجود دارد، این نرم افزار حتی ساده ­ترین منوهای آماری را هم ندارد و تمامی امکانات آن از طریق دستورات و کدنویسی قابل استفاده است.

نرم افزار تحلیل آماری  Exper  Choice
نرم افزار Expert Choice اغلب برای انجام تحلیل سلسله مراتبی یا AHP و مقایسات زوجی استفاده می­ شود و امروزه در اکثر علوم از جمله علم مدیریت به کار گرفته می­ شود.

این نرم افزار تنها نرم افزاری است که به صورت اختصاصی در کشور ما برای انجام روش تحلیل AHP به کار می ­رود.

بنابراین، هر فردی که نیاز به تحلیل AHP و تجزیه و تحلیل پرسشنامه ­های مقایسات زوجی در پایان نامه یا مقاله خود دارد باید از این نرم افزار استفاده کنید.

نرم افزار تحلیل آماری  Microfit
مایکروفیت یک نرم افزار ویژه اقتصاد سنجی- کاربرد علم آمار در اقتصاد یا Econometric است که قابلیت ­های بسیاری در انجام روش­ های رگرسیونی و تمامی آزمون­ های مکمل آن در اقتصاد دارد و برای محققان رشته­ های علوم اقتصادی می­ تواند بسیار مفید واقع شود.

نرم افزارهای متعددی برای انجام تحلیل آماری مورد استفاده قرار می­ گیرند که هر یک ویژگی و خصوصیت خاص خودشان را دارند، تسلط به تمامی این نرم افزارها امکان پذیر نیست بنابراین اگر تصمیم می­ گیرید یک نرم افزار تحلیل آماری را انتخاب کنید باید بدانید به چه منظور است و برای چه کاری چنین تصمیمی دارید. همچنین اطلاعات تکمیلی درباره این نرم افزارها بخوانید تا بتوانید کاربردی ­ترین آن­ ها را برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

مشاوره برای آزمون دکتری

برای مشاوره اینجا بزنید

خدمات کنکور دکتری 
معرفی موسسات آموزشی آزمون دکتری
0 0 رای ها
امتیاز بدهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا با ما در میان بگذارید.x